Miro Vilím

06.07.2024

BMW

„Viac výkonu, výraznejšie dizajnové prvky, nové možnosti prispôsobenia a digitálne inovácie.“ Úvod tlačovej správy znie dobre, v rámci jedného dňa sme si mali možnosť overiť si, ako sa facelift modelu M4 vo verzii s otvorenou strechou podaril.  


Viac výkonu o 15 kW (20 koní) dostali v rámci LCI (Life Cyclus Impulse) len modely Competition s pohonom všetkých kolies M xDrive, ktorý je pre kabriolet jedinou možnosťou pohonu. Vo vynovenom modelovom rade M3 / M4 sú teda k dispozícii dostupné tri výkonové stupne trojlitrového (2.993 cm³) šesťvalca M TwinPower Turbo s dvomi mono-scroll turbami.  

Pre modely M4 Coupé a M3 Sedan s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom zadnej nápravy automobilka ponechala výkon 353 kW (480 koní) a 550 Nm (od 2.650 do 6.130 otáčok za min.), nasledujú modely M4 Competition Coupé a M3 Competition Sedan s výkonom 375 kW (510 koní) a silou 650 Nm (v rozsahu od 2.750 do 5.500), ktoré sú k dispozícii s pohonom zadnej nápravy a výlučne s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Na vrchole ponuky sú modely BMW M4 Competition Coupé xDrive, BMW M3 Competition Sedan M xDrive, BMW M3 Competition Touring M xDrive a BMW M4 Competition Convertible M xDrive, ktoré majú výkon 390 kW (530 koní) a 650 Nm v rozsahu od 2.750 do 5.730 otáčok za minútu.

Všetky motorizácie dosahujú svoj maximálny výkon pri 6.250 otáčkach za minútu a aj z toho je vidieť, že okrem naladenia softvéru nie sú medzi jednotlivými výkonovými stupňami žiadne konštrukčné rozdiely.

 

 

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

V zrýchlení z nuly na 100 km/h sú najrýchlejšie modely Competition s pohonom všetkých kolies a to: Sedan a Coupé za 3,5 sekundy (Vmax 290 km/h), Touring za 3,6 sekundy (Vmax 280 km/h) a Cabrio za 3,7 s (Vmax 280 km/h), nasledujú modely Competition s pohonom zadnej nápravy: Sedan a Coupé za 3,9 sekundy (Vmax 290 km/h) a základné modely M3 Sedan a M4 Coupé za 4,2 sekundy, ktoré však tiež dosahujú maximálnu rýchlosť až 290 km/h.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Zaujímavé je aj porovnanie hmotnosti (DIN, EÚ +75 kg) jednotlivých modelov: M3 Sedan má 1.705 kg, M4 Coupé 1.700 kg, M3 Competition Sedan 1.730 kg, M4 Competition Coupé 1.725 kg, M3 Competition Sedan M xDrive 1.780 kg, M4 Competition Coupé M xDrive 1.775 kg, M3 Competition Touring M xDrive 1.865 kg a M4 Competition Convertible M xDrive 1.925 kilogramov. Medzi najľahším modelom (M4 Coupé, 1.700 kg) a tým najťažším (M4 Cabrio, 1.925 kg) je teda hmotnostný rozdiel až 225 kilogramov.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Najdôležitejším trhom pre model BMW M4 Convertible sú Spojené štáty americké, nasleduje Nemecko a Spojené kráľovstvo. Pre model M4 Coupé je najdôležitejším trhom opäť USA, na druhom mieste je Čína, ktorá sa v prípade kupé dostala pred Nemecko a Spojené kráľovstvo. BMW M3 Touring je suverénne najobľúbenejšie v Nemecku, ďalších európskych krajinách a Austrálii. BMW M3 Sedan sa najlepšie predáva v USA, nasleduje Čína, Spojené kráľovstvo, Austrália a Nemecko.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Dlhý úvod plný faktov je pre mňa osobne dôvodom na poďakovanie automobilke BMW, ktorá si v nedávnych dňoch, trochu neprávom, vypočula kritiku za hmotnosť nového BMW M5 (ale o tom viac v samostatnom článku). BMW ponúka naozaj široký výber plnokrvných modelov BMW M začínajúci LCI modelom BMW M2, ktoré sa výkonom dorovnalo modelu M4 Coupé (353 kW, 550 Nm s manuálnou prevodovkou) a hmotnosťou ho dokonca prekonalo (DIN 1.705 kg s manuálom) a z ponuky si teda jednoducho vyberie každý so záujmom o takýto typ auta.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Konkurencia? Mercedes-AMG C 63 S E Performance (ako sedan a kombi) pre verzie Competition M xDrive, ale aj CLE 53 Coupé a Cabrio pre základný model M4 Coupé a teoreticky aj pre M4 Competition Convertible M xDrive. Modely Audi RS 5 Coupé, RS 5 Sportback a RS 4 Avant pomaly končia, RS 4 Avant sa lúči špeciálnou edíciou.    

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

BMW M4 Competition Convertible M xDrive dostalo výkonovú injekciu 15 kW (20 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 650 Nm je dostupná v širšom rozsahu otáčok (+230...), ale spolu s nárastom hmotnosti o 5 kg to znamená, že tabuľkové dynamické parametre sa nezmenili.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Z pokoja na rýchlosť 100 km/h potrebuje M4 Cabrio 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 280 km/h. V reálnom svete sú zaujímavejšie hodnoty pružného zrýchlenia z 80 km/h na 120 km/h, na 4. prevodovom stupni to M4 Cabrio zvládne za 2,8 sekundy, na piatom za 3,7 sekundy.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Autá s otvorenou strechou síce primárne nie sú určené na dragstrip, ale ako je z údajov výrobcu vidieť a predovšetkým na ceste cítiť, M4 je aj ako Cabrio pekelne rýchla mašina. Z nuly na stovku pod štyri sekundy? Takýto čas bol kedysi vyhradený pre superšporty a nie dvojtonové kabriolety... Dynamika v pozdĺžnom smere je dychberúca, ako je to v zákrutách?

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

V rámci modelového osvieženia nedošlo k žiadnym technickým zmenám na karosérii a teda na hrboľatých cestách Záhoria je aj naďalej cítiť znížená torzná tuhosť karosérie. Nie je to nič, s čím by milovníci jazdy s otvorenou strechou nepočítali, ale zároveň to má vplyv na štýl jazdy. Napriek výkonu som nemal potrebu hnať sa s autom na limity, vychutnával som si pokojnú jazdu s otvorenou strechou.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Nuž, ale keď máte k dispozícii plnokrvné eMko a 150 kilometrov k dispozícii, návšteva nášho domáceho kopca je jednoducho povinná. Priznávam, že k skutočne ostrej jazde som sa musel chvíľu prehovárať, ale nakoniec to šlo.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Napriek typu karosérie môžete M4 Cabrio vodiť zákrutami veľmi presne alebo, teoreticky, s vypnutou stabilizáciou a aktivovaným len pohonom zadnej nápravy v powerslidoch. Ja som však zostal v športovom režime pohonu všetkých kolies (4WD Sport), ktorý je skvelým kompromisom medzi dynamickými jazdnými vlastnosťami a mierou istoty potrebnou na verejných komunikáciách.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

V dynamickou režime MDM vám M4 Cabrio dovolí jemné powerslidy, pri povolení akcelerátora a za predpokladu, že ste to predtým neprepálili, však dokáže dostatočne rýchlo zasiahnuť v krízovej situácii. Tentoraz som ani zásadným spôsobom neunavil sériové brzdy, ktoré by pri obvyklom spôsobe využitia kabrioletu mohli plne postačovať. Dynamike, hmotnosti a spôsobu jazdy zodpovedá aj spotreba, po troch hodinách, 150 kilometroch sa zastavila na priemernej hodnote 21,5 litra / 100 km.   

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Ako sa prejavil facelift? Najnovšiu verziu operačného systému nebol celkom čas skúšať, poďme sa pozrieť na vizuálne zmeny. V interiéri zaujme nový volant s plochou spodnou časťou a hoci vyzerá efektne, osobne mi viac vyhovovalo jeho prevedenie pred faceliftom.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Podobne, zmeny na vyhotovení palubnej dosky so „zjednodušením“ ovládania výchov klimatizácie považujem za krok späť a to nielen z pohľadu funkčnosti, ale predovšetkým vnímanej nižšej kvality. Na druhej strane, záujemcovia o nový model nebudú mať dôvod skúmať rozdiely (ak áno, možno sa rozhodnú pre jazdené predLCI kusy) a aktuálni majitelia nemajú zásadný dôvod meniť kus za kus.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Obdobne nie som nadšený ani zo zmeny predných svetlometov, ich nová grafika a len jeden (!) hlavný svetlomet je odklonom od doterajšej jednoznačne rozpoznateľnej identity BMW. Naopak, zmena zadných svetiel s laserovou technológiou prevzatá z limitovaného modelu M4 CSL poteší.

BMW M4 Competition Convertible M xDriveBMW M4 Competition Convertible M xDrive

Zaujímavé sú nové kované hliníkové disky (vpredu s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S 275/35 ZR19, vzadu 285/30 ZR20) v striebornom prevedení, ktoré je po dvojfarebných diskoch z minulého modelu zaujímavou zmenou.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Pár slov k cene, M4 Cabrio v našom prípade malo základnú cenu 107.450,- EUR, s niekoľkými príplatkami sa vyšplhala na 121.821,- EUR. Osobne mi úplne nesadla konfigurácia so svetlým interiérom BMW Individual Merino Ivory White, k inak peknej farbe Toronto Red by som asi zvolil (na leto menej vhodný) čierny interiér.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

BMW M4 Competition Convertible M xDrive má až do príchodu modelu C 63 Cabrio od AMG výnimočné postavenie na európskom trhu a naďalej má potenciál presvedčiť aj európskeho zákazníka o svojich kvalitách.

BMW M4 Competition Convertible M xDrive

Na druhej strane má BMW v ponuke iné modely radu M3 / M4, ktoré možnosťami svojho praktického využitia, ponúkanou dynamikou a pretekárskymi génmi kabriolet prekonávajú. BMW M4 Cabrio je však ideálnym autom na roadtripy pre dve osoby, tie zadné sedadlá sú aj pre deti skôr určené na kratšie trasy.   

Autor: Miro Vilím, Foto: BMW Slovakia (Samuel Zaťko)


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.