Tak sme sa dočkali. Automobilka BMW po dlhých 36 rokoch od uvedenia prvého modelu BMW M3 (E30) v rámci osláv 50. výročia divízie M GmbH v lete roku 2022 predstavila prvý Touring s označením M3. Necelý rok od jeho premiéry sme mali krátku príležitosť na prvé zoznámenie.
A tým krátku, myslím naozaj krátku. Tých pár hodín by ma nevyrušovalo, ale limit nájazdu 150 km bol veľmi neúprosný. Rozumiem však, že v záujme možnosti ponúknuť vozidlo na prvý dotyk (a testy) čo najširšiemu okruhu médií je potrebné urobiť určité kompromisy.
BMW zvolilo pre model M3 Touring podobný koncept ako pre Cabrio, teda kombík je dostupný výlučne ako silnejší model Competition s výkonom 375 kW (510 koní) a 650 Nm, ktorý prostredníctvom technológie M xDrive prenáša cez osemstupňovú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom na všetky štyri kolesá. Takéto rozhodnutie dáva zmysel, Touring má byť tým najvšestrannejším modelom radu G8X.
V deň testu samozrejme pršalo, takže som mal možnosť overiť správnosť jedinej konfigurácie M3 Touring a ako iste uhádnete, pohon všetkých kolies som ocenil. Nie je vo fyzikálnych možnostiach preniesť 510 koní a 650 Nm na mokrý asfalt bez preklzu len prostredníctvom zadnej nápravy.
Podobne ako všetky ostatné modely M3 a M4 systém pohonu všetkých kolies M xDrive využíva elektronicky riadenú viaclamelovú spojku v prevodovej skrini, ktorá zabezpečuje plne variabilné a plynulé rozdeľovanie výkonu motora medzi predné a zadné kolesá. S pohonom všetkých kolies spolupracuje aktívny M diferenciál, ktorý zase zabezpečuje plne variabilné rozdeľovanie hnacieho momentu medzi jednotlivé zadné kolesá podľa aktuálnej jazdnej situácie.
Popri štandardnom režime 4WD ponúkajú nastavenia dynamickejšie orientovaný režim 4WD Sport, ktorý v kombinácii so športovým režimom trakčnej a stabilizačnej kontroly M Dynamic Mode umožňuje pod plynom takmer ľubovolný uhol pretáčavého šmyku a nakoniec je k dispozícii aj pohon výlučne zadnej nápravy (2WD), ktorý s vypnutou stabilizáciou naozaj vyžaduje opatrné zachádzanie s akcelerátorom. Jedinou, aj keď podstatnou pomôckou je v režime 2WD desaťstupňová trakčná kontrola M Traction Control (jedenásty stupeň znamená OFF), ktorá podľa nastavenia reguluje preklz zadných kolies.
Pôvodný plán vyskúšať M3 Touring na našom domácom kopci, rozumej na Pezinskej Babe, mi síce nevyšiel, ale našťastie som využil ten druhý najobľúbenejší. Bol pracovný deň, lialo ako z krhly a hneď za hranicami máme Braunsberg. Hoci je to pomerne úzka cesta s hrboľatým povrchom v spodnej časti, kopec je relatívne prehľadný a od nedávneho spoplatnenia aj menej frekventovaný. A vďaka počasiu som ho mal celý pre seba.
Prvý zoznamovací výjazd začínam v štandardnom režime pohonu všetkých kolies a s plne zapnutou stabilizáciou. A to je presne také nastavenie, aké zvolíte do dažďa alebo snehu, ak cestujete s celou rodinou alebo sa potrebujete len niekam dopraviť. Na úzkej kľukatej ceste s nižšou mierou priľnavosti sa však v tomto režime prekvapujúco skoro objavila nedotáčavosť. Ak ste totálne neprestrelili nájazd do zákruty, auto jednoducho zrovnáte ubratím plynu. Nedotáčavé správanie je ešte citeľnejšie pri zjazde z kopca, to už hrá rolu aj nemalá hmotnosť Touringu (prevádzková hmotnosť podľa EÚ je 1.940 kilogramov). Musím sa priznať, že to bolo trochu nečakané a nie veľmi príjemné zistenie. Na mokrom povrchu so zatočením nepomohli ani široké predné pneumatiky.
Dobre, posunieme sa o level vyššie. So športovou stabilizáciou MDM si môžete nastaviť aj režim 4WD Sport, ktorý pri prenose výkonu motora jasne preferuje zadnú nápravu. Pár výjazdov hore a stále cítim, že to nie je ono. Na mokrom povrchu by to predsa len chcelo viac nácviku a predovšetkým viac priestoru. Viem si však predstaviť, že na suchom asfalte to bude to pravé orechové, ale to ešte ani netuším, čo ma čaká o pár hodín.
Kopec je stále prázdny, pomaly prestáva pršať. Po chvíľke zodpovedného uvažovania vypínam stabilizáciu úplne a trakčnú kontrolu nastavujem na maximálny stupeň intervencie. S každým ďalším výjazdom uberám jeden stupienok, ale na štvrtom stupni to už šmýka dosť dramaticky, tak sa vraciam na šiesty stupeň a v rýchlostiach podstatne neprekračujúcich maximálnu povolenú rýchlosť si užívam zábavnosť brutálne silnej zadokolky. Trakčná kontrola je geniálna a aj pri plne vypnutej stabilizácii poskytuje dostatočnú mieru intervencie.
Podľa pôvodného plánu smerujem ukázať BMW M3 Touring kamarátom z konkurenčnej značky a po chvíľke prehovárania si s nimi dávam jednu krátku jazdu. A potom to príde, pri výjazde na obchvat jemne zrýchľujem, no napriek tomu ide auto do pretáčavého šmyku. Jemná kontra pod plynom auto dokáže s pomocou MDM zrovnať, ale opäť sa ukazuje, že výkon viac ako 500 koní už potrebuje poriadnu dávku rešpektu a je úplne jedno, či je to štvorkola alebo len RWD.
Krátke zoznámenie s prvým BMW M3 Touring končím s priemernou spotrebou 18,2 litra / 100 km a vysmiaty ako lečo. Skutočne, M3 je aj v podobe praktického kombi neuveriteľne zábavným jazdeckým autom. Snáď sa naskytne príležitosť na druhé rande...
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW Slovensko / Samuel Zaťko