BMW uvedením prvého modelu Touring s označením M3 spôsobilo skutočný ošiaľ, ktorý sa prejavil v nečakane silnom dopyte zákazníkov. Podľa vyjadrenia šéfa BMW M GmbH, Franka van Meela, automobilka musela až trojnásobne navýšiť pôvodný plán výroby. Zrazu toľko nevadí výrazná predná maska...?
Nový M3 Touring podľa van Meela nekanibalizuje predaje modelu M3 sedan, ale priniesol automobilke nových zákazníkov od konkurenčných značiek. Mercedes-AMG so svojim PHEV štvorvalcom s takmer absurdným výkonom (680 koní, 1.020 Nm) v popularite zaostáva za očakávaniami a v tieni úspechu modelu M3 Touring je nepochybne aj ikonické Audi RS 4 Avant, ktoré sa v prvej generácii objavilo v roku 1999. Prvý Avant s označením RS však bol výsledkom spolupráce s automobilkou Porsche a do predaja sa dostal už v roku 1994 ako Audi RS 2 Avant.
Mohlo by sa teda zdať, že patent na rýchle kombi majú v Ingolstadte, ale nie je tomu tak. BMW už v roku 1992 uviedlo na trh BMW M5 Touring (model E34), ktorý sa v rokoch 1992 až 1995 vyrobil len v homeopatickom množstve a každý z 891 vyrobených kusov má silný zberateľský potenciál. Recept na rýchle kombi sa teda zrodil v Mníchove a o to prekvapujúcejšie vyznieva informácia, že mníchovskí do príchodu modelu G81 ponúkli svetu len dva eMkové modely Touring. Už spomínanú E34 a dizajnovo kontroverznú E61 s fantastickým vidlicovým desaťvalcom.
O modeli Touring vo formáte radu 3 sa uvažovalo už v generácii E46, ale jediný prototyp postavený v roku 2000 BMW odtajnilo až v roku 2016 pri príležitosti 30. výročia BMW M3. Model G81 je však nielen prvým, ale zároveň zrejme aj posledným eMkovým kombíkom s benzínovým šesťvalcom bez akejkoľvek elektrifikácie.
Prvé veľmi krátke zoznámenie s BMW M3 Touring som absolvoval v daždivom počasí a tak som pochopiteľne ocenil, že M3 Touring má výlučne pohon všetkých kolies xDrive a automatickú prevodovku. Už v predchádzajúcom článku BMW M4 Competition ste sa mohli dočítať, že v nastaveniach pohonu M xDrive si môžete zvoliť nielen športový režim 4WD Sport preferujúci zadnú nápravu, ale aj pohon výlučne zadných kolies. Spolu s desaťstupňovou trakčnou kontrolou dostupnou v tomto režime je to zaručený návod na dosiahnutie drifterskej spokojnosti.
Druhá príležitosť zajazdiť si s M3T, tentoraz poriadne a na suchom asfalte, vznikla v rámci nášho testu Audi RS 4 Avant vďaka spolupráci s najlepšie driftujúcim slovenským novinárom, Jurajom Hrivnákom. BMW M3 Touring sme postavili na okruhu a na našom obľúbenom kopci proti jeho prirodzenému rivalovi od Audi. Prinieslo priame porovnanie prekvapujúce zistenia?
Na okruhu
Prvé presadnutie z Audi do BMW na horúcom asfalte Slovakiaringu jasne hovorilo v prospech BMW vo farbe Toronto Red metallic. Zásluhu na tom mal nielen fantastický motor s výkonom 375 kW (510 koní) dosahovaným pri 6.250 ot/min. a silou 650 Nm dostupnou od 2.750 do 5.500 otáčok za minútu, ale predovšetkým naladenie pohonu všetkých kolies. V akomkoľvek režime (4WD, 4WD Sport, 2WD) dokážete auto už len myšlienkou poslať bokom a rýchle riadenie pomôže aj menej skúsenému jazdcovi chytiť pretáčavý šmyk. BMW M3 Touring vás jednoducho drapne už po niekoľkých stovkách metrov na okruhu.
Jazdu bokom si v Audi RS 4 Avant musíte viac zaslúžiť, ale o to viac potešenia to prinesie nielen jazdcovi, ale aj prekvapeným divákom. Nové naladenie zadného samosvorného diferenciálu quattro sport prispieva k agilným jazdným vlastnostiam a na okruhu vynikne aj vynikajúci podvozok RS sport suspension pro s manuálne nastaviteľnou výškou a tlmičmi tak pre kompresiu, ako aj odskok. Oproti základnej verzii modelu RS 4 Avant je podvozok znížený o 10 milimetrov a ďalších 10 milimetrov môžete dať dole pomocou náradia dodávaného k autu.
Podvozok v BMW má štandardne elektronicky nastaviteľné adaptívne tlmiče (Adaptive M suspension), ale prekvapujúco ani v režime Comfort neponúka viac pohodlia ako podvozok Audi. V režime Sport Plus je naopak brutálne tvrdý a na slovenské cesty takmer nepoužiteľný.
Pre úplnosť je potrebné spomenúť, že Audi v rámci balíka Competition Plus sériovo obúva na všetky kolesá pneumatiky Continental SportContact 6 v rozmere 275/30 ZR20 a za príplatok ponúka superšportové (semislicky) Pirelli P Zero Corsa, BMW malo v našom prípade príplatkové kované kolesá (826 M) s rozmerom 19 palcov vpredu a 20 palcov vzadu obúvajúce pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S v zmiešanom rozmere 275/35 ZR19 vpredu a 285/30 ZR 20 vzadu.
S ohľadom na okolnosti sme na okruhu nemali šancu zmerať relevantné časy, ale doterajšie porovnania ukázali, že Audi dokáže byť podľa layoutu okruhu rýchlejšie, ale aj pomalšie (v tomto prípade je však otázne, či nebol rýchlejší skôr jazdec).
Audi napriek investícii do vynikajúceho podvozka (celý balík RS Competition plus s RS škrupinovými sedadlami stál 14.323,- EUR) ponechalo aj v tejto verzii pôvodný výkon 331 kW (450 koní) dostupný v rozsahu od 5.700 do 6.700 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 600 Nm je k dispozícii od 2.000 do 5.000 otáčok za minútu. Priebeh výkonu však naznačuje, že potenciál na jeho zvýšenie tu stále je. Napriek o 53 kilogramov nižšej hmotnosti (DIN 1.812 kg / prevádzková EÚ 1.887 kg) v aktuálnom naladení nedokáže vidlicový šesťvalec Audi s objemom 2.894 cm³ poskytnúť toľko výbušnosti ako radový šesťvalec BMW S58 s objemom 2.993 cm³.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne Audi vďaka lepšie naladenej osemstupňovej automatickej prevodovke tiptronic za 3,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 290 km/h. BMW zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy, jeho maximálna rýchlosť 280 km/h o čosi nižšia ako v prípade Audi. Táto informácia však môže byť naozaj relevantná len na prázdnej nemeckej diaľnici.
BMW M3 Touring už v rámci prvých dojmov ohromí výbušnosťou svojho motora a hravým naladením podvozka, ktoré dobre maskuje vyššiu hmotnosť (DIN 1.865 kg / prevádzková EÚ 1.940 kg). Víťaz porovnania s Audi sa zdá byť jasný, však? Odpovede nám však priniesol až rozjazd na našom obľúbenom kopci.
Na kopci
S Jurym sme už niekoľkokrát diskutovali na tému riadenia v modeloch G80/G82 a nevedeli sme sa celkom zhodnúť. Súhlasím s tým, že riadenie v nových eMkách je veľmi rýchle, ale zároveň to pre mňa bol vždy prvok, ktorý znamenal určitú výnimočnosť. Jurajovi však hyperaktívne riadenie úplne nevyhovovalo, s ohľadom na jeho ostrosť si korekcie v pretáčavom šmyku vyžadujú viac pozornosti.
Práve riadenie je tým najvýraznejším komponentom, ktorý odlišuje jazdecký zážitok Audi od BMW. Na rozdiel od štandardného modelu má RS 4 Avant s balíkom Competition Plus pevný prevod riadenia (1:13.1) a nebojím sa napísať, že auto tejto kategórie s lepším riadením som ešte nešoféroval. Spolu s famóznym podvozkom a nižšou hmotnosťou pôsobí Audi na kopci pokojnejším a presnejším dojmom, absolútne na hrane priľnavosti dokážete ísť čistú stopu bez akýchkoľvek korekcií na volante. Čitateľnosti podvozka pomáhajú aj prirodzené pohyby karosérie, Audi sa do zákruty dokáže pekne položiť a vykrúžiť ju v jednom krásne plynulom oblúku.
BMW jazdené v režime 4WD Sport pôsobí výrazne ostrejším dojmom. S Audi sa dá jazdiť profesorsky plynule, BMW vyžaduje časté korekcie volantom, jeho riadenie je skutočne hyperaktívne. Pod plynom ide bavorák okamžite zadkom von, Audi síce zadnou nápravou pekne tlačí, ale jeho pretáčavý šmyk je najčastejšie typickým štvorkolkovým sunutím sa cez všetky štyri kolesá. Odsadenie zadku v Audi vyžaduje viac úsilia.
Z BMW vystupujete s adrenalínom rozpálenými emóciami a úsmevom na tvári, Audi prináša úsmev na tvár svojou čistou jazdou a prekvapujúco, výrazne lepším (prirodzenejším a uveriteľnejším) zvukom motora a výfukovej sústavy RS sport plus. Rovnako naladenie automatu v Audi mi pripadalo lepšie, pri opretí o obmedzovač dokázalo Audi odradiť skôr, prevodovka v BMW sa akoby ponorila do medu a odradila až s určitým oneskorením. Pádla pod volantom má však BMW lepšie.
Výrazný rozdiel bol samozrejme v prejave motorov, vyšší výkon bavoráku bol na kopci cítiť. Prekvapením boli podstatne lepšie brzdy v BMW (M Compound za 362,- EUR), v oboch prípadoch si však môžete priplatiť aj za keramické brzdy, hoci pre Audi len na prednú nápravu. Ak plánujete pravidelne jazdiť ostrejšie, či dokonca na okruhu, príplatok za keramické brzdy (Audi 6.748,- EUR za predné, BMW 8.476,- EUR za komplety) stojí za úvahu.
Interiéry odzrkadľujú dobu, v ktorej autá vznikli. Audi generácie B9 prišlo na trh v roku 2016, facelift z roku 2020 nepriniesol zásadné zmeny v interiéri a ten pôsobí, napriek virtuálnemu prístrojovému panelu, ako zo starej školy. V našom prípade bolo RS 4 Avant vybavené RS škrupinovými sedadlami, ktoré popri vynikajúcom bočnom vedení ponúkali aj pohodlné sedenie a predovšetkým bezproblémové nastupovanie a vystupovanie.
BMW svoj model M3 Touring uviedlo v lete roku 2022 už s novou architektúrou palubovky so zakrivenou dvojicou displejov (BMW Curved Display), v našom aute na rozdiel od Audi chýbali škrupinové sedadlá. Tie síce vyzerajú fantasticky, ale po skúsenostiach z BMW M4 musím konštatovať, že oproti Audi sú menej komfortné a horšie sa do nich nastupuje a z nich vystupuje. Elektricky ovládané a športové sedadlá sú síce oproti Audi posadené vyššie, ale aj vďaka odvetrávaniu ponúkajú vysokú mieru každodenného komfortu.
Obidva kombíky dokážu takmer bez kompromisov slúžiť ako jedno auto v rodine pre všetky príležitosti. Každodenné transportné povinnosti, ale aj nedeľné zabávanie sa na kopci, či okruhu, zvládajú s prirodzenou samozrejmosťou. Hoci Audi je nepatrne menšie (4.782 mm / 1.866 mm / 1.414 mm vs. 4.801 mm / 1.903 mm / 1.446 mm) ponúka porovnateľný priestor pre posádku a takmer totožný objem batožinového priestoru ako BMW. Jeho základný objem 495 litrov (BMW rovných 500 litrov) môžete sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť na 1.495 litrov (BMW 1.510 litrov).
Záver:
Audi RS 4 Avant vyniká lepším riadením a fantastickým podvozkom, BMW M3 Touring má lepší motor, brzdy a ponúka viac pretáčavej zábavy. S ohľadom na porovnateľné cenníkové ceny nami testovaných exemplárov (RS 4 Avant 119.080,- EUR, BMW M3 Touring 122.304,- EUR) je voľba medzi Audi a BMW otázkou osobných preferencií a náklonnosti k danej značke. Obávam sa však, že v dnešnej dobe ocení introvertnú povahu Audi menej ľudí ako extrovertný prejav BMW.
Audi s podvozkom Competition Plus je autom pre znalcov s čistým štýlom jazdy, BMW vyhovie každému kto sa zmieril s kontroverzným dizajnom (alebo sa mu práve páči!), no najmä tým, ktorí z parkoviska nákupného centra radi odchádzajú bokom. V oboch prípadoch však platí, že skutočne ide o autá pre petrolheadov a my za tieto stroje obom automobilkám veľmi pekne ďakujeme! Rovnaké poďakovanie patrí slovenským importérom oboch značiek za zaradenie takýchto áut do pressparkov...
Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák (spoločné fotky), Andrej Šuhaj (Audi), BMW Slovensko / Samuel Zaťko.