Volkswagen Golf R vo výročnej edícii oslavujúcej 20 rokov divízie Volkswagen R GmbH, s Benjaminom Leuchterom za volantom, je najrýchlejším modelom R na legendárnej Nordschleife. Vďaka výkonu zvýšenému o 10 kW (13 koní) a balíku R-Performance, ktorý je súčasťou sériovej výbavy, zlepšil čas štandardného Golfu R o dobré 4 sekundy.
Volkswagen Golf R 20 Years disponuje výkonom 245 kW (333 koní) vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, teda nepatrne rýchlejšie ako štandardný Golf R ôsmej generácie (4,7 sekundy). Maximálna rýchlosť je 270 km/h.
Vynikajúca jazdná dynamika je výsledkom dokonalej integrácie manažmentu jazdnej dynamiky (Vehicle Dynamics Manager), už spomínaného paketu R-Performance a nového pohonu všetkých štyroch kolies R-Performance Torque Vectoring, ktorý s dvomi spojkami vzadu nahrádza klasický diferenciál.
Popri neutrálnych jazdných vlastnostiach ponúka Golf R ôsmej generácie aj špeciálny režim „Drift“ pre jazdu v pretáčavom šmyku a prvýkrát v histórii rýchlych Golfov prevodovka DSG v režime Race, Drift a Special samočinne neodraďuje na vyšší prevodový stupeň. Práve režim Special je naladený pre špecifickú trať Severnej slučky Nürburgringu. Najpodstatnejšou zmenou je mäkšie nastavenie tlmičov, automobilka však ani tentoraz neuviedla, ktorý konkrétny stupeň tuhosti z 15 možných nastavení adaptívnych tlmičov (DCC) to je.
Pre výročný model bola modifikovaná charakteristika radenia sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky a bolo prepracované aj riadenie. Okrem zvýšenia výkonu prešiel motor ďalšími zmenami a to predovšetkým úpravou riadiacej jednotky, ktorá ponechá roztočené turbo aj pri povolení akcelerátora, aby sa zrýchlila reakcia na opätovné zošliapnutie akcelerátora.
Všetky úpravy, vrátane výraznejšieho zvukového prejavu výfukovej sústavy pri nízkych otáčkach a drsnejšieho akustického prejavu motora v kabíne, majú poskytovať intenzívnejší jazdný zážitok.
Volkswagen Golf R 20 Years dosiahol na úseku „Schwedenkreuz“ rýchlosť takmer 240 km/h a na rovinke Döttinger Höhe mu namerali 265 km/h, teda takmer maximálnu rýchlosť. Celý meraný okruh s dĺžkou 20,832 km zajazdil továrenský jazdec Benjamin Leuchter za 7:47,31 min.
Tlačová správa jednoznačne uvádza, že ide o najlepší čas, aký sa kedy podarilo dosiahnuť sériovému modelu divízie R. Znamená to, že výročný Golf R je zároveň aj najrýchlejším Golfom na Nordschleife? Áno aj nie...
Doteraz najrýchlejším Golfom bol s časom 7:47,19 min. Volkswagen Golf GTI Clubsport S postavený ešte na základe siedmej generácie Golfu ako ultimatívna dvojsedadlová štyristokusová limitka s manuálnou prevodovkou. Ešte rýchlejšia bola desiata generácia modelu Civic Type R s časom 7:43,8 min. a absolútnym rekordérom sa v roku 2019 stal Renault Mégane RS Trophy-R s časom 7:40,1 min. Má to však samozrejme malý háčik, všetky tri autá spomínané v tomto odseku dosiahli uvádzané časy na úseku Nordschleife s dĺžkou 20,6 kilometra.
Podľa nových pravidiel je rozhodujúci čas dosiahnutý na trati merajúcej 20,832 km a na plnom kole Nordschleife je rekordérom nové Audi RS3 sedan s časom 7:40.748 min. Renault Mégane RS Trophy-R na rovnako dlhej trati dosiahol čas 7:45.389 min.
Volkswagen Golf R 20 Years je doposiaľ najvýkonnejším a najrýchlejším Golfom v histórii. Či je rýchlosť na Nordschleife rozhodujúcim faktorom pre kúpu Golfu R si musí každý rozhodnúť sám pre seba. Výročný model je však rovnako ako ostatné eRkové Golfy bez problémov použiteľný ako auto na každý deň a do každého počasia. A to je pre mňa ten najsilnejší argument.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen