Automobilka Audi predstavila v apríli 2024 facelift modelu Audi S3 a okrem tradičných vizuálnych zmien mu dopriala novú techniku pohonu štyroch kolies. Ako sa zmenili pocity z jazdy oproti predchodcovi sme preverili v našom teste.
Nové Audi S3 dostalo v rámci modernizácie nový predný nárazník, novú masku chladiča, upravený zadný nárazník a v rámci príplatkovej výbavy pribudla možnosť objednať si výfukový systém Akrapovič s titánovými koncovkami výfukov za 4.701,- EUR.
Veľké ohlasy v komunite fanúšikov Audi vyvolala predná maska a to z dôvodu absencie typického označenia pre športové modely značky. Pri pohľade spredu je preto model S3 ľahko zameniteľný za bežnejšie preverenie S Line. Osobne s tým nemám problém, nebyť matnej šedej farby Daytona (príplatok 6.186,- EUR!) auto by tým mohlo pôsobiť nenápadnejšie ako predchodca.
Motor 2,0 TFSI dostal o 23 koní a 20 Nm viac a aktuálne disponuje výkonom 245 kW (333 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 420 Nm je dostupná v rozsahu od 2.100 do 5.500 otáčok za minútu. Oproti predchodcovi nové Audi S3 zrýchľuje z nuly na 100 km/h o nepostrehnuteľnú desatinu sekundy rýchlejšie a s časom 4,7 sekundy sa výrazne dostáva pod päťsekundovú hranicu. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.
Automobilka vo svojej tlačovej správe sľubuje viac dynamiky vďaka novému pohonu všetkých kolies, ktorý bol prevzatý z topmodelu Audi RS 3. Torque Splitter pomocou viaclamelových spojok na oboch polosiach zadnej nápravy umožňuje plne variabilné rozdelenie výkonu medzi kolesá zadnej nápravy.
V kombinácii s ľahším štvorvalcovým motorom na prednej náprave sa napriek absencii špecifického drift režimu podstatným spôsobom zmenilo správanie auta pri prejazde zákrutami. Nové Audi S3 zatáča cez zadnú nápravu a s vypnutým stabilizačným systémom má jazdná charakteristika jemne pretáčavý charakter. Vďaka tomu skutočne pôsobí výrazne agilnejším dojmom aj na bežných športových pneumatikách Goodyear Eagle F1 SuperSport s rozmerom 235/35 R19 (štandardom sú osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami s rozmerom 225/40 R18). Krásne devätnásťpalcové disky Audi Sport sú však relatívne drahou položkou príplatkovej výbavy (2.069,- EUR).
K zlepšeniu jazdnej dynamiky a ovládania vozidla na limite prispieva nový jazdný profil dynamic plus, ktorý posiela na zadnú nápravu maximum dostupného krútiaceho momentu a prostredníctvom Torque Splittera ho primárne distribuuje na zaťažené vonkajšie zadné koleso. V režime dynamic plus sa súčasne aktivuje športový program stabilizácie (ECS Sport) a v porovnaní s jazdným profilom dynamic stúpnu voľnobežné otáčky na 1.300 ot/min. (+200) a skracujú sa časy radenia, čím sa ďalej zlepšila odozva na povely akcelerátora.
Naladenie nového jazdného profilu funguje znamenite a na dynamickú jazdu ide o ideálne nastavenie. Adaptívne tlmiče sú aj v tomto jazdnom režime dostatočne poddajné a umožňujú jemné náklony karosérie, čo uľahčuje prácu s prenosom hmotnosti.
V jazdnom režime dynamic plus zároveň prevodovka v manuálnom režime drží zaradený prevodový stupeň a neodradí vyššie, ani pri dosiahnutí obmedzovača. Plnú kontrolu nad vozidlom umožňuje aj plne vypínateľný stabilizačný systém.
V rámci faceliftu bolo aplikované aj tuhšie uloženie prednej nápravy a nové čapy riadenia, ktoré umožnili väčší negatívny odklon kolies prednej nápravy, čím sa zlepšila aj odozva na riadenie najmä okolo stredovej polohy.
Jazdná dynamika profituje aj z lepších komponentov brzdovej sústavy, na prednej náprave sú nové kotúče s priemerom 357 mm (verzia pred faceliftom mala 340 mm) a hrúbkou 34 mm. Zadné brzdy zostali bezo zmien a teda naďalej majú priemer 310 milimetrov.
Nové Audi S3 sa svojou jazdnou dynamikou veľmi výrazne posunulo vyššie a minimálne v testovanej konfigurácii je viac ako rovnocennými súperom pre Golf R. Zatiaľ čo model Audi S3 pred faceliftom bol svojim naladením bližšie k modelu GTI, po facelifte sa z neho stal skutočne ostrý hatchback a stále mimoriadne efektívny stroj.
Vďaka novému pohonu všetkých kolies, ktorý v najdynamickejšom jazdnom profile výrazne preferuje zadnú nápravu sa Audi S3 vzdialilo aj od svojich prirodzených konkurentov od BMW (M140 xDrive) a AMG (Mercedes-AMG A 35).
Oproti Golfu R navyše ponúka Audi prémiový pocit z interiéru, ktorý si ponechal pôvodnú architektúru palubnej dosky s integrovaným displejom multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,1 palca. Príplatkový Audi virtual cockpit plus má uhlopriečku 12,3 palca a tri rôzne režimy zobrazenia dát, základné vyhotovenie (bolo aj v našom aute) má uhlopriečku 10,25 palca.
Potešia aj fyzické tlačidlá na lepšom volante s radiacimi pádlami pôsobiacimi dojmom kovu a tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a pre ďalšie funkcie (drive select, vypnutie stabilizácie, asistenčné systémy, parkovací asistent atd.). Novinkou je volič automatickej prevodovky, ktorý bol prevzatý z modelov e-tron, resp. z vozidiel postavených na platforme PPE a PPC.
Útulný dojem z interiéru dopĺňajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy čalúnené v kombinácii kože a syntetického recyklovaného vlákna dinamica a jemná obkladová lišta v štruktúre Carbon Atlas umiestnená na palubovke pred spolujazdcom.
Stále malým prekvapením je absencia čalúnenia v odkladacích priestoroch dverí, ktorým z koncernových súrodencov tejto triedy disponuje len Volkswagen Golf. Rovnako absentuje čalúnenie madiel dverí, ktoré má napríklad CUPRA Leon. Ako celok však pôsobí interiér najhodnotnejším dojmom z koncernovej pätice, hoci časy luxusného spracovania predchádzajúcich generácií Audi A3/S3 sú už preč.
V porovnaní s ostatnými modelmi rovnakej triedy je navyše Audi citeľne najlepšie odhlučnené a jeho tlmiče (hoci nastaviteľné len v troch úrovniach tuhosti) sú najlepšie naladené, čo opäť podčiarkuje prémiový charakter auta.
Audi S3 je zatiaľ asi najväčším prekvapením tohtoročnej ponuky noviniek v press parkoch slovenských importérov, nedávny facelift vďaka novej technike pohonu všetkých kolies s Torque Splitterom, novým jazdným režimom dynamic plus, lepším odladením podvozka a výkonnejšími brzdami na prednej náprave posunul jazdnú dynamiku na novú úroveň. To všetko pri zachovaní veľmi dobrého komfortu a každodennej použiteľnosti, ktorej limitom je skromný objem batožinového priestoru 325 litrov, resp. 1.145 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení až po strop.
Príjemným prekvapením je základná cena 45.210,- EUR, ktorá je oproti Golfu R (s aktuálnym bonusom 50.090,- EUR) nižšia o takmer päť tisíc EUR (!). Na druhej strane je potrebné pripomenúť, že len vizuálne identifikovateľné príplatky testovaného exempláru dokázali cenu posunúť do inej sféry: výfuk (4.701,- EUR), disky kolies (2.069,- EUR), farba (6.186,- EUR) a matrixové svetlá vpredu (494,- EUR) predstavujú príplatky v sume 13.450,- EUR a to zďaleka nie sú všetky. Okrem extrémne drahej farby by som však všetky zo spomínaných položiek príplatkovej výbavy „nevyhnutne potreboval“.
Na záver ešte spotreba, ktorá sa v rámci nášho testu pohybovala nad rámec toho, na čo sme pri motoroch 2,0 TFSI (resp. 2,0 TSI) zvyknutí. V meste to bolo rovných 12,0 litrov / 100 kilometrov a celkový priemer sa ustálil na hodnote 10,5 litra na sto kilometrov.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko