Automobilka Volkswagen predstavuje nový model Tiguan, ktorý opúšťa hrany a vracia sa k organickému dizajnu prvej generácie. Profituje z toho najmä aerodynamika, nový dizajn však nemusí vyhovieť milovníkom predchádzajúcej, druhej generácie.
Tiguan je aktuálne najúspešnejším modelom značky, len za posledné dva roky sa predalo viac ako 1,2 milióna exemplárov. Od predstavenia prvej generácie v roku 2007 sa viac ako 7,6 milióna zákazníkov rozhodlo pre niektorý z modelov Tiguan.
Výrazná zmena v dizajne je výsledkom snahy o aerodynamicky optimalizovanú karosériu, koeficient odporu vzduchu sa oproti predchodcovi podarilo výrazne znížiť z 0,33 na 0,28. Prispeli k tomu nielen oblé tvary, ale aj zaslepenie prednej masky, otvory pre vstup chladiaceho vzduchu sa nachádzajú len v prednom nárazníku.
Výraznými dizajnovými prvkami sú samozrejme nové svetlá IQ. Light HD Matrix odvodené od tých v novom Touaregu a zadné svetlá prepojené (v nietktorých verziách) osvetlenou lištou.
Na rozdiel od modelu Passat, ktorý medzigeneračne výrazne narástol, Tiguan si v zásade zachoval rozmery svojho predchodcu. Rázvor 2.680 mm aj šírka 1.842 mm zostali zachované, na výšku nová generácia pridala zanedbateľné 4 milimetre (1.639 mm). Celková dĺžka narástla len o 30 milimetrov na 4.539 mm.
Napriek zanedbateľnému nárastu vonkajších rozmerov sa objem batožinového priestoru pre verzie s motorizáciami eTSI, TSI a TDI zväčšil o 37 litrov na 652 litrov a výška nad hlavou cestujúcich v prvom rade narástla o 9 mm na 1.058 mm a v druhom rade o 10 mm na 1.022 mm.
Architektúra interiéru je inšpirovaná modelom Passat a ako je pri nových modeloch VW zvykom, zobrazovacie rozhrania sú plne digitálne s minimálnym množstvom fyzických ovládacích prvkov.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Dobrou správou je, že sa vracajú klasické tlačidlá na volant a Tiguan má oproti Passatu na stredovej konzole navyše multifunkčný otočný „zážitkový ovládač“, ktorý okrem nastavovania jazdných režimov a režimov pohonu umožňuje ovládanie hlasitosti a predkonfigurovaných nastavení „atmosféry“. Popri ambientnom osvetlení je súčasťou nastavenie audiosystému a dokonca špecifické playlisty služieb Spotify alebo Apple Music. Na výber sú módy „Lounge“, „Energetic“, „Joy“, „Minimal“ a „Me“.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Displej infotainmentu má v sériovom prevedení uhlopriečku 12,9 palca (pri rozmeroch 285,6 x 160,6 mm) a FHD rozlíšenie 1.920 x 1.080 pixelov. Za príplatok, resp. podľa výbavy je k dispozícii obrovský displej s uhlopriečkou 15 palcov (332,07 x 185,79 mm) a rozlíšením 2.240 x 1.260 pixelov. Digitálny prístrojový panel má v štandardnom prevedení uhlopriečku 10,25 palca (260 mm) a rozlíšenie 1.280 x 480 pixelov. Vďaka novej antireflexnej vrstve odpadá aj prekrytie prístrojového panelu.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Pokrokom oproti predchodcovi je nový Head-up displej premietajúci obraz na čelné sklo, predchádzajúca generácia mala jednoduchšie riešenie premietajúce obraz na výsuvnej projekčnej ploche.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Nový Tiguan bude k dispozícii výlučne s automatickými prevodovkami DSG, čo umožnilo presunúť ovládač prevodovky na stĺpik riadenia. Ide o rovnaké riešenie, ktoré už Volkswagen predstavil v modeloch ID.Buzz, ID.7 a Passat. Vďaka tomu vznikli v stredovom tuneli veľkorysé odkladacie priestory.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Nové sedadlá ergoActive (za príplatok) ponúkajú nielen elektrické nastavovanie až v 14 smeroch, ale aj klimatizačné a masážne funkcie. Masážne funkcie zabezpečujú pneumatické 10 komorové elementy. Najlepšia verzia kožených a tzv. wellness sedadiel ponúka automatickú klimatizáciu sedadiel, ktorá vychádza pri optimalizácii nastavenia z dát získaných zo senzorov teploty a vlhkosti.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Nový Tiguan je postavený na platforme MQB evo a teda podobne ako v prípade Passatu, aj pre Tiguan je ako opcia k dispozícii nový adaptívny podvozok. Popri klasickom adaptívnom podvozku DCC s jednoventilovou technikou tlmičov bude za príplatok k dispozícii sofistikovanejšia verzia adaptívneho podvozku. DCC Pro disponuje tlmičmi s 2-ventilovou technikou. Podobne ako Golf a Passat, aj nový Tiguan disponuje manažmentom jazdnej dynamiky, ktorý okrem elektronickej uzávierky diferenciálu (XDS) bude riadiť aj nastavenie adaptívnych tlmičov. Individuálnou úpravou tuhosti jednotlivých tlmičov sa majú ďalej zlepšiť jazdné vlastnosti.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Aj napriek tomu, že Tiguan patrí do kategórie SUV, pohon všetkých kolies 4MOTION bude k dispozícii len pre tri motorizácie: obidve verzie s benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní) a 195 kW (265 koní) a pre silnejšiu verziu naftového motora 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 koní). Naopak, všetky hybridné motorizácie (MHEV a PHEV) majú výlučne pohon prednej nápravy, podobne ako motorizácia 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní). Zaujímavosťou je, že nový Passat disponuje pohonom všetkých kolies len pre výkonnejšie verzie motora 2,0 TSI a 2,0 TDI.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Tiguan dostane rovnaké pohonné jednotky ako Passat, namiesto základnej naftovej motorizácie s výkonom 90 kW (122 koní) určenej najmä pre flotilových zákazníkov však bude úlohu základnej motorizácie plniť benzínový mild-hybrid s výkonom 96 kW (130 koní). Rovnako ako pre Passat, úplnou novinkou sú plug-in hybridné pohonné sústavy s teoretickým dojazdom okolo 100 km na jedno nabitie.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Nakoľko podľa nemeckých štatistík je viac ako 95% jednotlivých jázd s dĺžkou do 50 kilometrov a dokonca 99% všetkých jázd s dĺžkou do 100 kilometrov, plug-in hybridné modely môžu v zásade jazdiť výlučne na elektrickú energiu, čo uľahčuje aj možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom.
Volkswagen Tiguan Elegance cipressino green
Všetky pohonné jednotky sú spárované s automatickými prevodovkami, v prípade modelov PHEV je to šesťstupňová eDSG s integrovaným elektromotorom, pre pohony MHEV, ako aj pre benzínové a naftové dvojlitrové motorizácie sú to vždy sedemstupňové DSG.
Motorizácie
Základnou pohonnou jednotkou je motor 1,5 eTSI evo2 radu EA211 disponujúci mild-hybridnou technikou a dvomi výkonovými verziami. Základná verzia má výkon 96 kW (130 koní) a 220 Nm, silnejšia disponuje výkonom 110 kW (150 koní) a silou 250 Nm. Motor eTSI je spojený s 48V Li-Ion batériou a 48V remeňom poháňaným štartér generátorom, ktorý poskytuje dodatočný krátkodobý výkon 15 kW a 25 Nm. Štandardom je sedemstupňová automatická prevodovka (DSG). Motor eTSI disponuje vylepšenou technológiou vypínania dvoch stredných valcov (ACTplus), technológiou spaľovania v tzv. Millerovom cykle (skoré uzavretie sacích ventilov pri vysokej kompresii) a turbodúchadlom s meniteľnou geometriou lopatiek turbíny.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Motor 1,5 eTSI evo2 s výkonom 110 kW (150 koní) a 130 kW (177 koní) je základom aj pre dve nové plug-in hybridné motorizácie a nahrádza tak predchádzajúci motor 1,4 TSI. Obidve výkonové verzie spaľovacieho motora dosahujú maximálny výkon v rozsahu o 5.500 do 6.000 otáčok za minútu a maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v obidvoch prípadoch v rozsahu od 1.500 do 4.000 otáčok za minútu. Motor 1,5 eTSI má teda štyri výkonové verzie, popri dvoch uvedených plug-in hybridných verziách má základná verzia výkon 96 kW (130 koní) a tá silnejšia 110 kW (150 koní).
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
V spojení s elektromotorom HEM80evo s výkonom 85 kW (115 koní) a 330 Nm integrovaným do skrine novej šesťstupňovej automatickej prevodovky (eDSG DQ400e evo) ponúka základná PHEV verzia systémový výkon 150 kW (204 koní) a 350 Nm. Systémový výkon silnejšej verzie je až 200 kW (272 koní) a 400 Nm.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Nové plug-in hybridné modely na platforme MQB evo ponúkajú batériu s využiteľnou kapacitou až 19,7 kWh (predchodca 10,6 kWh), čo by malo umožňovať dojazd na elektrickú energiu až do 100 km. Nová batéria sa skladá z 96 modulov s externým kvapalinovým chladením. Batéria je umiestnená pred zadnou nápravou, čo má prispievať k vyváženým jazdným vlastnostiam. Pri zohľadnení elektrického dojazdu by mali plug-in hybridné verzie vďaka 45 litrovej nádrži umožňovať kombinovaný dojazd okolo 1000 kilometrov.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Všetky hybridné pohonné jednotky poháňajú výlučne kolesá prednej nápravy, verzia s pohonom všetkých kolies pre tieto motorizácie nie je dostupná.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Nabíjanie: popri zvýšeniu nabíjacieho výkonu striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW je k dispozícii prvýkrát aj rýchlo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. V prvom prípade trvá nabitie plne vybitej batérie do plnej kapacity približne 2 hodiny, v prípade rýchleho nabíjania je možné dobiť batériu z 10 percent na 80 percent za približne 25 minút.
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Príjemným prekvapením je ponechanie motorov 2,0 TSI a 2,0 TDI v ponuke a to bez akejkoľvek elektrifikácie. Benzínový motor 2,0 TSI (EA888 evo4) je na výber v dvoch výkonových verziách, základná má výkon 150 kW (204 koní) a 320 Nm. Silnejšia verzia disponuje výkonom 195 kW (265 koní) a silou 400 Nm, obidve motorizácie sú spárované so sedemstupňovým DSG prenášajúcim silu na všetky štyri kolesá (4MOTION).
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Motor 2,0 TDI radu EA288 evo je pre nový Tiguan k dispozícii v dvoch výkonových verziách: 110 kW (150 koní) a 360 Nm a 142 kW (193 koní) a 400 Nm. Základná naftová verzia je k dispozícii len s pohonom predných kolies, silnejšia štandardne disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Aj naftové motorizácie používajú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DSG).
Volkswagen Tiguan R-Line persimmon red
Začiatok predaja: Tretia generácia modelu Tiguan príde do predaja v prvom štvrťroku 2024 vo výbavových verziách „Tiguan“, „Life“, „R Line“ a „Elegance“.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen