Automobilka Volkswagen oficiálne predstavuje najsilnejšiu verziu nového Golfu R, o ktorej sa doteraz len špekulovalo. Popri náraste výkonu na 245 kW (333 koní) je výročný Golf upravený tak, aby priniesol ešte viac emócií z jazdy.
Ako už meno vôbec prvej výročnej edície modelu Golf R naznačuje, Golf R 20 Years je oslavou 20 rokov divízie Volkswagen R GmbH. Jej vôbec prvým modelom bol Golf R32 poháňaný šesťvalcovým motorom konfigurácie VR s objemom 3,2 litra. Výkon 177 kW (241 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 320 Nm boli prenášané na všetky štyri kolesá. Okrem novej šesťstupňovej manuálnej prevodovky bola k dispozícii aj prvá dvojspojková prevodovka (DSG). Od roku 2002 do roku 2004 sa vyrobilo približne 12.000 exemplárov, trikrát viac ako bol predpoklad výrobcu.
Pohon všetkých kolies sa stal poznávacím znamením modelov „R“ a zároveň dostatočne odlíšil modely R32 (neskôr R) od iného rýchleho Golfu GTI, ktorý mal pohon všetkých kolies len v druhej generácii ako model GTI G60.
Charakterný šesťvalec, tentoraz v prepracovanej verzii s výkonom 184 kW (250 koní) pri nezmenenej hodnote maxima krútiaceho momentu (320 Nm) sa objavil aj v piatej generácii modelu Golf. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo verzii s manuálnou prevodovkou 6,5 sekundy (mínus 0,1 sekundy oproti predchodcovi), resp. 6,2 sekundy s prevodovkou DSG (mínus 0,2 sekundy). Golf R32 piatej generácie bol zároveň prvým modelom Volkswagen Golf, ktorý dosahoval maximálnu rýchlosť 250 km/h. Od roku 2005 do roku 2009 sa z druhej generácie modelu Golf R32 vyrobilo približne 29.000 kusov.
Šiesta generácia modelu Golf priniesla zmenu koncepcie pohonu, namiesto atmosférického šesťvalca sa pod prednú kapotu nasťahoval motor 2,0 TSI (EA113) s výkonom 199 kW (270 koní) a silou 350 Nm. Zrýchelenie z nuly na 100 km/h trvalo len 5,5 sekundy s DSG a 5,7 sekundy s manuálnou prevodovkou. Vďaka úplne vypínateľnej stabilizácii sa Golf R stáva najdynamickejším a najostrejším Golfom. Golf GTI totiž na rozdiel od predchodcu stratil možnosť úplnej deaktivácie ESC. Opäť je k dispozícii manuálna a automatická prevodovka so šiestimi stupňami. Šiesta generácia modelu Golf sa stala aj základom pre štvrtú generáciu Golfu Cabrio, ktoré malo aj verziu R, tentoraz však výnimočne len s pohonom prednej nápravy. Od roku 2009 do roku 2013 sa vyrobilo približne 32.000 exemplárov.
Siedma generácia modelu Golf R mala pôvodne výkon 221 kW (300 koní) a 380 Nm, ktorý na všetky štyri kolesá prenášala šesťstupňová manuálna prevodovka alebo DSG s rovnakým počtom stupňov. Po facelifte narástol výkon na 228 kW (310 koní) a 400 Nm (po zavedení filtra pevných častíc klesol výkon na 300 koní), novinkou bolo sedemstupňové DSG. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo DSG verzii 4,9 sekundy, s manuálom to bolo 5,1 sekundy. Za príplatok bol prvýkrát nielen výfukový systém od Akrapoviča, ale aj možnosť posunúť maximálnu rýchlosť na 267 km/h. V siedmej generácii sa objavuje eRko aj ako praktická verzia R Variant, s maximálnou rýchlosťou až 270 km/h. Zo štvrtej generácie Golfu R sa v rokoch 2013 až 2020 vyrobilo až 127.000 (!) exemplárov.
Ôsma generácia modelu Golf R sa predstavuje s novou koncepciou pohonu všetkých kolies, ktorý popri neutrálnych jazdných vlastnostiach ponúka aj špeciálny režim „Drift“ pre jazdu bokom a prvýkrát v histórii rýchlych Golfov prevodovka DSG v režime Race, Special a Drift samočinne neodraďuje na vyšší prevodový stupeň. Výkon 320 koní a 420 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť 270 km/h robili z ôsmej generácie Golfu R najrýchlejší Golf všetkých čias.
Výročná edícia Golf R 20 Years disponuje výkonom 245 kW (333 koní) vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, teda nepatrne rýchlejšie ako štandardný Golf R ôsmej generácie.
Výročný model má už v štandardnej výbave balík R Performance a ak si ho objednáte v inej farbe ako Lapiz Blue, dostanete disky kolies a kryty vonkajších spätných zrkadiel lakované na modro. Ak bude v modrej Lapiz, disky Estoril budú čierne.
Viac emócií z jazdy má zabezpečovať režim štartu, ktorý drží voľnobeh na hodnote 2.500 ot./min. sprevádzaný mimoriadne výrazný zvukom motora. Pri jazde v manuálnom režime poskytuje DSG „citeľnú spätnú väzbu od prevodovky pri radení vyššie“, teda prekladom marketingového jazyka usudzujeme, že si jazdec užije nejaké tie kopance pri radení smerom nahor.
Reakcie motora boli vylepšené zmenou manažmentu turbodúchadla a dlhšie otvorenou škrtiacou klapkou po povolení akcelerátora. Podľa automobilky to umožňuje rýchlejší nástup výkonu pri akcelerácii a „Golf R 20 Years môže vďaka tomu jazdiť ešte dynamickejšie“.
Vizuálne zmeny dopĺňa špeciálne logo na stĺpiku dverí, nové logo na predných blatníkoch a svetelná pojekcia nápisu „20 R“ s projektorom umiestneným vo vonkajších spätných zrkadlách.
Prvýkrát v histórii značky sa v interiéri objavuje ako dekoračný prvok pravý karbón, z ktorého sú vyhotovené ozdobné lišty na prístrojovej doske a obkladoch dverí.
Ako všetky modely Golf, aj jubilejný model "20 Years" sa bude vyrábať vo Wolfsburgu a predobjednávky budú spustené v júni. Ak máte o Jubi-Golf záujem, poponáhľajte sa, výroba bude limitovaná na obdobie približne jedného roka.
Ceny automobilka zatiaľ nezverejnila, ale s ohľadom na rozsiahlu štandarnú výbavu, ktorá obsahuje aj vyhrievané a odvetrávané Top športové sedadlá potiahnuté kožou Nappa nebude začínať pod sumou 50 tis. EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen