Na tohtoročnom podujatí Tokyo Auto Salon 2024 sa predstavil aj facelift medzičasom ikonického modelu GR Yaris.
Najväčšou novinkou je osemstupňová automatická prevodovka GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, šesťstupňová manuálna prevodovka iMT naďalej zostáva v ponuke. Vozidlo s novou automatickou prevodovkou je len o 20 kilogramov ťažšie (1.300 kg) ako verzia s manuálnou prevodovkou (1.280 kg). Logika radenia zodpovedá pretekárskym autám, teda posunutím páky prevodovky dopredu sa podraďuje, smerom dozadu odraďuje. Radiť samozrejme môžete aj pádlami pod volantom.
Výkon trojvalcového motora s objemom 1.618 cm³ vzrástol z 261 koní na 280 koní (206 kW) pri 6.500 otáčkach za minútu, krútiaci moment o 30 Nm na veľmi slušných 390 Nm dostupných v rozsahu 3.250 až 4.600 otáčok za minútu. Verzia pre domáci japonský trh však má dokonca 224 kW (304 koní) a 400 Nm. Podľa britského Autocaru by európskej verzii malo zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvať 4,8 sekundy pre automat, verzia s manuálnou prevodovkou je o tri desatiny sekundy pomalšia. Oficiálne dáta však zatiaľ neboli zverejnené.
V Európe bude ponúkaná výlučne verzia „Circuit“, obsahujúca popri samosvorných diferenciáloch vpredu aj vzadu, aj dodatočný balík s optimalizovaným chladením. Medzichladič stlačeného vzduchu má ostrekovač a samostaný chladič má aj automatická prevodovka. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies GR-FOUR AWD system s tromi jazdnými režimami (Normal, Sport, Track).
Špecialitou predstavenou na vozidlách určených pre domáci japonský trh je umiestnenie páky hydraulickej ručnej brzdy hneď vedľa prevodovky, či bude táto opcia k dispozícii aj pre Európu zatiaľ nie je jasné.
Ľahká karoséria modelu GR Yaris je ešte pevnejšia vďaka približne o 13 % zvýšenému počtu bodových zvarov a použitiu približne o 24 % väčšieho množstva konštrukčného lepidla. V dôsledku toho sa zlepšila odozva vozidla na zmeny smeru, spätná väzba riadenia a pocit priľnavosti, čím sa poskytol ešte lepší základ pre oporu podvozoku tvoreného vpredu vzperami McPherson a vzadu dvojitými lichobežníkovými ramenami.
Hoci tlačová správa typ novej automatickej prevodovky presne nešpecifikuje a jej názov (Direct Automatic Transmission) by naznačoval dvojspojkovú prevodovku, v skutočnosti ide o športovú automatickú prevodovku klasickej koncepcie, která musí musí byť vzľadom k priečne uloženému trojvalcovému motoru mimoriadne kompaktná a váži len o 20 kg viac ako manuálna prevodovka. Dodávateľom novej prevodovky je Aisin.
Súčasne so zvýšením výkonu motora boli prijaté opatrenia na zabezpečenie zachovania jeho dlhodobej životnosti. Skúšobným poľom sa opäť stali pretekárske trate a rýchlostné skúšky, pričom motor bol testovaný až do bodu zlomu v rámci japonského šampionátu v rallye a japonského seriálu vytrvalostných pretekov. Medzi vylepšenia patrí posilnený ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilov a zvýšenie tlaku vstrekovania paliva D-4ST. Boli namontované nové ľahké piesty s krúžkami odolnými proti opotrebovaniu a pribudol nový snímač tlaku v saní.
V prednej časti vozidla sa nachádza redizajnovaný predný nárazník, nová oceľová výplň spodnej časti mriežky chladiča je optimalizovaná na dosiahnutie čo najlepšej rovnováhy medzi hrúbkou, pevnosťou a znížením hmotnosti. Bočné vstupy vzduchu majú väčší otvor a spodný nárazník má novú delenú konštrukciu, ktorá uľahčuje a znižuje náklady na opravu alebo výmenu.
V zadnej časti umožňuje otvor v spodnej časti nárazníka únik vzduchu spod podlahy, čím sa znižuje odpor vzduchu, zlepšuje ovládateľnosť a stabilita vozidla a odvádza teplo z výfukovej sústavy.
Hmlové a cúvacie svetlá boli premiestnené zo spodného nárazníka a sú integrované do zadných združených svetiel, čím sa znižuje riziko ich poškodenia. Podobne sa vysoko umiestnené brzdové svetlo presunulo zo zadného spojlera nižšie na zadné dvere, aby boli všetky zadné svetlá v jednej rovine a v dobrej viditeľnosti pre vodičov idúcich za nimi. Presunutie brzdového svetla tiež uľahčuje výmenu alebo prispôsobenie spojlera.
Dôležitými ergonomickými zmenami prešiel aj často kritizovaný interiér. Sedadlá vodiča a spolujazdca sú tentoraz položené o 25 milimetrov nižšie, lepší výhľad cez predné sklo zabezpečuje zníženie hornej hrany prístrojového panelu o 50 milimetrov a nové umiestnenie vnútorného spätného zrkadla. Ergonómiu ovládania zlepšuje aj natočenie stredového panelu s novou 12,3 palcovou obrazovkou multimediálneho systému o 15 stupňov smerom na vodiča. Novinkou je aj digitálny prístrojový panel s konfigurovateľným zobrazením.
Nový GR Yaris prináša okrem zavedených charakteristických odtieňov - červenej Emotional Red, čiernej Precious Black a perleťovej Super White/Platinum White, ktoré predstavujú farby pretekárskej livrej TOYOTA GAZOO Racing, aj novú farebnú variantu exteriéru Precious Metal, ktorú môžete vidieť na európsky prezentačných fotografiách.
Od uvedenia na trh v roku 2020 si model GR Yaris v Európe našiel viac ako 18.000 zákazníkov (celosvetovo viac ako 32 tisíc!), pričom väčšina z nich zvolila verziu Circuit, čo bolo dôvodom aktuálnej európskej špecifikácie. Predaj nového modelu bude spustený už v lete tohto roka.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Toyota
AKTUALIZÁCIA 14.3.2024: Poznáme slovenské ceny nového modelu GR Yaris a nie sú to úplne dobré správy. Základná cena verzie s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou so zohľadnením jazdecky relavantnej výbavy naviac (pred faceliftom ako Paket SPORT) je tentoraz obsiahnutá v jedinej verzii modelu a zdražela o 6.000,- EUR. Verzia s manuálnou prevodovkou má cenu od 47.990,- EUR, verzia s automatom prekročila psychologickú hranicu päťdesiattisíc EUR a stojí najmenej 50.790,- EUR.
Na rozdiel od predchodcu je tentoraz športová výbava kombinovateľná s komfortným balíkom Paket VIP za 4.200,- EUR (pred faceliftom to bolo 2.750,- EUR). Paket VIP obsahuje 18" čierne kované hliníkové disky kolies, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievanie volantu, prémiový systém ozvučenia JBL a 8 reproduktorov, systém pre sledovanie mŕtvych uhlov (BSM), asisitent bezpečného vystúpenia (SEA), upozornenie na dopravu za vozidlom (RCTA), upozornenie na dopravu za vozidlom s automatickým brzdením (RCTAB) pre automatickú prevodovku, predné a zadné parkovacie senzory s detekciou prekážok (ICS), resp. predné a zadné parkovacie senzory s automatickým brzdením pre automatickú prevodovku.
Okrem základnej bielej farby si priplatíte aj za jednu zo štyroch ďalších farieb sumu 790,- EUR. Najdrahšia verzia modelu GR Yaris tak môže stáť až 55.780,- EUR. Aktuálny cenník je platný od 20.3.2024 do odvolania alebo do vypredania kvóty určenej pre slovenský trh.