Mníchovská automobilka zdanlivo testuje reakcie publika čoraz kontroverznejšími dizajnovými kreáciami. Po prvej živej skúsenosti a niekoľkých desiatkach kilometrov už vieme, že model XM je úplne presným obrazom dnešnej digitálnej spoločnosti. Je to však dobre?
BMW XM bolo predstavené minulý rok v rámci osláv 50. výročia športovej divízie automobilky, spoločnosti M GmbH. Po modeli BWM M1 ide v dlhej histórii značky len o druhý samostatný model s najsilnejším písmenom v názve. XM? Áno, väčšina z nás si v mysli okamžite predstaví svojskú limuzínu od Citröenu, ale jednoduché dvojpísmenové označenie od BMW má svoj vlastný význam. Písmeno „X“ samozrejme odkazuje na modely SAV (SUV v reči BMW) a „M“ by mohlo znamenať odkaz na športovú divíziu značky. V skutočnosti však znamená niečo iné: „M“ ako „Marketing“ s veľkým počiatočným písmenom.
Žijeme si takú dobu... Ak chcete uspieť u znudeného digitálneho publika, potrebujete vzbudiť záujem a to v zlomku sekundy, inak sa pozornosť diváka presunie inam. Potrebujete videnia, lajky, zdieľania, potrebujete, aby sa o vás hovorilo, inak nie ste zaujímaví. A BMW XM plní úlohu nositeľa pozornosti dokonale. Neverím, že niekto pri prvom zahliadnutí považoval XM za pekné auto, ale som si istý, že vzbudilo okamžitú pozornosť. Fanúšikovia značky a majitelia modelov začínajúcich na písmeno „E“ si zrejme povzdychli niečo o smerovaní značky, ale tí, ktorí majú potrebný rozpočet a túžia po pozornosti boli nadšení.
A úprimne musím priznať, že odvážny dizajn naozaj má svoje čaro. Ak by som ho mal vystihnúť dvomi slovami, bude to Brutalosaurus Maximus. Prvý dojem skutočne neklamal a všetci, ktorí v rámci nášho testovacieho poldňa XM videli naživo použili v nejakom spojení slovo B-R-U-T-Á-L-N-E!
Uvádzacia farba Cape York Green s bronzovo-zlatými doplnkami a absurdnými 23 palcovými kolesami M Starspoke 923 Bicolour Night Gold s pneumatikami Pirelli P Zero s rozmerom HL275/35 R23 vpredu a HL315/30 R23 vzadu (za príplatok 3.163,- EUR) tvoria dokonalú kombináciu. BMW XM v pohybe pripomína vďaka zlatej farbe bojový voz gréckeho boha vojny.
Štandardné adaptívne tlmiče a aktívna stabilizácia náklonov (M Suspension Professional) majú s veľkými kolesami a hmotnosťou minimálne 2.700 kilogramov poriadne veľa práce, ale napriek tomu môžem podvozok označiť za dostatočne komfortný. Samozrejme, nie je to BMW i7 na vzduchu, ale to asi nikto nemôže očakávať, však?
BMW XM je tiež prvým M modelom s natáčanou zadnou nápravou (Integral Active Steering), ktorá zjednodušuje manévrovanie pri nízkych rýchlostiach a pri tých vysokých by mala podporovať stabilitu. BMW XM má maximálnu rýchlosť štandardne limitovanú na 250 km/h, ale jazdecký M balíček (M Drivers Package za príplatok 2.532,- EUR) tento limit posunie na 270 km/h.
BMW XM je poháňané hybridnou pohonnou sústavou M HYBRID s výrobcom udávaným systémovým výkonom 480 kW (653 koní) a silou 800 Nm. Základom pre prvý nabíjateľný hybrid od divízie M je nový vidlicový osemvalec s objemom 4.395 cm³ a výkonom 360 kW (489 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.400 do 7.200 (!) otáčok za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu produkovaná benzínovým osemvalcom 650 Nm je k dispozícii v pásme od 1.600 do 5.000 otáčok za minútu. Zvyšný výkon (147 kW / 197 koní pri 7.000 otáčkach a 280 Nm v rozsahu od 100 do 5.500 otáčok) dodáva elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Vďaka predradenému prevodu elektromotor posiela cez prevodovku až 450 Nm.
Informácie o systémovom výkone síce znejú ohromujúco, ale v kombinácii s hmotnosťou 2,7 tony a údajom o zrýchlení z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy je reálne vnímaná dynamika... trochu slabšia. BMW XM zďaleka nepôsobí tak výbušným dojmom ako BMW X5 M Competition a pokiaľ ma spomienkový optimizmus neoklamal, tak aj BMW X7 M60i xDrive pôsobilo pri zrýchľovaní dravším dojmom. BMW XM pôsobí ako (ťažké) auto s výkonom 500 koní, čo zodpovedá výkonu spaľovacieho motora. Ak by vám však naozaj chýbal výkon, k dispozícii je ešte výkonnejší model BMW XM Label Red.
Primeraný komfort podvozka nemá negatívny vplyv na agilné jazdné vlastnosti, BMW XM je napriek totožnému rázvoru (3.105 milimetrov) jednoznačne obratnejšie ako BMW X7 M60i xDrive, ale ak hľadáte nekompromisnú jazdnú dynamiku v kabáte mníchovského SUV, správnou voľbou bude BMW X5 M Competition.
Okrem výrazného dizajnu je druhou hlavnou devízou modelu XM priestranný interiér. Dizajnové orgie sa odohrávajú predovšetkým na alcantarou potiahnutom a podsvietenom strope, ale samotný interiér je mixom tradičných prvkov bavorskej automobilky („starý volant“) a novej show éry (BMW Individual koža Merino s exkluzívnym obsahom Deep Petrol za 2.584,- EUR).
Exkluzívna zadná pohovka M Lounge ponúka mimoriadne pohodlné miesto na sedenie a z BMW XM robí diaľkový cestovateľský špeciál pre štyri osoby. Zadné sedadlá sú v tomto prípade dokonca pohodlnejšie ako samostatné príplatkové sedadlá v druhom rade pre BMW X7 M60i xDrive. Aby sme boli spravodliví, podobný pohovkový koncept sedenia priniesol už model BMW iX, ktorý sa zjavne inšpiroval modelmi Rolls-Royce.
Niekoľko desiatok kilometrov nám síce neposkytlo odpovede na všetky otázky, ale s istotou môžeme konštatovať, že BMW XM si svojich zákazníkov nájde. Nielenže je tým najvýraznejším SUV v ponuke mníchovskej automobilky, ale ako nabíjateľný hybrid so slušným elektrickým dojazdom (82 až 88 kilometrov pri využiteľnej kapacite batérie 25,7 kWh /celkovej 29,5 kWh/) dáva ospravedlniteľný zmysel existencie aj v mestskom prostredí. A verte, tichý pohyb na elektromotor ocenia aj pasažieri v druhom rade, ktorí si pokojne môžu po náročnom dni aj zdriemnuť.
Dáva hybridné pohonné ústrojenstvo zmysel aj z pohľadu reálnej spotreby? S výnimkou dvoch desiatok kilometrov v meste na elektrický pohon som zvyšok trasy jazdil v automatickom hybridnom režime s výslednou priemernou spotrebou 14,5 litra benzínu a 3,5 kWh elektrickej energie na 100 km. S ohľadom na výkon, hmotnosť a spôsob jazdy je to akceptovateľná spotreba, ktorá je v porovnaní napríklad s často spomínaným BMW X7 M60i xDrive výrazne nižšia... ale samozrejme má veľmi ďaleko od skutočne ekologickej dopravy.
BMW XM ponúka batožinový priestor so základným objemom 527 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1.820 litrov, dokonca si môžete ťahať brzdené prívesy s hmotnosťou do 2,7 tony (ak potrebujete viac, je tu Touareg R), pokojne teda môže slúžiť ako plnohodnotné rodinné auto. Predpokladom pre obstaranie XMka je dostatočný rozpočet (od 171.450,- EUR, testovaný exemplár 187.697,- EUR) a povaha extroverta.
BMW XM je show-car, ktorý v každodennej realite nudných vozidiel prináša vzrušenie z výnimočného a, áno, aj určitú radosť z jazdy charakteristickú pre mníchovské modely SAV.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj, Interiér (galéria): BMW Slovensko (Samuel Zaťko), v texte: BMW