Volkswagen Touareg je tu s nami už 21 rokov a jeho tretia generácia práve predstavuje modelové zmeny, ktoré prinášajú nový dizajn a technológie.
Výrazné zmeny prináša predný nárazník, ktorý má jednoduchšie základné línie a dostal nové výplne odlišné pre jednotlivé verzie. Úplnou novinkou sú predné IQ.Light HD-LED-Matrix svetlomety obsahujúce tri LED moduly a tri LED elementy v tvare písmena L pre denné svietenie. Nové matrixové svetlomety sú spojené svietiacou lištou cez celú šírku masky chladiča, samozrejme s výnimkou nepodsvieteného loga automobilky.
Podobne ako pred faceliftom, pre verzie Elegance a R-Line je maska chladiča ozdobená výraznými chrómovými lištami. Tie v prípade Black Style balíka (pre R-Line) a modelu Touareg R nahrádzajú čierne lišty s vysokým leskom. Jednotlivé verzie majú aj odlišné predné nárazníky, ktoré sú ale z veľkej časti (najmä pre model R-Line) zaslepené.
Silueta veľkého SUV samozrejme zostala zachovaná, disky z ľahkých zliatin sú k dispozícii v nových dizajnoch „Coventry“ (19 palcov, séria pre R-Line), „Braga“ (20 palcov, séria pre model R), „Napoli“ (21 palcov) a „Leeds“ (21 palcov). Kryty vonkajších spätných zrkadiel zároveň ukrývajú projektory zobrazujúce logo VW alebo písmeno R.
Pre model Touareg R sú k dispozícii aj 22 palcové disky kolies „Estoril“ a tiež nová farba „Silicon Gray Matt“, ktorá dopĺňa tradičnú eRkovú farbu „Lapiz Blue Metallic“. Pre všetky verzie výbav je k dispozícii nová titulná červená farba s názvom „Chilli Red Metallic“, ktorá dala názov aj tomuto článku.
Azda najvýraznejšia zmena, ktorú facelift priniesol, sa týka zadných partií, ktoré nielenže obsahujú nové zadné svetlá, ktorých svetelný dizajn korešponduje s prednými reflektormi, ale tieto svetlá sú prepojené svetleným pásom, ktorý v prípade zapnutých svetiel rovnako svieti, s vypnutými hlavnými prednými svetlometmi je spojovací pás zvýraznený svetlou farbou. Ako prvý v Európe produkovaný Volkswagen je Touareg so svetlami IQ.Light HD-LED-Matrix k dispozícii aj s červenou farbou svietiacim logom na veku batožinového priestoru.
Nové 21 palcové kolesá "Leeds"
Nové IQ.Light HD-LED-Matrix sú tvorené celkom 38.432 elementmi mikro-LED (každé svetlo má 19.216 mikro-LEDiek), okrem výrazne lepšej svietivosti a presnejšiemu smerovaniu svetla majú nové svetlá príplatkovú možnosť tzv. Lane Light, svetleného koberca, ktorý zvýrazňuje používaný jazdný pruh. Rovnako je v spolupráci s asistenčným systémom Nightvision bodová osvetľovacia funkcia pre ľudí a zvieratá potenciálne vstupujúce do dráhy vozidla. Nové matrixové svetlomety dostane aj ďalšia generácia modelu Tiguan, ktorú očakávame už na jeseň tohto roka.
V interiéri sú na prvý pohľad zmeny menej výrazné, známy vzhľad však dopĺňajú prvky, ktoré pôsobia hodnotným dojmom. Model Touareg prvýkrát dostal v štandardnej výbave pre všetky verzie (Base, Elegance, R-Line a R) digitálny Innovision Cockpit, obsahujúci virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 30,5 centimetra a rozlíšením 1.920x720 pixelov a highendový infotainment systém „Discover Pro Max“ s centrálnym displejom s uhlopriečkou 38,1 cm a rozlíšením 1.920x1.020 pixelov. Tretím zobrazovacím rozhraním je príplatkový head-up displej.
Nové vstupy USB-C majú vyšší nabíjací výkon 45 Wattov (predtým 15 W) a umožňujú rýchlejšie nabíjanie energeticky náročných zariadení. V príplatkovej výbave figuruje aj prémiový audio systém Dynaudio s výkonom 730 Wattov.
Na základe podnetov od zákazníkov boli vylepšené aj výplne dverí a stredová konzola je teraz v mäkčenom vyhotovení s dvojitým prešívaním.
Interiér si vďaka delenej posuvnej zadnej lavici s polohovateľnými operadlami zachoval svoju vysokú variabilitu, základný objem batožinového priestoru 810 litrov (655 litrov pre hybridné verzie) je možné sklopením operadiel zadných sedadiel rozšíriť až na 1.800, resp. 1.675 litrov.
Technické zmeny prináša aj podvozok, ktorý svojim nastavením má na jednej strane poskytovať ešte vyšší jazdný komfort a na druhej strane ešte agilnejšie jazdné vlastnosti. Novinkou je senzor zaťaženia strechy, ktorý je spojený s elektronikou podvozka. Technické vylepšenia sa týkajú tak štandardného podvozka, ako aj príplatkového pneumatického podvozka. Na želanie sú k dispozícii aj športové pneumatiky pre 21 palcové kolesá, aktívne stabilizátory pre adaptívny podovzok a natáčanie zadnej nápravy. Už tradične sú k dispozícii aj viaceré jazdné režimy.
S faceliftom modelového radu prichádza aj návrat všetkých známych motorizácií, žiaľ, s výnimkou charizmatického naftového osemvalca. Rovnako ako doteraz je k dispozícii motor V6 TDI v dvoch výkonových verziách, základ má 170 kW (231 koní) a 500 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 222 km/h, silnejšia verzia disponuje výkonom 210 kW (286 koní) a silou 600 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h v tomto prípade trvá 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 236 km/h.
Do ponuky sa vracia aj benzínový šesťvalec V6 TSI s výkonom 250 kW (340 koní) a silou 450 Nm, zrýchlením z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálnou rýchlosťou 250 km/h predstihne obidve naftové verzie a zároveň je základom pre hybridné verzie.
Spomínaný benzínový motor V6 TSI je zároveň základom pre dva plug-in hybridné modely: Touareg eHybrid 4Motion so systémovým výkonom 280 kW (381 koní) a 600 Nm, vrcholom ponuky je Touareg R eHybrid 4Motion so systémovým výkonom 340 kW (462 koní) a 700 Nm. Slabší eHybrid zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy, hybridné eRko potrebuje na rovnakú rýchlosť len 5,1 sekundy. Obidve verzie majú maximálnu rýchlosť limitovanú na 250 km/h. Hybridné modely majú batériu s kapacitou 17,9 kWh, využiteľnou 14,3 kWh, kapacita batéria, ako aj pomerne skromný nabíjací výkon 7,2 kW teda nový Touareg prevzal zo svojej pre-facelift verzie.
Pre úplnosť dodávam, že všetky motorizácie, teda vrátane PHEV verzií môžu ťahať až 3,5 tonový brzdený príves.
Predpredaj nového modelu Touareg začína na vybraných trhoch už 24.5.2023 a s ohľadom na lepšiu výbavu, doladený podvozok a príťažlivé dizajnové zmeny je predpoklad, že facelfit tretej generácie pridá k doteraz predanému počtu kusov (1,13 milióna všetkých generácií) pekných pár stoviek tisíc kusov.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen