Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.
Už v predchádzajúcej generácii modelu GT4 (981) bol zo strany zákazníkov dopyt po ešte ultimatívnejšej verzii RS a koncom roka 2021 Porsche predstavilo model 718 Cayman GT4 RS (982). Verzia RS bola od počiatku naplánovaná pre výrobný cyklus modelu 718 a tak pre ňu vznikol priestor na sklonku výroby aktuálnej generácie. Porsche 718 GT4 RS je zároveň veľkou a zrejme poslednou oslavou atmosféricky plneného šesťvalca, veľká párty na rozlúčku N/A motorov v modeli 718. Nadchádzajúca generácia Porsche modelov s motorom uprostred bude mať príliš veľa spoločného s elektrinou...
Srdcom nového modelu RS je atmosféricky plnený štvorlitrový plochý šesťvalec, ktorý poznáme z pretekárskeho vozidla GT3 Cup a sériového modelu 911 GT3. Konštrukčne ide o totožný motor s výnimkou nového vedenia sacej sústavy a výfukového systému. Zatiaľ čo zvukovej kulise GT3 dominuje výfuková sústava, model GT4 RS je charakteristický extrémnym zvukom sania. Nie je to náhoda, nové vstupy vzduchu pre sanie sa nachádzajú namiesto malých okien verzie GT4 a obidve sacie vetvy vedú interiérom priamo za hlavou posádky do airboxu uloženého nad motorom. Vysoko kvalitný vzduchový filter z voskovanej bavlny poskytuje minimálny odpor. Bližšie k zvuku sania už naozaj nemôžete byť. Otvory pred zadnými kolesami zostali zachované, slúžia na prívod vzduchu pre chladiče motora.
Upravený bol aj výfukový systém, pretože motor je uložený v strede pred zadnou nápravou, výfukové potrubie je samozrejme dlhšie. Výkon motora je konzervatívnych 500 koní, maximálna hodnota krútiaceho momentu je 450 Nm. Červené pole otáčkomera začína za hodnotou 9.000 otáčok za minútu. Pre porovnanie 992 GT3 má výkon 510 koní a 470 Nm.
Hmotnosť nového modelu 718 GT4 RS je len 1.415 kilogramov, čo je o 35 kilogramov menej ako váži model GT4 s PDK prevodovkou. Zaujímavo vyznie aj porovnanie hmotnosti GT4 RS a GT3, model 911 GT3 váži s PDK 1.435 kg, s manuálnou prevodovkou len 1.418 kg, teda len o zanedbateľné 3 kg viac ako GT4 RS. A model GT3 je o pár čísiel väčšie auto...
Snaha o čo najnižšiu hmotnosť priniesla karbónovými vláknami vystužené plasty, ktoré boli použité na predné blatníky a kapotu. Niekoľko kilogramov sa ušetrilo aj na tlmiacich materiáloch, zadnom skle a drobnostiach v interiéri.
Na rozdiel od GT4 je GT4 RS ako všetky nové modely RS od Porsche dostupné výlučne so sedemstupňovou prevodovkou PDK, ktorej radenie je ovládané pádlami pod volantom alebo radiacou pákou známou z modelu GT3. Aj vďaka PDK zrýchľuje GT4 RS z nuly na 100 km/h len za 3,4 sekundy (GT4 s PDK: 3,9 s) a maximálna rýchlosť dosahovaná na siedmom rýchlostnom stupni je 315 km/h (GT4 s PDK: 302 km/h).
Podstatnou zmenou prešla aj aerodynamika vozidla, najnápadnejším je samozrejme zadné krídlo ukotvené na vzperách, ktoré pripomínajú, citujem „labutie krky“. Aerodynamicky účinný prvok bol prevzatý z pretekárskeho Porsche 911 RSR a prvýkrát sa objavil na 992 GT3. Väčšiemu zadnému krídlu sekunduje väčší a nastaviteľný predný spojler, optimalizované zakrytovanie podvozka a nový difúzor. Nové sú aj odvetrávané predné blatníky, kapota obsahuje nasávacie otvory, ktoré vedú vzduch za účelom chladenia predných bŕzd. V Performance nastavení produkujú aerodynamické prvky o 25 percent väčší prítlak ako je tomu v Porsche 718 GT4.
Modifikáciami prešiel aj podvozok, iné je uloženie ramien podvozka, nový podvozok je plne nastaviteľný.
Čerešničkou na torte je Weissach-Paket, ktorý je tvorený dielmi z viditeľného karbónu, titánovými koncovkami výfukovej sústavy, titánovou ochrannou klietkou a príplatkovými dvadsaťpalcovými diskami z magnézia. Príplatkovou položkou sú aj karbón-keramické brzdy PCBB s priemerom kotúčov 410 mm vpredu a 390 mm vzadu, štandardom sú nové oceľové disky s priemerom 408 mm.
Ešte pred oficiálnym predstavením spôsobil rozruch čas, ktorý nové Porsche 718 GT4 RS dosiahlo na Severnej slučke Nürburgingu. Dlhú variantu trate (20,832 km) absolvoval Jörg Bergmeister s časom 7:09,300 min, kratšiu verziu (20,6 km) v čase 7:04,511 min., čo je o 23,6 s rýchlejší čas ako dosiahla verzia GT4.
Porsche 718 GT4 RS však má excelovať nielen na pretekárskej dráhe (RS ako RennSport), čomu je prispôsobené aj obutie (ako opcia Michelin Pilot Sport 2 Cup R), ale má poskytovať nefalšovanú pretekársku radosť aj na zakrútených okresných cestách v horách (RennSpaß).
Ceny začínajú na nemeckom trhu na sume 118.771,43 EUR bez dane a prvé autá sa k zákazníkom dostanú už v priebehu tohto mesiaca.
Spolu s modelom GT4 RS bola predstavená aj jeho pretekárska verzia 718 Cayman GT4 RS Clubsport.
Autor: Miro Vilím, Zdroj a foto: Porsche