Druhá generácia modelu X2 hovorí aktuálnym dizajnovým jazykom bavorskej automobilky a na rozdiel od svojho predchodcu nie je len prifúknutým hatchbackom, ale prvým kompaktným vozidlom značky patriacim do kategórie SAC (Sports Activity Coupé).
Meradlom úspechu sú aj v prípade automobiliek čísla a mníchovskí sa so svojimi crossovermi a SUV mýlia len málokedy. Prvá generácia X2 takýmto omylom nebola, celosvetovo sa predalo viac ako 380 000 kusov. Nová generácia ponúka nielen podstatne príťažlivejší dizajn, ale vďaka nárastu rozmerov aj viac úžitkovej hodnoty.
V čase stále sa sprísňujúcich emisných predpisov je prekvapujúce, že automobilky stále dokážu na trh prinášať namiesto malých úsporných áut čoraz väčšie, ťažšie a smädnejšie SUV. Neprekvapilo by ma, ak by BMW X2 v špičkovej motorizácii M35i xDrive bolo komerčne úspešnejšie ako BMW M135i xDrive s rovnakou pohonnou jednotkou (a inou prevodovkou), ktoré sa podľa niektorých zdrojov predstaví už tento rok v novej generácii.
Obidva modely sú postavené na platforme UKL2 (FAAR), ktorá bola doposiaľ základom pre viac ako desať modelov značiek BMW a MINI. Podstatnou výhodou tejto platformy je flexibilita, bola vyvinutá tak, aby vyhovovala viacerým konfiguráciám pohonných jednotiek, od tradičných spaľovacích motorov až po hybridné systémy a plne elektrické pohonné systémy. Tento modulárny prístup zaručuje, že BMW môže s úsporu nákladov uspokojiť rôzne požiadavky trhu a regulačného prostredia bez potreby samostatných platforiem pre každý typ pohonu.
Univerzálnosť je aj základom pre aktuálnu ponuku modelového radu s označením X2 (U10). Popri verziách s predným pohonom (sDrive20i s trojvalcovým benzínovým motorom a sDrive18d s naftovým štvorvalcom), sú k dispozícii modely s pohonom všetkých kolies (xDrive20d a nami skúšaná M35i xDrive), ale aj plne elektrické modely iX2 eDrive20 s jedným elektromotorom a iX2 xDrive30 s dvomi elektromotormi.
Výkony a porovnanie s predchodcom
BMW X2 M35i xDrive je priamym nástupcom predchodcu s rovnakým označením a hoci je podľa automobilkou zverejnených technických údajov pomalšia, bez akýchkoľvek pochybností je výrazne lepším autom, pretože vďaka nárastu vonkajších rozmerov ponúka viac priestoru a lepšie spracovaný interiér.
Aktuálna generácia modelu M35i xDrive v špecifikácii pre Európu ponúka z dvojlitrového motora M TwinPower Turbo technology výkon až 221 kW (300 koní) dosahovaný v rozsahu od 5.750 – 6.500 a maximálnu hodnotu krútiaceho momentu 400 Nm dostupnú od 2.000 do 4.500 otáčok za minútu. Pre Spojené štáty americké a niektoré ďalšie vybrané trhy je rovnaký motor naladený až na 233 kW (317 koní). Hmotnosť európskej špecifikácie štartuje na hodnote 1.770 kilogramov, vďaka pohonu všetkých kolies a sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke Steptronic zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.
Pre porovnanie, predchádzajúca generácia X2 M35i xDrive v edícii Gold Play vážila 1.690 kilogramov (EU), mala výkon 225 kW (306 koní) a 450 Nm, čo pri rovnako limitovanej maximálnej rýchlosti znamenalo zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá však na rozdiel od aktuálnej generácia zabezpečoval klasický osemstupňový automat.
Medzigeneračný nárast hmotnosti o 80 kilogramov je logickým dôsledkom podstatného zväčšenia rozmerov a lepšej výbavy. Aktuálna generácia meria na dĺžku 4.567 mm (+ 207 mm), na šírku 1.845 mm (+ 21 mm) a na výšku 1.575 mm (+ 63 mm). Rázvor má hodnotu 2.692 mm (+ 22 milimetrov), rozchod kolies vpredu a vzadu je 1.677 mm / 1.679 mm (+ 105, resp. 104 milimetrov). Nakoľko podstatná časť dĺžky pripadá na karosériu za zadnou nápravou, zväčšil sa aj batožinový priestor. Základná hodnota má objem 560 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1470 listrov (+ 90, resp. 115 litrov naviac).
Veľkorysý vnútorný priestor a podstatne lepší interiér
Nové BMW X2 tak napriek stále relatívne kompaktným vonkajším rozmerom ponúka veľkorysý vnútorný priestor aj pre štyroch dospelých a ich batožinu. Pre predstavu, dĺžka BMW X2 takmer presne zodpovedá dĺžke prvej generácie modelu BMW X3.
V interiéri je okrem vnútorného priestoru potrebné pochváliť veľmi dobré spracovanie a uspokojivý výber materiálov. Na rozdiel od prvého kontaktu s modelom iX1 xDrive30 pôsobí interiér modelu M35i xDrive skutočne prémiovým dojmom, slabším miestom naďalej zostávajú dvere a ovládače v nich umiestnené.
Výborný je volant s veľkými pádlami pod volantom, ale poteší aj čalúnenie palubnej dosky.
Predné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a podsvieteným logom ///M sú vynikajúce.
Virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca je spolu s obrazovkou multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,7 palca súčasťou štandardného riešenia s označením BMW Curved Display.
Softvérovým základom je BMW Operačný systém 9, ktorý si musí vystačiť bez ovládacieho kolieska predchádzajúcich systémov iDrive; je to škoda, na pomerne nevyužitej stredovej konzole s miniatúrnym odkladacím priestorom pod lakťovou opierkou by sa miesto určite našlo.
Prvé jazdné dojmy
Ako BMW X2 M35i xDrive jazdí? Ako už tabuľkový údaj zrýchlenia z nuly na 100 km/h (5,4 sekundy) naznačil, dynamika v pozdĺžnom smere je aj vďaka funkcii kontrolovaného rozjazdu (M Launch Control) veľmi dobrá, radenie sedemstupňovej dvoj-spojkovej prevodovky je rýchle nielen v športovom režime, ale aj pri manuálnom radení pádlami pod volantom. Automobilka aj pre modely so spaľovacím motorom ponechala na ľavom pádle funkciu M Sport Boost, ktorá po podržaní pádla aspoň 1 sekundu prepne všetky parametre pohonného ústrojenstva a podvozku do najdynamickejšieho nastavenia.
Ako je už dobrým zvykom, v rámci poldenných zápožičiek modelov s najsilnejším písmenom v názve mi vždy prší a vyčasí sa, až keď auto vraciam. Výnimkou nebola aj špičková verzia modelu X2. Na druhej strane som tak mal možnosť vyskúšať na našom domácom kopci reakcie podvozka na asfalte so zníženou priľnavosťou a to ešte v legálnych rýchlostiach.
Bavil som sa vynikajúco, auto bolo skutočne potrebné riadiť, príliš vehementné zošliapnutie akcelerátora viedlo napriek mechanickému samosvornému diferenciálu k potupnej nedotáčavosti, prudké ubratie alebo zalomenie do zákruty naopak k decentnej pretáčavosti. Napriek tomu, že by pohon všetkých kolies mal byť plne variabilný, aj v tomto prípade pri prenose výkonu citeľne preferovaná predná náprava. Výborný pocit vo mne zanechalo presné riadenie, naladenie jeho posilovača bolo veľmi vyvážené. Dala by sa kritizovať nemalá hrúbka venca volantu, ale červený marker na "12"-tej hodine to úplne vynahradzuje...
Podiel na jemnej frustrácii z nevyvážených jazdných vlastností nepochybne malo nezmyselné obutie v podobe pneumatík Continental EcoContact 6 Q s rozmerom 245/35 R 21 Y XL. Na aute s výkonom tristo koní jednoducho nemajú pneumatiky s prívlastkom Eco čo robiť, ich vplyv na spotrebu bude minimálny, na priľnavosť signifikantný. Mimochodom, po najazdení povoleného limitu kilometrov palubný počítač vykázal priemernú spotrebu 13,6 litra na 100 kilometrov, ktorá zodpovedá využitiu plného výkonového potenciálu auta (nezdalo sa, že by vďaka eco pneu bola spotreba nižšia). Veľmi príjemným prekvapením však bol komfort jazdy, aj na tých 21 palcových kolesách je v mojom vnímaní veľmi dobrý a predovšetkým kolesá sú veľmi dobre odtlmené a nebúchajú v podbehoch.
Dostatočne dimenzované sa javili aj brzdy, vpredu majú kotúče priemer až 385 milimetrov (!) a štvorpiestikové strmene, vzadu je to 330 milimetrov s plávajúcim jednopiestikom. Ďalším príjemným prekvapením je štvorica koncoviek výfukov, každá má priemer 100 milimetrov a pomerne dobrý zvukový prejav.
Záver
BMW X2 M35i xDrive považujem za veľmi príjemné prekvapenie, jeho relatívne kontroverzný dizajn po roku dozrel, ponúka slušné jazdné výkony a vďaka veľkorysému priestoru aj výborné úžitkové vlastnosti. Určité výhrady mám k použitým pneumatikám, na druhej strane chápem, že typický zákazník nebude limity ich priľnavosti hľadať na kopcoch, či pretekárskych tratiach.
Ako to vyzerá s cenami? Predchodca začínal na sume 56.560,- EUR (november 2021), aktuálna generácia sa so základnou cenovkou posunula na sumu 61.450,- EUR. Rozdiel necelých 5.000,- EUR je s ohľadom na podstatne viac ponúkaného priestoru, aktuálne emisné normy a lepší interiér, viac ako akceptovateľný. Nami testované vozidlo v matnej modrej farbe BMW Individual Frozen Portimao Blue metallic malo vďaka pomerne obsiahlej príplatkovej výbave výslednú cenovku 77.077,00 EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: BMW Slovensko / Samuel Zaťko