Hneď na úvod by sme si mohli vysvetliť: „Ktoré je ktoré?“. Pôvodný zámer Audi používať párne čísla v názvoch modelov s elektrickým pohonom a tie nepárne pre modely so spaľovacími motormi sa s uvedením nového Audi A6 stal minulosťou.
A práve nový model Audi A5 Avant nahrádzajúci pôvodné označenie A4 Avant dlhodobo určené pre strednú triedu bol tým rozhodujúcim momentom. Zákazníci boli zmätení, hoci v našom konkrétnom prípade označenie sedí aj podľa pôvodnej nomenklatúry. Hoci Audi modely A5/S5 označuje ako limuzínu, v skutočnosti ide o liftback, ktorý tak priamo nadväzuje na modely A5/S5 Sportback.
Ku ktorej aktuálnej rodine patrí nová eSpäťka sme si už popísali, takže je čas odhaliť, kto je ten vlk v koži baránka...
Nové Audi S5 je jedinečným spojením luxusu, dynamiky a moderných technológií. Medzigeneračne narástlo a zároveň sa krásne zaguľatilo. Pozornosť pútajú a značnú popularitu si už získali predné LED a zadné OLED svetlomety s nastaviteľným svetelným podpisom.
Vizuálnym jazykom S5 je estetický purizmus, ktorý sa nachádza hlavne v interiéri, ale tento jazyk nie je cudzí ani exteriéru. Zovňajšok pôsobí nadpriemerne elegantne, uhladene a v našej farebnej kombinácii luxusne.
Štýlovú čistotu a štruktúrovanosť reprezentuje maska chladiča Singleframe, zadný spojler, okenné lišty v hliníkovom vzhľade, 20 palcové disky Audi Sport s viaclúčovým S dizajnom s matným neodýmovým zlatom, či štyri koncovky výfuku.

Vo výnimočnej farbe červenej metalízy Grenadine, je z tejto limuzíny pozoruhodná elegantná dáma, ktorá je maximálne pripravená na sprostredkovanie adrenalínovo sérotonínových zážitkov pre tých, ktorí jej osobnosť plne akceptujú.
Moderný interiér je vyšperkovaný minimalistickým luxusom, efektívnym usporiadaním zobrazovacích jednotiek (11,9" budíky, 14,5" displej infotainmentu s logickým usporiadaním, no so strohým, ale efektívnym vizuálom ikoniek a s príplatkovým 10,9" displejom spolujazdca) a možnosťou Head-up displeja s rozšírenou realitou, skoseným volantom s logom S, na ktorom sa hrdo pýši nové dvojrozmerné logo.
Interiérový balík S ponúka športové sedadlá v kombinácii mikrovlákno Dinamica/koža s výrazným bočným vedením, ktoré sú nielen vyhrievané, ale majú aj aktívnu ventiláciu. Sú tak dobre „šité na mieru“ každého z nás, že som si každý deň urobila zopár kôl navyše v okolitých uliciach, len aby som ešte nemusela vystúpiť.
V interiéri našej konfigurácie dominujú príjemné tmavé materiály s kontrastným červeným prešívaním. Atrakciou (nielen) pre deti bolo panoramatické strešné okno s nastaviteľnou priehľadnosťou. Hlasové ovládanie dostalo priateľa na telefón – je súčinné s umelou inteligenciou na báze ChatGPT.
V balíčku Bang & Olufsen Premium sound System je integrovaný reproduktor v opierke hlavy, čo sprostredkuje exkluzívnu priestorovú 3D reprodukciu zvuku vpredu a vzadu prostredníctvom 16 reproduktorov vrátane 3D reproduktorov vpredu.
Maximálne pohodlie v prvom aj v druhom rade sedadiel je dopriate každému, vzrastom priemerne vysokému členovi posádky. Pohodlie a príjemnú vizuálnu, resp. akustickú izoláciu od okolitého sveta zabezpečujú stmavené akustické sklá a slnečné roletky na zadných bočných sklách.
Ku komplexnému pocitu nadštandardu patrí okrem vizuálnej estetiky aj zvukový zážitok sprostredkovaný trojlitrovým zážihovým vidlicovým šesťvalcom V6 TFSI s výkonom 270 kW (367 koní) pri 5600 ot./min., max. krútiaci moment je 550 Nm pri 1700 ot./min, preplňovaným jedným turbodúchadlom a dopovaný elektrinou.
Audi S5 disponuje mild-hybridnou technológiou MHEV plus. Akumulátor pod podlahou batožinového priestoru má kapacitu 1,76 kWh, vďaka čomu dokáže auto udržať v sebe viac energie pre plachtenie, ale predovšetkým je nápomocný pri akcelerácii. Systém MHEV plus sa okrem akumulátora skladá ešte z dvoch elektromotorov – z dobre známeho štartér – generátora a z powertrain generátora, ktorý dokáže vyvinúť 18 kW a 230 Nm. Výpomoc elektromotora neprichádza počas procesu radenia, ale až po preradení, čo sa prejaví ako taký booster efekt.
Aktuálny model S5 má sedemstupňové DSG a zmena nastala aj v pohone všetkých štyroch kolies. Namiesto pôvodného Torsenu je toto S5 obdarené systém quattro ultra so športovým diferenciálom. Audi A5 a teda aj S5 sú postavené na novej platforme PPC (Premium Platform Combustion), ktorá je nástupcom platformy MLB Evo.
Výsledkom horeuvedených technologických vylepšení a inovácií je, že aj napriek hmotnosti 2.100 kg a akejsi predsudkovej ťarbavosti nová eSpäťka jazdí precízne, príjemne tuho a predvídavo. Jazda je veľmi príjemná a zároveň zábavná. Napriek hmotnosti dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,5 s. Škoda, že v manuálnom režime dvojspojková prevodovka S tronic nepodrží zaradený prevodový stupeň.
Z ponúkaných možností jazdných režimov Dynamic, Comfrot, Individual a Efficiency si každý charakterne odlišný vodič vyberie podľa svojich preferencií. Mne eSpäťka učarovala svojou „vážnosťou a intelektom“, a preto mi k jej osobne počas bežných presunov najviac sedel vyvážený režim Comfort. Avizovanú spotrebu 7,4 l/100 km sa mi nepodarilo dosiahnuť, ale pri parametroch, ktoré toto Audi má, nie je priemerná spotreba 9,2 l/100 km žiadna tragédia.
Po prvotnom naštartovaní, kedy je aj v interiéri jasne počuteľný výrazný zvukový prejav, ktorý sa po štvrť minúte „optimalizuje“, by človek asi ťažko veril tomu, že toto auto dokáže plnohodnotne slúžiť ako rodinné auto. Objem batožinového priestoru, ktorý sa ukrýva za piatymi dverami typu liftback je 445 litrov a to v zásade postačuje na všetky bežné prepravné úlohy.
Keď okolnosti dovolia, nová Audi S5 sa mení na prefíkaného vlka, ktorý je čistým šoférskym autom, inokedy je z neho poslušný baránok, ktorý poskytuje „teplo domova“ na našich cestách. Všetci dobre vieme, že za kvalitnú „vlnu a ručnú prácu“ sa platí a vôbec nie málo.
Audi S5 Limuzína TFSI quattro v našom prípade a v červenej Grenadine metalíze (za 1.071,- EUR) bez doplnkovej výbavy (bez 1 centa) stála 78.090,- EUR. Vďaka doplnkovej výbave sa výsledná suma vyšplhala na 96.261,- EUR aj s DPH (bez DPH je to 78.261,-Eur).
Nové, interiér objímajúce ambientné osvetlenie, úplne nová platforma, tuhší podvozok, i riadenie, prívlastok „šoférske auto“ a hlbší barytón šesťvalca nenechá chladného žiadneho nadšenca športových áut.
Osobne som eSpäťku vnímala ako dospelého súrodenca nášho redakčného miláčika S3 Sportback. Bola mi plnohodnotným spoločníkom, v ktorom som cítila nielen exaktnú váhu auta, ale aj váhu v prenesenom zmysle. Prejav zdravého sebavedomia, puritánskeho luxusu a zároveň schopnosť splynúť s davom je ideálnou kombináciou, ktorá čím ďalej tým viac absentuje. Oslavujme, že šesťvalce, trojlitre ešte nevymreli a my máme možnosť ich okúsiť, jazdiť a tešiť sa ich existencii. Možno naše deti už také šťastie mať nebudú.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko