Miro Vilím

03.10.2024

Jakub Čajko

Druhý najpredávanejší model značky nedávno prešiel zásadným faceliftom, ktorý ho výrazne odlišuje od sesterského SEAT-u. Dáva však v tejto motorizácii zmysel? Jednoznačnú odpoveď nájdete v našom teste.


Modernizovaný Leon dostal novú prednú masku s negatívnymi sklonom a výrazným nárazníkom, nové predné svetlomety s technológiou CUPRA matrix LED s dvanástimi segmentmi a svetelným výkonom až 1000 lm (predchádzajúce Full LED mali 450 lm) a tiež nové zadné svetlá s veľmi peknou vnútornou grafikou. Do známeho svetleného pásu prepájajúceho zadné svetlá bolo integrované svietiace logo značky a celok vyzerá fantasticky.

Nový vizuál modelov značky CUPRA so žraločím nosom a až agresívne pôsobiacim predným nárazníkom začína po predstavení modelu Terramar dávať zmysel a predovšetkým, naživo vyzerá vynikajúco. Podobne sviežo pôsobí aj nový zadný nárazník s dvojfarebným lakovaním a vertikálne umiestnenými odrazovými svetlami.

Drobnými zmenami prešiel aj interiér, najvýraznejšou je nová dekoratívna lišta okolo voliča automatickej prevodovky a čalúnenie stredového tunela syntetickou kožou s prešívaním. Na prvý pohľad malá zmena, ktorá má veľmi príjemný účinok a ocenia ju najmä kolená predných pasažierov. Dôležitou zmenou je aj nový multimediálny systém (MIB4), po vzore iných koncernových súrodencov s 12,9 palcovým displejom (v štandardnej výbave) a podsvietenými posuvnými ovládačmi.  

Dobrou správou pre fanúšikom hudobných zážitkov v aute je zmena dodávateľa ozvučenia, vraj nie úplne skvelé audio Beats bolo nahradené značkou Sennheiser, audiosystém IMMERSIVE má 11 reproduktorov, subwoofer a výkon 390W a kvalita reprodukcie hudby sa vraj výrazne posunula k lepšiemu. Mojimi ušami to síce posúdiť neviem, ale minimálne po estetickej stránke pôsobia nové reproduktory hodnotnejším dojmom.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Poťahy športových sedadiel sú vyrobené zo 73% recyklovateľného mikrovlákna a oproti prevedeniu so štandardnými sedadlami (ktoré naďalej zostávajú v ponuke) síce neponúkajú lepšiu bočnú oporu, ale vizuálne ďalej zhodnocujú interiér. Za príplatok je k dispozícii aj kožené čalúnenie a pre verzie Veloz aj škrupinové sedadlá od Sabeltu.  

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Nami testovaný exemplár bol, podobne ako už skôr testovaná naftová štvorkolka, v čiernej metalíze Midnight (áno, preto ten nadpis článku) a v rámci príplatkovej výbavy disponoval adaptívnym podvozkom (DCC) a devätnásťpalcovými diskami kolies s pneumatikami Hankook Ventus S1 evo3 s rozmermi 235/35 R19.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Spolu s adaptívnymi tlmičmi je k dispozícii aj voľba jazdných profilov, v prípade našej motorizácie redukovaná na tri jazdné režimy: Comfrot, Performance a Individual, ktorý umožňuje nastavenie tuhosti tlmičov v pätnástich úrovniach (tri stupne mäkšie od Comfortu a tri stupne tuhšie od profilu Performance). Výsledkom je univerzálny podvozok, ktorý aj v kombinácii s devätnásťpalcovými kolesami ponúka slušný komfort, ale aj príjemnú tuhosť pre dobrý asfalt a diaľnicu. Žiadne zmeny sa neudiali na odhlučnení podvozku, avšak ani oproti sedemnásťpalcovými kolesám nedávno testovaného modelu Leon od SEAT-u som nespozoroval žiadne zhoršenie.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Vizuálne zmeny od sesterského SEAT-u Leon sú po facelifte skutočne výrazné a ďalšie odlíšenie medzi značkami sa automobilka snaží realizovať ponukou motorizácií. SEAT Leon je dostupný aj so základnými štvorvalcovými motorizáciami s výkonom 85 kW (115 koní): benzínovými 1,5 TSI s manuálnou prevodovkou a 1,5 eTSI (MHEV) so sedemstupňovým DSG, ale aj naftovým 2,0 TDI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou s rovnakým výkonom 85 kW (115 koní).

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Ponuka modelu CUPRA Leon začína na výkonnejších verziách motora 1,5 TSI. Verzia bez mild-hybridnej technológie s výkonom 110 kW (150 koní) je ako jediná z portfólia modelu CUPRA Leon dostupná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, rovnako výkonný model s podporou mild-hybridnej technológie 1,5 eTSI je už k dispozícii výlučne so sedemstupňovým DSG rovnako ako SEAT.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Výkonnejšia motorizácia 2,0 TDI (110 kW / 150 koní) a základný plug-in hybridný model 1,5 TSI eHybrid s výkonom 150 kW (204 koní) sú dostupné pre Leon oboch značiek. Zatiaľ čo výkonom končí SEAT Leon na 150 kW, model CUPRA Leon pokračuje verziami Veloz. Tie sú dostupné ako 1,5 TSI eHybrid so systémovým výkonom 200 kW (272 koní) a s motorom 2,0 TSI s výkonom až 245 kW (333 koní) a pohonom všetkých kolies s Torque Splitterom. Verzia Veloz 2,0 TSI 333 4Drive je zároveň jedinečným top modelom radu Leon, nakoľko jeho päťdverový hatchback má výkon „len“ 221 kW (300 koní) a pohon výlučne prednej nápravy.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Pod kapotou nami testovanej verzie bol však motor 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní) a maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 250 Nm dostupnou v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Vďaka sedemstupňovému DSG má tabuľkové zrýchlenie z nuly na 100 km/h hodnotu 9,0 sekundy (rovnako výkonný benzín s manuálnou prevodovkou 9,2 sekundy) a maximálnu rýchlosť 216 km/h.    

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Motorizácia 1,5 eTSI je aktuálne zrejme najrozšírenejšou v rámci koncernového portfólia a predstavuje rozumný kompromis medzi obstarávacou cenou, dynamikou a spotrebou. Zaujímavosťou je, že počas nášho testu mal tento motor suverénne najvyššiu priemernú spotrebu (7,3 litra na 100 km) z nami doposiaľ testovaných koncernových súrodencov s rovnakými motorizáciami a prevodovkami. SEAT Leon Sportstourer mal priemer 5,8 litra / 100 kms Volkswagenom Golf Variant sa nám podarilo dosiahnuť priemer 5,7 litra na sto kilometrov.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Vysvetlením vyššej spotreby môže byť dynamickejší štýl jazdy, ku ktorému CUPRA Leon, hoci so základnou motorizáciou, akosi prirodzene motivuje. Veľké kolesá v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi, športový volant so satelitnými ovládačmi, ale aj športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a širšie možnosti individualizácie, to všetko odlišuje model CUPRA od sesterského modelu od značky SEAT aj v testovanej motorizácii 1,5 eTSI.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Dôležitým kritériom nielen v tejto triede býva cena a v prípade nami testovaných vozidiel sa cenový rozdiel na prvý pohľad javil ako priepastný. SEAT Leon Sportstourer FR Max mal výslednú cenovku 25.504,- EUR, CUPRA Leon Sportstourer s rovnakou motorizáciou a prevodovkou stál až 40.218,- EUR (!). Výrazne vyššia cena bola spôsobená jednak aktuálnym cenovým zvýhodnením verzie FR Max, ale aj bohatšou výbavou a vyspelejšou technikou: CUPRA Leon má aj v motorizácii 1,5 eTSI v kombinácii s 19-palcovými kolesami viacprvkovú nápravu vzadu, zatiaľ čo SEAT má jednoduchú vlečenú nápravu.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Pre porovnania dopĺňam aj aktuálne základné ceny: SEAT Leon Sportstourer 1,5 eTSI vo výbave FR Max začína na sume 26.580,- EUR (vo výbave FR je to 28.150,- EUR), CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI na sume 33 890,- EUR. Rozdiel v základnej cene pri rovnakej motorizácii tak aktuálne predstavuje 7.310,- EUR (!) a svedčí o vysokom sebavedomí značky CUPRA, ktorej sa od svojho vzniku v roku 2018 podarilo nielen predať viac ako 530 tisíc vozidiel, ale podľa zástupcov automobilky sa stala aj najrýchlejšie rastúcou európskou značkou. Do roku 2030 chce CUPRA vstúpiť aj s úplne novými modelmi na trh USA a podporiť tak počty predaných vozidiel.        

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Cenový rozdiel modelu CUPRA Leon s motorizáciou 1,5 eTSI oproti sesterskému modelu od SEAT-u nedáva racionálny zmysel, no tohtoročné predaje svedčia o tom, že značka CUPRA sa na európskom trhu etablovala ako prémiová alternatíva SEAT-u a cez emócie dokáže technicky v podstate rovnaké auto predať výrazne drahšie.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

Za prvých 8 mesiacov tohto roku sa predalo 39.259 kusov modelu CUPRA Leon, sesterský SEAT Leon dosiahol 29.285 predaných vozidiel. Oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka ide o nárast o 43%, resp. pre SEAT dokonca o 82% (!) a to napriek výrazným augustovým prepadom predajov oboch modelov na európskom trhu (mínus 31, resp. 28%).

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

CUPRA Leon Sportstourer s vonkajšími rozmermi 4.657 mm (dĺžka), 1.799 mm (šírka), 1.437 mm (výška) a rázvorom s hodnotou 2.679 milimetrov ponúka rovnaký vnútorný priestor ako sesterský SEAT, teda ako kombi aj praktický batožinový priestor so základným objemom 620 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1.600 litrov.

CUPRA Leon Sportstourer 1,5 eTSI DSG

CUPRA Leon je v rámci značky druhým napredávanejším modelom a na Slovensku predstavoval jeho podiel takmer tretinu predajov (28%), najväčší podiel na predajných číslach má jedinečný Formentor s podielom 67%. Výrazné facelifty oboch modelov a príchod úplne nového modelu Terramar, ktorý podobne ako Formentor nemá súrodenca pod značkou SEAT, predstavujú základ pre ďalší rast značky.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.