Legendárne 24-hodinové preteky ADAC odštartujú na Nürburgringu už 1. júna, usporiadatelia očakávajú viac ako 200 000 divákov. Tentoraz bude podujatie aj javiskom pre najúspešnejšie európske vozidlo všetkých čias: VW Golf. Volkswagen bude na Nürburgringu oslavovať 50. narodeniny modelu predstavením sériovej podoby nového Golfu GTI Clubsport.
Druhým vrcholom pre automobilku bude účasť Golfu GTI Clubsport na 24-hodinových pretekoch. Pretekársky model GTI s výkonom 256 kW (348 koní) budú riadiť hviezdy motoristického športu ako Benny Leuchter (Nemecko) a Johan Kristoffersson (Švédsko). Štartové číslo pretekárskeho vozidla GTI poháňaného alternatívnym palivom je pochopiteľne „50“, narodeninový darček od organizátora pretekov k polstoročiu úspešného príbehu modelu Golf. Ako pocta pre viac ako 37 miliónov doteraz vyrobených vozidiel Golf sa na pretekoch ADAC 24h Classic zúčastnia tri klasické vozidlá Golf GTI Classic.
V piatok popoludní, 31. mája o 16:30 hod., Volkswagen predstaví produkčnú podobu modelu Golf GTI Clubsport, najvýkonnejšieho Golfu s pohonom predných kolies. Modernizovaný Clubsport sa vyznačuje kompletne prepracovanou prednou časťou, ktorá sa stala ešte mohutnejšia a výraznejšia. Hoci sú všetky tri vozidlách na oficiálnych fotografiách zahalené v kamufláži, tvary predného nárazníku novinky sú veľmi zreteľné. Rovnako sú rozpoznateľné koncovky výfukov typické pre značku Akrapović, tento výfukový systém bol pre Golf GTI prvýkrát dostupný pre model Clubsport (pred faceliftom) s balíkom Edition 45.
Podobne ako štandardná verzia modelu Golf GTI, aj Clubsport dostane prepracované LED svetlomety, prvýkrát podsvietené logo v prednej maske, vylepšenia sa dočkali aj zadné LED svetlá. Veľký strešný spojler vzadu zabezpečuje maximálny prítlak a zo zverejnených fotografií je zrejmé, že jeho tvar bude podobný (ak nie rovnaký) ako u predchodcu.
V štandardnej výbave budú devätnásťpalcové zliatinové disky Queenstown, ktoré už poznáme z Golfu GTI. S ich výrazným dizajnom piatich oválnych polkruhov evokujú klasické kolesá Detroit, ktoré boli predstavené pre Golf GTI piatej generácie. Ako príplatková opcia bude pre Golf GTI Clubsport k dispozícii s 19-palcovými kovanými diskami Warmenau. S hmotnosťou len osem kilogramov na disk znižujú neodpružené hmotnosti oproti štandardným diskom.
Podobne ako priamy predchodca, aj nový Clubsport bude disponovať jazdným profilom „Special“ s poddajnejším nastavením adaptívnych tlmičov odladeným na legendárnej Nordschleife. Automobilkou zatiaľ oficiálne nešpecifikovaný výkon a krútiaci moment preplňovaného dvojlitrového motora sa prenáša na asfalt prostredníctvom sedemstupňového DSG a elektronicky riadenej uzávierky predného diferenciálu. Adaptívne tlmiče (DCC) budú aj naďalej k dispozícii ako voliteľná výbava.
Motoristický šport sa stáva testovacím laboratóriom pre používanie alternatívnych palív
Na pretekrásku trať sa v tohtoročnej 24-hodinovke vracia Golf GTI Clubsport 24h, ktorý demonštruje potenciál nového Golfu GTI Clubsport, pretože sériové GTI slúžil ako základ pre vývoj pretekárskeho vozidla. Ten bol postavený spoločnosťou Volkswagen Motorsport a vozidlo bolo pôvodne prevedené na Volkswagen Classic v roku 2021 po ukončení jeho motoristických aktivít. Prototyp bol teraz reaktivovaný a ďalej odladený pretekárom Bennym Leuchterom a jeho tímom Max Kruse Racing špeciálne pre použitie na pretekárskej trati známej aj ako „Zelené peklo“.
Pretekárske vozidlo Golf GTI Clubsport 24h bude štartovať v triede AT3 (SP3T / trieda pre vozidlá s „alternatívnymi palivami“), keďže 2,0-litrový preplňovaný motor s výkonom spaľuje nové palivo na báze bioetanolu s označením E20. Nové palivo umožňuje výrazne efektívnejšiu prevádzku takmer sériového motora GTI a to vďaka softvérovému prispôsobeniu a zabezpečuje výrazne väčšiu redukciu emisií CO2 ako známe bioetanolové palivá E5 a E10. Palivo E20 vyvinuté v Technologickom centre spoločnosti Shell v Hamburgu znižuje emisie CO2 v bilancii od výroby po spálenie o 35 až 40 percent, pretože okrem 20-percentného obsahu bioetanolu obsahuje ďalších 40 percent obnoviteľných zložiek zo zvyškových a odpadových materiálov.
Pretekársky Golf GTI Clubsport 24h má pri hmotnosti 1 170 kg a výkone 348 koní / 450 Nm pomer hmotnosti a výkonu 3,36 kg/k a dosahuje maximálnu rýchlosť 270 km/h. Nádrž na palivo má objem až 100 litrov.
Druhým faktorom úspechu v pretekoch je tím jazdcov Max Kruse Racing. Benny Leuchter získal víťazstvo v triede 24-hodinových pretekov na okruhu Nürburgring v roku 2017 na vozidle Golf GTI TCR. V roku 2019 bol tiež prvým Nemec, ktorý vyhral kvalifikačné preteky WTCR - na Golfe GTI TCR na Nürburgringu. Druhým jazdcom je Johan Kristoffersson, ktorý napísal históriu motoristického športu s Volkswagenom ako aktuálny a šesťnásobný majster sveta FIA v rallycrosse. Švéd už bol tímovým kolegom Bennyho Leuchtera vo WTCR a vyhral s ním aj na Nürburgringu s vozidlom Golf GTI TCR. Dobre zohranú dvojicu dopĺňajú dvaja nemeckí profesionáli Nico Otto a Heiko Hammel.
Tri vozidlá GTI v pretekoch ADAC 24h Classic
Pred hlavnými pretekmi sa v pretekoch historických vozidiel predstavia tri vozidlá prvej generácie klasických Golfov GTI. Všetky tri budú štartovať v tíme KWL Motorsport, ktorý v roku 2024 oslávuje 45. výročie svojho založenia. Tím z Burscheidu nasadí legendárny Golf GTI 16S Oettinger (skupina 4) z roku 1981 s výkonom 208 koní a rovnako legendárny Golf GTI Kamei z roku 1978 (skupina 2) s výkonom 183 koní.
Tretí model 1980 Golf GTI zo skupiny 2 s výkonom 184 koní bude „zabalený“ do kamuflážového dizajnu GTI (s logom „50 rokov Golfu“), podobne ako Golf GTI Clubsport 24h a ešte zahalená sériová podoba modelu GTI Clubsport.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen