Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.
A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.
Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.
Časť prvá: Audi RS 3 Sportback & Sedan
Prečo sa tešíme?
Charizmatický motor, nový pohon všetkých kolies, RS Torque Splitter
Čoho sa obávame?
Predné pneumatiky sú o 2 centimetre širšie ako tie zadné, kompenzujú hmotnosť motora na prednej náprave (bude RS Torque Splitter stačiť?)
Legendárny päťvalec žije ďalej v najnovšej generácii modelu Audi RS 3. S výkonom 294 kW (400 koní) v pásme od 5.600 do 7.000 otáčok za minútu zostal na úrovni predchádzajúcej generácie, maximum krútiaceho momentu vzrástlo o 20 Nm na celkových 500 Nm dostupných od 2.250 do 5.600 otáčok za minútu.
Napriek nezmenenému výkonu sa zrýchlenie z nuly na 100 km/h aj vďaka upravenej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke S tronic zlepšilo z hodnoty 4,1 sekundy na 3,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h, ako opciu ponúka Audi posunutie obmedzovača na 280 km/h. S balíkom RS dynamics package plus, ktorý obsahuje aj karbón-keramické brzdy na prednej náprave je maximálna rýchlosť 290 km/h. V kompaktnom hatchbacku! A sedane! Mimochodom Sportback je s hmotnosťou 1.645 kg len o päť kilogramov ľahší ako karosárska verzia sedan (1.650 kg).
Ohromujúce jazdné výkony v priamke boli charakteristické už pre predchádzajúce dve generácie modelu RS 3, v tretej generácii očakávame zábavu aj na zakrútenom asfalte. Novinkou je systém RS Torque Splitter na zadnej náprave, teda dve viaclamelové spojky. Táto technológia dokáže preniesť na jedno koleso zadnej nápravy celý dostupný výkon a vďaka dvom špecifickým RS režimom umožňuje využiť celý potenciál nového podvozka. Okrem režimu RS Performance ušitého na mieru pretekárskym okruhom je v režime RS Torque Mode (drift mode) možná jazda v kontrolovanom pretáčavom šmyku.
Dynamickým výkonom zodpovedá aj novo vyvinutá brzdová sústava. Štandardom sú oceľové brzdové s priemerom 375 mm (x 36 mm) a šesťpiestikovými brzdičmi vpredu a s rozmerom 310 / 22 mm vzadu. Za príplatok sú pre prednú nápravu dostupné keramické brzdy s rozmerom 380 x 38 milimetrov, ktoré ponúkajú nielen lepšiu výdrž, ale zároveň ušetria 10 kilogramov neodpruženej hmotnosti.
Audi RS 3 je štandardne obuté na 19 palcových kolesách s pneumatikami s rozmerom 265/30 vpredu a 245/35 vzadu, automobilka za príplatok prvýkrát ponúka aj semislicky Pirelli P Zero Trofeo R, ktoré sú schválené aj pre bežnú cestnú premávku.
Audi RS 3 už má slovenské ceny, základ začína na sume 63.294,- EUR pre Sportback a 64.893,- EUR pre limuzínu. Budete si priať keramické brzdy na prednej náprave? Pripravte si najmenej 5.230,- EUR, ak ich budete chcieť s modrou alebo červenou farbou lakovanými strmeňmi, budú vás stáť 5.567,- EUR.
RS Dynamikpaket plus obsahuje adaptívny podvozok s Audi drive select vrátane regulácie tlmičov (DCC) v porovnaní s modelom S znížený o 10 mm. Okrem základných režimov auto, comfort, dynamic a efficiency sú k dispozícii tri ďalšie RS špecifické jazdné režimy - RS INDIVIDUAL, RS PERFORMANCE a RS TORQUE REAR. V prípade režimu RS INDIVIDUAL je možné nastaviť posilňovač riadenia, charakteristiku motora a prevodovky, elektronický stabilizačný program (ESC), zvuk motora, podvozok a quattro s RS TORQUE rozdeľovačom.
Režim RS PERFORMANCE je navrhnutý pre agilné jazdné vlastnosti a umožňuje nastavenie podvozka, riadenia, elektronického stabilizačného programu (ESC). RS TORQUE REAR je najextrémnejší režim, ktorý umožňuje rozdeľovanie krútiaceho momentu - tento režim nemožno nakonfigurovať a je určený na použitie iba na uzavretých cestách.
Ak by ste mali zvoliť len jedinú položku z príplatkov, určite odporúčame práve RS Dynamikpaket plus za 2.083,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi