Dlho očakávané predstavenie modelu Golf R završuje facelift celého modelového radu a prináša najvýkonnejší model nielen v charakteristickej modrej farbe Lapiz Blue, ale aj ako špeciálnu Black Edition.
Poďme na to najdôležitejšie, ako sme už avizovali v predchádzajúcom článku, najvýkonnejší Golf svojim výkonom po facelifte dorovnal predchádzajúce špeciálne edície a disponuje tak výkonom 245 kW (333 koní) dostupným v rozsahu od 5.600 do 6.500 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 420 Nm je dostupná od 2.100 do 5.500 ot/min. .
Úpravami riadiacej jednotky motoru sa dosiahla ešte spontánnejšia odozva na povely akcelerátora, v športových režimoch nie je badať akékoľvek oneskorenie nástupu turbodúchadla. To bolo jednak dosiahnuté uzavretím wastegate, ventilu, ktorý reguluje plniaci tlak turba, ale aj pootvorením škrtiacej klapky. Turbo teda zostáva dlhšie roztočené a v sacom potrubí je viac vzduchu, čo zaručuje spontánnejšie reakcie motora. Výbušnosť motorom EA888 nikdy nechýbala, ale ďalšie jemné úpravy priniesli citeľné zlepšenie vo všetkých jazdných režimoch.
K doposiaľ známym jazdným režimom Comfort, Sport, Race, Individual, príplatkovým Special a Drift pribudol nový jazdný režim Eco. Vďaka tomuto novému režimu bol modifikovaný aj základný profil Comfort, v ktorom teraz prevodovka radí vyšší prevodový stupeň približne o 100 ot/min. neskôr. Ako sme sa presvedčili pri prvých jazdách, zmena komfortnému režimu výrazne prospela a teraz je ideálnym jazdným profilom na každodennú jazdu.
V režime Sport je automaticky deaktivovaná funkcia plachtenia, systém start/stop a celá pohonná sústava je konfigurovaná v športovom nastavení.
Ešte dynamickejšie nastavenie ponúka režim Race, v tomto jazdnom režime udržiava riadiaca elektronika vyššie otáčky turbodúchadla a to aj pri jazde pod miernym zaťažením, napríklad pri konštantnej rýchlosti na okresnej ceste. Výsledkom je spontánnejšia akcelerácia pri opätovnom zošliapnutí akcelerátora, čo opäť môžeme potvrdiť z vlastnej skúsenosti.
Jazdné režimy Special a Drift sú naďalej dostupné v balíku Performance, ktorý zároveň posúva maximálnu rýchlosť modelov Golf a Golf Variant na hodnotu 270 km/h. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,6 (Golf), resp. 4,8 sekundy (Variant).
Plne manuálny režim prevodovky DSG a lepší zvuk
V športových jazdných režimoch je k dispozícii aj plne manuálny režim prevodovky DSG, ktorá neodradí automaticky pri dosiahnutí limitera a ani pri prešliapnutí akcelerátora pri aktivácii funkcie kick-down.
Nové modely Golf R ponúkajú množstvo vylepšených výkonnostných prvkov, vďaka ktorým má byť jazda s týmito autami výnimočným emočným zážitkom. Jedným z nich je štartovanie motora pri vyšších otáčkach: ak vodič stlačí tlačidlo štartovania motora (Engine/Start) bez použitia brzdového pedála po dobu aspoň 1,5 sekundy a potom naštartuje motor stlačením brzdového pedála, štartovacie otáčky sa nakrátko automaticky zvýšia na 2.500 ot/min. Tento režim je zvýraznený hlasnejším prejavom výfukovej sústavy.
V interiéri sa zvukový aktuátor postará o ešte výraznejšie vnímateľný zvuk motora (dá sa deaktivovať), ktorý evokuje motoristický šport. Rovnako bol optimalizovaný aj zvuk teraz ešte sýtejšie znejúceho titánového výfukového systému R-Performance od spoločnosti Akrapovič.
Podobne ako v prípade predchodcu pred faceliftom (a rovnako v siedmej generácii modelu Golf) naďalej nie je výfukový systém Akprapovič dostupný pre model Golf R Variant, aj štandardná výfuková sústava má však mať lepší zvukový prejav ako dotera. Model Variant však ako bonus ponúka až 611 litrov základného objemu batožinového priestoru a po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.642 litrov.
Optimalizovaný pohon všetkých kolies a riadenie
Všetky verzie modelu Golf R sú vybavené systémom pohonu všetkých kolies 4MOTION s vektorovaním krútiaceho momentu R Performance. Zadný koncový prevod vyvinutý spoločnosťou Volkswagen R variabilne rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu a medzi ľavé a pravé zadné koleso. Tým sa zmenší polomer zatáčania a eliminuje sa nedotáčavosť, čo vedie k citeľne agilnejšiemu ovládaniu vozidla. Intenzita rozdeľovania výkonu sa určuje podľa aktuálneho uhla natočenia volantu, polohy plynového pedála, bočného zrýchlenia, miery náklonu a rýchlosti. Vodič môže pomocou jazdných profilov ovplyvňovať činnosť stabilizačných systémov dynamiky vozidla a systému pohonu všetkých kolies 4MOTION s vektorovaním krútiaceho momentu R Performance.
Základné usporiadanie športového podvozku, ktorý je v porovnaní so štandardnou verziou znížený o 20 mm, pozostáva z prednej nápravy MacPherson, zadnej viacprvkovej nápravy so štyrmi ramenami a 18-palcového brzdového systému s vysokou účinnosťou (kotúče s priemerom 357 mm vpredu, 310 mm vzadu).
V sériovej výbave sú k dispozícii osemnásťpalcové kolesá Jerez s pneumatikami s rozmerom 225/40, za príplatok (Black Edition sériovo) sú k dispozícii 19 palcové kolesá Estoril alebo nové kované Warmenau.
Štandardne je k dispozícii progresívne riadenie s novým naladením poskytujúcim ešte lepšiu odozvu od stredovej polohy.
Nový interiér, pôvodný volant a karbónový obklad na želanie
Podobne ako ostatné modely Golf, aj vrcholné prevedenie R dostalo nový interiér so samostatne stojacou 12,9 palcovou obrazovkou multimediálneho systému s vylepšenou grafikou a logikou ovládania, ako aj a podsvietenými lištami pre dotykové posuvné ovládače klimatizácie a hlasitosti audio sústavy. Štandardom pre Golf R je konfigurovateľný Digital Cockpit Pro s prístrojovým panelom s 10,2 palcovou uhlopriečkou zobrazovaného poľa a špecifickou grafikou pre model R. Ako opcia je k dispozícii head-up displej premietaný na čelné sklo.
Medzi nové funkcie prístrojového panelu Digital Cockpit Pro v spojení s balíkom Performance patrí GPS Lap Timer a G-meter, ktorým je možné merať zrýchlenie z nuly na 100 km/h alebo na štvrť míle, prípadne pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h. Ako ďalšie informácie je možné zobraziť aktuálne údaje o stave vozidla, ako je plniaci tlak, teplota prevodovky, krútiaci moment, výkon, G-meter a rozloženie krútiaceho momentu pohonu všetkých kolies.
Štandardné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, látkovým poťahom a bočnicami vo vyhotovení ArtVelours môžu byť na želanie čalúnené kožou nappa, ďalším špecifickým prvkom výbavy sú karbónové obklady za príplatok.
Pre model Golf R je charakteristický aj volant, ktorý si na rozdiel od iných modelov radu Golf ponechal kapacitné ovládače, ktoré však boli optimalizované tak, aby nedochádzalo k náhodnej aktivácii jednotlivých funkcií. Kapacitné ovládače teraz na aktiváciu konkrétnej funkcie potrebujú väčšiu silu, dokonca väčšiu ako klasické hardvérové ovládače. Počas 5.000 kilometrov trvajúceho dlhodobého testu na Nordschleife dochádzalo u predchádzajúcej verzie volantu k náhodnému stlačeniu v priemere každé 13 kolo, po úprave ani raz. Hlavným dôvodom ponechania kapacitných ovládačov bolo samostatné tlačidlo R aktivujúce režim Race.
Black Edition
Novinkou modelu je edícia Black, ktorá je štandardne vybavená balíkom Performance, čiernymi devätnásťpalcovými diskami Estoril so športovými pneumatikami Bridgestone Potenza Race s rozmerom 235/35 (ako opcia kované disky Warmenau s hmotnosťou len 8 kg na kus v čiernom prevedení), zatmavenými logami značky a logami R, čiernymi brzdovými strmeňmi s tmavým logom R, čiernymi koncovkami výfukov a zatmaveným podkladom matrixových svetlometov IQ. Light LED.
Začiatok (a koniec) predaja a ceny
Pod značkou Volkswagen R ako prémiovou performance značkou VW sa v roku 2023 vyrobilo viac ako 35.000 kusov vozidiel, čo znamenalo rekordný rok; od roku 2002 sa pritom vyrobilo viac ako 300.000 výkonných modelov R. Podľa aktuálneho plánu prejde do roku 2030 aj Volkswagen R na plne elektrické modely a teda aj výroba najsilnejšieho Golfu R skončí najneskôr v roku 2030.
Autor, foto od Juraja Hrivnáka
Nový model Golf R má minimálne na nemeckom trhu obsahovať lepšiu štandardnú výbavu (vrátane adaptívneho podvozka DCC) a to dokonca za nižšiu cenu ako doteraz. Objednávky sú otvorené od mesiaca jún 2024. Základná cena pre slovenský trh je 50.090,- EUR. Balík R Performance stojí 2.040,- EUR, Akrapovič ďalších 3.700,- EUR. S niekoľkými ďalšími príplatkami (napr. DCC za 770,- EUR) sa poľahky dostaneme na sumu 60 tis. EUR, čo však nie je výrazne viac ako za model pred faceliftom.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen