Ťažké, veľké, škaredé, nudné a... tupé. Vypočul som si toho na adresu najmenšieho plnokrvného bavorského kupé veľa. Ja si ale po prvých desiatkach kilometrov za jeho volantom myslím, že BMW M2 je nielen najlepšie eMko z aktuálnej ponuky, ale v tejto cenovej kategórii nemá relevantnú konkurenciu.
V prvom rade musím vysloviť názor, že majitelia predchádzajúcej generácie F87 asi nebudú mať veľa dôvodov meniť svoju eM2ku za G87. Ale to je v poriadku, prirodzene by predsa mali siahať vyššie a zaujímať sa o G82 alebo ak už majú rodinu a potrebujú jedno auto... BMW M3 Touring je ideálny kandidát.
Pre všetkých ostatných je BMW M2 dokonalou vstupnou bránou do sveta produktov divízie M GmbH. Začnime cenou, aby sme si vyjasnili, kto je kto.
BMW M2 má základnú cenu 73.100,- EUR, ako je na tom konkurencia? Audi ponúka model TT RS za 78.610,- EUR, RS 3 ako limuzína stojí 65.640,- EUR (hatchback 64.080,- EUR). Päťvalcové motory Audi majú výkon 294 kW (400 koní). Mercedes-AMG má v ponuke CLA 45 S 4MATIC+ za cenu začínajúcu na sume 77.262,- EUR (hatch stojí 73.320,- EUR) za štvorvalcový motor s výkonom 310 kW (421 koní).
Všetky vyššie spomínané konkurenčné modely sú však autá postavené na podvozkoch nižšej strednej triedy, naopak BMW M2 zdieľa podvozok s väčšími modelmi BMW M3/M4 a je to čistokrvné kupé. Poďme sa teda pozrieť na súperov z opačného konca ponuky.
Toyota Supra s trojlitrovým motorom BMW B58 a výkonom 250 kW (340 koní) začína na sume 72.990,- EUR, osemstupňový automat stojí od 73.990,- EUR. Hmotnosť? 1.718 kg (DIN) s manuálnou prevodovkou a 1.740 kg (DIN) s automatom!
Porsche 718 Cayman GTS s fantastickým atmosférickým šesťvalcom má výkon 294 kW (400 koní) a s manuálnou prevodovkou váži len 1.405 kg. Lenže, je to čistý dvojmiestny športiak, jeho šesťstupňový manuál má príliš dlhé prevody (dvojka až do 120+ km/h) a je natoľko precízny, že na bežných okresných cestách pri stále rozumných rýchlostiach môže niekomu (mne) pripadať až príliš sterilný. A potom je tu cena. Od 95.020,- EUR... o stupienok nižšie je model 718 Cayman S za cenu od 80.513,- EUR s výkonom 257 kW (350 koní), ale... naozaj chcete štvorvalcové Porsche?
BMW M2 zdieľa techniku s modelmi M3/M4 a môžem pokojne napísať, že M2 je vlastne kupé M4 so skráteným rázvorom (SWB alebo Short Wheelbase) a kratšou celkovou dĺžkou. Aby som bol presný, rázvor BMW M2 má hodnotu 2.747 mm (mínus 110 mm oproti BMW M4, ktoré má 2.857 mm) a na dĺžku meria M2 o 214 mm menej, teda 4.580 mm (M4 má dĺžku 4.794 mm). Šírka 1.887 mm je pre obidve autá rovnaká, BMW M4 je s hodnotou 1.393 mm o málinko nižšie ako M2 (1.403 mm). Obidve autá majú totožný rozchod kolies vpredu (1.617 mm) a vzadu (1.605 mm).
BMW M2 má naživo neuveriteľné proporcie a jeho vytiahnuté blatníky pôsobia až komiksovým dojmom. Hoci nie som veľkým fanúšikom dizajnu prednej časti a príliš komplikovaného zadného nárazníka, M2 sa mi svojim brutálnym zjavom naozaj páči (a nie som tak úplne sám).
Napriek tomu, že M2 je o viac ako 20 centimetrov kratšia ako M4, automobilka pre obidve verzie udáva rovnakú DIN hmotnosť (!). Pre verzie s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou je to 1.700 kg (M4 je s manuálom dostupná len bez prívlastku Competition), autá s osemstupňovým automatom M Steptronic vážia 1.725 kilogramov. Výkonová hmotnosť však hrá vďaka vyššiemu výkonu v prospech väčšieho kupé (4,6 kg/kW vs. 5,1 kg/kW pre verzie s automatom, manuálna M4 má výkonovú hmotnosť 4,8 kg/kW).
Čo majú BMW M2 a BMW M4 ešte spoločné? Presne tak, šírku pneumatík Michelin Pilot Sport 4S: vpredu 275/40 a 285/35 vzadu. Trochu prekvapí, že BMW M2 má štandardne kolesá s priemerom 19 palcov vpredu a 20 palcov vzadu a BMW M4 má v základe kolesá s priemerom 18 palcov vpredu a 19 palcov vzadu (!), za väčšie sa pripláca.
BMW M2 má rovnaký motor S58B30T0 ako väčší súrodenci, naladený je však na 338 kW (460 koní) dosahovaný pri 6.250 otáčkach/min., maximálna hodnota krútiaceho momentu je 550 Nm dostupná v rozsahu od 2.650 do 5.870 ot/min. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 4,1 sekundy (automat), resp. 4,3 sekundy (manuál). Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h, resp. s M Drivers Package na 285 km/h.
Aby sme mali čísla kompletné, BMW M4 Coupé má výkon 353 kW (480 koní) pri 6.250 otáčkach/min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 550 Nm je dostupná od 2.650 do 6.130 ot/min. Verzia M4 Competition má maximálny výkon 375 kW (510 koní) pri 6.250 ot/min., ale vďaka automatickej prevodovke vzrástlo maximum krútiaceho momentu na 650 Nm a je dostupné v rozsahu od 2.750 do 5.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h má základná M4 za 4,2 sekundy, pre M4 Competition je to 3,9 sekundy. Obidve verzie majú maximálnu rýchlosť až 290 km/h.
Hodnoty pružného zrýchlenia z 80 na 120 km/h majú M2 a M4 s manuálnymi prevodovkami totožné (4,1 s na 4.prevodovom stupni a 4,5 s na 5. prevodovom stupni), rovnakú disciplínu zvládne M2 s automatom za 2,9, resp. 3,8 sekundy a M4 Competition za 2,6, resp. 3,4 sekundy.
V priamke sú teda BMW M2 a BMW M4 rovnocennými súpermi, rozdiel je vo vnímaní áut na zakrútených cestách. Obidve autá som mal možnosť vyskúšať len s automatickými prevodovkami. Subjektívne je riadenie v BMW M2 menej hyperaktívne a vďaka nižšej hodnote krútiaceho momentu môžete s akcelerátorom pracovať odvážnejšie. Tam, kde M4 ide okamžite bokom, s eM2kou máte viac času reagovať a to napriek kratšiemu rázvoru. BMW M2 je v utiahnutých zákrutách obratnejšia a na zábavu za jej volantom nepotrebujete jazdiť kontrolovaným šmykom. Pokojne sa môžete baviť aj hľadaním optimálnej čistej stopy. BMW M2 disponuje rovnako ako jej väčší súrodenci desaťstupňovou trakčnou kontrolou a uhol driftov je len otázkou správneho nastavenia a schopností vodiča.
Hoci brzdová sústava sa zdá dimenzovaná dostatočne na okreskové vystrájanie, viem si predstaviť, že na okruhu alebo pri intenzívnom jazdení na kopci dostanú brzdy (kotúče majú priemer 380 mm vpredu / 370 mm vzadu pre všetky tri porovnávané modely) poriadne zabrať. Karbón-keramické brzdy však pre model M2 zatiaľ nie sú dostupné, pre M4 sa (s priemerom 400 mm vpredu a 380 mm vzadu) dajú priplatiť.
Osemstupňový automat sa k charakteru BMW M2 hodí viac ako príplatkový manuál a to napriek tomu, že oproti sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke predchodcu nie je dokonalý. Komfortnú jazdu zvláda samozrejme lepšie ako DKG, ale pri ostrej jazde nie je taký rýchly a pri opretí o obmedzovač sa akoby zasekne a neochotné odradenie chvíľku trvá. Ale na druhej strane, nemusíte motor točiť až do limiteru, ktorý je posadený na 7.200 otáčkach za minútu.
Interiér je miestom vzbudzujúcim zmiešané dojmy. Na jednej strane mimoriadne kvalitne vypracovaná palubná doska s displejmi s uhlopriečkami 12,3 a 14,9 palcov schovanými za jedným zakriveným sklom, vynikajúce športové sedadlá (príplatok za karbónové škrupiny je šialený), na strane druhej obloženie dverí z tvrdých plastov totožné s lacnejšími verziami dvojkového radu a predovšetkým, v druhom rade sedadiel je naozaj málo miesta. Sám za seba si síce sadnem, ale len zatiaľ čo kolená si viem, nie veľmi komfortne, uložiť, miesta nad hlavou je jednoducho málo. Podľa môjho odhadu sa dozadu ako tak pohodlne naskladajú osoby s výškou max. 160 cm.
BMW M2 je brutálne rýchle a z môjho pohľadu mimoriadne zábavné auto. Nemá rozmery, ani hmotnosť prvej generácie a možno mu trochu chýba jej ľahkosť a ovládateľnosť, ale ako som v úvode spomínal, za tú cenu nič lepšie jednoducho nekúpite. A to napriek tomu, že cena nami skúšaného exempláru sa z uvádzacej základnej ceny 72.000,- EUR s niekoľkými príplatkami vyšplhala až na 87.426,- EUR. Druhá generácia BMW M2 je jednoducho aj vďaka adaptívnemu podvozku skôr mimoriadne obratným GT, ako čistokrvným športiakom. A my môžeme byť BMW naozaj vďačný, že postavilo a stále predáva takéto nekompromisné auto... a vlastne celý rad 2 s pohonom tej správnej nápravy.
Pre porovnanie, BMW M4 Coupé začína na sume 92.500,- EUR, M4 Competition na sume 96.600,- EUR a M4 Competition M xDrive prestrelilo magickú hranicu a stojí od 101.200,- EUR. Väčšie kupé je teda výrazne drahšie a pri tom neponúka výrazne viac miesta, ani zásadne viac jazdných zážitkov.
BMW M2 síce nemôžete mať s pohonom všetkých kolies, ale ak by ste ho (ten pohon) nutne potrebovali, odporúčam zvážiť veľmi schopné BMW M240i xDrive, ktoré začína na sume 57.300,- EUR. Ak nepotrebujete pohon všetkých kolies, mrknite sa na BMW M240i s pohonom zadných kolies. Obidve verzie sú u nás dostupné len s automatickou prevodovkou a ponúkajú výkon 275 kW (374 koní) a 500 Nm, model s pohonom všetkých kolies zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.
Záverom ešte jedna zaujímavá informácia pre tých, pre ktorých sú relevantné časy na okruhu. V teste nemeckého magazínu Sport Auto (číslo 8/2023) na technickom okruhu Anneau du Rhin s dĺžkou 3 km bolo BMW M2 s časom 1:20,2 min. o 1,5 sekundy rýchlejšie ako Porsche 718 Cayman GTS (1:21,7 min.). A to už je naozaj slušná vizitka.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj