Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.
A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.
Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.
Dnešná novinka je z budúcnosti, na rozdiel od predchádzajúcich áut sa predstavila zatiaľ len vo forme maskovaného prototypu, pre nás je však natoľko zásadná, že v našom prehľade nesmie chýbať.
Časť štvrtá: Honda Civic Type R
Prečo sa tešíme?
Najostrejšia predokolka, možno posledná svojho druhu, manuálna prevodovka.
Čoho sa obávame?
Z technického pohľadu ničoho, ale platí to, čo pri Formentore VZ5... dostaneme sa vôbec za volant?
Honda Civic Type R má svoje nezastupiteľné miesto v srdciach fanúšikov japonských áut, ale aj rešpekt majiteľov rýchlych hothatchov z Európy. Štvrtá generácia (FK2) konečne preniesla najostrejší Civic do súčasnosti a nadelila mu turbo. Výkon medzigeneračne poskočil o 109 koní (228 kW / 310 koní) a maximum krútiaceho momentu narástlo viac ako dvojnásobne na 400 Nm.
Ostatná piata generácia (FK8) postavená na základe desiatej generácie modelu Civic pridala nielen symbolických 10 koní na výkone, ale zároveň podstatne viac komfortu pre každodenné použitie a zároveň viac rýchlosti. Medzigeneračný posun medzi FK2 a FK8 je vyjadrený časom 6,8 sekundy. To je rozdiel v časoch zajazdených na Severnej slučke okruhu Nürburgring. FK2 zajazdila čas 7:50,6 min, FK8 bola s časom 1:43,8 min až do príchodu ultimatívneho Renaultu R.S. Trophy R najrýchlejšou predokolkou na Nordschleife.
Nový Civic Type R (FL2) už usilovne testuje na legendárnom nemeckom okruhu a bol by som veľmi prekvapený, ak by opäť nesiahol po titule najrýchlejšieho auta s predným pohonom. Popri testoch v Nemecku však vývoj prebieha aj v Japonsku na okruhu v Suzuke, ktorého rekord medzi autami s pohonom prednej nápravy drží s časom 2:23,99 min. práve FK8 Limited Edition.
Z okruhu v Suzuke sú aj fotografie v tomto článku zachytávajúce maskovaný prototyp po boku generácie FK8. Keď sa pozriete pozorne, uvidíte, že maskovanie tvoria aj siluety predchádzajúcich modelov Civicu Type R.
Aký motor bude pod kapotou? Britský magazín Carwow priniesol špekulácie o možnom hybride so systémovým výkonom poháňajúcom obe nápravy, ale takéto úvahy odporujú doterajšiemu vývoju modelového radu Type R a nemajú technické, ale ani ekonomické opodstatnenie.
Najpravdepodobnejšie je využitie pohonnej jednotky z predchodcu, teda motoru 2,0 VTEC TURBO, pri predpokladanom symbolickom náraste výkonu. Očakávaný výkon by mohol dosiahnuť v prípade realistického odhadu 330 koní, ak by si Honda chcela postaviť najsilnejšiu predokolku, potrebovala by prekonať hranicu 350 koní (Ford Focus RS500) a to sa už nezdá pravdepodobné.
Hoci dizajn je oblečený do maskovacieho pyžamka, už teraz pohľad na karosériu odhaľuje, že nová generácia bude mať vďaka výrazne rozšíreným blatníkom širší rozchod kolies ako bežný Civic jedenástej generácie. Na rozdiel od predchodcu však bodykit nepôsobí tak expresívnym stvárnením, nazval by som ho dokonca elegantným. Celkovému dojmu pomáha aj novo koncipované zadné prítlačné krídlo.
Interiér bude samozrejme vychádzať z jedenástej generácie modelu Civic, ktorý sa skutočne vydaril. Najväčšiu radosť jazdcovi však bude robiť manuálna šesťstupňová prevodovka, použitie akejkoľvek verzie automatickej prevodovky nepredpokladám.
Honda Civic Type R sa oficiálne predstaví tento rok a ak všetko dobre pôjde, koncom roka 2022 alebo najneskôr začiatkom budúceho roka sa dostane aj k nám do Európy. Budeme veľmi dúfať, aby prišla aj na slovenský trh, pretože facelift FK8 sa na našom trhu oficiálne nepredával.
Honda Civic Type R bude zrejme posledným európskym modelom so spaľovacím motorom bez hybridnej technológie a preto sa bude predávať najdlhšie do roku 2025. Ak by som mohol opatrne odporučiť, objedávajte hneď ako sa dostane do predaja, aby sa vám ušlo...
Autor: Miro Vilím, Foto: Honda