Miro Vilím

18.04.2023

Porsche

Porsche Cayenne je a po rozsiahlej modernizácii aj dlho zostane, etalónom športovo-úžitkových vozidiel. Zmeny v pohonnej sústave, na podvozku a v interiéri Cayenne opäť posunuli o úroveň vyššie.


Zásadná modernizácia presahuje rámec bežného faceliftu a jej cieľom je udržať Cayenne vo výrobe do konca tohto desaťročia. Automobilka už oznámila, že do dvoch rokov predstaví plne elektrický model Cayenne, od roku 2025 sa však istý čas budú obidve verzie vyrábať popri sebe.

Podstatné zmeny sa udiali pod kapotou a napriek očakávanej elektrifikácii, ani jeden z nových motorov nedisponuje mild-hybridnou technológiou. V Európe sa spočiatku budú predávať tri motorické verzie, premiantom je model Cayenne S, ktorý namiesto šesťvalcového motora dostane modernizovaný štvorlitrový motor V8 biturbo s maximálnym výkonom 349 kW (474 koní) a krútiacim momentom 600 Nm. Oproti predchádzajúcemu modelu je to nárast o 25 kW (34 k) a 50 Nm. S novým motorom zrýchľuje Cayenne S v oboch karosárskych verziách z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 273 km/h.

Vstup do sveta Cayenne prichádza s optimalizovaným trojlitrovým turbomotorom V6, ktorý nahrádza pôvodný motor s objemom 2,9 litra. Teraz dosahuje výkon 260 kW (353 k) a 500 Nm, čo je o 10 kW (13 k) a 50 Nm viac ako predtým.

 

Porsche Cayenne V6 2023

Šesťvalcový motor tvorí aj základ pohonného ústrojenstva modelu Cayenne E-Hybrid. V kombinácii s novým elektromotorom, ktorého výkon bol zvýšený o 30 kW na 130 kW (176 k) sa kombinovaný výkon zvýši na 346 kW (470 koní). Nový plug-in hybridný Cayenne je vybavený vysokonapäťovou batériou s kapacitou zvýšenou zo 17,9 kWh na 25,9 kWh. Automobilka uvádza, že v závislosti od úrovne výbavy (a hmotnosti vozidla) je teraz možný čisto elektrický dojazd podľa WLTP až 90 km. Nová je aj palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá skracuje čas nabíjania pri vhodnom zdroji energie na menej ako dve a pol hodiny napriek zvýšenej kapacite batérie.

Podľa nášho zdroja, v Európe neskôr pribudnú ďalšie dve PHEV verzie: Cayenne S E-Hybrid s motorom V6 a verzia s motorom V8 Turbo. Najvýkonnejším modelom radu sa tak stane osemvalcový Cayenne Turbo E-Hybrid. Pre model Turbo bude k dispozícii aj Turbo GT paket.  

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Mimo EÚ zostáva v ponuke automobilky aj špičkový model Turbo GT, ktoré je k dispozícii výlučne ako kupé využívajúce všetky optimalizácie a inovácie modelového radu. Okrem toho sa výkon štvorlitrového motora V8 biturbo modelu Turbo GT zvýšil o 14 kW (19 k) na 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h. Topmodelom pre trhy EÚ sa stane budúci Cayenne GTS.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Zásadné zmeny sa týkajú aj podvozka. Modely Cayenne štandardne disponujú odpružením s oceľovými pružinami vrátane systému Porsche Active Suspension Management (PASM). Nové tlmiče s 2-ventilovou technológiou, a teda oddelenými stupňami odskoku a kompresie, umožňujú optimalizovať výkon vo všetkých jazdných situáciách. Výrazne sa zlepšil najmä komfort pri nízkych rýchlostiach, ovládateľnosť pri dynamickom prejazde zákrutami a minimalizované bolo aj nakláňanie v zákrutách.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Za príplatok je k dispozícii nové adaptívne vzduchové odpruženia s dvojkomorovou dvojventilovou technológiou. Prechod z trojkomorového na dvojkomorové vzduchové odpruženie má priniesť ešte viac komfortu a zároveň viac agility. Odpruženie tiež ponúka ešte výraznejšie rozlíšenie medzi jazdnými režimami Normal, Sport a Sport Plus.

Podstatnými zmenami prešiel aj interiér, ktorý sa nechal inšpirovať modelom Taycan. Snahou Porsche bolo vyhovieť zákazníkom na celom svete a tak je interiér kombináciou digitálneho sveta s hardvérovými ovládačmi. V Číne totiž zákazníci preferujú displeje a dotykové ovládanie, v Európe a Amerike zase fyzické ovládače.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Nový prístrojový panel je tvorený plne digitálnym displejom s uhlopriečkou 12,6 palca, obrazovka multimediálneho systému má uhlopriečku 12,3 palca a za príplatok sa prvýkrát objavuje aj 10,9 palcový displej pred spolujazdcom. Novinkou je tiež elektronický volič prevodovky, ktorý sa zo stredového tunelu presunul na palubovku vedľa prístrojového štítu a úplne nový je aj volant.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Exteriér sa nesie v duchu evolučných zmien, no napriek tomu sú jednotlivé detaily výrazne odlišné od predchodcu. Nová predná časť v kombinácii s výraznejšie klenutými blatníkmi, novou maskou a novými svetlometmi zdôrazňuje šírku vozidla. Trojrozmerne riešené zadné svetlá, hladké plochy pod nimi a nový zadný nárazník s integrovaným držiakom evidenčného čísla charakterizujú dizajn zadnej časti nového Cayenne. Rozšírená paleta farieb počíta s tromi novými farbami.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Pre model Cayenne Coupé sú k dispozícii odľahčené športové balíky, ktoré ušetria až 33 kilogramov a nová je aj široká ponuka 20, 21 a 22-palcových diskov.

Porsche Cayenne 2023Porsche Cayenne V6 2023

Matrix LED svetlomety sú teraz v novom Cayenne štandardom. HD Matrix LED svetlomety sú novou voliteľnou výbavou s viac ako 32 000 pixelov na jeden svetlomet. Jas modulov možno regulovať vo viac ako 1 000 krokoch v závislosti od jazdnej situácie.

Porsche Cayenne S 2023Porsche Cayenne S Coupe 2023

Porsche Cayenne S Coupe 2023Porsche Cayenne S Coupe 2023

Porsche Cayenne S Coupe 2023Porsche Cayenne S Coupe 2023

Porsche v novom modeli Cayenne uvádza aj systém kontroly kvality vzduchu. Vozidlo štandardne využíva prediktívne navigačné údaje na detekciu blížiacich sa vjazdov do tunelov a automaticky aktivuje recirkuláciu vzduchu. Na želanie snímač zisťuje úroveň jemných prachových častíc vo vzduchu a v prípade potreby ho viackrát prepúšťa cez filter jemného prachu. Okrem toho ionizátor odstraňuje zo vzduchu choroboplodné zárodky a škodliviny, čo poteší obzvlášť alergikov.

Porsche Cayenne S 2023Porsche Cayenne E-Hybrid 2023

Porsche Cayenne E-Hybrid 2023Porsche Cayenne E-Hybrid 2023

Porsche Cayenne E-Hybrid 2023Porsche Cayenne E-Hybrid 2023

Samozrejmosťou je rozsiahla ponuka nových a optimalizovaných asistenčných systémov. Patrí medzi ne aktívny obmedzovač rýchlosti a asistent odbočovania, asistent prejazdu zákrutami a vylepšený systém Porsche InnoDrive ako súčasť adaptívneho tempomatu.

Porsche Cayenne Turbo GT 2023Porsche Cayenne Turbo GT 2023 (nie je v ponuke pre Európu, Japonsko, Hongkong, Taiwan, Indiu a Singapur)

Porsche Cayenne Turbo GT 2023Porsche Cayenne Turbo GT 2023

Nové Porsche Cayenne je vďaka rozsiahlej modernizácii pripravené na ďalší plný modelový cyklus, nás v Európe môže len mrzieť, že z ponuky vypadlo extrémne Turbo GT.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.