Rolls-Royce Wraith bol uvedený na trh v roku 2013 a rýchlo sa stal jedným z najdôležitejších modelov značky, oslovujúci aj mladších zákazníkov. Po desiatich rokoch končí jeho výroba exkluzívnou limitovanou edíciou.
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow je vôbec posledným kupé značky s dvanásťvalcovým motorom, jeho nástupcom sa stane plne elektrický Rolls-Royce Spectre. Finálna dvanásťkusová séria odkazuje na počet valcov posledného benzínového motora značky.
Inšpiráciou pre Black Badge Wraith Black Arrow bol legendárny Thunderbolt, s ktorým George Eyston dosiahol v roku 1938 rýchlostný rekord s hodnotou 357,50 mph (575,34 km/h). Mimochodom, rovnakým rýchlostným rekordom bola inšpirovaná aj predchádzajúca limitovaná edícia Rolls-Royce Landspeed Collection, z ktorej sa vyrobilo 35 exemplárov modelu Wraith Black Badge a 25 kusov modelu Dawn Black Badge.
Pohon rekordného sedemtonového aerodynamického leviathana zabezpečovali dva letecké motory Rolls-Royce V12 R. Každý s motorov mal objem 36,5 litra a dosahoval výkon 1.752 kW (2.383 koní). Pohon kupé Wraith v prípade modelov Black Badge zabezpečuje len jeden motor V12 s objemom 6,6 litra prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel. S výkonom 441 kW (600 koní) dosahovaným pri 5.250 otáčkach za minútu a maximom krútiaceho momentu 900 Nm, ktoré je dostupné od 1.700 otáčok za minútu, Wraith Black Badge je formálne najsilnejším modelom značky (rovnaký výkon však má aj Ghost Black Badge). Pre úplnosť je potrebné doplniť, že modely Wraith Black Badge mali od uvedenia na trh v roku 2016 až do polovice roku 2019 výkon až 465 kW (632 koní) a maximum krútiaceho momentu 870 Nm.
Rekordné pokusy Thunderboltu sa uskutočnili na legendárnych soľných pláňach Bonneville v Utahu. V odleskoch žiarivo bieleho povrchu a pod páliacim púštnym slnkom bolo takmer nemožné presne určiť, kedy vozidlo prešlo cez časomieru. Eystonovým jednoduchým, ale geniálnym riešením bolo namaľovať na boky vozidla veľkú čiernu šípku so žltým motívom stredového kruhu, ktorý bol jasne viditeľný aj pri vysokej rýchlosti. Vďaka tomu má dnešná kolekcia Black Badge Wraith Black Arrow svoj názov aj jedinečný historický kontext.
Exkluzívna povrchová úprava Black Badge Wraith Black Arrow na mieru sa vyznačuje plným farebným odstupňovaním dvoch tónov - striebornej Celebration Silver a čiernej Black Diamond. Na lak Black Diamond bola nanesená vrstva farby "Crystal" s prímesou skla, ktorá zvýrazňuje prechod medzi oboma farbami a dosahuje výrazný efekt pohyblivého rozmazania z prednej časti na zadnú. Táto exkluzívna technika Bespoke dodáva karosérii aj jemnú štruktúru inšpirovanú krustovitým povrchom soľných plôch Bonneville, ktorá sa nachádza pod vysokolesklým lakom, ktorý sa leští viac ako 12 hodín, aby sa dosiahol povrch podobný sklu.
Realizácia tejto výnimočnej povrchovej úpravy si vyžiadala 18 mesiacov testovania a vývoja povrchu, kým kolektív inžinierov, remeselníkov a dizajnérov značky Bespoke dosiahol výsledok zodpovedajúci štandardom Rolls-Royce. Celková časová investícia do vývoja chemického zloženia materiálu, techniky nanášania a povrchovej úpravy robí z Gradient Paint jeden z technicky najzložitejších lakov, aké kedy spoločnosť Rolls-Royce vytvorila.
Kontrast ku gradientnej farbe vytvárajú žiarivo žlté vložky nárazníka a na mieru vyrobené stredy kolies, ktoré jemne pripomínajú žltý kruh v čiernej šípke Thunderboltu. Ďalšími dizajnovými odkazmi sú výstuhy, ktoré sa nachádzajú za maskou chladiča a pred motorom a sú tiež vyhotovené v žiarivo žltej farbe, čím nenápadne priťahujú pohľad na motor V12 za tmavým chrómovým okrajom masky chladiča Black Badge. Žiarivo žltá farba je použitá na podstavci sošky Spirit of Ecstasy, ktorý obsahuje detail kruhu v žiarivo žltej farbe a vyrytý názov limitovanej edície.
Na pamiatku historicky posledného kupé Rolls-Royce s motorom V12 spolupracoval Bespoke Collective dizajnérov, remeselníkov a inžinierov značky na vytvorení jedinečného umeleckého diela pre obkladový panel Black Badge Wraith Black Arrow umiestnený pred spolujazdcom. Zložitý, na dotyk príjemný dizajn znázorňuje súčasný motor V12. V súlade s noirovou atmosférou rodiny Black Badge je vysoko komplexný dizajn - sám o sebe výsledok dvojmesačného vývoja - vyrytý do jediného plechu z hliníka s čiernou povrchovou úpravou, ktorý odhaľuje lesklý kov pod ním a poskytuje odvážne vizuálne prepojenie s leštenou hliníkovou karosériou rekordného vozidla Thunderbolt.
Vnútorné panely dverí špeciálneho modelu Black Arrow sú obložené čiernym drevom s otvorenými pórmi v komplexnom dizajne pozostávajúcom z viac ako 320 viacsmerových a laserovaných intarzií, ktoré imitujú popraskaný, nepravidelný povrch soľných plôch Bonneville.
Tento výnimočný prvok sa nachádza aj na zadnom panely "Waterfall", ktorý oddeľuje dve zadné sedadlá.
Thunderbolt prešiel počas svojej životnosti viacerými konštrukčnými zmenami. Jeho konečná podoba, v ktorej dosiahol svoj posledný rýchlostný rekord, pripomínaná v Black Badge Wraith Black Arrow, je vyjadrená vo forme leštenej hliníkovej plastiky Speedform uloženej v osvetlenom priestore pod sklom na stredovej konzole.
V interiéri je Black Arrow vybavený novým typom materiálu vyvinutým špeciálne pre túto kolekciu. Lakťové opierky, vnútorné časti sedadiel, tunel prevodovky, detaily dverí, dverové brašne a spodný panel prístrojovej dosky sú vyhotovené v koži "Club Leather" - jej zámerne väčší lesk a ešte hlbšie čierne sfarbenie poskytujú jemný kontrast k matnej čiernej koži Rolls-Royce s prírodným zrnom. V súlade s filozofiou série Black Badge, ktorá využíva odvážne farebné impulzy, sa na koži predných sedadiel použila žiarivo žltá farba. Na vonkajšej opierke hlavy sedadla je vyšívaný motív šípu, ktorý poskytuje bohaté, na dotyk príjemné detaily a odkazuje na symbol šípu namaľovaný na hliníkovej karosérii Thunderboltu.
Keď je volant nastavený do priamej polohy, tmavé označenie na dvanástich hodinách sa zhoduje s podobným vzorom na sedadlách. Odkazuje to na čierne čiary, ktoré Eystonov tím namaľoval na bielych soľných pláňach, aby mu pomohli udržať smer - jeho jediný referenčný bod pri rýchlosti viac ako 575 km/h. Na znak uznania významu tohto značenia prechádza toto znázornenie stopy v zámerne asymetrickej línii od volantu k sedadlám vodiča a zadných cestujúcich.
Vzhľadom na to, že Thunderbolt lámal rýchlostné rekordy, je len vhodné, aby Black Arrow vytvoril svoj vlastný rekord. V interiéri Black Badge Wraith Black Arrow sa nachádza 2.117 "hviezd" z optických vlákien, ktoré vytvárajú dramatickú atmosféru nočnej oblohy, čo je najväčší počet hviezd, aký bol kedy použitý vo vozidle značky Rolls-Royce. Všetky "hviezdy", ktoré boli individuálne ručne usporiadané, znázorňujú Mliečnu dráhu pri pohľade z rozľahlých otvorených priestorov a súhvezdia presne tak, ako by sa objavili nad soľnými pláňami v Utahu 16. septembra 1938, v deň Eystonovho posledného rekordu.
Rámček hodín na obklade je inšpirovaný analógovými prístrojmi z 30. rokov minulého storočia a odkazuje na surovú, technickú estetiku interiéru Thunderboltu, umocnenú čiernymi končekmi ručičiek, ktoré imitujú bočné šípky pôvodného vozidla; na obvode je nápis "Bonneville" a rýchlostný rekord Thunderboltu pre vozidlo s motorom V12 357,497 mph.
Na kryte motora je umiestnená exkluzívna plaketa Bespoke, ktorá označuje tento motor ako posledný V12, ktorý bol kedy namontovaný do kupé Rolls-Royce. Plaketa je vyrobená z jedného kusu lešteného kovu a je na nej vyrytý monogram V12 v žiarivo žltej farbe a nápis "Final Coupé Collection" v čiernej farbe.
Diskutovať o cene nemá zmysel, všetkých 12 motorových vozidiel v kolekcii Black Badge Wraith Black Arrow Collection už má svojich zákazníkov.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Rolls-Royce