Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.
A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.
Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.
Časť tretia: CUPRA Formentor VZ5
Prečo sa tešíme?
Ikonický päťvalcový motor, nový pohon všetkých kolies a Drift režim.
Čoho sa obávame?
Bude fantastický motor stačiť? ...a dostaneme sa vôbec za volant?
Nikto, okrem zasvätených, tomu spočiatku neveril, ale nakoniec sa všetky zvesti potvrdili a Audi pustilo svoj legendárny päťvalcový motor inému koncernovému súrodencovi. CUPRA Formentor ako prvý samostatný model novej značky zrodenej ako prémiový subbrand automobilky SEAT má privilégium, ktoré nepochybne zásadným spôsobom posilní jej image. Kde je háčik? Oficiálne má 2,5 litrový päťvalec výkon 287 kW (390 koní) a 480 Nm, teda o symbolických 10 koní a 20 Nm menej ako rovnaký motor v Audi RS 3 a predovšetkým, CUPRA nevyrobí viac ako 7000 kusov.
Na slovenský trh sa minulý rok podarilo dostať 10 kusov. Kým vyšla tlačová správa slovenského importéra o spustení predaja, všetky už boli vypredané. A to napriek základnej cene začínajúcej na sume 63.540,- EUR. Bolo to veľa?
Priamym konkurentom pre Formentor VZ5 je sesterské Audi RS Q3 Sportback, ktorého základná slovenská cena je 71.420,- EUR. Stojí cenový rozdiel takmer osem tisíc za silnejší image a výrazne lepší interiér modelu od Audi? Na rozdiel od nového Audi RS 3, RS Q3 stále zostáva pri pôvodnej haldexovej koncepcii pohonu všetkých kolies a Formentor má okrem cenovej výhody aj ďalšie eso v rukáve: nový pohon všetkých kolies prvýkrát použitý v modeli Tiguan R.
Dve spojky vzadu umožňujú prenos výkonu na každé zadné koleso podľa potreby až do 100% sily dostupnej pre zadnú nápravu (50%) a ako sme sa už presvedčili v Golfe R Variant, naozaj to funguje. Nejde len o režim drift, ale vďaka novému pohonu všetkých kolies by mohol aj Formentor disponovať príjemnou charakteristikou, ktorá tlačí auto zo zákruty cez zadnú nápravu.
Ďalšou chuťovkou sú štandardne montované predné brzdy Akebono s priemerom 375 milimetrov vpredu a šesťpiestikovými brzdovými strmeňmi. Audi RS Q3 má rovnako veľké brzdy vpredu, za príplatok môžete mať keramické brzdy s priemerom 380 milimetrov. Cena? Najmenej 5.230,- EUR, ak chcete červené alebo modré strmene, zaplatíte ďalších 338,- EUR.
Vieme, že Formentor Veloz s najvýkonnejším dvolitrom jazdí skvele aj vďaka výbornému vyváženiu hmotnosti. Päťvalcový motor však prednú nápravu zaťaží ďalšími kilami navyše, na druhej strane to vynahradí výraznejšou zvukovou kulisou a lepšou dynamikou v pozdĺžnom smere.
Formentor VZ5 zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy, čo je o 0,7 sekundy menej ako Formentor Veloz s výkonom 310 koní a o 0,3 sekundy lepšie ako RS Q3. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h, bez oficiálnej možnosti odstránenia, resp. posunutia obmedzovača (Audi RS Q3 má Vmax až 280 km/h).
CUPRA Formentor VZ5 je už teraz raritná záležitosť na slovenskom trhu, vďaka výnimočnému päťvalcovému motoru sa má šancu stať takmer zberateľským kúskom. V každom prípade, ako posledné hurá pre benzínový motor je to pekný počin.
Autor: Miro Vilím, Foto: CUPRA