„Viac výkonu, výraznejšie dizajnové prvky, nové možnosti prispôsobenia a digitálne inovácie.“ Úvod tlačovej správy znie dobre, v rámci jedného dňa sme si mali možnosť overiť si, ako sa facelift modelu M4 vo verzii s otvorenou strechou podaril.
Viac výkonu o 15 kW (20 koní) dostali v rámci LCI (Life Cyclus Impulse) len modely Competition s pohonom všetkých kolies M xDrive, ktorý je pre kabriolet jedinou možnosťou pohonu. Vo vynovenom modelovom rade M3 / M4 sú teda k dispozícii dostupné tri výkonové stupne trojlitrového (2.993 cm³) šesťvalca M TwinPower Turbo s dvomi mono-scroll turbami.
Pre modely M4 Coupé a M3 Sedan s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom zadnej nápravy automobilka ponechala výkon 353 kW (480 koní) a 550 Nm (od 2.650 do 6.130 otáčok za min.), nasledujú modely M4 Competition Coupé a M3 Competition Sedan s výkonom 375 kW (510 koní) a silou 650 Nm (v rozsahu od 2.750 do 5.500), ktoré sú k dispozícii s pohonom zadnej nápravy a výlučne s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Na vrchole ponuky sú modely BMW M4 Competition Coupé xDrive, BMW M3 Competition Sedan M xDrive, BMW M3 Competition Touring M xDrive a BMW M4 Competition Convertible M xDrive, ktoré majú výkon 390 kW (530 koní) a 650 Nm v rozsahu od 2.750 do 5.730 otáčok za minútu.
Všetky motorizácie dosahujú svoj maximálny výkon pri 6.250 otáčkach za minútu a aj z toho je vidieť, že okrem naladenia softvéru nie sú medzi jednotlivými výkonovými stupňami žiadne konštrukčné rozdiely.
V zrýchlení z nuly na 100 km/h sú najrýchlejšie modely Competition s pohonom všetkých kolies a to: Sedan a Coupé za 3,5 sekundy (Vmax 290 km/h), Touring za 3,6 sekundy (Vmax 280 km/h) a Cabrio za 3,7 s (Vmax 280 km/h), nasledujú modely Competition s pohonom zadnej nápravy: Sedan a Coupé za 3,9 sekundy (Vmax 290 km/h) a základné modely M3 Sedan a M4 Coupé za 4,2 sekundy, ktoré však tiež dosahujú maximálnu rýchlosť až 290 km/h.
Zaujímavé je aj porovnanie hmotnosti (DIN, EÚ +75 kg) jednotlivých modelov: M3 Sedan má 1.705 kg, M4 Coupé 1.700 kg, M3 Competition Sedan 1.730 kg, M4 Competition Coupé 1.725 kg, M3 Competition Sedan M xDrive 1.780 kg, M4 Competition Coupé M xDrive 1.775 kg, M3 Competition Touring M xDrive 1.865 kg a M4 Competition Convertible M xDrive 1.925 kilogramov. Medzi najľahším modelom (M4 Coupé, 1.700 kg) a tým najťažším (M4 Cabrio, 1.925 kg) je teda hmotnostný rozdiel až 225 kilogramov.
Najdôležitejším trhom pre model BMW M4 Convertible sú Spojené štáty americké, nasleduje Nemecko a Spojené kráľovstvo. Pre model M4 Coupé je najdôležitejším trhom opäť USA, na druhom mieste je Čína, ktorá sa v prípade kupé dostala pred Nemecko a Spojené kráľovstvo. BMW M3 Touring je suverénne najobľúbenejšie v Nemecku, ďalších európskych krajinách a Austrálii. BMW M3 Sedan sa najlepšie predáva v USA, nasleduje Čína, Spojené kráľovstvo, Austrália a Nemecko.
Dlhý úvod plný faktov je pre mňa osobne dôvodom na poďakovanie automobilke BMW, ktorá si v nedávnych dňoch, trochu neprávom, vypočula kritiku za hmotnosť nového BMW M5 (ale o tom viac v samostatnom článku). BMW ponúka naozaj široký výber plnokrvných modelov BMW M začínajúci LCI modelom BMW M2, ktoré sa výkonom dorovnalo modelu M4 Coupé (353 kW, 550 Nm s manuálnou prevodovkou) a hmotnosťou ho dokonca prekonalo (DIN 1.705 kg s manuálom) a z ponuky si teda jednoducho vyberie každý so záujmom o takýto typ auta.
Konkurencia? Mercedes-AMG C 63 S E Performance (ako sedan a kombi) pre verzie Competition M xDrive, ale aj CLE 53 Coupé a Cabrio pre základný model M4 Coupé a teoreticky aj pre M4 Competition Convertible M xDrive. Modely Audi RS 5 Coupé, RS 5 Sportback a RS 4 Avant pomaly končia, RS 4 Avant sa lúči špeciálnou edíciou.
BMW M4 Competition Convertible M xDrive dostalo výkonovú injekciu 15 kW (20 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 650 Nm je dostupná v širšom rozsahu otáčok (+230...), ale spolu s nárastom hmotnosti o 5 kg to znamená, že tabuľkové dynamické parametre sa nezmenili.
Z pokoja na rýchlosť 100 km/h potrebuje M4 Cabrio 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 280 km/h. V reálnom svete sú zaujímavejšie hodnoty pružného zrýchlenia z 80 km/h na 120 km/h, na 4. prevodovom stupni to M4 Cabrio zvládne za 2,8 sekundy, na piatom za 3,7 sekundy.
Autá s otvorenou strechou síce primárne nie sú určené na dragstrip, ale ako je z údajov výrobcu vidieť a predovšetkým na ceste cítiť, M4 je aj ako Cabrio pekelne rýchla mašina. Z nuly na stovku pod štyri sekundy? Takýto čas bol kedysi vyhradený pre superšporty a nie dvojtonové kabriolety... Dynamika v pozdĺžnom smere je dychberúca, ako je to v zákrutách?
V rámci modelového osvieženia nedošlo k žiadnym technickým zmenám na karosérii a teda na hrboľatých cestách Záhoria je aj naďalej cítiť znížená torzná tuhosť karosérie. Nie je to nič, s čím by milovníci jazdy s otvorenou strechou nepočítali, ale zároveň to má vplyv na štýl jazdy. Napriek výkonu som nemal potrebu hnať sa s autom na limity, vychutnával som si pokojnú jazdu s otvorenou strechou.
Nuž, ale keď máte k dispozícii plnokrvné eMko a 150 kilometrov k dispozícii, návšteva nášho domáceho kopca je jednoducho povinná. Priznávam, že k skutočne ostrej jazde som sa musel chvíľu prehovárať, ale nakoniec to šlo.
Napriek typu karosérie môžete M4 Cabrio vodiť zákrutami veľmi presne alebo, teoreticky, s vypnutou stabilizáciou a aktivovaným len pohonom zadnej nápravy v powerslidoch. Ja som však zostal v športovom režime pohonu všetkých kolies (4WD Sport), ktorý je skvelým kompromisom medzi dynamickými jazdnými vlastnosťami a mierou istoty potrebnou na verejných komunikáciách.
V dynamickou režime MDM vám M4 Cabrio dovolí jemné powerslidy, pri povolení akcelerátora a za predpokladu, že ste to predtým neprepálili, však dokáže dostatočne rýchlo zasiahnuť v krízovej situácii. Tentoraz som ani zásadným spôsobom neunavil sériové brzdy, ktoré by pri obvyklom spôsobe využitia kabrioletu mohli plne postačovať. Dynamike, hmotnosti a spôsobu jazdy zodpovedá aj spotreba, po troch hodinách, 150 kilometroch sa zastavila na priemernej hodnote 21,5 litra / 100 km.
Ako sa prejavil facelift? Najnovšiu verziu operačného systému nebol celkom čas skúšať, poďme sa pozrieť na vizuálne zmeny. V interiéri zaujme nový volant s plochou spodnou časťou a hoci vyzerá efektne, osobne mi viac vyhovovalo jeho prevedenie pred faceliftom.
Podobne, zmeny na vyhotovení palubnej dosky so „zjednodušením“ ovládania výchov klimatizácie považujem za krok späť a to nielen z pohľadu funkčnosti, ale predovšetkým vnímanej nižšej kvality. Na druhej strane, záujemcovia o nový model nebudú mať dôvod skúmať rozdiely (ak áno, možno sa rozhodnú pre jazdené predLCI kusy) a aktuálni majitelia nemajú zásadný dôvod meniť kus za kus.
Obdobne nie som nadšený ani zo zmeny predných svetlometov, ich nová grafika a len jeden (!) hlavný svetlomet je odklonom od doterajšej jednoznačne rozpoznateľnej identity BMW. Naopak, zmena zadných svetiel s laserovou technológiou prevzatá z limitovaného modelu M4 CSL poteší.
Zaujímavé sú nové kované hliníkové disky (vpredu s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S 275/35 ZR19, vzadu 285/30 ZR20) v striebornom prevedení, ktoré je po dvojfarebných diskoch z minulého modelu zaujímavou zmenou.
Pár slov k cene, M4 Cabrio v našom prípade malo základnú cenu 107.450,- EUR, s niekoľkými príplatkami sa vyšplhala na 121.821,- EUR. Osobne mi úplne nesadla konfigurácia so svetlým interiérom BMW Individual Merino Ivory White, k inak peknej farbe Toronto Red by som asi zvolil (na leto menej vhodný) čierny interiér.
BMW M4 Competition Convertible M xDrive má až do príchodu modelu C 63 Cabrio od AMG výnimočné postavenie na európskom trhu a naďalej má potenciál presvedčiť aj európskeho zákazníka o svojich kvalitách.
Na druhej strane má BMW v ponuke iné modely radu M3 / M4, ktoré možnosťami svojho praktického využitia, ponúkanou dynamikou a pretekárskymi génmi kabriolet prekonávajú. BMW M4 Cabrio je však ideálnym autom na roadtripy pre dve osoby, tie zadné sedadlá sú aj pre deti skôr určené na kratšie trasy.
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW Slovakia (Samuel Zaťko)