Prvá generácia Audi A4 debutovala už v roku 1994, po tridsiatich rokoch a piatich generáciách sa však so svojim označením v roku 2024 rozlúčila. Nové Audi A5 Avant je priamym nástupcom modelu A4 Avant a hoci môže byť zmena označenia mätúca, medzigeneračné zmeny modelového radu dávajú novému menu logiku.
Audi A5 je jedným z posledných troch prémiových modelov strednej triedy na európskom trhu a vďaka novej platforme PPC (Premium Platform Combustion) má veľmi dobré predpoklady stať sa aj po jazdeckej stránke zdatným konkurentom pre BMW.
Nová platforma s vpredu pozdĺžne umiestnenými motormi umožňuje aj zástavbu šesťvalcových motorov, čím sa odlišuje od (zatiaľ) výlučne štvorvalcových modelov značky Mercedes-Benz a ako Audi S5 priamo cieli na BMW M340i xDrive.
Základnými pohonnými jednotkami však zostávajú štvorvalce a práve benzínový motor 2,0 TFSI vo výkonnejšej verzii bol aj pod prednou kapotou nami testovaného vozidla. Na rozdiel od základnej motorizácie s výkonom 110 kW (150 koní) je tá silnejšia s výkonom 150 kW (204 koní ) dosahovaným v rozsahu od 4.300 do 6.000 ot/min. a s maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 340 Nm od 2.000 do 4.000 otáčok za minútu dostupná nielen s pohonom predných kolies, ale aj s pohonom všetkých kolies ako quattro ultra.

Obchodné označenie pohonu všetkých kolies znalcom napovie, že primárne poháňanou je predná náprava, tá zadná sa pripája až v prípade potreby pomocou elektronicky kontrolovanej viaclamelovej spojky. Vďaka prediktívnemu pripájaniu zadnej nápravy systém v praxi funguje veľmi dobre, hoci pri dynamickom rozjazde do „T“ križovatky na mokrom povrchu a v komfortnom režime sa mi niekoľkokrát podarilo rozoznať, že výkon najskôr smeruje na prednú nápravu. Pri dynamickej jazde však máte pocit, že viac výkonu prenášajú zadné kolesá a tomu zodpovedajú aj neutrálne jazdné vlastnosti s jemnými náznakmi pretáčavosti.
V rámci tlačovej konferencie pri uvedení nových modelov rodiny A5 na slovenský trh sme mali možnosť pozrieť sa na päťprvkové nápravy (vpredu aj vzadu) na zdviháku a už na prvý pohľad zaujali svojim robustným vyhotovením. Dáva to logiku, platformu PPC budú využívať aj väčšie modely značky a nakoniec aj nové Audi A5 svojimi rozmermi podstatne prekonáva svojho priameho predchodcu.
S dĺžkou 4.829 milimetrov je Audi A5 Avant oproti poslednej generácii Audi A4 Avant dlhšie o 67 milimetrov, rázvor osí kolies narástol na celkových 2.896 milimetrov, z čoho profitujú nielen pasažieri, ale aj celkové proporcie s krátkymi prevismi. Šírka bez spätných zrkadiel je 1.860 milimetrov (plus 13 mm), výška pre model Avant 1.460 milimetrov (plus 11 milimetrov).
Napriek zásadnému nárastu vonkajších rozmerov oproti predchodcovi sú hodnoty pre objem batožinového priestoru nepatrne menšie, modely A5 Avant s dvojlitrovými benzínovými motorizáciami majú objem 476 litrov (mínus 19 litrov), po sklopení operadiel zadných sedadiel vzrastie prepravná kapacita na 1.424 litrov (mínus 71 litrov oproti A4 Avant).
Nakoľko verzie s motorom 2,0 TDI a šesťvalcový model S5 na rozdiel od benzínových dvojlitrov disponujú mild hybridnou technológiou MHEV plus, ich batožinový priestor je o priestor pod podlahou batožinového priestoru menší (448, resp. 1396 litrov).
Objem batožinového priestoru v zásade zodpovedá priamej konkurencii: Mercedes-Benz Trieda C ako T-Modell má objem 490 až 1.510 litrov, BMW radu 3 Touring 500 až 1.510 litrov. Prémiové vozidlá strednej triedy však nikdy neboli o objeme batožinových priestorov, dôležitejší je aj v prípade nového Audi A5 dynamický dizajn a veľké plus v priestore pre pasažierov na zadných sedadlách.
Práve dizajn je hlavným magnetom nového modelového radu Audi. Aj napriek tomu, že ide o evolúciu predchodcu, nová širšia a nižšia singleframe maska, štíhle predné svetlomety a zadné svetlá s úžasnou vnútornou grafikou a zvýraznené blatníky pôsobia veľmi dynamicky a zároveň elegantne.
Dôstojnú dynamiku zabezpečuje jednak pohonná jednotka, ktorá umožňuje 1.765 kilogramovému kombíku zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 242 km/h, ale predovšetkým vďaka podvozku pôsobia jazdné vlastnosti dynamickejšie ako by čísla mohli napovedať.
V našom prípade bolo vozidlo vybavené športovým podvozkom S Line zníženým o 20 milimetrov v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi. Vďaka nastaviteľnej tuhosti tlmičov bol podvozok aj na dvadsaťpalcových (!) kolesách s pneumatikami s rozmerom 245/35 R20 dostatočne pohodlný a zároveň mimoriadne dynamický. Naladenie a odhlučnenie športového podvozka je skutočne vynikajúce a svedčalo by aj autu vyššej triedy.
Celkovej agilite vozidla pomáhalo prirodzene pôsobiace progresívne riadenie a dostatočne dimenzované brzdy (priemer kotúčov 323 milimetrov vpredu, 300 mm vzadu). Pre porovnanie, Audi A5 Avant 2,0 TDI quattro s rovnakým výkonom 150 kW (204 koní, ale 400 Nm), má vpredu kotúče s priemerom 338 milimetrov, vzadu 330 milimetrov.
Asi tušíte, že dôvodom je hmotnosť. Zatiaľ čo benzínový dvojliter s pohonom všetkých kolies váži 1.765 kg (DIN), naftový dvojliter s pohonom všetkých kolies má už 1.900 kilogramov, čo sa v prípade hmotnosti s vodičom (EU) blíži dvom tonám (1.975 kg). A hoci má nafta navrch v zrýchlení z nuly na 100 km/h (za 6,9 s), vďaka nižšej hmotnosti bude benzínový dvojliter výrazne obratnejší v zákrutách... a teoreticky rýchlejší na nemeckej diaľnici (242 km/h vs. 236 km/h).
Audi a pohon všetkých kolies patrí k sebe a v rámci úvodnej ponuky motorizácií by ste teda mali vyberať z modelov quattro. Bude to ľahkonoho pôsobiaci benzín alebo úspornejšia nafta? Cenový rozdiel takmer tritisíc eur, ešte lepšie jazdné vlastnosti a o malý ruksak väčší batožinový priestor hovoria v prospech motora 2,0 TFSI, výrobcom udávaná spotreba 5,7 – 5,1 litra nafty na 100 km (vs. 7,9 – 7,1 litra benzínu na 100 km) zase v prospech motora 2,0 TDI.
Zatiaľ vieme overiť len údaj o spotrebe benzínovej verzie, počas týždňového testu sme v zimných podmienkach jazdili s priemernou spotrebou 8,9 litra na 100 kilometrov, ako minimum sa nám s takmer novým autom podaril priemer 7,7 litra. Výrobcom udávanú priemernú spotrebu teda môžeme považovať za relatívne dosiahnuteľnú, no rovnako to bude v prípade nafty.
Záverom niekoľko viet k interiéru, ktorý vo mne zanechal zmiešané pocity. V prvom rade zaujme vynikajúci posed za volantom, v najnižšej polohe sedadiel máte pocit, že sedíte takmer na podlahe. Samozrejme rozsah nastavenia už tradične vyhovie rôznym nárokom, niekto zase rád sedí vyššie.
Volant vyzerá zaujímavo, ale nie každému budú tlačidlá na volante vyhovovať. Okrem dotyku síce reagujú na stlačenie, ale volant je ako celok svojim prevedením a použitým syntetickým poťahom krokom späť oproti hodnotne pôsobiacemu predchodcovi.
Palubná doska a výplne dverí na prvý pohľad zaujmú pekným dizajnom a kvalitou spracovania, použité tvrdé plasty v spodnej časti palubovky a dverí však nepôsobia úplne presvedčivým dojmom a po podrobnejšom skúmaní by som osobne ocenil viac tlmiacej hmoty pod plastom, ktorý je čalúnený syntetickým vláknom dinamica. Interiér ako celok je napriek tomu výborne odhlučnený a vďaka akustickému komfortu pôsobí nové Audi A5 Avant prémiovým dojmom.
Veľmi sa mi páči minimalistická grafika používaná na stredovom displeji, naopak virtuálny prístrojový panel by mohol ponúkať širšie možnosti konfigurácie. Chýba zobrazenie presnej teploty prevádzkových kvapalín, vrátane oleja v prevodovke (sedemstupňový dvojspojkový S tronic s mokrými spojkami, rovnako ako u predchodcu) a osobne by som privítal aj zobrazovanie tlaku v pneumatikách.
Nové Audi A5 Avant je napriek spomenutým výhradám k interiéru veľmi príjemným prekvapením, najmä po stránke akustického komfortu a predovšetkým s ohľadom na vynikajúce jazdné vlastnosti. K prekvapujúcej dynamike a agilite pridáva podvozok S Line s adaptívnymi tlmičmi veľmi dobrý komfort. Za prémiový pocit si však priplatíte, cena modelu A5 Avant 2,0 TFSI quattro aktuálne začína na sume 53.515,- EUR a výslená cenovka s príplatkami veľmi ľahko presiahne sedemdesiat tisíc.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Jakub Čajko