Golf. Volkswagen Golf. Ikona nemeckej automobilovej produkcie tento rok oslavuje 50. výročie. Ideálny čas na modelové osvieženie aktuálnej ôsmej generácie, poslednej so spaľovacími motormi.
Od roku 1974 vyrobila automobilka Volkswagen viac ako 37 miliónov exemplárov hatchbacku, ktorý dal meno celej triede (Golf-Klasse). Golf je nielen najpredávanejší model značky, ale aj predajne najúspešnejšie európske auto a jedno z troch najpredávanejších vozidiel od vynálezu automobilu.
Dôkladný facelift má za úlohu zvýšiť konkurencieschopnosť na trhu a pripraviť Golf na nadchádzajúce roky tak, aby vydržal do príchodu elektrického nástupcu. Najdôležitejšími technickými zmenami sú nové generácie infotainmentu a plug-in hybridných pohonných jednotiek.
Podobne ako pri predchádzajúcej siedmej generácii sú dizajnové zmeny faceliftu novinky relatívne nenápadné, ale po dlhšom skúmaní zásadným spôsobom vylepšujú pôvodný dizajn. Mimoriadne dynamicky pôsobia nové štíhlejšie predné svetlomety s jednoduchším základným tvarom bez poloblúkov pod svetlami a s úplne novou svetelnou technikou. Základom sú LED svetlomety, ktoré v prvom stupni môžu byť vylepšené tzv. Performance svetlometmi s Full-LED technikou a svetleným pásom spájajúcim obidve svetlá.
Nový svetelný podpis
Úplnou novinkou je osvetlené logo VW, ktoré je centrálnym prvkom prednej časti vozidla. Na jednej strane sa tým svetelný podpis vpredu stal celistvým, na strane druhej to prináša aj jedno praktické (a estetické) negatívum. Neviditeľný radar adaptívneho tempomatu sa práve z predného znaku VW presunul do spodnej časti nárazníka. Podobné riešenie mal aj Golf siedmej generácie (čo bol mimochodom dôvod, prečo som si vo svojom Golfe GTI nepriplatil za adaptívny tempomat) a už vieme, že takéto riešenie nevyzerá dobre a je náchylnejšie na nečistoty a poškodenie. Golf tým zároveň prišiel o prvok, ktorý nie je samozrejmý ani pre vozidlá vyšších prémiových tried.
Vrcholom svetelnej techniky sú príplatkové IQ.LIGHT s matrixovou LED technológiou a dosahom diaľkových svetlometov až 500 metrov. Súčasťou tejto technológie je už spomínaný svetelný pás a osvetlené logo vpredu a tiež trojrozmerné LED svetlá vzadu (pre obidve karosárske verzie modelu Golf), ktoré ponúkajú na výber tri rôzne dizajny svetelného podpisu nastaviteľné cez nový infotainment systém.
Volkswagen Golf GTI
Novinkou sú aj nové predné a zadné nárazníky, zaujme najmä výraznejšie tvarovaný predný nárazník pre verziu Style, ktorý disponuje dvomi výraznými pochrómovanými vodorovnými lištami a ostrými hranami. Podobný dizajn predného nárazníka má aj nový Volkswagen Passat.
Volkswagen Golf Style eHybrid
Verzia R-Line má rovnako nový predný nárazník inšpirovaný modelmi GTI a GTE, na rozdiel od výbavy R-Line nie sú čierne výplne nárazníkov športových modelov lakované čiernym vysokolesklým lakom.
Volkswagen Golf Variant R-Line
Dizajnové zmeny sa samozrejme dotkli aj zadných nárazníkov a už spomínaných zadných svetlometov. Drobnou zmenou oproti predchodcovi je umiestnenie označenia modelu, resp. výbavy na predné dvere. Pre výbavu R-Line je to štylizované „R“, modely GTI a GTE hrdo nesú celé svoje meno. Prvýkrát sme sa s takýmto použitím označenia stretli pri novom modely Touareg.
Doterajšiu paletu jedenástich odtieňov v ponuke exteriérových farieb dopĺňajú štyri nové farby: „Crystal Ice Blue Metallic“, „Anemonenblue Metallic“, „Oystersilber Metallic“ a „Grenadilla Black Metallic“. Novinkou pre verzie R-Line, GTE a GTI je možnosť lakovania strechy v kontrastnej čiernej farbe. Do ponuky pribudlo aj päť nových dizajnov diskov z ľahkých zliatin v rozmeroch od 16 do 19 palcov.
Multimediálny systém štvrtej generácie
Všetky verzie nového modelu Golf majú digitálny prístrojový panel „Digital Cockpit Pro“ s uhlopriečkou 10,2 palca (26 cm), ktorý ponúka dve základné zobrazenia „Classic“ s dvomi digitálnymi kruhovými ukazovateľmi a „Progresive“ s redukovanou grafikou. Špecifické zobrazenia ponúkajú modely R-Line, GTE a GTI, ďalšou možnosťou je zobrazenie navigácie na celú plochu displeja.
Nový multimediálny systém je postavený na základoch štvrtej generácie modulárneho informačného systému (MIB4) a jeho ovládanie malo byť zjednodušené zásadným prepracovaním grafiky a štruktúry menu s hornou a dolnou, permanentne zobrazovanou, lištou.
Samostatne stojace displeje infotainmentu sú dostupné v dvoch rôznych rozmeroch. Základom je dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10,4 palca (26,4 cm), za príplatok (resp. podľa výbavy) bude k dispozícii veľký displej s uhlopriečkou až 12,9 palca (32,8 cm). Dotykové ovládače hlasitosti a regulácie teploty sú tentoraz, na rozdiel od predchodcu, podsvietené. Za príplatok bude k dispozícii aj naďalej plnohodnotný head-up displej premietaný na čelné sklo.
Zmenou k lepšiemu sú volanty s fyzickými tlačidlami pre všetky verzie modelu Golf, tie nahrádzajú často kritizované volanty s dotykovými plochami, ktoré boli súčasťou výbavy R-Line a modelov GTE a GTI u predchodcu.
V rámci modernizácie modelového radu sú k dispozícii aj nové asistenčné systémy, ako napríklad ďalej vyvinutý „Park Assist Plus“ (umožňuje automatizované parkovanie), „Park Assist Pro“ (automatizované parkovanie je možné ovládať aj pomocou smartfónu) a tiež „Area View“, ktorý vďaka štyrom kamerám ponúka 360 stupňový prehľad o okolí vozidla.
Motorizácie (eHybrid, eTSI, TSI a TDI) Golf ôsmej generácie je postavený na platforme MQB evo a preto z veľkej časti zdieľa portfólio pohonných jednotiek s novými modelmi Tiguan a Passat predstavenými minulý rok.
Plug-in hybrid v dvoch výkonových verziách
Podstatnou technickou zmenou prešli hybridné verzie pohonných jednotiek. Na rozdiel od motora 1,4 TSI predchodcu je aktuálnym základom plug-in hybridných modelov motor 1,5 TSI evo2 (EA211) s variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla, pracujúci v Millerovom spaľovacom cykle.
Model eHybrid ako základná PHEV verzia disponuje motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a v spolupráci s elektromotorom s výkonom 85 kW (115 koní) poskytuje systémový výkon 150 kW (204 koní) a maximum krútiaceho momentu má hodnotu 350 Nm.
Výkonnejšia verzia plug-in hybridnej pohonnej sústavy je vyhradená pre model Golf GTE. Jeho spaľovací motor s objemom 1,5 litra dosahuje výkon až 130 kW (177 koní) a systémový výkon je vďaka elektromotoru s výkonom 85 kW (115 koní) až 200 kW (272 koní) a 400 Nm, čo z modelu GTE robí aktuálne najvýkonnejší Golf.
Elektromotor s označením HEM80evo a výkonom 85 kW (115 koní) a maximálnym krútiacim momentom 330 Nm je integrovaný do skrine šesťstupňovej prevodovky DQ400e evo. Obidve hybridné verzie nabíjateľné zo siete poháňajú prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky (eDSG) výlučne kolesá prednej nápravy.
Nová batéria má využiteľnú kapacitu 19,7 kWh (predchodca 10,6 kWh), čo umožňuje elektrický dojazd až do 100 km. Zrýchlilo sa aj nabíjanie, namiesto výkonu 3,6 kW predchodcu je k dispozícii nabíjací výkon až 11 kW pre striedavý prúd a dokonca 50 kW pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.
Nabíjanie prázdnej batérie do plnej kapacity tak bude trvať do 2 hodín (pri striedavom prúde), resp. približne 25 minút zo stavu nabitia 10% na 80% pri jednosmernom prúde.
Podľa odhadov automobilky môže byť kombinovaný dojazd na jednu nádrž a batériu až 1.000 km. Plug-in hybridné verzie sú podobne ako GTI k dispozícii výlučne pre „krátky“ Golf, model Golf Variant (kombi) nie je ako GTI a PHEV v ponuke.
Ikonický hothatch GTI dostal porciu výkonu naviac
Druhou najvýkonnejšou verziou modelového radu je aktuálne Golf GTI, ktorý posilnil o 15 kW na celkových 195 kW (265 koní). Na rozdiel od verzie pred faceliftom je GTI dostupné výlučne so sedemstupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou (DSG).
Základné pohonné jednotky aj s manuálnou prevodovkou
Popri modeloch dobíjateľných zo siete sú elektrifikované aj ďalšie verzie označované eTSI (MHEV), ktoré majú na palube 48V elektrickú sieť (48V lítium-iónová batéria a 48V remeňom poháňaný štartér generátor s výkonom 15 kW a 25 Nm), disponujú technológiou deaktivácie dvoch vnútorných valcov (ACT Plus) a sú spárované so sedemstupňovým DSG a pohonom predných kolies. Základný model 1,5 eTSI má výkon 85 kW (115 koní), jeho výkonnejšia verzia ponúka 110 kW (150 koní).
Rovnaký motor a výkony majú aj modely s motorom 1,5 TSI bez 48 Voltovej elektrickej siete, tie sú kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia modelu 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 koní) aktuálne nie je v ponuke.
Výkonnostne si polepšil model Golf 2,0 TSI, ktorý po facelifte disponuje výkonom 150 kW (204 koní), plus 10 kW oproti predchodcovi. Tento model bude k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies 4MOTION a sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG).
V ponuke naďalej a bez technických zmien zostáva naftový motor 2,0 TDI, ktorý bude opäť k dispozícii so základným výkonom 85 kW (115 koní) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a tiež s výkonom 110 kW (150 koní) a sedemstupňovým DSG. Obidve naftové verzie sú k dispozícii len s pohonom prednej nápravy. Zaujímavosťou je absencia mild-hybridnej verzie naftového motora, na druhej strane, základný naftový motor dosahoval v reálnych prevádzkových podmienkach vynikajúcu spotrebu aj bez akejkoľvek elektrifikácie.
Šesť verzií na štarte
Nový Volkswagen Golf sa do predaja dostane už na jar tohto roka, spočiatku v šiestich výbavách, resp. modeloch. Základom ponuky bude základná verzia s označením „Golf“, stredná výbava „Life“ a dve top výbavy: elegantná „Style“ a dynamická „R Line“. Osobitné postavenie majú športové modely GTE a ikonické GTI. Pre GTI bude k dispozícii aj interiérový obklad zo skutočných karbónových vlákien, ostatné stupne výbavy majú zatiaľ len nemecké špecifikácie a podrobnejšie sa im budeme venovať najskôr pri uvedení modelu Golf na slovenský trh.
V druhej polovici roka budú nasledovať modely Golf GTI Clubsport, Golf R a Golf Variant R, modely s označením „R“ samozrejme s pohonom všetkých kolies.
Z ponuky, podobne ako v prípade Passatu, bez náhrady vypadol model Alltrack.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen