Prvá generácia terénnej legendy sa pod menom Toyota Jeep BJ predstavila už v roku 1951, legendárne meno Land Cruiser však pozná celý svet až od roku 1954. Začiatkom augusta automobilka Toyota predstavuje dve nové verzie pod známym označením.
Aktuálne sa v Európe predáva model Land Cruiser bez ďalšieho rozlišovacieho označenia, avšak znalci vedia, že jeho presný typ označuje kód LC J15, resp. číslovka „150“ a na niektorých trhoch označenie Prado (u nás označenie základnej verzie výbavy).
Jednou z noviniek tohtoročnej úrody modelov Land Cruiser je ten s číselným kódom „250“. Na rozdiel od veľkého modelu „300“, ktorý sa do strednej a západnej Európy dováža len individuálne, novinka bude dostupná aj v oficiálnej ponuke európskych importov Toyota. Toyota začne predpredaj nového Land Cruisera pre európskych zákazníkov v októbri, pričom prvé dodávky vozidiel sa očakávajú v polovici roka 2024.
Úplne nový Land Cruiser sa v Európe predstaví špeciálnym variantom First Edition, ktorý si budú môcť zákazníci exkluzívne rezervovať počas počiatočného obdobia predpredaja. Táto limitovaná verzia – pre Európu sa vyrobí približne 3 000 kusov – zdôrazňuje dedičstvo modelu Land Cruiser špeciálnymi štýlovými prvkami a nekompromisným terénnym charakterom. Medzi detaily patria klasické okrúhle svetlomety a dva špeciálne dvojfarebné laky karosérie: piesková a sivomodrá. Ďalšie podrobnosti budú poskytnuté neskôr, pred spustením predpredaja.
Základom pre nový model „250“ je platforma GA-F zdieľaná práve s modelom „300“. Na vývoj nového modelu ešte dohliadal vtedajší prezident automobilky, Akio Toyoda a cieľom vývoja bolo vrátiť model k pôvodnému konceptu robustného terénneho vozidla. Nová platforma zaručuje potrebnú robustnosť, automobilka uvádza v porovnaní s predchodcom („150“) o 50% vyššiu torznú tuhosť podvozkového rámu a o 30% vyššiu celkovú tuhosť vozidla. Vzrástol aj index kríženia náprav, hoci oficiálny údaj nebol zverejnený.
Land Cruiser 250 (EU)
Zásadnou novinkou je elektrický posilňovač riadenia (EPS), ktorý má umožňovať nielen lepšiu kontrolu nad riadením pri jazde v teréne, ale údajne aj väčší cit v riadení a predovšetkým adaptáciu jazdného asistenta pre aktívne udržanie v jazdnom pruhu (Lane Tracing Assist).
Land Cruiser séria 250 (americká verzia)
Pre nový Land Cruiser je k dispozícii aj odpájateľný predný stabilizátor (Stabilizer Disconnect Mechanism - SDM) a tiež voľba jazdných režimov Multi-Terrain Select. K dispozícii je aj Multi Terrain Monitor.
Land Cruiser séria 250 (americká verzia)
V porovnaní s priamym predchodcom nový model narástol vo všetkých smeroch, s dĺžkou 4.925 milimetrov (+100 mm), šírkou 1.980 mm (+95 mm) a výškou 1.870 mm (+20 mm) je len o málo menší ako vrcholný model série „300“. Rázvor 2.850 mm (+60 mm) je vďaka zdieľanej platforme rovnaký ako u vrcholného trojstovkového modelu.
Land Cruiser séria 250 (americká verzia)
Toyota zverejnila aj údaje o motorizáciách dostupných pre jednotlivé trhy. Pre účely určenie motorizácie považujme náš stredoeurópsky región za súčasť západnej Európy a preto predpokladajme, že aj na našom trhu bude nový Land Cruiser série „250“ dostupný výlučne so štvorvalcovým motorom 1GD-FTV Diesel s objemom 2,8 litra a jedným turbodúchadlom. Ide o rovnaký motor ako u predchodcu, poskytuje teda výkon 150 kW (204 koní) a maximum krútiaceho momentu 500 Nm, avšak novinkou je osemstupňová automatická prevodovka (pre niektoré trhy bude naďalej k dispozícii šesťstupňová AT prevodovka). Pôjde zrejme o najrozšírenejšiu verziu, nakoľko bude dostupná nielen v západnej, ale aj vo východnej Európe, Japonsku a na Strednom východe.
Land Cruiser séria 250 (americká verzia)
Pre Austráliu a západnú Európu (teda aj pre tú strednú...) bude motor 1GD-FTV Diesel k dispozícii aj ako mild-hybrid so 48Voltovou elektrickou sústavou, ktorý by mal ponúkať lepšiu spotrebu, spontánnejšiu odozvu na povely akcelerátora a rýchlejšie reakcie stop-start systému. Táto verzia má byť dostupná na začiatku roku 2025.
Land Cruiser séria 250 (americká verzia)
V ponuke pre Severnú Ameriku a Čínu bude aj najvýkonnejšia verzia benzínového štvorvalcového motora T24A-FTS Gasoline prepĺňaného turbodúchadlom, ktorá v hybridnej verzii bude ponúkať výkon až 243 kW (330 koní)a silu 630 Nm. Elektrický motor s výkonom 48 koní je integrovaný do skrine automatickej prevodovky, súčasťou hybridného systému bude NiMH battery pack s kapacitou 1,87 kWh.
i-Force Max (T24A-FTS hybrid)
Bez hybridného systému bude mať motor T24A-FTS Gasoline výkon 207 kW (281 koní) a silu 430 Nm. Tento motor bude k dispozícii na trhoch východnej Európy a na Strednom Východe. Obdive verzie budú spárované s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Land Cruiser "1958" (americká verzia)
Základnou pohonnou jednotkou bude atmosférický motor 2TR-FE s objemom 2,7 litra kombinovaný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a výkonom 120 kW (163 koní) a silou 246 Nm. Tento motor bude dostupný pre japonský trh a pre východnú Európu.
Land Cruiser "1958" (americká verzia)
Ako je z fotografií zrejmé, nový Land Cruiser J250 sa bude ponúkať v dvoch dizajnových prevedeniach. Model s výbavou označenou ako Land Cruiser 1958 bude mať okrúhle svetlomety a špecifickú masku predného chladiča, model Land Cruiser má obdĺžnikové svetlomety.
Land Cruiser "1958" (americká verzia)
Bohato vybavená limitovaná edícia First Edition bude mať strešné lyžiny a strešný nosič, ochranu podvozku vpredu, osemnásťpalcové kolesá s all-season pneumatikami s rozmerom 265/70, osvetlenie zdaného veka batožinového priestoru, zásterky, ochranu zadný dverí, špecifický poťah kľúča a kožené vyhrievané a ventilované sedadlá a to aj pre druhý rad sedadiel.
Land Cruiser J250 First Edition (americká verzia)
Európska verzia First Edition sa od tej americkej líši naprklad abcenciou strečného nosiča, ale má navyše napríklad nástupné prahy.
Land Cruiser 250 First Edition (EU)
Popri novom modeli série „250“ predstavila Toyota aj novú generáciu modelu radu „Heavy-Duty“ s legendárnym číselným kódom „70“, ktorý sa oficiálne vracia aj na japonský trh. Automobilka Toyota teda bude na domácom trhu ponúkať všetky tri modelové rady so spoločným označením „Land Cruiser“. Veľkú trojstovku (Station Wagon), model série „250“ (Light Duty) a aj pracovnú verziu série „70“ (Heavy-Duty). Pre lepší prehľad v modeloch pripájame na konci článku aj informatívnu grafiku.
Land Cruiser J70
Pracovný model série „70“ bude zrejme opäť dostupný aj na európskom trhu pre orgány verejnej správy ako tomu bolo doposiaľ (aktuálny model radu „70“ používa napríklad aj slovenská polícia).
Land Cruiser J70
Pohon modelu J70 zabezpečuje motor 1GD-FTV Diesel s objemom 2,8 litra a jedným turbodúchadlom s výkonom 150 kW (204 koní) a silou 500 Nm, spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Sedemdesiatka meria na dĺžku 4.890 mm, na šírku 1.870 mm a na výšku 1.920 mm. Rázvor má hodnotu 2.730 mm.
Autor: Miro Vilím, Foto: Toyota