Miro Vilím

29.08.2023

Porsche

Vďaka SUV modelom Cayenne a Macan si Porsche stále môže dovoliť vyrábať chuťovky ako nové S/T. Ani nás v redakcii obľuba veľkých modelov SUV neprekvapuje. Ale naozaj musí Európa dostať ťažký plug-in hybrid namiesto skvelého GT?


Po úspešnej premiére faceliftu modelu Cayenne automobilka Porsche dopĺňa ďalší hybridný model a zároveň avizuje, že tento rok pribudne ešte jeden. Najvýkonnejším modelom Cayenne sa tak stáva Cayenne Turbo E-Hybrid kombinujúci prepracovaný vidlicový osemvalcový motor s objemom 4,0 litra a dvomi turbami s výkonom 441 kW (599 koní) pri 6.000 ot/min. (redline je 6.800 ot/min.), silou 800 Nm (od 2.400 do 4.500 ot/min.) a elektromotor s výkonom 130 kW (176 koní). Systémový výkon dosahuje hodnoty až 544 kW (739 koní) a maximum krútiaceho momentu 950 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 295 km/h.

Pre porovnanie, najvýkonnejší benzínový Cayenne bez podpory elektriny, teda model Turbo GT má výkon 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h

Nový Cayenne Turbo E-Hybrid, ktorý je nástupcom modelu Cayenne Turbo S E-Hybrid, si však môžete vo verzii Coupé objednať aj s príplatkovým balíkom GT, ktorý preberá niektoré prvky práve z modelu Turbo GT.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Vzduchový podvozok je špeciálne naladený tak, aby poskytoval maximálnu jazdnú dynamiku. Podvozok je o 10 milimetrov znížený a špecifické uloženie prednej nápravy umožňuje odklony až -0,58 stupňa, čo spolu so širšími prednými kolesami poskytuje ešte lepšiu priľnavosť na prednej náprave, precíznejšie riadenie a rýchlejšiu odozvu riadenia.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Súčasťou GT Package sú aj kompozitné keramické brzdy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), ďalšími prvkami zlepšujúcimi jazdnú dynamiku vozidla sú semislicky pre štandardné dvadsaťdva palcové kolesá v GT dizajne, príplatkové adaptívne tlmiče PDCC a riadenie zadnej nápravy.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 305 km/h a je dostupný len pre trhy, na ktorých Porsche kvôli emisným predpisom neponúka model Cayenne GT. Týka sa to takmer všetkých EU trhov, Japonska, Hong Kongu, Taiwanu a Singapuru. Cena najvýkonnejšieho modelu Cayenne s balíkom GT začína na sume 208.454 EUR.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Štandardný model Cayenne Turbo E-Hybrid je v ponuke ako SUV s cenou od 176.324,- EUR, verzia Coupé je v ponuke s cenou od 179.775,- EUR. Všetky uvedené ceny platia pre nemecký trh, tie slovenské zatiaľ nepoznáme.        

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV

Práve predstavený model je druhým PHEV modelom inovovaného modelového radu a teda aj Turbo E-Hybrid profituje z väčšej batérie s využiteľnou kapacitou 25,9 kWh, ktorá má v čisto elektrickom režime umožňovať dojazd až 82 kilometrov (v meste).  

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Aby sme na pravú mieru uviedli takmer bulvárny nadpis článku, podľa údajov zverejnených na americkej stránke je rozdiel v hmotnosti medzi modelom Cayenne Turbo E-Hybrid Cayenne GT (curb weight 5.055 lbs. / 2.292 kg) viac ako 302 kilogramov (!).

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package

Pre úplnosť musíme doplniť, že balík GT (nedostupný v USA) najmä vďaka karbónovej streche a titánovému výfukovému potrubiu ušetrí pre verziu Coupé podľa oficiálnych údajov až 100 kilogramov hmotnosti (DIN hmotnosť 2.495 kg) oproti základnej verzii bez GT balíka (DIN hmotnosť 2.595 kg). Čistý rozdiel hmotnosti medzi novými modelmi Cayenne GT v americkej verzii (2.292 kg) a modelom Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package (2.495 kg) je teda viac ako 200 kilogramov. Len pre zaujímavosť, európska verzia modelu Cayenne Turbo GT pred faceliftom mala uvádzanú DIN hmotnosť 2.220 kg.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV a Coupé GT PackagePorsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV a Coupé GT Package

Najvýkonnejší model Cayenne je teda napriek odtučňovacej kúre paketu GT jednoducho príliš ťažký a napriek povestnej podvozkovej mágii Porsche nikdy nebude taký rýchly ako čisto benzínový model Cayenne GT. Hmotnostný rozdiel má nielen vplyv na pozdĺžnu a priečnu dynamiku, ale aj na výdrž pneumatík, bŕzd a určite aj spotrebu pri dynamickej jazde... Možno aj to je dôvod, prečo sa Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package a Cayenne GT nepredávajú na žiadnom trhu spoločne. Takže zatiaľ u nás prevládajú ... zmiešané pocity.

Autor: Miro Vilím, Foto: Porsche  

 


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.