Prvé informácie o päťvalcovom motore v modeli Formentor som zverejnil už v júni 2020. Mnohí vtedy pochybovali a tvrdili, že Audi si tento motor nechá výlučne pre seba.
Po viac ako troch rokoch od prvého článku nám v redakcii pristál na krátky test špeciál práve s päťvalcom 2,5 TSI pod dlhou prednou kapotou. Kruh sa uzavrel.
Legendárny päťvalec si CUPRA dopriala k svojim tretím narodeninám a predstavením sériovej podoby päťvalcového Formentora v júni 2021 zacementovala svoj imidž prémiovej odnože materskej automobilky SEAT. Veľmi som neveril, že sa úplne novej značke podarí na náročnom automobilovom trhu etablovať, opak je však pravdou. Značke CUPRA sa výnimočne darí aj na slovenskom trhu a základom úspechu je práve Formentor, medzičasom dostupný so širokou ponukou motorizácií.
Vrcholom ponuky je Formentor VZ5 ako limitka, ktorej sa vyrobí len 7.000 kusov. Pár desiatok kusov sa vďaka úsiliu slovenského importéra dostalo aj na slovenský trh.
Maximálny výkon päťvalcového motora 287 kW (390 koní) dostupný od 5.700 do 7.000 otáčok za min. a maximum krútiaceho momentu 480 Nm (od 2.250 do 5.700 otáčok za minútu) prenáša na všetky štyri kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 1.707 kilogramov vážiacemu crossoveru len 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.
Legendárny motor ešte pod označením 2,5 TFSI automobiloví nadšenci veľmi dobre poznajú zo športových modelov inej značky materského koncernu, nakoniec v rokoch 2010 – 2018 získal deväťkrát za sebou prestížny medzinárodný titul motor roka (International Engine of the Year) v objemovej kategórii 2,0 – 2,5 litra. Pre použitie v modeli CUPRA Formentor VZ5 dostal špecifické modifikácie, napríklad v oblasti chladiacej sústavy.
Bez ohľadu na marketingové chválospevy, päťvalec odkazuje svojim charakterom do dávnejšej minulosti. Pod hranicou tritisíc otáčok sa zbiera len veľmi vlažne a štvorvalec TSI s výkonom 310 koní pôsobí v rovnakom aute podstatne výbušnejším dojmom. Päťvalec má navrch vo vysokých otáčkach, pokojne sa nechá vytáčať až k hranici 7.200 otáčok za minútu a namiesto vo vysokých otáčkach trochu utrápeného zvuku štvorvalca práve vtedy vrcholí jeho päťvalcový barytón. Typický päťvalcový zvuk je výsledkom slušného objemu a zapaľovacej sekvencie 1-2-4-5-3.
Formentor VZ5 je síce predovšetkým o motore, ale pozornosť zasluhuje aj pohon všetkých kolies 4Drive, ktorý na rozdiel od slabších súrodencov disponuje technológiou Torque Splitter, ktorá vďaka dvom spojkám dokáže rozdeľovať silu aj medzi kolesami zadnej nápravy. Nakoniec, rovnaké technické riešenie už poznáme z iných koncernových modelov. Použitej technológii zodpovedá aj jazdný režim Drift, ktorý dopĺňa už známe nastavenia Comfort, úplne zbytočný Sport, CUPRA, nastaviteľný Individual a úsmevný Offroad. Driftovací jazdný režim je však určený predovšetkým na uzavreté plochy, na bežných okresných cestách je podľa môjho opatrného názoru prebytočný. Podobne ako obdobné systémy konkurencie, aj vo VZ5ke pôsobí trochu umelo a niekedy snáď aj nevypočítateľne. Naopak, režim CUPRA a Individual v najostrejšom nastavení majú príjemnú, neutrálnu až jemne pretáčavú charakteristiku pohonu, ktorá je ideálna na rýchlu, efektívnu, ale aj zábavnú jazdu. Na voľbu jednotlivých jazdných režimov slúži tlačidlo CUPRA na multifunkčnom športovom volante alebo menu na dotykovej obrazovke multimediálneho systému.
O spomalenie sa starajú sériové brzdy s prednými kotúčmi s rozmerom 375x36 milimetrov, do ktorých sa zakusujú šesťpiestikové brzdiče Akebono. Masívne brzdy však trochu zaostávajú za mojimi očakávaniami a na tvrdú okruhovú jazdu rovno zabudnite. Na druhej strane, Formentor ani vo svojich verziách Veloz nebol koncipovaný na pretekársky okruh a na tých okresných cestách je brzdný účinok dostatočný.
Exkluzívne pre model VZ5 dostal Formentor špecifické 20 palcové disky, v našom prípade obuté do vynikajúcich pneumatík Continental Sport Contact 7 s rozmerom 255/35 ZR 20. Sériové adaptívne tlmiče pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s 15 úrovňami tlmenia kontinuálne regulujú charakteristiku pruženia individuálne pre každé koleso podľa momentálnej jazdnej situácie a jazdného režimu nastaveného vodičom.
Charakteristiku tlmičov pruženia vodič môže v režime Individual plynulo nastavovať pomocou dotykového digitálneho posúvača DCC Slider na displeji systému infotainmentu. Napriek adaptívnym tlmičom svedčí modelu VZ5 najmä hladký asfalt, séria krátkych priečnych nerovností dokáže podvozok posadený k ceste o ďalších 10 mm bližšie (oproti modelu Veloz s výkonom 310 koní) poriadne zamestnať.
Progresívne riadenie s elektromechanickým posilňovačom je štandardným prvkom vybavenia. Je rýchle a presné, ale nečakajte od neho dokonalú spätnú väzbu. Pohyby auta vnímate najmä vďaka dokonalému posedu za volantom, ten je však aj z dôvodu aplikácie sériových športových sedadiel charakteristický aj pre bežné verzie modelu. Formentor je síce formálne crossover s jemne lepšou priechodnosťou na nespevnenom povrchu, ale vďaka relatívne malej celkovej výške (1.528 mm bez strešných lyžín) a nízko umiestneným sedadlám sa pocitovo v dobrom zmysle vyrovná klasickým ostrým hatchbackom.
Najsilnejší model Formentor VZ5 sa od svojich bežných súrodencov líši len minimálne a najvýraznejším rozlišovacím prvkom je v zadnom nárazníku umiestnený špecifický karbónový difúzor, ktorý po bokoch lemujú diagonálne usporiadané dvojité koncovky výfuku medenej farby. Nápis CUPRA na dverách batožinového priestoru je vo farbe čierneho chrómu (Black Chrome), rovnako ako nové exkluzívne logo VZ5.
Modelované línie kapoty motora smerujú k metalickému logu CUPRA na maske chladiča. Jej mriežka má nový rámik vo farbe Sport Black Matt, mriežka v nárazníku, privádzajúca vzduch k chladiču má tiež nový dizajn. Pod charakteristickými svetlometmi CUPRA sú dva otvory na vstup vzduchu, dodávajúce vozidlu agresívnejšiu tvár. Karbónové bočné lamely v nárazníku usmerňujú prúdenie k chladiču komprimovaného vzduchu, čím optimalizujú účinnosť prepĺňania. Pri pohľade zboku upútajú obklady lemov blatníkov, zabezpečujúce potrebné prekrytie pneumatík pri zväčšenom rozchode náprav verzie VZ5.
V našom prípade bola karoséria odetá do šedej farby Magnetic Tech Matt dostupnej za príplatok 1.466,- EUR. Táto položka bola tou najvyššou zo skromnej príplatkovej výbavy, ktorá základnú cenovku 67.630,- EUR* vystrelila za hranicu sedemdesiattisíc, konkrétne 70.421,- EUR. Škrupinové sedadlá CUP by vás stáli ďalších dva a pol tisíca. Ak sa spýtate, či je to adekvátna cena... nie je to auto pre vás.
CUPRA Formentor VZ5 je výnimočné auto, ktoré vzniklo za účelom posilnenia imidžu značky a aj vďaka šéfovi značky CUPRA (Wayne Griffiths predtým pôsobil u Audi) je odkazom na dávnejšiu spoluprácu automobiliek SEAT a Audi. Zároveň je prvým a posledným päťvalcovým hurá a oslavou legendárneho spaľovacieho motora.
Budúci rok čaká model Formentor výrazný vizuálny a technologický update, návrat päťvalca je však nepravdepodobný. O to viac, že automobilka už aj prostredníctvom slovenského importéra potvrdila, že spolu s faceliftom dostane najsilnejší štvorvalcový Veloz 310 nový pohon všetkých štyroch kolies s technológiou Torque Splitter. Takže, "dodriftovania", priatelia.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
*P.S.: Aktuálne sú k dispozícii už len skladové vozidlá a základná cenníková cena je 71.560,- EUR.