Miro Vilím

31.08.2023

Volkswagen

Deviata generácia Volkswagenu Passat sa predstavuje výlučne vo verzii Variant (kombi) a bude (pravdepodobne) poslednou s klasickými spaľovacími pohonnými jednotkami.


Pred päťdesiatimi rokmi odštartoval príbeh jedného z najúspešnejších modelov značky Volkswagen. Viac ako 30 miliónov predaných exemplárov znamená, že Passat je po Golfe druhým najpredávanejším modelom značky. Nová generácia sa naživo predstaví už začiatkom septembra na IAA Mobility v Mníchove a na trh príde v prvom štvrťroku budúceho roka.

Príjemným prekvapením je ponuka motorov, popri dvoch nových plug-in hybridných modeloch s dojazdom až 100 kilometrov a možnosťou rýchleho nabíjania s výkonom až 50 kW a mild-hybridnom modeli sú k dispozícii aj osvedčené dvojlitrové štvorvalcové motory 2,0 TSI a 2,0 TDI. Základom všetkých pohonných systémov sú štvorvalcové motory.

Volkswagen Passat Variant profituje z najnovšej evolúcie podvozkovej platformy MQB evo, ktorá môže byť za príplatok vybavená novým adaptívnym podvozkom s označením DCC Pro. Úplnou novinkou je modulárny infotainment štvrtej generácie (MIB4).

Volkswagen Passat Variant 2024

Motorizácie

Základnou pohonnou jednotkou je motor 1,5 eTSI evo2 disponujúci mild-hybridnou technikou a výkonom 110 kW (150 koní) a 250 Nm. Motor eTSI je spojený s 48V Li-Ion batériou a 48V remeňom poháňaným štartér generátorom, ktorý poskytuje dodatočný krátkodobý výkon 15 kW a 25 Nm. Štandardom je sedemstupňová automatická prevodovka (DSG). Motor eTSI disponuje vylepšenou technológiou vypínania dvoch stredných valcov (ACTplus), technológiou spaľovania v tzv. Millerovom cykle (skoré uzavretie sacích ventilov pri vysokej kompresii) a turbodúchadlom s meniteľnou geometriou lopatiek turbíny. Vďaka mild-hybridnej technológii má úspora paliva dosahovať až pol litra na každých 100 kilometrov.

Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024 (PHEV)

Motor 1,5 eTSI evo2 s výkonom 110 kW (150 koní) a 130 kW (177 koní) je základom aj pre dve nové plug-in hybridné motorizácie a nahrádza tak predchádzajúci motor 1,4 TSI. Obidve výkonové verzie spaľovacieho motora dosahujú maximálny výkon v rozsahu o 5.500 do 6.000 otáčok za minútu a maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v obidvoch prípadoch v rozsahu od 1.500 do 4.000 otáčok za minútu. Motor 1,5 eTSI má teda tri výkonové verzie, popri dvoch uvedených má základná verzia (ktorú už poznáme z modelu Golf a ktorá bude dostupná aj v novom Tiguane) výkon 96 kW (130 koní).

Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024 (PHEV)

V spojení s elektromotorom HEM80evo s výkonom 85 kW (115 koní) a 330 Nm integrovaným do skrine novej šesťstupňovej automatickej prevodovky (eDSG DQ400e evo) ponúka základná PHEV verzia systémový výkon 150 kW (204 koní) a 350 Nm. Systémový výkon silnejšej verzie je až 200 kW (272 koní) a 400 Nm.

Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024Volkswagen Passat Variant R-Line oryx white 2024 (PHEV)

Nové plug-in hybridné modely na platforme MQB evo ponúkajú batériu s využiteľnou kapacitou až 19,7 kWh (predchodca 10,6 kWh), čo by malo umožňovať dojazd na elektrickú energiu až do 100 km. Nová batéria sa skladá z 96 modulov s externým kvapalinovým chladením. Batéria je umiestnená pred zadnou nápravou, čo má prispievať k vyváženým jazdným vlastnostiam. Vďaka zvýšenej kapacite batérie sa z plug-in hybridných modelov, aspoň podľa nemeckých dát, stávajú „čisté elektromobily“, nakoľko podľa štatistík majú až 95% všetkých jázd tvoriť jazdy do 50 kilometrov a až 99% jázd je kratších ako 100 km.

Volkswagen Passat Variant R-Line reef blue 2024Volkswagen Passat Variant R-Line reef blue 2024

Pri zohľadnení elektrického dojazdu by mali plug-in hybridné verzia vďaka 45 litrovej nádrži umožňovať kombinovaný dojazd okolo 1000 kilometrov.

Volkswagen Passat Variant R-Line reef blue 2024Volkswagen Passat Variant R-Line reef blue 2024

Všetky hybridné pohonné jednotky poháňajú výlučne kolesá prednej nápravy, verzia s pohonom všetkých kolies pre tieto motorizácie nie je dostupná.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Nabíjanie: popri zvýšeniu nabíjacieho výkonu striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW je k dispozícii prvýkrát aj rýchlo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. V prvom prípade trvá nabitie plne vybitej batérie do plnej kapacity približne 2 hodiny, v prípade rýchleho nabíjania je možné dobiť batériu z 10 percent na 80 percent za približne 25 minút.   

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Príjemným prekvapením je ponechanie motorov 2,0 TSI a 2,0 TDI v ponuke. Benzínový motor 2,0 TSI (EA888 evo4) je na výber v dvoch výkonových verziách, základná má výkon 150 kW (204 koní) a 320 Nm, ktorý sedemstupňové DSG prenáša výlučne na predné kolesá. Silnejšia verzia disponuje výkonom 195 kW (265 koní) a silou 400 Nm, ktorý je prenášaný sedemstupňovým DSG na všetky štyri kolesá (4Motion).

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Motor 2,0 TDI radu EA288 evo je pre Passat Variant k dispozícii v troch výkonových verziách: 90 kW (122 koní) a 320 Nm, 110 kW (150 koní) a 360 Nm, najsilnejšia má výkon 142 kW (193 koní) a 400 Nm. Dve slabšie verzie sú k dispozícii len s pohonom predných kolies, najsilnejšia štandardne disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Aj naftové motorizácie používajú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DSG).  

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Podvozok

Popri klasickom adaptívnom podvozku DCC s jednoventilovou technikou tlmičov bude za príplatok k dispozícii sofistikovanejšia verzia adaptívneho podvozku. DCC Pro disponuje tlmičmi s 2-ventilovou technikou, ich integrácia do prednej nápravy typu MacPherson je úplnou novinkou. Zadná náprava je evolúciou štvorprvkového riešenia predchodcu.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Podobne ako model Golf, aj nový Passat bude disponovať manažmentom jazdnej dynamiky, ktorý okrem elektronickej uzávierky diferenciálu bude riadiť aj nastavenie adaptívnych tlmičov. Individuálnou úpravou tuhosti jednotlivých tlmičov sa majú ďalej zlepšiť jazdné vlastnosti.  

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Pre nový Passat Variant budú k dispozícii kolesá až do priemere 19 palcov.

Karoséria

Už na prvý pohľad je zrejmé, že cieľom dizajnérov bolo dosiahnutie čo najmenšieho aerodynamického odporu. Hodnota súčiniteľa odporu vzduchu 0,25 podstatným spôsobom prekonáva predchodcu (0,31).

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Nový Passat Variant podstatne narástol, na dĺžku meria 4.917 mm (plus 144 mm), rázvor sa predĺžil o 50 mm na 2.841 mm, na šírku má nový Passat 1.852 mm (+20 mm). Výška s hodnotou 1.506 mm zostala na úrovni predchodcu.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Charakteristickými prvkami nového dizajnu je výrazný predný nárazník so štyrmi priečnymi chrómovými lamelami (v prípade verzie Elegance, verzia R-Line má iný dizajn predného nárazníku) a LED svetlá vpredu (za príplatok aj IQ.Light LED Matrix). Zadné LED svetlá sú spojené svetlenou lištou.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Modely s pohonom všetkých kolies môžu ťahať brzdené prívesy až do hmotnosti 2.200 kg.

Volkswagen Passat Variant R-Line 2024

Interiér

Architektúra interiéru je podľa automobilky výsledkom spätnej väzby zákazníkov s cieľom zjednodušenia obsluhy. Avšak hoci sa nový Passat vracia so staronovým volantom s hardvérovými tlačidlami, ovládanie klimatizácie a ďalších funkcií je možné výlučne cez dotykové ovládače. Uvidíme ako sa k tomu postavia zákazníci, najmä ak sesterský model Škoda Superb disponuje novou generáciou hardvérových ovládačov Škoda Smart Dials.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Displej infotainmentu má v sériovom prevedení uhlopriečku 12,9 palca (pri rozmeroch 285,6 x 160,6 mm) a FHD rozlíšenie 1.920 x 1.080 pixelov. Za príplatok, resp. podľa výbavy je k dispozícii obrovský displej s uhlopriečkou 15 palcov (332,07 x 185,79 mm) a rozlíšením 2.240 x 1.260 pixelov. Digitálny prístrojový panel má v štandardnom prevedení uhlopriečku 10,25 palca (260 mm) a rozlíšenie 1.280 x 480 pixelov. Vďaka novej antireflexnej vrstve odpadá aj prekrytie prístrojového panelu.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Pokrokom oproti predchodcovi je nový Head-up displej premietajúci obraz na čelné sklo, predchádzajúca generácia mala jednoduchšie riešenie premietajúce obraz na výsuvnej projekčnej ploche.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant R-Line 2024

Nový Passat Variant bude k dispozícii výlučne s automatickými prevodovkami DSG, čo umožnilo presunúť ovládač prevodovky na stĺpik riadenia. Ide o rovnaké riešenie, ktoré už Volkswagen predstavil v modeloch ID.Buzz a ID.7. Vďaka tomu vznikli v stredovom tuneli veľkorysé odkladacie priestory.        

Volkswagen Passat Variant R-Line 2024Volkswagen Passat Variant R-Line 2024

Vďaka nárastu vonkajších rozmerov a o 50 milimetrov dlhšiemu rázvoru majú cestujúci na zadných sedadlách viac miesta a signifikantne narástol aj objem batožinového priestoru. Základný objem má hodnotu 690 litrov (+40 litrov) a pri sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.920 litrov (+140 litrov!).

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Vďaka novým ergoActive sedadlám, kvalitným materiálom a efektívnej zvukovej izolácii malo dôjsť k podstatnému zlepšeniu komfortu. Najmä v spojení s novo koncipovaným Akustickým balíkom má byť zabezpečená obdobná úroveň akustického komfortu ako ponúkajú vozidlá vyššej strednej, resp. luxusnej triedy. Popri sériovo dodávanému akustickému čelnému sklu je k dispozícii dvojité zasklenie pre bočné okná s akustickou fóliou.

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Nové sedadlá ergoActive (za príplatok) ponúkajú nielen elektrické nastavovanie až v 14 smeroch, ale aj klimatizačné a masážne funkcie. Masážne funkcie zabezpečujú pneumatické 3 alebo 10 komorové elementy. Najlepšia verzia kožených a tzv. wellness sedadiel ponúka automatickú klimatizáciu sedadiel, ktorá vychádza pri optimalizácii nastavenia z dát získaných zo senzorov teploty a vlhkosti.         

Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024Volkswagen Passat Variant Elegance mariposit green 2024

Výbava

Nový Passat Variant bude k dispozícii vo výbavách „Passat“, „Business“, „Elegance“ a „R-Line“.

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.