Miro Vilím

20.03.2022

Volkswagen

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.


A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.

Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.

Časť piata: Volkswagen Golf R

Prečo sa tešíme?            

Nový pohon všetkých kolies, výbušný motor, nenápadnosť a Akrapovič.

Čoho sa obávame?        

Podľa britského magazínu Evo je Golf R „nedovarený a iritujúci v rovnakej miere, zaostáva za očakávaniami a je to strata pre triedu ostrých kompaktov“, vysoká cena

Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R Variant nás pri prvých jazdách presvedčil o svojej zábavnosti, ale ešte viac ako na kombi sa tešíme na test krátkej verzie. Klasický hatchback je nenápadnejší a filozoficky priamo nadväzuje na prvý model Golf R32. Tak ako bolo GTI zakladateľom triedy ostrých hatchbackov, Golf R32 bol vzorom pre dnešné hyper-hatche ako Audi RS 3 a Mercedes-AMG A45 S. Mnohí stále smútia za atmosférickými šesťvalcami modelov R32 štvrtej a piatej generácie Golfu, ale z dynamického hľadiska je dvojlitrový prepĺňaný motor jednoducho lepšou voľbou. Viac výkonu, viac sily a nižšia hmotnosť na prednej náprave prospievajú agilite a rýchlosti.   

 

Volkswagen Golf R

Výkon 320 koní (od 5.300 do 6500 otáčok za minútu) z motora 2,0 TSI vo verzii EA888evo4 je prenášaný sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG na všetky štyri kolesá, na rozdiel od predchodcu už žiaľ nie je k dispozícii manuálna prevodovka. Maximálna hodnota krútiaceho moment 420 Nm je dostupná v rozsahu od 2.100 do 5.300 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, s príplatkovým paketom R Performance sa posunie na 270 km/h.

Volkswagen Golf R

Oproti svojmu praktickejšiemu súrodencovi má hatchback o 5 centimetrov kratší rázvor, čo môže mať v spojení s režimom Drift za následok potrebu rýchlejších reakcií vodiča. Technika samozrejme zostáva rovnaká. Namiesto klasického systému Haldex je tu úplne nové technické riešenie, ktoré umožňuje nielen reálne preniesť na zadnú nápravu až do 50 percent výkonu motora, ale vie rozdeliť výkon podľa potreby na jedno z kolies, a to až 100 percent z výkonu dostupného pre zadnú nápravu. R-Performance Torque Vectoring Rear Axle Drive tvoria dve viaclamelové spojky v olejovom kúpeli, každá má na starosti vlastné koleso, ovládanie systému je elektromechanické.

Volkswagen Golf R

Novú zadnú nápravu majú všetky eRkové modely Golf, plný potenciál auta však odomknete len s príplatkovým paketom R Performance. Tento balík obsahuje devätnásťpalcové disky kolies Estoril s pneumatikami o rozmere 235/35 R19 (za príplatok ďalších 950,- EUR to môžu byť semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2), odstránenie obmedzovača rýchlosti a dva nové jazdné režimy „Special“ a „Drift“. Ten prvý dáva skutočný zmysel len spolu s ďalšou príplatkovou položkou, adaptívnym podvozkom DCC a ten druhý definuje celý jazdný zážitok.

Volkswagen Golf R

Môžeme predpokladať, že majitelia Golfu R nebudú jazdiť so svojimi autami na driftovacie preteky, ale aj pri bežnej dynamickej jazde na verejných komunikáciách bude nový pohon všetkých kolies zásadným zdrojom zábavy za volantom. Tak ako v Tiguane R, v Golfe R Variant, aj v krátkom Golfe R očakávame citeľný posun v pocitoch z jazdy. Na rozdiel od predchodcu, v ktorom bolo vždy cítiť primárnu úlohu prednej nápravy, nový pohon všetkých kolies v športových režimoch prinesie viac akcie smerujúcej od zadnej nápravy.

Volkswagen Golf R

Prečo je britské EVO z nového eRka sklamané? Z kritizovaných aspektov podvozka usudzujem, že testované eRko nebolo na adaptívnych tlmičoch, ktoré sú zásadným prvkom pre jazdu a na pneumatikách Hankook Ventus S1 Evo 3. Asi nemusím osobitne zdôrazňovať, že obutie správnych pneu je pre fungovanie auta kľúčové. Ostatným dôvodom celkom nerozumiem, pretože Golf R stále zostal verný svojej filozofii. Nenápadná, každodenne použiteľná rýchlosť a z fotiek publikovaných v článku k tomu pridal aj veľkú porciu pretáčavej zábavy. Že nie je pri plnom využití výkonu tak ostrý ako predokolková konkurencia? Ale to nie je priama konkurencia, tou je Audi S3, BMW M135i xDrive a Mercedes-AMG A35... a aj takto od stola môžem konštatovať, že Golf R bude určite lepší ako Audi a BMW a trúfam si tvrdiť, že bude na jednej úrovni s vynikajúcim AMG.

Volkswagen Golf R

Aj prekvapujúci verdikt magazínu EVO, pod ktorý sa nepodpísal žiadny konkrétny autor (ale kolektív autorov) je jedným z dôvodov, prečo sa čo najskôr chceme dostať za volantu Golfu R v rámci klasického týždňového testu a presvedčiť sa ako eRko funguje na slovenských cestách.

Volkswagen Golf R

Základná cena Golfu R začína na sume 48.390,- EUR, ale povinným príplatkom je balík R Performance za 2.150,- EUR a adaptívne odpruženie DCC za 820,- EUR. Takmer povinným príplatkom je výfuková sústava od Akrapoviča za 3.600,- EUR. Bez ďalšej komfortnej výbavy, ktorú je potrebné rovnako priplácať (matrixové IQ.LIGHT za 930,- EUR, Head-up displej za 670,- EUR, alarm za 330,- EUR) sa tak dostávame k sume 54.960,- EUR a to je nebezpečne blízko k BMW M240i xDrive, ktoré jazdne relevantnú techniku ponúka v základe.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.