Nové SUV v ponuke nahrádza Tiguan Allspace a svojim jedinečným dizajnom si vyslúžilo samostatné označenie. Tayron je druhé najväčšie SUV automobilky v Európe a kombinuje veľkorysý vnútorný priestor s kvalitne pôsobiacim interiérom. Pre verziu Elegance je napríklad dekoračný obklad z pravej drevenej dyhy.
V ponuke bude nielen sedemmiestna, ale aj päťmiestna verzia, ktorá ponúkne základný batožinový priestor s objemom až 885 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 2.090 litrov. Sedemmiestna verzia ponúkne základný batožinový priestor (za tretím radom sedadiel) 345 litrov, po sklopení operadiel sedadiel v treťom rade je to 850 litrov a ak sú sklopené operadlá sedadiel v aj v druhom rade, vznikne batožinový priestor s objemom 1.905 litrov. Výlučne päťmiestna verzia hybridných modelov ponúkne základný objem 705 litrov, sklopením operadiel zadných sedadiel rozšíriteľný na 1.915 litrov.
Nový Volkswagen Tayron meria na dĺžku 4.770 milimetrov (Tiguan 4.539 mm) a jeho rázvor má hodnotu 2.791 mm (Tiguan 2.677 mm). Údaje o rozmeroch doplníme výškou 1.660 milimetrov a šírkou 1.852 milimetrov (bez spätných zrkadiel).
Technickým základom pre Volkswagen Tayron je podobne ako v prípade modelu Tiguan platforma MQB evo, ktorá so sebou prináša aj novú generáciu hybridného pohonu. Základom pre dva plug-in hybridné modely s označením eHybrid je benzínový motor 1,5 TSI a elektrický motor umiestnený v šesťstupňovej prevodovke. Plug-in hybridné modely podobne ako v prípade sesterského Tiguanu poháňajú výlučne kolesá prednej nápravy.
Základný model s označením eHybrid má výkon 150 kW (204 koní), výkonnejšia verzia ponúka najviac výkonu z celého modelového radu a má výkon 200 kW (272 koní). Obidve verzie majú využiteľnú kapacitu batérie 19,7 kWh a spolu so spaľovacím motorom ponúkajú kombinovaný dojazd 850 kilometrov. Elektrický dojazd má predstavovať viac ako 100 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon pre striedavý prúd je 11 kW, pre jednosmerný až do 50 kW.
Základom ponuky benzínových motorov je mild hybrid 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní), ktorý prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky poháňa výlučne kolesá prednej nápravy. Mild-hybridný systém tvorí 48 V lítium-iónovou batériou a remeňom poháňaný štartér-generátor, ktorý poskytuje dodatočný krátkodobý výkon 14 kW a krútiaci moment 56 Nm.
V ponuke sú aj motory 2,0 TSI bez akejkoľvek elektrifikácie kombinované so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) a s pohonom všetkých kolies (4MOTION). Slabšia verzia má výkon 150 kW (204 koní), tá silnejšia 195 kW (265 koní).
Volkswagen aj v prípade nového SUV ponúka naftové motory 2,0 TDI, podobne ako benzínové dvojlitrové motory, bez akejkoľvek elektrifikácie. Motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) poháňa kolesá prednej nápravy, jeho silnejšia verzia s výkonom 142 kW (193 koní) je k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies.
Štyri motorizácie pri spustení predpredaja. Pri spustení predpredaja budú k dispozícii štyri motory. Základnú motorizáciu predstavuje štvorvalec 1.5 eTSI s výkonom 110 kW (150 k) pre verziu vybavenia „Life“. Okrem toho budú na výber obidva agregáty eHybrid a motor 2.0 TDI s výkonom 142 kW (193 k). Ďalšie motory pribudnú v priebehu roka 2025.
Mimoriadne priestranný a pohodlný interiér. Interiér nového modelu Tayron charakterizuje čistý a elegantný dizajn, materiály vysokej kvality, veľký priestor pre posádku a batožinu, ako aj digitalizovaný kokpit. Prístrojový panel má horizontálnu architektúru, ktorá sa tiahne po celej šírke. Pred vodičom je digitálny združený prístroj Digital Cockpit Pro s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca), v strede je dotykový displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 32 cm (12,9 palca), ktorý má rovnaký formát aj keď je vozidlo vybavené voliteľným navigačným systémom Discover. Špičkový systém infotainmentu Discover Pro Max, ktorý zahŕňa aj head-up displej vodiča, má väčší dotykový displej s uhlopriečkou 38 cm (15 palcov). Na ovládanie klimatizácie slúžia osvetlené dotyková posúvače na spodnom ráme dotykového displeja a pás ovládacích ikon neustále zobrazený v spodnej časti obrazovky. Tayron má štandardne dvojspojkovú prevodovku DSG, ktorá sa ovláda páčkou na pravej strane stĺpiku riadenia. V uvoľnenom priestore na stredovom tuneli je multifunkčný ovládač zážitku z jazdy (na voľbu jazdných profilov, vrátane špecifických profilov pri pohone 4MOTION, ovládanie hlasitosti audiosystému a aktiváciu predprogramovaných nastavení osvetlenia a hudby „Atmospheres“).
Tayron Life s bohatým sériovým vybavením. Tayron sa bude na nemeckom trhu predávať v troch verziách vybavenia: Life, Elegance a R-Line. Základ modelového radu predstavuje výbava Tayron Life, ktorá okrem iných prvkov obsahuje napríklad 3-zónovú automatickú klimatizáciu, ambientné osvetlenie s 10 nastaviteľnými farbami, multifunkčný ovládač zážitku z jazdy, systém infotainmentu s možnosťou dodatočnej aktivácie funkcie navigácie a funkciou App-Connect Wireless (pre Apple CarPlay a Android Auto), digitálny prístrojový panel, LED svetlomety s automatickým ovládaním (Light Assist), osvetlené logo Volkswagen vpredu a vzadu, slnečné rolety v zadných dverách, ako aj 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. Spektrum štandardných asistenčných systémov zahŕňa adaptívny tempomat (ACC), systém Front Assist s rozpoznávaním chodcov a cyklistov doplnený asistentom pre bezpečné odbočovanie vľavo, asistenčné systémy Side Assist, Lane Assist a Park Assist Plus, cúvaciu kameru a systém rozpoznávania dopravných značiek. Štandardným prvkom je aj nový výstražný systém pre vystupovanie, ktorý akusticky a vizuálne upozorňuje pri otváraní dverí na vozidlá približujúce sa zozadu a dočasne blokuje zámok dverí.
Dve špičkové verzie Tayron Elegance a R-Line. Nad verziou Life sú dve špičkové verzie Elegance a R-Line, ktoré sú rovnocenné z hľadiska vybavenia, no majú odlišný charakter. Ušľachtilý Tayron Elegance má v interiéri obklady z pravého dreva s otvorenými pórmi, akustické izolačné vrstevné sklo v bočných oknách, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, systém Park Assist Pro s pamäťou a funkciou ovládania parkovania na diaľku, sedadlá potiahnuté mikrovláknom ArtVelours Eco, systém odomykania a štartovania bez kľúča a 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny.
Športovo ladený Tayron R-Line má športovo-komfortné predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, sedadlá, dvere a prístrojovú dosku potiahnuté materiálom ArtVelours Eco, dekoračné obklady v hliníkovom vyhotovení, individuálne nárazníky v dizajne R-Line a 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. Okrem toho majú verzie Elegance a R-Line svetlomety LED Plus (s dynamickými zákrutovými svetlami), programovateľné 3D LED zadné svetlá a ambientné osvetlenie s 30 nastaviteľnými farbami, vrátane osvetlených dekoračných obkladov.
Predpredaj bude na Slovensku spustený v priebehu novembra 2024, predpokladaná základná cena má byť od 39-990,- EUR. Hlavným konkurentom pre Tayron na slovenskom trhu bude Škoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe a Kia Sorento.
Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen