Miro Vilím

06.10.2024

Jakub Čajko

Automobilka Audi predstavila v apríli 2024 facelift modelu Audi S3 a okrem tradičných vizuálnych zmien mu dopriala novú techniku pohonu štyroch kolies. Ako sa zmenili pocity z jazdy oproti predchodcovi sme preverili v našom teste.


Nové Audi S3 dostalo v rámci modernizácie nový predný nárazník, novú masku chladiča, upravený zadný nárazník a v rámci príplatkovej výbavy pribudla možnosť objednať si výfukový systém Akrapovič s titánovými koncovkami výfukov za 4.701,- EUR.

Veľké ohlasy v komunite fanúšikov Audi vyvolala predná maska a to z dôvodu absencie typického označenia pre športové modely značky. Pri pohľade spredu je preto model S3 ľahko zameniteľný za bežnejšie preverenie S Line. Osobne s tým nemám problém, nebyť matnej šedej farby Daytona (príplatok 6.186,- EUR!) auto by tým mohlo pôsobiť nenápadnejšie ako predchodca.     

Motor 2,0 TFSI dostal o 23 koní a 20 Nm viac a aktuálne disponuje výkonom 245 kW (333 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 420 Nm je dostupná v rozsahu od 2.100 do 5.500 otáčok za minútu. Oproti predchodcovi nové Audi S3 zrýchľuje z nuly na 100 km/h o nepostrehnuteľnú desatinu sekundy rýchlejšie a s časom 4,7 sekundy sa výrazne dostáva pod päťsekundovú hranicu. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.

Automobilka vo svojej tlačovej správe sľubuje viac dynamiky vďaka novému pohonu všetkých kolies, ktorý bol prevzatý z topmodelu Audi RS 3. Torque Splitter pomocou viaclamelových spojok na oboch polosiach zadnej nápravy umožňuje plne variabilné rozdelenie výkonu medzi kolesá zadnej nápravy.

Audi S3 Sportback 2024 test

V kombinácii s ľahším štvorvalcovým motorom na prednej náprave sa napriek absencii špecifického drift režimu podstatným spôsobom zmenilo správanie auta pri prejazde zákrutami. Nové Audi S3 zatáča cez zadnú nápravu a s vypnutým stabilizačným systémom má jazdná charakteristika jemne pretáčavý charakter. Vďaka tomu skutočne pôsobí výrazne agilnejším dojmom aj na bežných športových pneumatikách Goodyear Eagle F1 SuperSport s rozmerom 235/35 R19 (štandardom sú osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami s rozmerom 225/40 R18). Krásne devätnásťpalcové disky Audi Sport sú však relatívne drahou položkou príplatkovej výbavy (2.069,- EUR).    

Audi S3 Sportback 2024 test

K zlepšeniu jazdnej dynamiky a ovládania vozidla na limite prispieva nový jazdný profil dynamic plus, ktorý posiela na zadnú nápravu maximum dostupného krútiaceho momentu a prostredníctvom Torque Splittera ho primárne distribuuje na zaťažené vonkajšie zadné koleso. V režime dynamic plus sa súčasne aktivuje športový program stabilizácie (ECS Sport) a v porovnaní s jazdným profilom dynamic stúpnu voľnobežné otáčky na 1.300 ot/min. (+200) a skracujú sa časy radenia, čím sa ďalej zlepšila odozva na povely akcelerátora.

Audi S3 Sportback 2024 test

Naladenie nového jazdného profilu funguje znamenite a na dynamickú jazdu ide o ideálne nastavenie. Adaptívne tlmiče sú aj v tomto jazdnom režime dostatočne poddajné a umožňujú jemné náklony karosérie, čo uľahčuje prácu s prenosom hmotnosti.

Audi S3 Sportback 2024 test
V jazdnom režime dynamic plus zároveň prevodovka v manuálnom režime drží zaradený prevodový stupeň a neodradí vyššie, ani pri dosiahnutí obmedzovača. Plnú kontrolu nad vozidlom umožňuje aj plne vypínateľný stabilizačný systém.

Audi S3 Sportback 2024 test

V rámci faceliftu bolo aplikované aj tuhšie uloženie prednej nápravy a nové čapy riadenia, ktoré umožnili väčší negatívny odklon kolies prednej nápravy, čím sa zlepšila aj odozva na riadenie najmä okolo stredovej polohy.  

Audi S3 Sportback 2024 test

Jazdná dynamika profituje aj z lepších komponentov brzdovej sústavy, na prednej náprave sú nové kotúče s priemerom 357 mm (verzia pred faceliftom mala 340 mm) a hrúbkou 34 mm. Zadné brzdy zostali bezo zmien a teda naďalej majú priemer 310 milimetrov.

Audi S3 Sportback 2024 test

Nové Audi S3 sa svojou jazdnou dynamikou veľmi výrazne posunulo vyššie a minimálne v testovanej konfigurácii je viac ako rovnocennými súperom pre Golf R. Zatiaľ čo model Audi S3 pred faceliftom bol svojim naladením bližšie k modelu GTI, po facelifte sa z neho stal skutočne ostrý hatchback a stále mimoriadne efektívny stroj.

Audi S3 Sportback 2024 test

Vďaka novému pohonu všetkých kolies, ktorý v najdynamickejšom jazdnom profile výrazne preferuje zadnú nápravu sa Audi S3 vzdialilo aj od svojich prirodzených konkurentov od BMW (M140 xDrive) a AMG (Mercedes-AMG A 35).

Audi S3 Sportback 2024 test

Oproti Golfu R navyše ponúka Audi prémiový pocit z interiéru, ktorý si ponechal pôvodnú architektúru palubnej dosky s integrovaným displejom multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,1 palca. Príplatkový Audi virtual cockpit plus má uhlopriečku 12,3 palca a tri rôzne režimy zobrazenia dát, základné vyhotovenie (bolo aj v našom aute) má uhlopriečku 10,25 palca.

Audi S3 Sportback 2024 test

Potešia aj fyzické tlačidlá na lepšom volante s radiacimi pádlami pôsobiacimi dojmom kovu a tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a pre ďalšie funkcie (drive select, vypnutie stabilizácie, asistenčné systémy, parkovací asistent atd.). Novinkou je volič automatickej prevodovky, ktorý bol prevzatý z modelov e-tron, resp. z vozidiel postavených na platforme PPE a PPC.

Audi S3 Sportback 2024 test

Útulný dojem z interiéru dopĺňajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy čalúnené v kombinácii kože a syntetického recyklovaného vlákna dinamica a jemná obkladová lišta v štruktúre Carbon Atlas umiestnená na palubovke pred spolujazdcom.

Audi S3 Sportback 2024 test

Stále malým prekvapením je absencia čalúnenia v odkladacích priestoroch dverí, ktorým z koncernových súrodencov tejto triedy disponuje len Volkswagen Golf. Rovnako absentuje čalúnenie madiel dverí, ktoré má napríklad CUPRA Leon. Ako celok však pôsobí interiér najhodnotnejším dojmom z koncernovej pätice, hoci časy luxusného spracovania predchádzajúcich generácií Audi A3/S3 sú už preč.

Audi S3 Sportback 2024 test

V porovnaní s ostatnými modelmi rovnakej triedy je navyše Audi citeľne najlepšie odhlučnené a jeho tlmiče (hoci nastaviteľné len v troch úrovniach tuhosti) sú najlepšie naladené, čo opäť podčiarkuje prémiový charakter auta.     

Audi S3 Sportback 2024 test

Audi S3 je zatiaľ asi najväčším prekvapením tohtoročnej ponuky noviniek v press parkoch slovenských importérov, nedávny facelift vďaka novej technike pohonu všetkých kolies s Torque Splitterom, novým jazdným režimom dynamic plus, lepším odladením podvozka a výkonnejšími brzdami na prednej náprave posunul jazdnú dynamiku na novú úroveň. To všetko pri zachovaní veľmi dobrého komfortu a každodennej použiteľnosti, ktorej limitom je skromný objem batožinového priestoru 325 litrov, resp. 1.145 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení až po strop.

Audi S3 Sportback 2024 test

Príjemným prekvapením je základná cena 45.210,- EUR, ktorá je oproti Golfu R (s aktuálnym bonusom 50.090,- EUR) nižšia o takmer päť tisíc EUR (!). Na druhej strane je potrebné pripomenúť, že len vizuálne identifikovateľné príplatky testovaného exempláru dokázali cenu posunúť do inej sféry: výfuk (4.701,- EUR), disky kolies (2.069,- EUR), farba (6.186,- EUR) a matrixové svetlá vpredu (494,- EUR) predstavujú príplatky v sume 13.450,- EUR a to zďaleka nie sú všetky. Okrem extrémne drahej farby by som však všetky zo spomínaných položiek príplatkovej výbavy „nevyhnutne potreboval“.

Audi S3 Sportback 2024 test

Na záver ešte spotreba, ktorá sa v rámci nášho testu pohybovala nad rámec toho, na čo sme pri motoroch 2,0 TFSI (resp. 2,0 TSI) zvyknutí. V meste to bolo rovných 12,0 litrov / 100 kilometrov a celkový priemer sa ustálil na hodnote 10,5 litra na sto kilometrov.  

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.