Miro Vilím

31.05.2024

Volkswagen

Automobilka Volkswagen predstavuje vrcholný model GTI s prívlastkom Clubsport. Kto čakal po vzore základného modelu GTI podobný nárast výkonu, môže zostať sklamaný.


Motor EA888 LK3 evo4 má v modeli Golf GTI Clubsport aj naďalej výkon 221 kW (300 koní) a 400 Nm prenášaný na predné kolesá výlučne prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky (DSG). Ponechanie pôvodnej hodnoty výkonu má dva dôvody, prvým je len jedna poháňaná náprava a tým druhým je nepochybne Golf R, ktorého facelift bude zrejme v krátkom čase nasledovať.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá novému Clubsportu 5,6 sekundy (rovnako ako pred faceliftom), štandardný model GTI má vďaka nárastu výkonu o 15 kW (20 koní) na celkových 195 kW (265 koní a 370 Nm) a sedemstupňovému DSG zrýchlenie z nuly na 100 km/h len za 5,9 sekundy, čo sa javí ako zanedbateľný rozdiel.

Maximálna rýchlosť oboch modelov je elektronicky limitovaných 250 km/h, pre model Clubsport je možnosť priplatiť si za balík Race, v takom prípade maximálna rýchlosť predstavuje 267 km/h.   

V oboch prípadoch boli v rámci faceliftu doladené jednotlivé prvky dôležité pre jazdnú dynamiku: progresívne riadenie, manažment jazdnej stability, predný samosvorný diferenciál a príplatkové adaptívne odpruženie.

Na novej kalibrácii sériového progresívneho riadenia sa medzi inými podieľal aj Sven Bohnhorst, ktorý bol predtým vedúcim testovacím jazdcom pre Bugatti a má jedinečnú zásluhu na odladení progresívneho riadenia modelu Bugatti Pur Sport.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Novou legislatívou (UNECE – kybernetická bezpečnosť) vyžadované zmeny a s tým spojený vývoj nového softvéru bol využitý aj pre získanie lepšej odozvy od riadenia. Progresívne riadenie by po zmenách malo byť ešte precíznejšie a malo by rýchlejšie reagovať na podnety vodiča, najmä okolo stredovej polohy.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Zmenami v naladení pre štandardný model prešiel aj predný elektronicky riadený samosvorný diferenciál, športovejšie odladenie modelu Clubsport prevzal aj základný model GTI. Elektronicky riadený predný diferenciál je tvorený lamelovou spojkou, ktorá podľa zvoleného režimu ESC a funkcie XDS+ umožňuje variabilnú mieru svornosti, čím zásadným spôsobom pomáha s prenosom výkonu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Manažment jazdnej dynamiky je súborom navzájom prepojených riadiacich jednotiek a ďalších komponentov, ktoré spolu zabezpečujú optimalizáciu jazdnej dynamiky.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Adaptívny podvozok DCC (Dynamic Chassis Control) si na rozdiel od nových modelov Tiguan a Passat ponechal pôvodnú konštrukciu adaptívnych tlmičov, optimalizovaná riadiaca jednotka však naďalej vyhodnocuje nielen podnety od riadenia, ale aj zrýchlenie a brzdné manévre. Nastavenie tuhosti tlmičov sa uskutočňuje pomocou voľby príslušného jazdného profilu alebo v individuálnom jazdnom profile v 15 krokoch.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Podobne ako doteraz, k dispozícii sú jazdné profily „Eco“, „Comfort“, „Sport“ a „Individual“ a pre model Clubsport jazdný režim „Special“ odladený na špecifický povrch Severnej slučky Nürburgringu. V záujme dosiahnutia maximálneho kontaktu kolies s vozovkou kompenzuje špeciálne vertikálne naladenie tlmičov a modifikované naladenie manažmentu jazdnej dynamiky terénne vlny a nerovný povrch.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Bezo zmien zostali aj brzdné sústavy oboch modelov, GTI má vpredu kotúče s priemerom 340 milimetrov, GTI Clubsport má väčšie brzdy s priemerom kotúčov 357 milimetrov. Mimochodom, rovnaké brzdy ako Clubsport dostali aj faceliftované modely Audi S3.   

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI je štandardne vybavený 17-palcovou verziou diskov z ľahkej zliatiny „Richmond“, zatiaľ čo Golf GTI Clubsport sa dodáva s vizuálne výraznou 18-palcovou verziou diskov z ľahkej zliatiny „Richmond“. Na želanie sú pre obe verzie GTI k dispozícii rôzne iné 19-palcové kolesá. Úplnou novinkou sú 19-palcové kolesá „Queenstown“ (na fotkách) dostupné pre oba modely, ktoré svojím výrazným dizajnom piatich oválnych polkruhov pripomínajú klasický dizajn „Detroit“ predstavený pre piatu generáciu modelu Golf GTI. Golf GTI Clubsport bude k dispozícii aj s 19-palcovým kovanými diskami „Warmenau“, ktoré sú s hmotnosťou len 8 kg na koleso približne o 20 % ľahšie ako porovnateľné zliatinové kolesá, čím sa znižujú neodpružené hmotnosti a zvyšuje jazdná agilita.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Po technickej stránke teda zostalo takmer všetko po starom, najvýznamnejšou zmenou pre model Clubsport sa javí nová kalibrácia riadenia, optimalizácia naladenia podvozku a ďalších komponentov jazdnej dynamiky.      

Vzhľad modelu GTI Clubsport sa menil výraznejšie, časť zmien vychádza z faceliftu celého modelového radu Golf. Exteriér nového Golfu GTI a Golfu GTI Clubsport sa od seba odlišuje rozdielne navrhnutými prednými nárazníkmi a spojlermi. Oba modely sú teraz vybavené aj novo vyvinutými a navrhnutými svetlometmi LED Plus. Ich dizajn sa stal jednoduchším a vizuálne výraznejším; kryty svetlometov teraz na vnútornej strane vizuálne splývajú s mriežkou chladiča.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

V maske chladiča sa štandardne používa LED lišta, nad ktorou sa tiahne červená linka typická pre Golf GTI, v rámci dizajnového balíka "black" však môžete od červenej linky upustiť. Prvýkrát je osvetlené aj logo VW v prednej časti, písmená V a W, ako aj kruh okolo nich sú zvonka aj zvnútra orámované jemnými svetelnými líniami.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Osvetlené logo VW a nové LED svetlomety síce vytvárajú nezameniteľný svetelný dizajn Golfu, avšak radar tempomatu sa z priestoru za logom musel presťahovať do predného nárazníka. Štandardné LED Plus svetlomety môžete za príplatok nahradiť lepšou verziou s označením „IQ.LIGHT - LED matrix“. Ako novinka sú vybavené výkonnými diaľkovými svetlami, ktoré svietia do noci na vzdialenosť približne pol kilometra, čo je výrazne ďalej ako bežné diaľkové svetlá.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

V oblasti predných nárazníkov idú modely Golf GTI a Golf GTI Clubsport každý svojou cestou. Vo vonkajšej oblasti voštinovej masky chladiča integrovanej do nárazníka (v matnej čiernej) má Golf GTI na želanie aj hmlové svetlá usporiadané do tvaru písmena X na ľavej a pravej strane, ktoré sú tvorené piatimi LED diódami v typickom dizajne GTI. Celý prívod vzduchu vrátane blatníkov a predného splittera je lemovaný matnou čiernou aplikáciou.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport sa od Golfu GTI odlišuje výraznejšími, vo farbe vozidla lakovanými, prvkami v tvare šípu smerujúceho dovnútra. Predný spojler, mriežka chladiča v nárazníku a okolité aplikácie sú tiež vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe. Použitie lesklého čierneho plastu doposiaľ vyhradeného pre modely R nám bolo prezentované ako výrazný highlight nového dizajnu modelu Clubsport, posúďte sami.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Zadné svetlá LED majú novú grafiku spoločnú pre obidva modely GTI. V spojení s „IQ.LIGHT - LED matrixovými svetlometmi“ sú na želanie k dispozícii aj nové 3D LED zadné svetlá s funkciou dynamického blikania, s tromi rôznymi scenármi privítania a rozlúčky, ktoré sa dajú prispôsobiť prostredníctvom nastavení vozidla (cez informačno-zábavný systém). Golf GTI sa vyznačuje aj úplne uzavretým spojlerom na okraji strechy, ktorého horná strana je lakovaná vo farbe vozidla, zatiaľ čo spodná strana je čierna. Golf GTI Clubsport má výrazne väčší spojler, ktorý je smerom k streche otvorený až na úzku lištu a preto umožňuje prúdenie vzduchu. V tomto prípade je vonkajšia plocha vyhotovená vo vysokolesklej čiernej farbe. Hodnoty prítlaku oboch spojlerov boli prispôsobené príslušnému výkonu oboch modelov GTI.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Výrazný prvok v spodnej časti nárazníka je dvojica koncoviek výfukovej sústavy. Pre Golf GTI Clubsport bude k dispozícii v rámci balíka „Race Package“ športový výfukový systém Akrapovič, ktorý sa doteraz pre model GTI ponúkal iba v rámci výročnej edície 45. Obklady v zadných nárazníkoch pod lakovanými plochami a difúzor sú pre Golf GTI vyhotovené v matnej čiernej farbe a vo vysokolesklej čiernej farbe pre Golf GTI Clubsport. Podobným spôsobom sú pre oba modely GTI odlíšené aj prahy, pre Clubsport lakované čiernou lesklou farbou.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Interiér

Volkswagen kompletne prepracoval hardvér a softvér informačno-zábavných systémov modelu Golf GTI. Tie sú teraz založené na modulárnej platforme infotainmentu štvrtej generácie (MIB4). Ich ovládanie sa výrazne zlepšilo a zjednodušilo vďaka zásadne novej grafike a štruktúre menu dotykového displeja. Systém infotainmentu, bude pre oba modely GTI k dispozícii v dvoch rôznych verziách: „Ready 2 Discover“ (štandardná; navigácia je k dispozícii ako nadstavba) a „Discover“ (so štandardnou funkciou navigácie).

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Oba systémy sú vybavené dotykovým displejom s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9 palca). Nové displeje v štýle tabletu majú voľne stojaci dizajn. Obrazovky sú rozdelené na dva dotykové pruhy - „Top Bar“ (horný) a „Bottom Bar“ (dolný) - ako aj na veľkú domovskú obrazovku v strede. Vodič si môže sám priradiť svoje obľúbené priame prístupy k veľkým plochám hornej lišty a domovskej obrazovky. Vodič môže všetky funkcie na domovskej obrazovke vyvolať vo forme aplikácií, individuálne konfigurovateľná „horná lišta“ a statická „spodná lišta“ zostávajú na displeji ako stále zobrazenie. To zjednodušuje ovládanie. Dotykové posuvníky na ovládanie teploty a hlasitosti boli tiež prepracované a sú teraz ergonomickejšie a podsvietené. Ďalšou novinkou je hlasový asistent IDA2, ktorý sa dá ovládať pomocou prirodzeného jazyka. Tento voliteľný systém umožňuje ovládať mnohé funkcie vozidla a odpovedá na konkrétne otázky vo všetkých možných oblastiach. Na tento účel systém pristupuje k online databázam a „ChatGPT“ (umelá inteligencia, AI). Ako voliteľnú výbavu bude Volkswagen pre oba modely Golf GTI ponúkať 480-wattový zvukový systém od spoločnosti Harman Kardon.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI a Golf GTI Clubsport majú na palube najnovšiu generáciu digitálnych prístrojov, štandardom je „Digital Cockpit Pro“ (uhlopriečka displeja: 26 cm / 10,2 palca). Vodič si môže nastaviť tri rôzne základné grafické konfigurácie (informačné profily) pomocou tlačidla „View“ na multifunkčnom športovom volante, ktoré je tiež nové: „Classic“ s okrúhlymi prístrojmi, „Progressive“ s dlaždicami displeja a „GTI“. Informačný profil „GTI“ obsahuje veľký okrúhly prístroj v strede s klasickým otáčkomerom (do 8 000 ot./min.), uprostred ktorého sa červenými písmenami zobrazuje označenie GTI a aktuálna rýchlosť. Vľavo a vpravo od neho sa nachádza menší okrúhly prístroj; na nich sa môže zobrazovať napríklad aktuálny plniaci tlak turbodúchadla v baroch, práve vyvolaný krútiaci moment v newtonmetroch alebo prevádzkové teploty. Pre nové modely GTI bude na želanie k dispozícii aj head-up displej na čelnom skle, ktorý zobrazuje aktuálne údaje, ako je rýchlosť, navigačné symboly a informácie z asistenčných systémov.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Po stránke výbavy sa interiér Golfu GTI vyznačuje špičkovými športovými sedadlami s integrovanými opierkami hlavy a typickým károvaným vzorom GTI („scalepaper“) s červeným prešívaním v sivo-čiernych kockách v sériovej výbave. Červené ozdobné stehy na sedadlách, stredovej lakťovej opierke, podlahových rohožiach a multifunkčnom koženom športovom volante zdôrazňujú skutočnosť, že ide o interiér Golfu GTI. Športový volant oboch verzií GTI má na 9. a 3. hodine protišmykovú povrchovú úpravu z perforovanej kože; rameno volantu na 6. hodine je individualizované nápisom GTI a červenou aplikáciou. Pádla radenia na volante uľahčujú manuálny zásah do inak automatického režimu 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky (DSG). Štandardné ambientné osvetlenie osvetľuje displeje a všetky ostatné osvetlené časti interiéru (prístrojová doska, lišty dverí, spojovací box pre smartfón, priestor pre nohy) v spektre 30 voľne konfigurovateľných farieb - samozrejme, vrátane červenej, ktorá sa ku Golfu GTI samozrejme patrí. 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Exkluzívnym prvkom GTI je spôsob, akým funguje štandardné tlačidlo „Engine/Start/Stop“: po otvorení dverí pulzuje červenou farbou, kým sa nenaštartuje motor. Štandardom sú aj kryty pedálov z brúsenej nehrdzavejúcej ocele a čierne čalúnenie stropu. Interiér nového Golfu GTI Clubsport sa od základnej verzie GTI štandardne líši špičkovými športovými sedadlami s povrchovou úpravou „ArtVelours“, aj výplne dverí sú vyhotovené z tohto elegantného a robustného materiálu. Kožené čalúnenie a klimatizácia sedadiel (vyhrievanie a ventilácia) budú k dispozícii ako voliteľná výbava pre oba modely Golf GTI. Ako príplatková výbava budú k dispozícii aj dekory interiéru z pravého karbónu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Nový Golf GTI Clubsport dostal čiastkové vylepšenia, ktoré nepochybne upevnia jeho pozíciu najmä na domácom nemeckom trhu. Po ukončení výroby a predaja predokolkových hothatchov Renault Megane R.S. a Hyundai i30 N sa konkurencia v danej kategórii zúžila na sesterský model CUPRA Leon, priamym súperom je aj stále dostupný Ford Focus ST a teoreticky aj Honda Civic Type R.

Volkswagen Golf GTI ClubsportFoto: Juraj Hrivnák

Za mňa vyzerá nový Golf GTI Clubsport ešte lepšie ako predchodca, snáď s výnimkou nepekného radaru v nárazníku, a už teraz sa teším na test.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen

 


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.