Vďaka iniciatíve slovenského importéra sme mali možnosť vidieť novú CLA naživo veľmi krátko po oficiálnej svetovej premiére aj v Bratislave.
Nový Mercedes-Benz CLA sa nám zatiaľ ukázal vo svojej elektrickej podobe, no práve táto verzia predstavuje malú revolúciu vo svojej triede. Úplnou novinkou je použitie 800 Voltovej elektrickej architektúry, ktorá vďaka rýchlosti nabíjania výrazným spôsobom zjednoduší každodenné používanie vozidla. Pri maximálnom nabíjacom výkone totiž 10 minút nabíjania stačí na približne 300 kilometrov jazdy.
Batéria s využiteľnou kapacitou 85 kWh umožňuje verzii so zadným pohonom teoretický dojazd na jedno nabitie až 792 kilometrov, v prípade verzie s pohonom všetkých kolies je to 771 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom má hodnotu 320 kW, pri nabíjaní striedavým prúdom je to 11 kW.
Overenie udávaného dojazdu v našich podmienkach zostáva úlohou pre domáci test, avšak z doterajších skúseností môžeme odhadovať minimálny dojazd nad hranicou 500 kilometrov. A to už je číslo, ktoré bude zaujímavé nielen pre priaznivcov elektrických vozidiel.
Nová CLA je vo svojej základnej verzii CLA 250+ EQ návratom ku klasickej koncepcii pohonu zadných kolies, výkonnejšia verzia disponujúca dvomi elektromotormi bude mať pohon všetkých kolies. Pre zaujímavosť, hybridné verzie vybavené spaľovacím motorom budú mať poháňané predné kolesá.
Mercedes-Benz CLA bude po ukončení výroby hatchbacku a sedanu triedy A predstavovať vstupnú bránu do sveta značky a očakávania sú najmä na domácom nemeckom, ale aj na čínskom trhu nemalé.

Ambície nového modelu CLA potvrdzujú aj slová riaditeľa značky pre Slovensko: „Nová CLA predstavuje začiatok novej éry pre značku Mercedes-Benz. CLA bude najefektívnejším a najinteligentnejším Mercedesom, aký sme kedy vyrobili. Je to jednolitrové auto v elektrickom veku a zároveň bude dostupné aj ako high-tech hybridná verzia. Sme veľmi radi, že ako jeden z prvých európskych trhov prinášame túto horúcu novinku po jej svetovej premiére v Ríme aj na Slovensko,“ uviedol na oficiálnej premiére Oliver Zink, CEO Mercedes-Benz Slovakia.
Prvé statické dojmy z nového CLA prinášajú neprekvapujúce zistenie, že nový dizajn pôsobí naživo lepšie ako na prvých fotografiách. Osobne si budem ešte chvíľu zvykať na svetlený pás spájajúci predné svetlomety, naopak, profil a zadná časť, najmä z trojštvrťového pohľadu pôsobia mimoriadne elegantne.
Inovatívna architektúra interiéru s trojicou obrazoviek a pohodlnými športovými sedadlami vpredu pôsobí v predstavenej konfigurácii prémiovým dojmom a to napriek rozsiahlemu použitiu tvrdých plastov. Na prvý pohľad a dotyk príkladná kvalita spracovania interiéru poteší robustnosťou, ktorú od značky Mercedes-Benz akosi samozrejme očakávate. Zaujímavosťou je použitie dvoch ovládačov okien a prepínača pre zadné okná, no ovládanie na dverách vodiča od Mercedesu pôsobí výrazne lepším dojmom ako je tomu v prípade inej nemeckej automobilky.
V našom prípade bol súčasťou výbavy MBUX Superscreen, ktorý obsahuje 26-centimetrový (10,25-palcový) prístrojový panel pre vodiča a 35,6-centimetrový (14-palcový) centrálny displej, oba s technológiou LCD. Ďalší displej s uhlopriečkou 35,6-centimetrov (14-palcov) sa nachádza pred spolujazdcom. Ak nie je nainštalovaný displej pre spolujazdca, obkladový prvok s grafikou s hviezdicovým vzorom nadväzuje na sklenený vzhľad v tejto oblasti. V závislosti od výbavy je k dispozícii aj podsvietená verzia. Ďalším zobrazovacím poľom je head-up displej, ktorý vodič vníma ako plávajúci virtuálny obraz s uhlopriečkou 31 cm (12,2 palca) vo vzdialenosti približne 2,8 metra pred vozidlom.
Nový model CLA je prvým vozidlom, ktoré plne využíva vlastný operačný systém Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), čím sa stáva najinteligentnejším vozidlom značky Mercedes-Benz vôbec. Nový systém s umelou inteligenciou umožňuje vybaviť každé vozidlo superpočítačom napojeným na inteligentný cloud Mercedes-Benz. To umožňuje pravidelné aktualizácie over-the-air pre najdôležitejšie funkcie vozidla vrátane jazdných asistenčných systémov. CLA tak má zostať aktuálne a atraktívne aj počas nasledujúcich rokov.
Nová CLA je s dĺžkou 4.723 milimetrov o 35 mm dlhšia ako predchodca, rázvor s hodnotou 2.790 narástol o 61 milimetrov. Šírka novej CLA je 1.855 milimetrov (bez spätných zrkadiel), resp. 2.021 mm so spätnými zrkadlami, čo znamená nárast rozmerov o 25, resp. 22 mm. Výška má hodnotu 1.468 mm (+29 mm), vďaka čomu narástol aj priestor pre pasažierov vpredu (1.039 mm, +16 mm na výšku), ale najmä vzadu (936 mm, +28 mm na výšku). Nové CLA sa pýši aj vynikajúcou aerodynamikou s hodnotou koeficientu odporu vzduchu 0,21. Batožinový objem má základnú hodnotu 405 litrov (mínus 55 litrov oproti predchodcovi), v prípade elektrických verzií sa pod predným vekom skrýva úložný priestor s objemom 101 litrov.
Dve elektrické verzie na úvod, dojazd takmer 800 kilometrov
Základný model CLA 250+ EQ má pohon zadnej nápravy a výkon jeho vzadu umiestneného synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi je 200 kW (272 koní) a maximum krútiaceho momentu 335 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť je na elektromobil tejto triedy nezvykle vysokých 210 km/h. Zásluhu na vysokej efektívnosti má aj dvojrýchlostná prevodovka na zadnej náprave.
Model CLA 350 4MATIC EQ je navyše vybavený jednotkou pohonu na prednej náprave s výkonom 80 kW (109 koní), čo v prípade potreby zabezpečuje pohon všetkých kolies. Maximálny systémový výkon je 260 kW (353 koní) a maximum krútiaceho momentu je 515 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je rovnako elektronicky limitovaných 210 km/h.
Obidve verzie využívajú batériu s využiteľnou kapacitou 85 kWh, ktorá základnému modelu umožňuje dojazd na jedno nabitie až 792 kilometrov, v prípade verzie s pohonom všetkých kolies je to až 771 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom má hodnotu 320 kW, pri nabíjaní striedavým prúdom je to 11 kW. Pri maximálnom nabíjacom výkone stačí 10 minút nabíjania na približne 300 kilometrov jazdy.
Nový model CLA je prvým vozidlom, ktoré plne využíva vlastný operačný systém Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), čím sa stáva najinteligentnejším vozidlom značky Mercedes-Benz vôbec. Nový systém s umelou inteligenciou umožňuje vybaviť každé vozidlo superpočítačom napojeným na inteligentný cloud Mercedes-Benz. To umožňuje pravidelné aktualizácie over-the-air pre najdôležitejšie funkcie vozidla vrátane jazdných asistenčných systémov. CLA tak má zostať aktuálne a atraktívne aj počas nasledujúcich rokov.
Slovenské ceny a štart predaja
Oficiálny cenník by mohol byť k dispozícii koncom mesiaca apríl 2025, po jeho zverejnení sa spustí systém objednávok. Podľa prvých neoficiálnych informácií by nás mohla príjemne prekvapiť základná cena od...
Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz Slovakia