Amy Zaťková

16.10.2023

Andrej Šuhaj

CUPRA dala svetu Formentor a svet jej za to ďakuje. Pre mnohých to môže byť len ďalšie „celkom dobre“ vyzerajúce auto na cestách, ale pre mňa má Formentor svoj špecifický, výnimočný príbeh a určite nie som sama.


Aj keby sa zdalo, že päťročná história v CV-čku športovej divízie SEAT-u je krátky čas na víťazstvá, CUPRA dokazuje, že na čase nezáleží a autám s medenou značkou sa u nás veľmi dobre darí. CUPRA zvládla obohatiť svet automobilov o veľmi atraktívny, dizajnovo výrazný model, ktorý nevznikol obyčajnou transformáciou základného „starého, dobrého” modelu SEATu.  

Bronzovo-medený znak plodnosti, dynamické tvary crossovera v každom možnom odtieni sivej a k tomu výrazný zvukový prejav. Iná odpoveď, ako Formentor (zatiaľ) neexistuje. A predsa...

„Čo je to za auto?”, pýta sa ma (nevedomý) sused. Cupra, Cupra Formentor! S počudovaním zisťujem, že tak výrazné auto si doposiaľ niekto nevšimol na cestách. No nič, tak sleduj a počúvaj… pán sused.

Formentor predstavuje celú postupku širokej škály motorizácií, od 150 koňových predokoliek, cez benzínové a naftové motorizácie s pohonom všetkých kolies, až po famózny päťvalec.

Formentor je iný, je emočný, je dizajnovo výrazný, hlučný, vášnivý a šokantný. Toto športové CUV, ako hlavný pilier značky sa k nám tentokrát  dostal ako Tribe Edition, samozrejme v jednom z odtieňov sivej a so svojimi špecifikami výbavy. V čom je Tribe Edition iný ako tie ostatné?

CUPRA Formentor Tribe

Zelenošedá metalíza, matné spätné zrkadlá či ochranné lišty,  devätnásť palcové čierne lakované disky. Ak jazdí pred Vami za tmy, na míle ho vďaka jednoliatemu svetelnému pásu rozpoznáte. Príjemným osviežením je aj projektovanie značky samotnej ako uvítací motív. Je to.., ako keď vás doma hneď pri dverách víta Vaša polovička alebo štvornohý miláčik.

CUPRA Formentor Tribe

Nová šedá s oficiálnym názvom Cliff Grey vlastne nie je vôbec sivá, je skôr zelená, ktorú máte mať  za periodický príplatok 333 €. V Edícii Tribe máte na výber 3 motorizácie – 2.0 TSI 180 kW, 2.0 TSI s 228 kW 4 – kolku a plug-in hybridnú 1.4 ku.

CUPRA Formentor Tribe

Volant s perforovanou kožou padne do rúk ako uliaty. Oku zalichotí aj elegantné logo značky na volante, ktoré dolaďuje jeho estetiku.

CUPRA Formentor Tribe

Ešte viac, ako veniec volantu, potešia dvojičky, symetricky umiestnené satelitné tlačidlá, ktoré dokážu zmeniť nudný deň. V hlavnej úlohe „Janky“ je Start Engine, „Danku“ stelesňuje s(c)uprové tlačidlo pre zmenu jazdného režimu, ktoré Vás dostane do iných parametrov (tomu sa hovorí zázraky a nemožné na počkanie).

CUPRA Formentor Tribe CUPRA Formentor Tribe CUPRA Formentor Tribe

Virtuálny digitálny cockpit má (možno zbytočne) veľký počet výberu zobrazovaných parametrov. Dvanásť palcová dotyková obrazovka infotainmentu je vizuálnym stredobodom prvého radu sedadiel, je zdrojom tepelného, náladového, či zvukového komfortu. Tribe Edition ponúka v sériovej výbave inteligentné ambientné osvetlenie Plus. Koncert na želanie cez audiosystém BEATS Sound System môžete mať za 556 EUR.  

CUPRA Formentor Tribe

Pochvalu si zaslúžia sedadlá, ktoré sú elektricky nastaviteľné s integrovanou hlavovou opierkou a pamäťou nastavenia polohy sedadla, s poťahom „a la“ Alcantara s výstižným názvom Dinamica, čierna Coffee. Totožný materiál sa nachádza aj na vnútornej strane dverí.

CUPRA Formentor Tribe

Komfort a bezpečnosť sa môže navýšiť o príplatkový systém 360 stupňovej kamery, Travel Assist, ktorý v tandeme s navigáciou dokáže dobrzďovať do zákruty, či križovatky, asistované vybočenie z pruhu, ktoré môže iniciovať obyčajný minimalistický pohyb ukazováka – áno, svoj úmysel treba naznačiť smerovkou. Novinkou sú Matrix LED svetlá, ktoré sú malý krok pre Formentor, ale veľký komfort pre človeka.

CUPRA Formentor Tribe

Ako to všetko spolu ladí? Formentor je jednoznačne auto, ktoré evokuje mnoho rôznych pocitov. Vďaka dominantnej kapote, ktorú celý čas vnímate pred očami, môžete mať (falošný) pocit „mocenskej nadradenosti“. Zároveň,  je akýmsi psychológom, ktorý za sekundu dokáže to, čo žiadne iné terapeutické sedenie za tak krátky čas nikdy nedosiahne. Za pár sekúnd vzrastie ego toho, kto sa odváži zatlačiť to – už spomínané CUPRO-vé tlačidlo. 

CUPRA Formentor Tribe

Formentor by nebol tým správnym chuligánom, keby sa pod dynamicky tvarovanou kapotou neukrýval benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 310 koní, zrýchlením z nuly na stovku za 4,9 sekúnd, maximálkou 250 km/h a pohonom 4x4. Motor kooperuje so 7 stupňovou automatickou prevodovkou.  Jazdiť môžete v režimoch Normal – kde je dynamika ešte veľmi nesmelá, v režime Sport sa mení na „bezočivého krikľúňa“, kedy okrem neprirodzeného zvuku motora pribudnú aj medziplyny pri podraďovaní. Na urevané CUV (Coupe Utility Vehicle) s umelým „prízvukom/dozvukom“ sa zmení v režime CUPRA, ktorého osobnosť sa plnohodnotne môže prejaviť skôr na okruhu, ako na bežných komunikáciách. Úprimne, nerozumiem celkom nápadu vytvoriť umelý zvuk motora, keď práve čistý zvukový prejav dvojlitrového štvorvalca je jedným z tých momentov, ktoré dokážu za sedem sekúnd dokonale chytiť za srdce. Prekvapivo sa tu nájde aj režim Offroad, čo potvrdzuje multifunkčnosť jediného auta. Najideálnejším riešením pre nastavenie optimálnych parametrov podľa osobných preferencií je režim Individual, ktorý dokáže uspokojiť širokú motoristickú obec.

CUPRA Formentor Tribe

Rýchle auto potrebuje mať efektívne brzdy. Ak by ste lipli na safety first, okrem sériových bŕzd máte možnosť vybrať si príplatkové Brembo brzdy, ktoré môžu zážitok z jazdy ešte zintenzívniť. Či už s brembami alebo bez nich, kto si trúfa s plynom na podlahe vyberať zákruty, smelo do toho. Aj keď sa Formentor radí medzi crossovery, môžete v ňom mať pocit, ako v hot hatch-och. Teoreticky sa to môže pripísať platforme MQB Evo.

CUPRA Formentor Tribe

Sedieť za volantom športovejších verzií Formentorov označovaných VZ (Veloz) je v každom prípade zážitok, ktorého hranice si primárne určuje vodič. Môže to znamenať pohodlnú cestu spojenú s rozvozom detí do vzdelávacích inštitúcií, môže to byť svižná každodenná cesta do práce alebo zážitkový ranný výjazd na blízky kopec. Nech je to ktorákoľvek situácia, každý kilometer si dokážete plnohodnotne užiť.

CUPRA Formentor Tribe

Priemerná spotreba počas nášho testu sa ustálila tesne pod 10 litrami na 100 km, konkrétne 9,9 l/100 km. Okrem vyššej spotreby je žiaľ vyššia aj cena modelu. CUPRA Formentor Tribe 2.0 TSI 310 4D DSG bez možných príplatkov začína na cene 59 170,- EUR.

CUPRA Formentor Tribe

Chlapci zo Zomri, MMA bojovníčka, dizajnérka, šéfkuchár, ako aj mnoho ďalších spokojných vlastníkov z radov civilných zamestnaní sa určite zhodnú na tom, že Formentor má svojho španielskeho charizmatického ducha, ktorého multifunkčnosť, športovosť a pohodlie poslúžia nielen našim každodenným cyklickým povinnostiach, ale dokážu nás dostať do radostnej atmosféry z jazdy.

CUPRA Formentor Tribe

Vďaka za všetko, chuligán s medeným erbom wink.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.