Miro Vilím

30.10.2024

Jakub Čajko

Audi v roku 2024 odštartovalo výnimočnú produktovú ofenzívu a zároveň ukázalo, že stále počíta nielen s elektrickými modelmi, ale aj so spaľovacími motormi. Základom pre všetky v minulom roku predstavené modely sú dve nové prémiové platformy.


Premium Platform Combustion (PPC) pre modely označované nepárnymi číslami (A5 a Q5) so spaľovacími motormi a Premium Platform Electric (PPE) pre elektrické vozidlá (A6 a Q6). Práve nová architektúra PPE vyvíjaná v spolupráci s Porsche je aj základom pre Audi SQ6, ktoré sme mali možnosť vyskúšať v teste na slovenských cestách.

Nové označovanie modelov Audi pri spaľovacích motoroch môže byť spočiatku nezvyklé (z A4 sa stala A5, zo stále aktuálnej A6 bude A7), no pre modely SUV dáva perfektný zmysel. Audi SQ6 môžeme považovať za elektrickú alternatívu modelu Audi SQ5, hoci nepatrne väčšie rozmery elektrického modelu napovedajú, že SQ6 je v hierarchii značky o pol stupienka vyššie. Pre lepšiu predstavu si obidve stredne veľké SUV porovnáme v číslach. Z môjho pohľadu ide v rámci značky Audi o veľmi silnú internú konkurenciu (aspoň pri porovnaní technických dát), uvidíme, či mi čísla predajov za rok 2025 dajú za pravdu.

Audi SQ6 meria na dĺžku 4.771 milimetrov (Audi SQ5 4.717 mm), na šírku so spätnými zrkadlami 2.193 milimetrov (Audi SQ5 2.155 mm) a na výšku 1.648 až 1.702 milimetrov (Audi SQ5 1.625 až 1.662 mm). Dva údaje o výške vozidla napovedajú, že obidve autá majú adaptívne športové vzduchové odpruženie v štandardnej výbave. V porovnaní s Audi SQ8 e-tron (4.915 mm x 2.189 mm x 1.631 mm, rázvor 2.928 mm) má teda SQ6 bližšie práve k Audi SQ5.

Audi SQ6 SUV

Priestorová ponuka v interiéri je daná hodnotou rázvoru, ktorý je v prípade Audi SQ6 až 2.899 milimetrov. V prípade Audi SQ5 je to 2.828 milimetrov, teda elektrický model ponúka 71 milimetrov naviac pri dĺžke väčšej o 54 milimetrov. Pre úplnosť uvádzame ešte rozchod kolies, pre Audi SQ6: vpredu / vzadu je to 1.676 mm / 1.659 mm, pre Audi SQ5 1.621 mm / 1.613 mm.  

Audi SQ6 SUV

Pre rodiny sú dôležité údaje o batožinovom priestore, základ pre elektrický model SQ6 má hodnotu 514 litrov, ďalších 64 litrov je k dispozícii pod prednou kapotou. Audi SQ5 so šesťvalcovým spaľovacím motorom má pomerne skromných 475 litrov v základnom päťmiestnom usporiadaní sedadiel. Po sklopení operadiel druhého radu sedadiel sa dostanete na hodnoty 1.517 (SQ6), resp. 1.446 litrov (SQ5).

Audi SQ6 SUV

Nové Audi SQ6 je postavené na úplne novej elektrickej platforme, zdieľanej s ďalším koncernovým modelom, elektrickým Porsche Macan. Nová 800 Voltová architektúra by mala byť efektívnejšia a predovšetkým umožňuje rýchlejšie nabíjanie, teoreticky až do výkonu 270 kW. Aktuálny elektrický SUV topmodel Audi SQ8 so 400 Voltovou architektúrou umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom len s výkonom do 170 kW a napriek väčšej kapacite batérie má menší dojazd.

Audi SQ6 SUV

Audi SQ6 je zatiaľ najvýkonnejšou verziou modelového radu, maximálny systémový výkon dvoch elektromotorov je 360 kW (489 koní), pri rozbehu s aktiváciou režimu Launch Control je to až 380 kW (516 koní). Maximálne hodnoty krútiaceho momentu sú 275 Nm vpredu a 580 Nm vzadu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne SQ6 za 4,3 sekundy, maximálna rýchlosť je na elektrické SUV nezvykle vysoká hodnota 230 km/h.

Audi SQ6 SUVAudi SQ6 SUV

Pre porovnanie, benzínový trojlitrový šesťvalec v Audi SQ5 má výkon 270 kW (367 koní) dosahovaný v rozsahu od 5.500 do 6.300 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 550 Nm je dostupná v rozsahu od 1.700 do 4.000 otáčok za minútu.  Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Dynamické parametre SQ5 sú teda porovnateľné s podstatne výkonnejším elektrickým Audi SQ6, svoju úlohu pochopiteľne zohráva hmotnosť. Audi SQ5 váži 2.040 kg (DIN), Audi SQ6 je o tristo kilogramov ťažšie (2.350 kg). Mimochodom, Audi SQ8 má hmotnosť až 2.650 kilogramov.

Audi SQ6 SUV

Nová architektúra pre pohon, ale aj pre interiér

Nová batéria obsahuje dvanásť modulov, 180 článkov a má kapacitu 100 kWh (z toho využiteľných 94,9 kWh). Pri nabíjacích staniciach so 400 Voltovou architektúrou umožňuje paralelné nabíjanie dvoch rovnako veľkých častí batérie s výkonom až 135 kW. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom až 270 kW je možné batériu nabiť z 10% na 80% za približne 21 minút. Štandardné nabíjanie striedavým prúdom je možné do výkonu 11 kW (Audi SQ8 umožňuje až 22 kW). Rekuperačný výkon dosahuje až 220 kW, čím odľahčuje pomerne veľkoryso dimenzované kotúčové brzdy (375 mm vpredu, 350 mm vzadu).

Audi SQ6 SUVAudi SQ6 SUV

Úplne novou nie je len samotná podvozková platforma, ale nová je aj elektronická architektúra E³ 1.2 (End-to-End Electronic Architecture), ktorej základom je päť vysokovýkonných počítačov. Okrem vysokého výpočtového výkonu má poskytovať výnimočnú spoľahlivosť a bezpečnosť, ako aj cludovú komunikáciu Car-to-X.

Audi SQ6 SUV

Interiér sa vyznačuje novým usporiadaním zobrazovacích jednotiek, po prvýkrát je použitá technológia OLED. Panoramatický Audi MMI displej so zakriveným dizajnom orientovaným na vodiča obsahuje prístrojový panel Audi Virtual Cockpit s uhlopriečkou 11,9 palca, displej multimediálneho rozhrania MMI Touch má uhlopriečku 14,5 palca. Za príplatok je k dispozícii aj displej pre spolujazdca s uhlopriečkou 10,9 palca. K dispozícii je aj príplatkový head-up displej s rozšírenou realitou.  

Audi SQ6 SUVAudi SQ6 SUV

V našom prípade bol interiér osviežený výraznou červenou farbou koženého čalúnenia športových sedadiel a v kobminácii s tmavým obkladom palubnej dosky, dverí a stropu pôsobil luxusným dojmom, napriek otáznej kvalite niektorých plastov nachádzajúci sa inak mimo zorného poľa vodiča (spodná časť palubnej dosky, čierny „piano“ lak na stredovom tuneli).

Audi SQ6 SUV

Nový ovládací panel na dverách vodiča integruje nielen ovládanie centrálneho zamykania (vrátane detskej poistky) a ovládania spätných zrkadiel, ale aj ovládanie svetiel a sedadiel do jedného panelu. Spočiatku toto riešenie vyžaduje viac pozornosti, no už v rámci testovacieho týždňa som si na novinku zvykol. Pri každodennom užívaní najviac dvomi osobami budete aj tak používať len tlačidlá pamäte nastavenia a funkcie centrálneho zamykania a detskej poistky.

Audi SQ6 SUV

Jazdná dynamika a komfort podvozka

Audi vo svojej tlačovej správe sľubuje pre nové elektrické modely Q6 a SQ6 dynamické jazdné vlastnosti, na ktorých má mať zásluhu nová konštrukcia prednej nápravy a tiež spôsob prenosu výkonu na všetky štyri kolesá. Vzadu umiestnený elektromotor je výrazne výkonnejší, čo prináša aj pri plnom využití výkonu oboch motorov citeľnú preferenciu zadnej nápravy.

Audi SQ6 SUV e-tron

Súčasťou štandardnej výbavy Audi SQ6 je športové vzduchové odpruženie a práve slovo „športové“ skutočne odlišuje vzduchový podvozok od jeho štandardného prevedenia v základných modeloch Q6. V kombinácii s úžasne vyzerajúcimi 21 palcovými diskami kolies obúvajúcimi pneumatiky Pirelli P Zero s rozmerom 285/40 R 21 je aj v komfortnom nastavení odpruženia nečakane tuhý.

Audi SQ6 SUV e-tron

Aby sme sa rozumeli, komfort tlmenia zodpovedá športovému ladeniu modelu SQ6, ktoré sa naplno prejaví pri dynamickej jazde. Jazdné vlastnosti sme si už tradične overovali na našom domácom kopci a prekvapujúca agilita podvozku bude jedným z hlavných argumentov pre SQ6. Lepšie jazdiace elektrické SUV len tak ľahko nenájdete (s výnimkou sesterského modelu od Porsche), za volantom sa budete skutočne baviť. Naladenie podvozka skutočne dáva zmysel najmä pri dynamickej jazde, ak ale preferujete jazdný komfort, odporúčame zvážiť niektorý z bežných modelov Q6 alebo disky s menším priemerom, v štandarde sú už 20 palcové. Akustický komfort podvozka je napriek veľkým kolesám na veľmi vysokej úrovni.  

Audi SQ6 SUV e-tron

Vzduchové odpruženie umožňuje prostredníctvom Audi drive select nastaviť svetlú výšku v rozsahu 65 milimetrov. Normálna úroveň adaptívneho vzduchového pruženia (pre vyvážený jazdný profil a jazdný profil komfort) je o 28 mm nižšia ako úroveň štandardného komfortného pruženia základného modelu Q6. V režime „offroad“ sa svetlá výška zvýši o 28 milimetrov, v režime „lift“ o 45 milimetrov a naopak, v dynamickom režime a v jazdnom režime „efficiency“ klesne podvozok o 20 milimetrov oproti normálnej polohe. Zníženie zadnej nápravy (-50 mm, aktivované tlačidlom v batožinovom priestore) uľahčuje prístup do batožinového priestoru a pripojenie prívesu.

Audi SQ6 SUV e-tron

Spotreba, dojazd a záver

Automobilka Audi udáva kombinovanú priemernú spotrebu v rozsahu od 18,6 až 17,5 kWh/100 kilometrov a tomu zodpovedajúci dojazd 560 až 598 kilometrov. Reálna spotreba rovnako ako v prípade vozidiel so spaľovacími motormi samozrejme záleží na spôsobe jazdy a prostredí, v ktorom auto používate. Nepochybujem o tom, že pri defenzívnej jazde v meste a na okresných cestách by uvedené hodnoty spotreby boli dosiahnuteľné, no na druhej strane si asi nikto nebude kupovať relatívne veľké, dynamicky ladené SUV s výkonom až 380 kW na to, aby jazdil na spotrebu.

Audi SQ6 SUV e-tron

Ani my sme tak nejazdili, čo sa prejavilo v celkovej priemernej spotrebe 24,1 kWh/100 kilometrov. Dosiahnutá priemerná spotreba zodpovedá dojazdu približne štyristo kilometrov na jedno nabitie batérie. Málo alebo veľa? Záleží od mentálneho nastavenia. Elektrický dojazd 400 kilometrov pre mňa znamená viac ako 3 dni každodenného bežného jazdenia bez nabíjania a ani na dlhých cestách ho nepovažujem za limitujúci faktor. Pri priemernej rýchlosti 80 km/h by ste pri takomto dojazde za volantom strávili 5 hodín, čo už obvykle vyžaduje mentálnu a hygienickú prestávku.

Audi SQ6 SUV e-tron

Ešte stále platí, že akékoľvek elektrické auto nie je pre každého. Nové Audi SQ6 je však oproti prvému športovému elektrickému SUV značky výrazným technologickým krokom vpred a aj v reálnych podmienkach ponúka približne o sto kilometrov dlhší dojazd ako elektrické Audi SQ8 e-tron.

Audi SQ6 SUV e-tron

Ak ste fanúšikom značky Audi, v prvom momente vás osloví príťažlivý dizajn a rýchlo si zvyknete aj na novú architektúru interiéru. A myslím si, že veľmi rýchlo môžete dospieť k záveru, že elektrické SUV môže bez problémov konkurovať modelom so spaľovacími motormi. A ak je na vás priskoro, stále máte možnosť vybrať si napríklad Audi SQ5...

Audi SQ6 SUV e-tron

Audi SQ6 je výborné SUV a pre fanúšikov elektro mobility predstavuje veľmi lákavú ponuku. No a tých, ktorí elektro mobilitu stále odmietajú, nepresvedčia ani jeho zjavné kvality a budú ho „z princípu“ nenávidieť. Myslím si, že viac tolerancie a menej hejtu by našej spoločnosti skutočne prospelo a to nielen v rámci diskusií o tom, či EV alebo ICE. A nezabúdajme, aj automobilka Audi stále ponúka široké možnosti výberu. Ak si vyberiete SQ6 počítajte s cenou od 94.300,- EUR, nami testovaný exemplár mal cenníkovú cenu 116.974,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.