Porsche Cayenne je a po rozsiahlej modernizácii aj dlho zostane, etalónom športovo-úžitkových vozidiel. Zmeny v pohonnej sústave, na podvozku a v interiéri Cayenne opäť posunuli o úroveň vyššie.
Zásadná modernizácia presahuje rámec bežného faceliftu a jej cieľom je udržať Cayenne vo výrobe do konca tohto desaťročia. Automobilka už oznámila, že do dvoch rokov predstaví plne elektrický model Cayenne, od roku 2025 sa však istý čas budú obidve verzie vyrábať popri sebe.
Podstatné zmeny sa udiali pod kapotou a napriek očakávanej elektrifikácii, ani jeden z nových motorov nedisponuje mild-hybridnou technológiou. V Európe sa spočiatku budú predávať tri motorické verzie, premiantom je model Cayenne S, ktorý namiesto šesťvalcového motora dostane modernizovaný štvorlitrový motor V8 biturbo s maximálnym výkonom 349 kW (474 koní) a krútiacim momentom 600 Nm. Oproti predchádzajúcemu modelu je to nárast o 25 kW (34 k) a 50 Nm. S novým motorom zrýchľuje Cayenne S v oboch karosárskych verziách z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 273 km/h.
Vstup do sveta Cayenne prichádza s optimalizovaným trojlitrovým turbomotorom V6, ktorý nahrádza pôvodný motor s objemom 2,9 litra. Teraz dosahuje výkon 260 kW (353 k) a 500 Nm, čo je o 10 kW (13 k) a 50 Nm viac ako predtým.
Šesťvalcový motor tvorí aj základ pohonného ústrojenstva modelu Cayenne E-Hybrid. V kombinácii s novým elektromotorom, ktorého výkon bol zvýšený o 30 kW na 130 kW (176 k) sa kombinovaný výkon zvýši na 346 kW (470 koní). Nový plug-in hybridný Cayenne je vybavený vysokonapäťovou batériou s kapacitou zvýšenou zo 17,9 kWh na 25,9 kWh. Automobilka uvádza, že v závislosti od úrovne výbavy (a hmotnosti vozidla) je teraz možný čisto elektrický dojazd podľa WLTP až 90 km. Nová je aj palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá skracuje čas nabíjania pri vhodnom zdroji energie na menej ako dve a pol hodiny napriek zvýšenej kapacite batérie.
Podľa nášho zdroja, v Európe neskôr pribudnú ďalšie dve PHEV verzie: Cayenne S E-Hybrid s motorom V6 a verzia s motorom V8 Turbo. Najvýkonnejším modelom radu sa tak stane osemvalcový Cayenne Turbo E-Hybrid. Pre model Turbo bude k dispozícii aj Turbo GT paket.
Porsche Cayenne V6 2023
Mimo EÚ zostáva v ponuke automobilky aj špičkový model Turbo GT, ktoré je k dispozícii výlučne ako kupé využívajúce všetky optimalizácie a inovácie modelového radu. Okrem toho sa výkon štvorlitrového motora V8 biturbo modelu Turbo GT zvýšil o 14 kW (19 k) na 485 kW (659 k). Cayenne Turbo GT zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h. Topmodelom pre trhy EÚ sa stane budúci Cayenne GTS.
Porsche Cayenne V6 2023
Zásadné zmeny sa týkajú aj podvozka. Modely Cayenne štandardne disponujú odpružením s oceľovými pružinami vrátane systému Porsche Active Suspension Management (PASM). Nové tlmiče s 2-ventilovou technológiou, a teda oddelenými stupňami odskoku a kompresie, umožňujú optimalizovať výkon vo všetkých jazdných situáciách. Výrazne sa zlepšil najmä komfort pri nízkych rýchlostiach, ovládateľnosť pri dynamickom prejazde zákrutami a minimalizované bolo aj nakláňanie v zákrutách.
Porsche Cayenne V6 2023
Za príplatok je k dispozícii nové adaptívne vzduchové odpruženia s dvojkomorovou dvojventilovou technológiou. Prechod z trojkomorového na dvojkomorové vzduchové odpruženie má priniesť ešte viac komfortu a zároveň viac agility. Odpruženie tiež ponúka ešte výraznejšie rozlíšenie medzi jazdnými režimami Normal, Sport a Sport Plus.
Podstatnými zmenami prešiel aj interiér, ktorý sa nechal inšpirovať modelom Taycan. Snahou Porsche bolo vyhovieť zákazníkom na celom svete a tak je interiér kombináciou digitálneho sveta s hardvérovými ovládačmi. V Číne totiž zákazníci preferujú displeje a dotykové ovládanie, v Európe a Amerike zase fyzické ovládače.
Porsche Cayenne V6 2023
Nový prístrojový panel je tvorený plne digitálnym displejom s uhlopriečkou 12,6 palca, obrazovka multimediálneho systému má uhlopriečku 12,3 palca a za príplatok sa prvýkrát objavuje aj 10,9 palcový displej pred spolujazdcom. Novinkou je tiež elektronický volič prevodovky, ktorý sa zo stredového tunelu presunul na palubovku vedľa prístrojového štítu a úplne nový je aj volant.
Porsche Cayenne V6 2023
Exteriér sa nesie v duchu evolučných zmien, no napriek tomu sú jednotlivé detaily výrazne odlišné od predchodcu. Nová predná časť v kombinácii s výraznejšie klenutými blatníkmi, novou maskou a novými svetlometmi zdôrazňuje šírku vozidla. Trojrozmerne riešené zadné svetlá, hladké plochy pod nimi a nový zadný nárazník s integrovaným držiakom evidenčného čísla charakterizujú dizajn zadnej časti nového Cayenne. Rozšírená paleta farieb počíta s tromi novými farbami.
Porsche Cayenne V6 2023
Pre model Cayenne Coupé sú k dispozícii odľahčené športové balíky, ktoré ušetria až 33 kilogramov a nová je aj široká ponuka 20, 21 a 22-palcových diskov.
Porsche Cayenne V6 2023
Matrix LED svetlomety sú teraz v novom Cayenne štandardom. HD Matrix LED svetlomety sú novou voliteľnou výbavou s viac ako 32 000 pixelov na jeden svetlomet. Jas modulov možno regulovať vo viac ako 1 000 krokoch v závislosti od jazdnej situácie.
Porsche Cayenne S Coupe 2023
Porsche Cayenne S Coupe 2023
Porsche Cayenne S Coupe 2023
Porsche v novom modeli Cayenne uvádza aj systém kontroly kvality vzduchu. Vozidlo štandardne využíva prediktívne navigačné údaje na detekciu blížiacich sa vjazdov do tunelov a automaticky aktivuje recirkuláciu vzduchu. Na želanie snímač zisťuje úroveň jemných prachových častíc vo vzduchu a v prípade potreby ho viackrát prepúšťa cez filter jemného prachu. Okrem toho ionizátor odstraňuje zo vzduchu choroboplodné zárodky a škodliviny, čo poteší obzvlášť alergikov.
Porsche Cayenne E-Hybrid 2023
Porsche Cayenne E-Hybrid 2023
Porsche Cayenne E-Hybrid 2023
Samozrejmosťou je rozsiahla ponuka nových a optimalizovaných asistenčných systémov. Patrí medzi ne aktívny obmedzovač rýchlosti a asistent odbočovania, asistent prejazdu zákrutami a vylepšený systém Porsche InnoDrive ako súčasť adaptívneho tempomatu.
Porsche Cayenne Turbo GT 2023 (nie je v ponuke pre Európu, Japonsko, Hongkong, Taiwan, Indiu a Singapur)
Porsche Cayenne Turbo GT 2023
Nové Porsche Cayenne je vďaka rozsiahlej modernizácii pripravené na ďalší plný modelový cyklus, nás v Európe môže len mrzieť, že z ponuky vypadlo extrémne Turbo GT.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche