Môže elektrický pohon skutočne a bez akýchkoľvek výhrad nahradiť silné spaľovacie motory? Po prvej jazde s aktuálnou generáciou BMW radu 7 poznáme jednoznačnú odpoveď.
Siedma generácia Sedmičky bola na európsky trh uvedená najskôr v elektrickom prevedení i7, v Európe obľúbený naftový motor pribudol do ponuky neskôr a ďalšie verzie, vrátane plug-in hybridných motorizácií, budú ešte len nasledovať. Viac o celej ponuke motorizácií si môžete prečítať v našom predchádzajúcom článku.
Pred viac ako dvomi rokmi sme viedli zaujímavú konverzáciu s Frankom Tiemannom, šéfom komunikácie značky Rolls-Royce pre strednú Európu a centrálnu Áziu. Frank nás už vtedy ubezpečoval, že elektrický pohon svojimi vlastnosťami plne zodpovedá nárokom zákazníkov na luxusnú limuzínu a vďaka svojim špecifikám pridá ultimatívnemu jazdnému zážitku ďalší rozmer: Ticho.
Priznám sa, mal som pochybnosti. Nielenže si všetky modely značky Rolls-Royce po jej prevzatí automobilkou BMW spájame s vidlicovými dvanásťvalcovými motormi, ale ako môže elektrický pohon nahradiť charizmatické benzínové motory?
Nové BMW i7 je nielen výkladnou skriňou technológií mníchovskej automobilky, ale aj technickým základom pre prvý plne elektrický model britskej značky. Rolls-Royce Spectre sa predstavuje ako dvojdverové kupé s rozmermi veľmi podobnými novej Sedmičke a dizajnová príbuznosť s vlajkovou loďou BMW je postrehnuteľná aj v delených predných svetlometoch. Ako jazdí Spectre nevieme, avšak už vieme ako jazdí BMW i7. Jedným slovom? Famózne!
BMW i7 dokonale kombinuje neuveriteľný komfort s dynamickými jazdnými vlastnosťami. Ku komfortným jazdným vlastnostiam prispieva aj hmotnosť 2.640 kilogramov (DIN), ktorá pri luxusnej limuzíne nie je na škodu (pamätáte si ako Rolls-Royce zámerne pridával hmotnosť tlmiacimi hmotami pre svoj najdrahší model Phantom?). Komfort v luxusnej limuzíne prirodzene očakávate, ale BMW i7 dokáže napriek nemalej hmotnosti jazdiť veľmi agilne aj na zakrútených okresných cestách. Na našom obľúbenom kopci nová sedmička excelovala a pochvalu si vyslúžili aj dostatočne dimenzované brzdy, ktoré dopĺňa účinná rekuperácia. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva nielen presné a dokonale vyvážené riadenie, ale aj podvozok aktívne potláčajúci náklony mohutnej karosérie a riadenie zadnej nápravy, ktoré pôsobí úplne prirodzene.
Spomenúc mohutnú karosériu musím doplniť, že siedma generácia Sedmičky je dostupná výlučne v jednej veľkosti, ktorá oproti predchodcovi v dlhej verzii narástla na dĺžku o 130 milimetrov na celkových 5.391 milimetrov, na šírku o 48 milimetrov (1.950 mm) a na výšku o 51 milimetrov (1.544 milimetrov). Hodnota rázvoru sa posunula na 3.215 mm, čo je o zanedbateľných 5 milimetrov viac ako tomu bolo pri dlhej verzii predchádzajúcej generácie. Napriek obrovským rozmerom sa s BMW i7 vďaka systému kamier, výškovo nastaviteľnému vzduchovému podvozku a o 3,5 stupňa natáčanej zadnej náprave pomerne jednoducho manévruje aj v stiesnených priestorov parkovacích domov.
Interiér aktuálnej Sedmičky predstavuje novú interpretáciu technologického luxusu. Kvalita spracovania a použité materiály sú na takmer dokonalej úrovni. Drobné výhrady mám k častiam, ktoré sú v lesklom prevedení čierneho „klavírneho“ laku na dverách a stredovej konzole. Zvyšok je však na excelentnej úrovni a v našom prípade použité čalúnenie kombinujúce kožu a látku kašmír je veľmi pôsobivé a v zimných mesiacoch veľmi príjemné na dotyk a posed. Uvidíme, ako to bude fungovať v horúcich letných mesiacoch, hoci aj s odvetrávaním sedadiel.
O miere kvality spracovania novej Sedmičky vypovedá aj nehlučný pohyb elektricky ovládaných sedadiel, okien a roletiek... priznám sa, že prvé nastavovanie sedadla vodiča ma práve týmto riadne namotalo na ďalšie zážitky. Samotné sedenie na predných sedadlách ponúka excelentný komfort vďaka ideálnej kombinácii vrchnej poddajnej vrstvy látkového čalúnenia a primerane tuhého jadra. Po stovkách najazdených kilometrov nielen na diaľnici, ale aj na okresných cestách som z auta vystupoval oddýchnutejší ako som do neho nastupoval. K pohodliu na palube prispieva aj výnimočná akustická pohoda (simulovaný hluk pohonu od Hansa som deaktivoval okamžite po prvých stovkách metrov), dokonalé ambientné osvetlenie a samo vysvetľujúce sa ovládanie najnovšieho operačného systému.
Plne elektrické BMW i7 xDrive60 je poháňané dvomi elektromotormi, ktorých výkon zodpovedá modelu BMW i4 M50 (ten má však vyššie hodnoty maxima krútiaceho výkonu). Elektromotor umiestnený na zadnej náprave a poháňajúci zadné kolesá má maximálny výkon 230 kW (313 koní), maximum krútiaceho momentu 380 Nm a kontinuálny výkon po dobu 30 minút 95 kW, pohonná jednotka umiestnená na prednej náprave má maximálny výkon 190 kW (258 koní), maximum krútiaceho momentu 365 Nm a kontinuálny výkon po dobu 30 minút 70 kW. Systémový výkon je 400 kW (544 koní) dosahovaný pri 5.000 až 12.000 otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment 745 Nm je dostupný v rozsahu od 0 do 5.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 240 km/h.
Mníchovské modely z elektrickej rodiny „i“ už tradične nedisponujú pádlami pod volantom, ktoré by umožňovali nastaviť intenzitu rekuperácie. V BMW i7 je však k dispozícii ľavé pádlo s označením „Boost“, ktoré na 10 sekúnd odomkne plný výkon pohonnej sústavy. Chce to trochu zvyku, ale napríklad pri predbiehaní na okresnej ceste je to dobré riešenie, ľavé pádlo v modeloch so spaľovacími motormi slúži na podradenie a teda zodpovedá vyššej miere akcelerácie.
Batéria v novom BMW i7 má využiteľnú kapacitu 101,7 kWh a vyznačuje sa mimoriadne malou hrúbkou len 110 milimetrov. Automobilka uvádza kombinovanú spotrebu 19,6 – 18,4 kWh/100 km a dojazd 590 až 625 km podľa cyklu WLTP. Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde dosahuje 195 kW, čo by malo znamenať dojazd až 170 kilometrov pri desaťminútovej nabíjacej prestávke.
Aká je reálna priemerná spotreba a dojazd? Na túto otázku máme k dispozícii odpoveď v podobe nie príliš optimistických údajov palubného počítača. Za jeden deň najazdená porcia 387 kilometrov skončila s priemernou spotrebou 30,3 kWh/100 km, čo je od automobilkou udávaného priemeru podľa normy WLTP veľmi vzdialené a teda ani deklarovaný dojazd až šesťsto kilometrov nebol v našich podmienkach dosiahnuteľný. Pre úplnosť, celková priemerná spotreba od výroby pri takmer piatich tisícoch najazdených kilometrov bola podľa palubného počítača dokonca až 32,0 kWh/100 km.
Pri využiteľnej kapacite batérie 101,7 kWh a so zohľadnením rekuperácie energie (počas môjho testu som nazbieral 20,1 kWh energie) sa reálny dojazd pohybuje na úrovni približne 400 kilometrov. Na prvý pohľad to síce nie je veľa, ale ak by ste rovnakým štýlom jazdy prešli rovnakú trasu na predchodcovi s dvanásťvalcovým benzínovým motorom, dojazd na jednu nádrž by nebol signifikantne vyšší.
Ani na dlhých cestách sa príliš nebudete zdržovať nabíjaním, v prípade dostupnosti maximálneho nabíjacieho výkonu 195 kW (pri nabíjaní jednosmerným prúdom) trvá nabíjanie z 10 na 80 % kapacity batérie približne 34 minút. Domáce nabíjanie s využitím striedavého prúdu a wallboxu s výkonom 22 kW trvá podľa údajov výrobcu menej ako 5,5 hodiny (z 10 na 100% kapacity batérie).
Aká by bola nová Sedmička s motorom V12, ktorý v aktuálnej generácii neuvidíme? Bola by skutočne lepšia ako elektrická i7? Pre nedostatok iných dát si opäť pomôžeme modelom z portfólia značky Rolls-Royce. Model Ghost má pod dlhočiznou prednou kapotou prepĺňaný dvanásťvalec s výkonom 420 kW (571 koní) a silou 850 Nm, čo vďaka pohonu všetkých kolies umožňuje 5,5 metrov dlhej a 2.490 kg (DIN) vážiacej limuzíne zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. Dynamické parametre sú teda porovnateľné, v prospech elektrického pohonu hovorí lineárny prísun výkonu a akustický komfort. Dvanásťvalec? Áno, bude mať pekný, ale cielene veľmi utlmený zvuk. A práve Ticho je tým, čo za volantom alebo na zadných sedadlách luxusnej limuzíny za každých okolností oceníte. Takže odpoveď na úvodnú otázku znie: Áno, elektrický pohon môže bez akýchkoľvek výhrad nahradiť silné spaľovacie motory. BMW i7 je k tomuto cieľu veľmi blízko.
Autor: Miro Vilím, Foto: Martin Cyprian