Miro Vilím

26.06.2024

Volkswagen

Dlho očakávané predstavenie modelu Golf R završuje facelift celého modelového radu a prináša najvýkonnejší model nielen v charakteristickej modrej farbe Lapiz Blue, ale aj ako špeciálnu Black Edition.


Poďme na to najdôležitejšie, ako sme už avizovali v predchádzajúcom článku, najvýkonnejší Golf svojim výkonom po facelifte dorovnal predchádzajúce špeciálne edície a disponuje tak výkonom 245 kW (333 koní) dostupným v rozsahu od 5.600 do 6.500 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 420 Nm je dostupná od 2.100 do 5.500 ot/min. .

Úpravami riadiacej jednotky motoru sa dosiahla ešte spontánnejšia odozva na povely akcelerátora, v športových režimoch nie je badať akékoľvek oneskorenie nástupu turbodúchadla. To bolo jednak dosiahnuté uzavretím wastegate, ventilu, ktorý reguluje plniaci tlak turba, ale aj pootvorením škrtiacej klapky. Turbo teda zostáva dlhšie roztočené a v sacom potrubí je viac vzduchu, čo zaručuje spontánnejšie reakcie motora. Výbušnosť motorom EA888 nikdy nechýbala, ale ďalšie jemné úpravy priniesli citeľné zlepšenie vo všetkých jazdných režimoch.

K doposiaľ známym jazdným režimom Comfort, Sport, Race, Individual, príplatkovým Special a Drift pribudol nový jazdný režim Eco. Vďaka tomuto novému režimu bol modifikovaný aj základný profil Comfort, v ktorom teraz prevodovka radí vyšší prevodový stupeň približne o 100 ot/min. neskôr. Ako sme sa presvedčili pri prvých jazdách, zmena komfortnému režimu výrazne prospela a teraz je ideálnym jazdným profilom na každodennú jazdu.

V režime Sport je automaticky deaktivovaná funkcia plachtenia, systém start/stop a celá pohonná sústava je konfigurovaná v športovom nastavení.

Volkswagen Golf R facelift

Ešte dynamickejšie nastavenie ponúka režim Race, v tomto jazdnom režime udržiava riadiaca elektronika vyššie otáčky turbodúchadla a to aj pri jazde pod miernym zaťažením, napríklad pri konštantnej rýchlosti na okresnej ceste. Výsledkom je spontánnejšia akcelerácia pri opätovnom zošliapnutí akcelerátora, čo opäť môžeme potvrdiť z vlastnej skúsenosti.

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Jazdné režimy SpecialDrift sú naďalej dostupné v balíku Performance, ktorý zároveň posúva maximálnu rýchlosť modelov Golf a Golf Variant na hodnotu 270 km/h. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,6 (Golf), resp. 4,8 sekundy (Variant).

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Plne manuálny režim prevodovky DSG a lepší zvuk

V športových jazdných režimoch je k dispozícii aj plne manuálny režim prevodovky DSG, ktorá neodradí automaticky pri dosiahnutí limitera a ani pri prešliapnutí akcelerátora pri aktivácii funkcie kick-down.    

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Nové modely Golf R ponúkajú množstvo vylepšených výkonnostných prvkov, vďaka ktorým má byť jazda s týmito autami výnimočným emočným zážitkom. Jedným z nich je štartovanie motora pri vyšších otáčkach: ak vodič stlačí tlačidlo štartovania motora (Engine/Start) bez použitia brzdového pedála po dobu aspoň 1,5 sekundy a potom naštartuje motor stlačením brzdového pedála, štartovacie otáčky sa nakrátko automaticky zvýšia na 2.500 ot/min. Tento režim je zvýraznený hlasnejším prejavom výfukovej sústavy.

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

V interiéri sa zvukový aktuátor postará o ešte výraznejšie vnímateľný zvuk motora (dá sa deaktivovať), ktorý evokuje motoristický šport. Rovnako bol optimalizovaný aj zvuk teraz ešte sýtejšie znejúceho titánového výfukového systému R-Performance od spoločnosti Akrapovič.

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Podobne ako v prípade predchodcu pred faceliftom (a rovnako v siedmej generácii modelu Golf) naďalej nie je výfukový systém Akprapovič dostupný pre model Golf R Variant, aj štandardná výfuková sústava má však mať lepší zvukový prejav ako dotera. Model Variant však ako bonus ponúka až 611 litrov základného objemu batožinového priestoru a po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.642 litrov.

Volkswagen Golf R Variant Lapiz Blue

Volkswagen Golf R Variant Lapiz Blue

Volkswagen Golf R Variant Lapiz Blue

Optimalizovaný pohon všetkých kolies a riadenie

Všetky verzie modelu Golf R sú vybavené systémom pohonu všetkých kolies 4MOTION s vektorovaním krútiaceho momentu R Performance. Zadný koncový prevod vyvinutý spoločnosťou Volkswagen R variabilne rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu a medzi ľavé a pravé zadné koleso. Tým sa zmenší polomer zatáčania a eliminuje sa nedotáčavosť, čo vedie k citeľne agilnejšiemu ovládaniu vozidla. Intenzita rozdeľovania výkonu sa určuje podľa aktuálneho uhla natočenia volantu, polohy plynového pedála, bočného zrýchlenia, miery náklonu a rýchlosti. Vodič môže pomocou jazdných profilov ovplyvňovať činnosť stabilizačných systémov dynamiky vozidla a systému pohonu všetkých kolies 4MOTION s vektorovaním krútiaceho momentu R Performance.

Volkswagen Golf R Variant Lapiz Blue

Základné usporiadanie športového podvozku, ktorý je v porovnaní so štandardnou verziou znížený o 20 mm, pozostáva z prednej nápravy MacPherson, zadnej viacprvkovej nápravy so štyrmi ramenami a 18-palcového brzdového systému s vysokou účinnosťou (kotúče s priemerom 357 mm vpredu, 310 mm vzadu).

Volkswagen Golf R Lapiz Blue Warmenau

V sériovej výbave sú k dispozícii osemnásťpalcové kolesá Jerez s pneumatikami s rozmerom 225/40, za príplatok (Black Edition sériovo) sú k dispozícii 19 palcové kolesá Estoril alebo nové kované Warmenau.

Volkswagen Golf R Black Edition Warmenau

Štandardne je k dispozícii progresívne riadenie s novým naladením poskytujúcim ešte lepšiu odozvu od stredovej polohy.

Nový interiér, pôvodný volant a karbónový obklad na želanie

Podobne ako ostatné modely Golf, aj vrcholné prevedenie R dostalo nový interiér so samostatne stojacou 12,9 palcovou obrazovkou multimediálneho systému s vylepšenou grafikou a logikou ovládania, ako aj a podsvietenými lištami pre dotykové posuvné ovládače klimatizácie a hlasitosti audio sústavy. Štandardom pre Golf R je konfigurovateľný Digital Cockpit Pro s prístrojovým panelom s 10,2 palcovou uhlopriečkou zobrazovaného poľa a špecifickou grafikou pre model R. Ako opcia je k dispozícii head-up displej premietaný na čelné sklo.  

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Medzi nové funkcie prístrojového panelu Digital Cockpit Pro v spojení s balíkom Performance patrí GPS Lap Timer a G-meter, ktorým je možné merať zrýchlenie z nuly na 100 km/h alebo na štvrť míle, prípadne pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h. Ako ďalšie informácie je možné zobraziť aktuálne údaje o stave vozidla, ako je plniaci tlak, teplota prevodovky, krútiaci moment, výkon, G-meter a rozloženie krútiaceho momentu pohonu všetkých kolies.

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Štandardné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, látkovým poťahom a bočnicami vo vyhotovení ArtVelours môžu byť na želanie čalúnené kožou nappa, ďalším špecifickým prvkom výbavy sú karbónové obklady za príplatok.

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Pre model Golf R je charakteristický aj volant, ktorý si na rozdiel od iných modelov radu Golf ponechal kapacitné ovládače, ktoré však boli optimalizované tak, aby nedochádzalo k náhodnej aktivácii jednotlivých funkcií. Kapacitné ovládače teraz na aktiváciu konkrétnej funkcie potrebujú väčšiu silu, dokonca väčšiu ako klasické hardvérové ovládače. Počas 5.000 kilometrov trvajúceho dlhodobého testu na Nordschleife dochádzalo u predchádzajúcej verzie volantu k náhodnému stlačeniu v priemere každé 13 kolo, po úprave ani raz. Hlavným dôvodom ponechania kapacitných ovládačov bolo samostatné tlačidlo R aktivujúce režim Race.  

Volkswagen Golf R Lapiz Blue

Black Edition

Novinkou modelu je edícia Black, ktorá je štandardne vybavená balíkom Performance, čiernymi devätnásťpalcovými diskami Estoril so športovými pneumatikami Bridgestone Potenza Race s rozmerom 235/35 (ako opcia kované disky Warmenau s hmotnosťou len 8 kg na kus v čiernom prevedení), zatmavenými logami značky a logami R, čiernymi brzdovými strmeňmi s tmavým logom R, čiernymi koncovkami výfukov a zatmaveným podkladom matrixových svetlometov IQ. Light LED.

Volkswagen Golf R Black Edition

Volkswagen Golf R Black Edition

Volkswagen Golf R Black Edition

Volkswagen Golf R Black Edition

Začiatok (a koniec) predaja a ceny

Pod značkou Volkswagen R ako prémiovou performance značkou VW sa v roku 2023 vyrobilo viac ako 35.000 kusov vozidiel, čo znamenalo rekordný rok; od roku 2002 sa pritom vyrobilo viac ako 300.000 výkonných modelov R. Podľa aktuálneho plánu prejde do roku 2030 aj Volkswagen R na plne elektrické modely a teda aj výroba najsilnejšieho Golfu R skončí najneskôr v roku 2030.

Volkswagen Golf R Black EditionAutor, foto od Juraja Hrivnáka

Nový model Golf R má minimálne na nemeckom trhu obsahovať lepšiu štandardnú výbavu (vrátane adaptívneho podvozka DCC) a to dokonca za nižšiu cenu ako doteraz. Objednávky sú otvorené od mesiaca jún 2024. Základná cena pre slovenský trh je 50.090,- EUR. Balík R Performance stojí 2.040,- EUR, Akrapovič ďalších 3.700,- EUR. S niekoľkými ďalšími príplatkami (napr. DCC za 770,- EUR) sa poľahky dostaneme na sumu 60 tis. EUR, čo však nie je výrazne viac ako za model pred faceliftom.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.