Vďaka SUV modelom Cayenne a Macan si Porsche stále môže dovoliť vyrábať chuťovky ako nové S/T. Ani nás v redakcii obľuba veľkých modelov SUV neprekvapuje. Ale naozaj musí Európa dostať ťažký plug-in hybrid namiesto skvelého GT?
Po úspešnej premiére faceliftu modelu Cayenne automobilka Porsche dopĺňa ďalší hybridný model a zároveň avizuje, že tento rok pribudne ešte jeden. Najvýkonnejším modelom Cayenne sa tak stáva Cayenne Turbo E-Hybrid kombinujúci prepracovaný vidlicový osemvalcový motor s objemom 4,0 litra a dvomi turbami s výkonom 441 kW (599 koní) pri 6.000 ot/min. (redline je 6.800 ot/min.), silou 800 Nm (od 2.400 do 4.500 ot/min.) a elektromotor s výkonom 130 kW (176 koní). Systémový výkon dosahuje hodnoty až 544 kW (739 koní) a maximum krútiaceho momentu 950 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 295 km/h.
Pre porovnanie, najvýkonnejší benzínový Cayenne bez podpory elektriny, teda model Turbo GT má výkon 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h.
Nový Cayenne Turbo E-Hybrid, ktorý je nástupcom modelu Cayenne Turbo S E-Hybrid, si však môžete vo verzii Coupé objednať aj s príplatkovým balíkom GT, ktorý preberá niektoré prvky práve z modelu Turbo GT.
Vzduchový podvozok je špeciálne naladený tak, aby poskytoval maximálnu jazdnú dynamiku. Podvozok je o 10 milimetrov znížený a špecifické uloženie prednej nápravy umožňuje odklony až -0,58 stupňa, čo spolu so širšími prednými kolesami poskytuje ešte lepšiu priľnavosť na prednej náprave, precíznejšie riadenie a rýchlejšiu odozvu riadenia.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package
Súčasťou GT Package sú aj kompozitné keramické brzdy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), ďalšími prvkami zlepšujúcimi jazdnú dynamiku vozidla sú semislicky pre štandardné dvadsaťdva palcové kolesá v GT dizajne, príplatkové adaptívne tlmiče PDCC a riadenie zadnej nápravy.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 305 km/h a je dostupný len pre trhy, na ktorých Porsche kvôli emisným predpisom neponúka model Cayenne GT. Týka sa to takmer všetkých EU trhov, Japonska, Hong Kongu, Taiwanu a Singapuru. Cena najvýkonnejšieho modelu Cayenne s balíkom GT začína na sume 208.454 EUR.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package
Štandardný model Cayenne Turbo E-Hybrid je v ponuke ako SUV s cenou od 176.324,- EUR, verzia Coupé je v ponuke s cenou od 179.775,- EUR. Všetky uvedené ceny platia pre nemecký trh, tie slovenské zatiaľ nepoznáme.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV
Práve predstavený model je druhým PHEV modelom inovovaného modelového radu a teda aj Turbo E-Hybrid profituje z väčšej batérie s využiteľnou kapacitou 25,9 kWh, ktorá má v čisto elektrickom režime umožňovať dojazd až 82 kilometrov (v meste).
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package
Aby sme na pravú mieru uviedli takmer bulvárny nadpis článku, podľa údajov zverejnených na americkej stránke je rozdiel v hmotnosti medzi modelom Cayenne Turbo E-Hybrid a Cayenne GT (curb weight 5.055 lbs. / 2.292 kg) viac ako 302 kilogramov (!).
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package
Pre úplnosť musíme doplniť, že balík GT (nedostupný v USA) najmä vďaka karbónovej streche a titánovému výfukovému potrubiu ušetrí pre verziu Coupé podľa oficiálnych údajov až 100 kilogramov hmotnosti (DIN hmotnosť 2.495 kg) oproti základnej verzii bez GT balíka (DIN hmotnosť 2.595 kg). Čistý rozdiel hmotnosti medzi novými modelmi Cayenne GT v americkej verzii (2.292 kg) a modelom Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package (2.495 kg) je teda viac ako 200 kilogramov. Len pre zaujímavosť, európska verzia modelu Cayenne Turbo GT pred faceliftom mala uvádzanú DIN hmotnosť 2.220 kg.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid SUV a Coupé GT Package
Najvýkonnejší model Cayenne je teda napriek odtučňovacej kúre paketu GT jednoducho príliš ťažký a napriek povestnej podvozkovej mágii Porsche nikdy nebude taký rýchly ako čisto benzínový model Cayenne GT. Hmotnostný rozdiel má nielen vplyv na pozdĺžnu a priečnu dynamiku, ale aj na výdrž pneumatík, bŕzd a určite aj spotrebu pri dynamickej jazde... Možno aj to je dôvod, prečo sa Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package a Cayenne GT nepredávajú na žiadnom trhu spoločne. Takže zatiaľ u nás prevládajú ... zmiešané pocity.
Autor: Miro Vilím, Foto: Porsche