Zrejme neexistuje hranica, ktorú Porsche pri vývoji svojich RennSport modelov nevie prekonať. Výkon atmosférického plochého šesťvalca s objemom 4,0 litrov sa medzigeneračne posunul o veľmi symbolických 5 koní (3 kW), ale aktívna aerodynamika a nový koncept chladenia posunuli model 992 GT3 RS na úplne novú úroveň.
Základom pre signifikantný nárast jazdných výkonov tvorí idea centrálneho chladiča umiestneného pod prednou kapotou, v mieste kde majú bežné modely 911 batožinový priestor. Usporiadanie, ktoré nahrádza klasické tri chladiče bolo prvýkrát použité v pretekárskych modeloch 911 RSR a 911 GT3 R. Nové umiestnenie jediného chladiča vytvorilo priestor pre použitie aktívnej aerodynamiky.
Kontinuálne nastaviteľné aerodynamické elementy vpredu a dvojdielne zadné krídlo, spolu s ďalšími aerodynamickými prvkami produkujú pri rýchlosti 200 km/h prítlak 409 kilogramov. To je dvojnásobok predchádzajúcej generácie 991.2 a trojnásobok aktuálnej GT3. Pri rýchlosti 285 km/h predstavuje prítlak 860 kilogramov.
Prvýkrát je v produkčnom modeli Porsche použitý systém DRS (Drag reduction system), ktorý po stlačení dedikovaného tlačidla umožňuje zmenu polohy aerodynamických elementov tak, aby bol minimalizovaný odpor vzduchu. Naopak, pri brzdení z vysokých rýchlostí sa predné a zadné pohyblivé časti nastavia na maximum, čím zásadným spôsobom podporujú deceleráciu.

Zadné krídlo je podobne ako pri modeli GT4 RS umiestnené na špecifických nosníkoch s pevnou dolnou a pohyblivou vrchnou časťou. Obrovské krídlo je prvýkrát umiestnené tak, že jeho horná časť je vyššie ako strecha. Namiesto predného spojlera je prvýkrát použitý splitter, ktorý tok vzduchu rozdeľuje na dva prúdy. Aerodynamické chuťovky dopĺňajú bočné panely pred a za prednou nápravou, otvory pre ventiláciu priestoru predných kolies, strešné „plutvy“ a otvory v zadných blatníkoch spolu s bočnými panelmi za zadnou nápravou. Zadný difúzor pochádza z modelu GT3, pre použitie v novej RS bol samozrejme prispôsobený.
Dokonca aj zavesenie kolies je optimalizované pre čo najlepšiu aerodynamiku. Dvojité lichobežníkové závesy majú v profile tvar slzy a pri maximálnej rýchlosti produkujú ďalších 40 kilogramov prítlaku na prednej náprave. Predná náprava je o 29 milimetrov širšia ako tá v aktuálnej GT3, čomu samozrejme korešpondujú aj dlhšie ramená lichobežníkových závesov kolies. S ohľadom na extrémny prítlak bolo optimalizované aj uloženie spodných ramien prednej nápravy a tiež viacprvková zadná náprava. Podobne špecifické je aj naladenie natáčania zadnej nápravy.
Nové Porsche 911 GT3 RS ponúka tri jazdné režimy: Normal, Sport a Track. V režime Track je možné individuálne a nezávisle nastaviť vo viacerých stupňoch odskok a kompresiu pre prednú a zadnú nápravu. Zadný diferenciál je možné rovnako nastaviť prostredníctvom otočných ovládačov na volante.
Známy vysokootáčkový motor s objemom 4 litrov produkuje maximálny výkon 386 kW / 525 koní (plus 11 kW / 15 koní oproti GT3), ktorý prenáša sedemstupňová dvojspojková prevodovka výlučne na kolesá zadnej nápravy. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,2 sekundy (GT3 za 3,4 s) a maximálna rýchlosť je nielen pre kratší stály prevod zadnej nápravy, ale aj z dôvodu extrémnej aerodynamiky „len“ 296 km/h na siedmom rýchlostnom stupni (GT3 má Vmax 320 km/h s manuálnou prevodovkou a 318 km/h s PDK).
O už tradičné brutálne spomalenie sa starajú predné brzdy so šiestimi piestikmi a priemerom brzdových kotúčov 408 milimetrov. V porovnaní s modelom GT3 narástol priemer piestikov z 30 na 32 milimetrov a hrúbka kotúčov narástla z 34 na 36 milimetrov. Zadné brzdy majú rovnaké parametre ako GT3, teda priemer 380 mm a štvorpiestikové brzdiče. Ako opcia sú k dispozícii karbón-keramické brzdy (PCCB) s priemerom 410 mm vpredu a 390 milimetrov vzadu. Športové pneumatiky majú rozmer 275/35 R20 vpredu a 335/30 R21 vzadu.
Vďaka rozsiahlemu použitiu ľahkých kovov a karbónovými vláknami vystužených plastov (CFRP) je DIN hmotnosť novej GT3 RS len 1.450 kilogramov. Pre porovnanie, model 992 GT3 má s manuálnou prevodovkou hmotnosť 1.418 kilogramov, s porovnateľným PDK je to 1.435 kilogramov. Porsche 718 GT4 RS váži 1.415 kg.
K základnej výbave modelu GT3 RS bude možné doobjednať bez príplatku balík Clubsport (oceľový zadný ochranný rám, šesťbodový pás pre vodiča a hasiaci prístroj) a za bližšie nešpecifikovaný príplatok balík Weissach, ktorý ponúka predné veko, strechu, časti zadného spojlera a kryty vonkajších spätných zrkadiel v karbónovom vyhotovení. Predný a zadný stabilizátor, zadné spojovacie tyče a ochranný panel na zadnej náprave sú z CFRP a prispievajú k ďalšiemu zlepšeniu jazdnej dynamiky. Zadný ochranný rám je v balíku Weissach prvýkrát vyhotovený z CFRP a oproti oceľovej verzii ušetrí 6 kilogramov hmotnosti.
Súčasťou príplatkového balíka Weissach sú aj pádla prevodovky s magnetickou technológiou, ktoré poskytujú ešte precíznejšiu odozvu a jasne vnímateľný zvukový prejav. K balíku Weissach je možné objednať aj kované magnéziové kolesá, ktoré ušetria ďalších 8 kilogramov na celkovej hmotnosti.
Predaj novej GT3 RS práve začal a v Nemecku je základná cena stanovená na sumu 192.882,- EUR bez DPH.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche