Hovorí sa, že nikdy nie je zlé počasie na auto s otvorenou strechou, len sa treba poriadne obliecť. Mal som možnosť preveriť túto legendu na vlastnej koži. Práve v jediný deň nášho jednodňového testu pršalo. Vlastne nepršalo..., lialo ako z hasičského auta pri hasení požiaru.
Postupom času sme si zvykli, že k BMW akosi samozrejme patrí označenie xDrive, obľúbenosti pohonu všetkých kolies zodpovedá aj väčšinový podiel na predajoch bavorskej automobilky. Fanúšik modrobielej značky si však stále môže vybrať aj autá, ktoré ctia mníchovskú tradíciu pohonu jednej nápravy.
BMW Z4 je čistokrvný dvojmiestny roadster. Ponúka miesto pre jazdca a spolujazdca so silným žalúdkom, látkovú strechu a pohon výlučne zadných kolies. Trošku som sa pousmial, keď mi Richard pri odovzdávaní kľúčov od vozidla hovoril, že v daždi sa s najsilnejšou zet4kou nedá poriadne jazdiť. Ja som si na to spomínal inak, ale BMW Z4 M40i pre modelový rok 2023 ma poučila, že spomienkový optimizmus býva často nepresný.
Trojlitrový benzínový šesťvalec B58B30 s výkonom 250 kW (340 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.000 do 6.500 otáčok za minútu (!) dokáže na mokrom povrchu silou celých 500 Nm dostupnou už od 1.600 do 4.500 otáčok za minútu kedykoľvek premôcť trakčnú kontrolu a stabilizačný systém má vtedy plno práce. Nie je to sťažnosť, práve naopak.
Musíte byť v strehu a celý čas vozidlo skutočne riadiť, pri akomkoľvek razantnejšom zošliapnutí akcelerátora začne zadok auta tancovať sambu. Nielen v zákrutách, ale aj pri jazde v priamom smere treba silu dávkovať opatrne. Uvedené platí pre športové režimy (Sport a Sport Individual), ale čiastočne aj pre režim Comfort. Ak chcete byť menej opatrný, k dispozícii je jazdný režim Eco Pro.
Automatická osemstupňová prevodovka Steptronic radí bez výhrad, v komfortnom režime príjemne hladko, v športových režimoch trochu melodramaticky kope, ale to patrí k rituálu. Na suchom povrchu vďaka nej dokáže roadster vystreliť z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy a zrýchľuje až do limitovanej maximálnej rýchlosti 250 km/h. Po predchádzajúcej skúsenosti na skutočnej nemeckej diaľnici musím doplniť, že cestovné rýchlosti nad 200 km/h (na suchom asfalte) sú napriek krátkemu rázvoru (2.470 mm) úplne prirodzené.
Na dažďom zaplavenej ceste je potrebné vyvarovať sa prudkých zmien polohy akcelerátora a užívať si skutočné riadenie silnej zadokolky. Vďaka koncepcii pohonu sú hrboľaté okresky aj pri legálnych rýchlostiach intenzívnym zážitkom... Pre model M40i je k dispozícii sériové adaptívne odpruženie s elektronicky ovládanými tlmičmi (ideálne nastavenie pre slovenské, ale aj niektoré rakúske cesty je samozrejme režim Comfort), M športové brzdy a tiež aktívny samosvorný M Sport diferenciál na poháňanej náprave.
V priebehu dňa postupne prestáva liať a už iba prší... a strecha ide dolu. S vytiahnutými bočnými oknami a natiahnutou veternou clonou do interiéru už v rýchlostiach okolo 80 km/h padá minimum vody. Nepremokavá bunda a správna pokrývka hlavy riešia všetko ostatné, trochu vody je vždy príjemnejšie ako pečúce letné slnko. Takže áno, z vlastnej skúsenosti potvrdzujem, že zlé počasie pre roadster neexistuje a BMW Z4 si užijete v každom počasí.
Ale aj so zatvorenou látkovou strechou ponúka roadster zážitkovú jazdu, trochu limitovanú slabším výhľadom z auta. Pri otvorenej streche jednoducho vidíte lepšie a vnímate viac podnetov okolia. Ak ste romantická duša, určite vás poteší aj zvuk kvapiek dopadajúcich na látkovú strechu... Klasická látková strecha má oproti pevných skladacím strechám výhodu rýchlejšieho zloženia a otvorenia, v prípade BMW Z4 trvajú obidva procesy len 10 sekúnd. Manipuláciu so strechou si môžete dovoliť aj v pohybe a to až do rýchlosti 50 km/h.
Časomiera ukazuje dve hodiny do vrátenia auta, prestáva pršať a asfalt pomaly suší vychádzajúce slnko. Ideálne počasie pre jazdu s otvorenou strechou a pod plným plynom (povedzme, že v rámci pravidiel premávky na pozemných komunikáciách).
BMW Z4 je jednoúčelový nástroj pre generovanie jedinečnej radosti z jazdy, ktorý občas dokáže poslúžiť na pragmatickú dopravu z bodu A do bodu B. Kompaktné rozmery (dĺžka 4.324 mm / šírka 1.864 mm a výška 1.304 mm) ponúkajú intímny priestor pre dvoch ľudí cestujúcich s ľahkou batožinou (objem batožinového priestoru je len 281 litrov a užitočné zaťaženie 295 kilogramov).
Nájde sa pre Z4 miesto aj na slovenskom trhu? Verím, že áno, nakoniec BMW Z4 nemá žiadneho priameho konkurenta s rovnakou koncepciou pohonu (FR – Front Engine / Rear Wheel Drive). Mercedes-Benz ukončil výrobu konkurenčného modelu SLC (predtým známy pod označením SLK) a sesterský model Toyota Supra je zase k dispozícii výlučne ako kupé (najnovšie aj s manuálnou prevodovkou).
Cena nami testovaného modelu Z4 M40i (79.275,00 EUR, základ od 67.000,- EUR) zodpovedá dobre vybaveným superhatchom (Audi RS 3, Mercedes-AMG A 45 S). Áno, tie poskytujú viac prepravnej kapacity, ale menej zábavy za volantom. Priaznivci jazdy s otvorenou strechou ocenia aj jazdu v medziach zákonných rýchlostných limitov.
Aktuálna tretia generácia modelu Z4 sa vyrába od roku 2018 na výrobných linkách Magna Steyr Fahrzuegtechnik v rakúskom Grazi. Pre modelový rok 2023 je pre všetky tri dostupné motorizácie štandardnou výbavou balík M Sport. Doplnená štandardná výbava a zefektívnenie štruktúry ponuky znamená, že už nie sú k dispozícii rady výbavy Advantage, Sport Line a M Sport. Novinkou sú tri nové laky, fialová metalíza Thundernight, ktorú vidíte na fotografiách, metalíza Portimao Blue a Skyscarper Grey. K dispozícii je ešte biela, červená, čierna a matná sivá (Frozen Grey).
Nové príplatkové devätnásťpalcové kolesá V-spoke style 772 M Bicolour Jet Black matt (za príplatok 1.137,- EUR) v našom prípade obúvali pneumatiky Continental Sport Contact6 s rozmerom 255/35 ZR19 vpredu a 275/35 ZR19 vzadu. Čierne lúče a vysokoleštená obruba sú trochu retro, ale ku klasickým proporciám roadstera s dlhou prednou kapotou, kabínou posadenou k zadnej náprave a krátkym vekom kufra sa výborne hodia.
Architektúra interiéru so systémom BMW Live Cockpit Professional, s dvomi samostatnými displejmi s uhlopriečkou 10,25 palcov, zostala bezo zmien, súčasťou štandardnej výbavy sú pre všetky motorizácie športové sedadlá, vyhrievanie sedadiel, veterný deflektor, rozšírený úložný priestor, nakladací otvor medzi sedadlami, parkovacie snímače PDC so senzormi vpredu a vzadu, automaticky stmievateľné vnútorné spätné zrkadlo a dvojzónová automatická klimatizácia. Základná štvorvalcová verzia má sériovou kožou potiahnuté sedadlá, výkonnejší štvorvalec a šesťvalcová verzia majú štandardne kombináciu kože a alcantary; model Z4 sDrive30i získal v rámci modelových zmien palubnú dosku potiahnutú syntetickým materiálom Sensatec.
Popri testovanom vrcholnom šesťvalci sú k dispozícii dva modely so štvorvalcovým prepĺňaným motorom s objemom dvoch litrov. Model Z4 sDrive20i s výkonom 145 kW (197 koní) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm zrýchľuje so sériovou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy (automat za 6,6 sekundy), výkonnejšia verzia Z4 sDrive30i má výkon 190 kW (258 koní) a z nuly na sto km/h zrýchľuje so štandardným osemstupňovým automatom za 5,4 sekundy.
Určitým sklamaním modelových zmien pre rok 2023 je absencia manuálnej prevodovky pre šesťvalcový motor, po uvedení manuálnej prevodovky pre šesťvalec v Toyote Supra som očakával podobný krok aj pre BMW Z4. Len pre zaujímavosť, model Z4 M40i má pre americký trh výkon až 285 kW (387 koní), v Európe máme slabšiu verziu z dôvodu... veď viete prečo.
Modelové zmeny pre rok 2023 s ohľadom na ich rozsah nemôžeme nazvať faceliftom, ale na druhej strane musím konštatovať, že rozsiahlejšie zmeny neboli vôbec potrebné. Ostré krivky dizajnu BMW Z4 sú naďalej aktuálne, ponuka motorizácií pokrýva široké výkonové spektrum a jedinečnému postaveniu na trhu zodpovedajú aj doterajšie predaje. Do septembra 2022 sa z tretej generácie modelu Z4 predalo viac ako 55 tisíc kusov, pričom najvýkonnejšia verzia M40i so šesťvalcom sa na celosvetových predajoch podieľa viac ako 30 percentami, na domácom nemeckom trhu je to až 48 percent (!). Najdôležitejším trhom pre jediný roadster v ponuke mníchovskej automobilky je práve Nemecko, kde sa predalo približne 26 percent všetkých vozidiel z aktuálnej modelovej generácie, nasleduje USA so sedemnástimi percentami, Čína, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Írska a Japonsko.
Autor: Miro Vilím, Foto: Miro Vilím
P.S. Slnečné fotky a fotografie interiéru testovaného exempláru nájdete na stránke BMW, ich autorom je Samuel Zaťko.