Miro Vilím

08.09.2024

Jakub Čajko

Začiatkom minulého roka predstavila automobilka BMW facelift úspešných modelov BMW X5 a BMW X6. Všetky spaľovacie motory boli doplnené o 48-Voltovú mild-hybridnú technológiu a plug-in hybridný model xDrive50e dostal najnovšiu generáciu pohonu.


Facelift modelu X5 náramne prospel, veď BMW X5 sa stalo za prvý sedem kalendárnych mesiacov roka 2024 s počtom 26.499 kusov najpredávanejším modelom veľkého prémiového SUV na európskom trhu. Nemalý podiel na predajoch mala práve plug-in hybridná verzia, ktorá sa v januári (2.286 kusov) a v júli (2.015 kusov) dokonca dostala do Top10 najpredávanejších vozidiel s pohonom typu PHEV.

V rovnakej triede vozidiel s plug-in hybridným pohonom však dominovalo Volvo XC90, ktoré sa dostalo za prvý polrok 2024 do Top10 PHEV s počtom 12.277 kusov (a ďalších 1.859 kusov pridalo za júl) a v rámci všetkých motorizácií dosiahlo predaje v objeme 21.599 kusov; výlučne so štvorvalcovými motormi a v desiatom roku výroby aktuálnej generácie!

V súvislosti s predajnými číslami veľkých SUV za prvých sedem kalendárnych mesiacov roka sa žiada doplniť čísla pre ostatné vozidlá mníchovskej automobilky. BMW X6 prispelo počtom 6.830 kusov, BMW X7 zaknihovalo 5.516 kusov a výrazne prekvapilo elektrické iX s počtom 9.974 kusov. Vo všetkých prípadoch ide o vysoké dvojciferné nárasty oproti rovnakému obdobiu minulého roka, až o 46% dokonca vzrástli predaje kontroverzného modelu BMW XM (2.133 kusov).   

 

 

BMW X5 xDrive50e

Na príklade modelov X5 a XC90, ale aj modelov Cayenne a Cayenne Coupé je vidieť, že plug-in hybridné pohonné sústavy začínajú v triede veľkých SUV zohrávať dôležitú úlohu. Automobilka BMW však v rámci svojich veľkých SUV ponúka plug-in hybridný pohon aktuálne len pre model X5.

BMW X5 xDrive50e

Pohonná sústava a jazdné výkony

Pohonný systém pre plug-in hybridnú verziu s novým označením BMW X5 xDrive50e bol kompletne prepracovaný a ponúka výrazne vyšší výkon, vyššiu kapacitu batérie a tým aj lepší elektrický dojazd a zlepšil sa aj výkon nabíjania. Ani po facelifte však BMW neponúka pre plug-in hybridné BMW možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom. Na druhej strane je potrebné doplniť, že v danej triede týmto prvkom výbavy disponujú len vozidlá značky Mercedes-Benz, všetky ostatné (Audi, Porsche, Volkswagen a Volvo).

BMW X5 xDrive50e

Šesťvalcový radový benzínový motor najnovšej piatej generácie spolu s rovnako novým elektromotorom dodáva systémový výkon až 360 kW (489 koní), čo znamená nárast oproti predchádzajúcemu modelu o 70 kW (96 koní). Maximum systémového krútiaceho momentu vzrástlo o 100 Nm na celkových 700 Nm.

BMW X5 xDrive50e

Nominálny výkon benzínového motora 230 kW (313 koní) dostupný v rozsahu od 5.000 do 6.500 otáčok za minútu narástol oproti predchádzajúcemu agregátu o 20 kW (27 koní), rovnaká maximálna hodnota krútiaceho momentu 450 Nm je teraz dostupná v širšom rozsahu od 1.750 do 4.700 ot/min. (predtým 1.500 až 3.500 ot/min.).

BMW X5 xDrive50e

Kompaktný elektromotor zabudovaný priamo do osemstupňovej prevodovky Steptronic Sport produkuje menovitý výkon 145 kW (197 koní), čo je nárast o 62 kW (84 koní). Inovatívny stupeň predradenia, používaný na zvýšenie efektívneho krútiaceho momentu produkovaného elektromotorom na maximálnych 450 Nm na vstupe do prevodovky, pomáha zabezpečiť ešte spontánnejší prenos výkonu.

BMW X5 xDrive50e

Model BMW X5 xDrive50e zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h, resp. 140 km/h v prípade využitia výlučne elektrického pohonu. Oproti predchodcovi (5,6 sekundy z nuly na 100 km/h, Vmax 235, resp. 135 km/h) ide o výrazné zlepšenie dynamických parametrov. K tomu zrejme prispel nielen vyšší systémový výkon, ale aj kozmetické zníženie hmotnosti (o 15 kg) z 2435 kg (DIN) pre model BMW X5 xDrive45e na 2420 kg (DIN) pre model BMW X5 xDrive50e pri zachovaní objemu palivovej nádrže 69 litrov.

BMW X5 xDrive50e

Nepatrné zníženie hmotnosti je potrebné považovať za úspech aj z dôvodu zvýšenia kapacity batérie z pôvodných 24,0 kWh (z toho využiteľných 20,9 kWh) na 29,5 kWh, resp. 25,7 kWh využiteľnej kapacity. Batéria je umiestnená pod podlahou a zadnými sedadlami, teda medzi obomi nápravami, čo prispieva k vyváženému rozloženiu hmotnosti.

BMW X5 xDrive50e

Zvýšil sa aj výkon nabíjania jednosmerným prúdom z pôvodných 3,7 kW na 7,4 kW. Plné nabitie batérie je tak možné za približne 4,5 hodiny (predchodca 6,8 hodiny!), čo má z praktického hľadiska zásadný význam pre plné využitie potenciálu plug-in hybridného pohonu.  

BMW X5 xDrive50e

Teoretický vs. reálny dojazd na elektrickú energiu

Podľa údajov automobilky má elektrický dojazd nového modelu BMW X5 xDrive50e predstavovať podľa cyklu WLTP 94 až 110 kilometrov. Aká je realita?

V priebehu dvoch dní sme najazdili až 114,6 kilometra na jedno nabitie batérie do plnej kapacity, pri priemernej spotrebe 22,2 kWh/100 km. Z najazdených elektrických kilometrov bolo 66 kilometrov na okresných cestách pri tempomate nastavenom na 90 km/h a zvyšok v meste (teda bez diaľnice).

BMW X5 xDrive50e

Napriek snahe o čisto elektrickú jazdu sa nám dvakrát pri rozjazde aktivoval spaľovací motor, preto sme približne 200 metrov (teda celkom 114,8 km) prešli v hybridnom režime (s priemernou spotrebou 0,2 litra/100 km). V oboch prípadoch to bolo pri rozjazde z miesta do mierneho kopca. Zrejme pôjde o nejakú formu bezpečnostnej poistky, pretože samotný elektrický motor má dostatok výkonu.

BMW X5 xDrive50e

Aj v praxi sa nám teda podarilo dosiahnuť výrobcom udávaný dojazd na elektrickú energiu a tých viac ako 100 kilometrov reálneho dojazdu bude pre viac ako 90% zákazníkov predstavovať reálny pohyb v elektrickom režime bez lokálnych emisií.

BMW X5 xDrive50e

Zostatok testu sme však jazdili v hybridnom jazdnom režime a po prejdení takmer sedemsto kilometrov sme podľa údajov palubného počítača dosiahli priemernú spotrebu benzínu 7,3 litra a 7,7 kWh na 100 km. Palubné počítače BMW ukazujú aj hodnoty od výroby, nami testované BMW X5 xDrive50e vykazovalo po najazdení viac ako 10.000 km priemer 8,7 litra a 4,4 kWh na 100 kilometrov. Inými slovami teda nebol využívaný plný potenciál plug-in hybridnej pohonnej sústavy.

BMW X5 xDrive50e

Ani pri plnom využívaní systémového výkonu nie je pri pravidelnom nabíjaní problém jazdiť s priemernou spotrebou paliva pod šesť litrov, napríklad pri plne nabitej batérii a po prejdení 157 kilometrov sme mali priemernú spotrebu 5,3 litra a 15,5 kWh/100 km a z celkového nájazdu bolo 99,9 kilometra na elektrinu.

BMW X5 xDrive50e

Z pohľadu užívateľského komfortu je nové BMW X5 xDrive50e výrazným posunom vpred a pre zákazníkov, ktorí môžu využiť efektivitu domáceho nabíjania (resp. nabíjania v práci) je plug-in hybridná X5 zaujímavou alternatívou k naftovým motorizáciám. Na druhej strane, pri neefektívnom, či občasnom nabíjaní nemá zo zásuvky nabíjateľný hybrid zmysel.

BMW X5 xDrive50e

Možnosť voľby a ceny

Pre zákazníkov, ktorí pravidelne absolvujú dlhé cesty je efektívnejšou voľbou niektorá z motorizácií X5 so šesťvalcovými naftovými motormi. BMW X5 xDrive30d má 219 kW (298 koní) a začína na sume 85.850,- EUR, výkonnejší model X5 xDrive40d má výkon 259 kW (352 koní) a podľa aktuálneho cenníka stojí od 90.950,- EUR. Alternatívou k nafte je benzínový šesťvalec X5 xDrive40i s výkonom 280 kW (381 koní) a cenou od 87.450,- EUR.

BMW X5 xDrive50e

Na rozdiel od BMW radu sedem je nielen pre model X7, ale aj pre modely radu X5 k dispozícii aj benzínový osemvalec a to ako X5 M60i xDrive s výkonom 390 kW (530 koní) a cenou od 110.950,- EUR alebo ako X5 M Competition s výkonom 460 kW (625 koní) a cenou od 149.000,- EUR.

BMW X5 xDrive50e

BMW X5 xDrive50e začína na sume 96.750,- EUR, nami testovaný exemplár vo farbe Atlantis Blue Metallic Individual sa s cenou vyšplhal na sumu 138.540,- EUR.

BMW X5 xDrive50e

Jazdné výkony v praxi

BMW X5 xDrive50e má už v štandardnej výbave adaptívny podvozok so vzduchovým odpružením oboch náprav, čo prispieva nielen k takmer dokonalému komfortu aj na príplatkových 22 palcových kolesách s viaclúčovými dvojfarebnými diskami (745) s pneumatikami Pirelli P Zero o rozmeroch 275/35 R22 vpredu a 315/30 R22 vzadu, ale umožňuje využiť toto SUV aj na nespevnených cestách.

BMW X5 xDrive50e

Pohonné ústrojenstvo síce disponuje nemalou silou a v priamke výbornými jazdnými výkonmi, ale tento konkrétny model musím označiť za najmenej agilný z celého modelového radu X5. Nielenže je cítiť hmotnosť (X5 xDrive40i je ľahšie o 255 kg), ale aj konštrukčne je auto ladené skôr na komfortnú jazdu. Hmotnosť je najviac cítiť na brzdách, ktorých dávkovanie nie je kvôli automaticky regulovanej rekuperácii tak prirodzené ako v prípade ostatných modelov.  

BMW X5 xDrive50e

Vynikajúce odhlučnenie z neho robí ideálneho spoločníka na rýchle diaľničné cestovanie, ale vďaka stále triezvym rozmerom sa prirodzene cíti aj v meste (4935 mm dĺžka / 2004 mm šírka / 1755 mm výška).

BMW X5 xDrive50e

V meste prichádza do úvahy jazdenie na elektrickú energiu, ktoré prispieva k pohode na palube aj akustickým komfortom pohonnej sústavy. Ďalšou príjemnou možnosťou využitia hybridného pohonu je klimatizácia interiéru aj pri vypnutom spaľovacom motore. V horúcich letných dňoch sme si mohli auto pred-klimatizovať na požadovanú teplotu.

BMW X5 xDrive50e

Interiér ponúka vďaka celkovej dĺžke takmer 5 metrov a rázvoru 2.975 milimetrov veľkorysý vnútorný priestor a excelentný komfort sedenia v oboch radoch sedadiel. Samozrejme vodič a jeho spolujazdec vpredu sú rozmaznávaný príplatkovými komfortnými sedadlami, v našom prípade vybavenými nielen vyhrievaním a ventiláciou, ale aj masážnymi funkciami.    

BMW X5 xDrive50e

Facelift modelového radu X5 prináša v interiéri pomerne zásadné zmeny, avšak tak ako sa mi úprava zovňajšku páči, interiér bol krajší a funkčne lepší v pred-faceliftovej verzii. Rozsiahla zmena dizajnu interiéru mala priniesť optimalizáciu ovládania a ďalšie digitálne služby vďaka zavedeniu najnovšej generácie BMW iDrive s BMW Curved Display.

BMW X5 xDrive50e

Prístrojový informačný panel má 12,3-palcový displej a spoločne s 14,9-palcovým ovládací displej je umiestnený za jedinou sklenenou plochou zakrivenou smerom k vodičovi. Prístrojový panel je však oproti volantu nepatrne vyosený, resp. natočený smerom k bočnému oknu, čo môže psychicky labilnejších jedincov neprimerane vyrušovať.  

BMW X5 xDrive50e

Zmizli aj fyzické ovládače klimatizácie, jej výduchy majú výrazne jednoduchší tvar. Podľa môjho názoru síce pôsobia nové prvky palubnej dosky čistejším, upratanejším dojmom, na druhej strane po stránke vnímanej kvality ide o krok nesprávnym smerom. Nové prvky náladového osvetlenia to nezachránia. Volant, výplne dverí, sedadlá, ale aj stredový tunel však pôsobia solídnym dojmom prémiovej kvality.

BMW X5 xDrive50e

Záver a odporúčanie

BMW X5 po facelifte pôsobí naozaj sviežim dojmom, o 35 milimetrov užšie svetlomety jednoduchšieho tvaru a jednoduchšie pôsobiaci predný nárazník M Sport balíka dodávajú potrebnú dynamiku. Rovnako zadné svetlá sú vítanou zmenou, aj vďaka nim pôsobí auto skutočne príťažlivým dojmom.

BMW X5 xDrive50e

BMW X5 pred faceliftom na mňa po dizajnovej stránke pôsobila treochu smutne nerozhodnutým dojmom, po facelifte je to opäť aj svojim dizajnom mimoriadne žiadúce auto. Pre tradičného zákazníka modelu X5 je dôležitý celkový dojem z auta a ten v dobrom pripomína predchádzajúce dve generácie, no s potrebnou dávkou progresu.

BMW X5 xDrive50e

V rámci modelového radu X5 najväčší technologický update získala práve testovaná plug-in hybridná verzia BMW X5 xDrive50e. Okrem vyššej hmotnosti a cene je určitou nevýhodou aj menší batožinový priestor, ktorý má základný objem 500 litrov a po sklopení zadných sedadiel 1.720 litrov. Ostatné motorizácie majú objem 650, resp. až 1.870 litrov.

BMW X5 xDrive50e

Plug-in hybridná verzia nemusí vyhovovať všetkým zákazníkom, no vďaka výbornému komfortu a použiteľnému elektrickému dojazdu môže osloviť tých, ktorí jazdia prevažnú väčšinu jázd na kratšie vzdialenosti, či v meste. Pre tých ostatných má BMW v ponuke atraktívnu paletu šesťvalcových a osemvalcových motorizácií.

BMW X5 xDrive50e

Popularita BMW X5 aj na európskom trhu je pochopiteľná a s vydareným nekontroverzným faceliftom má potenciál osloviť ešte širší okruh zákazníkov.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.