Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.
A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.
Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.
Časť piata: Volkswagen Golf R
Prečo sa tešíme?
Nový pohon všetkých kolies, výbušný motor, nenápadnosť a Akrapovič.
Čoho sa obávame?
Podľa britského magazínu Evo je Golf R „nedovarený a iritujúci v rovnakej miere, zaostáva za očakávaniami a je to strata pre triedu ostrých kompaktov“, vysoká cena
Volkswagen Golf R Variant nás pri prvých jazdách presvedčil o svojej zábavnosti, ale ešte viac ako na kombi sa tešíme na test krátkej verzie. Klasický hatchback je nenápadnejší a filozoficky priamo nadväzuje na prvý model Golf R32. Tak ako bolo GTI zakladateľom triedy ostrých hatchbackov, Golf R32 bol vzorom pre dnešné hyper-hatche ako Audi RS 3 a Mercedes-AMG A45 S. Mnohí stále smútia za atmosférickými šesťvalcami modelov R32 štvrtej a piatej generácie Golfu, ale z dynamického hľadiska je dvojlitrový prepĺňaný motor jednoducho lepšou voľbou. Viac výkonu, viac sily a nižšia hmotnosť na prednej náprave prospievajú agilite a rýchlosti.
Výkon 320 koní (od 5.300 do 6500 otáčok za minútu) z motora 2,0 TSI vo verzii EA888evo4 je prenášaný sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG na všetky štyri kolesá, na rozdiel od predchodcu už žiaľ nie je k dispozícii manuálna prevodovka. Maximálna hodnota krútiaceho moment 420 Nm je dostupná v rozsahu od 2.100 do 5.300 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, s príplatkovým paketom R Performance sa posunie na 270 km/h.
Oproti svojmu praktickejšiemu súrodencovi má hatchback o 5 centimetrov kratší rázvor, čo môže mať v spojení s režimom Drift za následok potrebu rýchlejších reakcií vodiča. Technika samozrejme zostáva rovnaká. Namiesto klasického systému Haldex je tu úplne nové technické riešenie, ktoré umožňuje nielen reálne preniesť na zadnú nápravu až do 50 percent výkonu motora, ale vie rozdeliť výkon podľa potreby na jedno z kolies, a to až 100 percent z výkonu dostupného pre zadnú nápravu. R-Performance Torque Vectoring Rear Axle Drive tvoria dve viaclamelové spojky v olejovom kúpeli, každá má na starosti vlastné koleso, ovládanie systému je elektromechanické.
Novú zadnú nápravu majú všetky eRkové modely Golf, plný potenciál auta však odomknete len s príplatkovým paketom R Performance. Tento balík obsahuje devätnásťpalcové disky kolies Estoril s pneumatikami o rozmere 235/35 R19 (za príplatok ďalších 950,- EUR to môžu byť semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2), odstránenie obmedzovača rýchlosti a dva nové jazdné režimy „Special“ a „Drift“. Ten prvý dáva skutočný zmysel len spolu s ďalšou príplatkovou položkou, adaptívnym podvozkom DCC a ten druhý definuje celý jazdný zážitok.
Môžeme predpokladať, že majitelia Golfu R nebudú jazdiť so svojimi autami na driftovacie preteky, ale aj pri bežnej dynamickej jazde na verejných komunikáciách bude nový pohon všetkých kolies zásadným zdrojom zábavy za volantom. Tak ako v Tiguane R, v Golfe R Variant, aj v krátkom Golfe R očakávame citeľný posun v pocitoch z jazdy. Na rozdiel od predchodcu, v ktorom bolo vždy cítiť primárnu úlohu prednej nápravy, nový pohon všetkých kolies v športových režimoch prinesie viac akcie smerujúcej od zadnej nápravy.
Prečo je britské EVO z nového eRka sklamané? Z kritizovaných aspektov podvozka usudzujem, že testované eRko nebolo na adaptívnych tlmičoch, ktoré sú zásadným prvkom pre jazdu a na pneumatikách Hankook Ventus S1 Evo 3. Asi nemusím osobitne zdôrazňovať, že obutie správnych pneu je pre fungovanie auta kľúčové. Ostatným dôvodom celkom nerozumiem, pretože Golf R stále zostal verný svojej filozofii. Nenápadná, každodenne použiteľná rýchlosť a z fotiek publikovaných v článku k tomu pridal aj veľkú porciu pretáčavej zábavy. Že nie je pri plnom využití výkonu tak ostrý ako predokolková konkurencia? Ale to nie je priama konkurencia, tou je Audi S3, BMW M135i xDrive a Mercedes-AMG A35... a aj takto od stola môžem konštatovať, že Golf R bude určite lepší ako Audi a BMW a trúfam si tvrdiť, že bude na jednej úrovni s vynikajúcim AMG.
Aj prekvapujúci verdikt magazínu EVO, pod ktorý sa nepodpísal žiadny konkrétny autor (ale kolektív autorov) je jedným z dôvodov, prečo sa čo najskôr chceme dostať za volantu Golfu R v rámci klasického týždňového testu a presvedčiť sa ako eRko funguje na slovenských cestách.
Základná cena Golfu R začína na sume 48.390,- EUR, ale povinným príplatkom je balík R Performance za 2.150,- EUR a adaptívne odpruženie DCC za 820,- EUR. Takmer povinným príplatkom je výfuková sústava od Akrapoviča za 3.600,- EUR. Bez ďalšej komfortnej výbavy, ktorú je potrebné rovnako priplácať (matrixové IQ.LIGHT za 930,- EUR, Head-up displej za 670,- EUR, alarm za 330,- EUR) sa tak dostávame k sume 54.960,- EUR a to je nebezpečne blízko k BMW M240i xDrive, ktoré jazdne relevantnú techniku ponúka v základe.
Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen