Amy Zaťková

21.04.2024

Roman Chalama

Ford Bronco, ikonická legenda zrodená za veľkou mlákou je konečne aj u nás, v Európe, dokonca aj na Slovensku. Správa, ktorá nám nedávala spávať a veľmi sme sa tešili, až túto hviezdu uvidíme naživo a navnímame jej americkú vôňu, slobodu a nespútanú chuť do života. 


Písal sa rok 1965, kedy automobilka z Detroitu predstavila prvú generáciu Bronca. Od tých čias Ford doprial Amerike ďalších 5 generácií robustného auta, ktoré sa stalo jedným zo symbolov veľkej, slobodnej Ameriky a dokázalo preraziť aj na striebornom plátne. V minulosti sme my Európania museli chodiť na študentské pobyty, dovolenky alebo iné pracovné cesty do Ameriky, aby sme s touto legendou mohli byť aspoň na jednom kontinente. Ale tomu je koniec...

A few years later (teda presne o 59 rokov neskôr)... Dočkali sme sa! Najprv síce prišla Majka z Gurunu, no teraz je tu konečne aj Bronco.

Naša radosť je veľká, ale mohla by byť o kúsok väčšia, keby... Cítime miernu krivdu, že výber máme oproti Amerike okresaný. Ford Bronco Raptor zostal hračkou len pre Američanov. Európe musia stačiť iba dve verzie. Civilnejšia Outer Banks, alebo terénnejšia Badlands. Obe verzie majú spoločný základ a 2,7 litrový motor EcoBoost s 10 stupňovou automatickou prevodovkou, ale predsa sú charakterom úplne iné.

Veľké, hravé, štýlové a tak trošku retro off-roadové auto je  zatiaľ skôr neznámou na našich cestách. Ono je to tak trošku v poriadku, pretože rajónom Bronca je terén mimo klasických asfaltových ciest, a aj preto sme sa s Broncom Badlands vybrali na naše slovenské pieskovisko. Modulárnu konštrukciu, ktorou Bronco disponuje sme si vzhľadom na naše podmienky neužili, jednoducho povedané, nevyzliekli sme ho „donaha“. 

 

Ford Bronco Badlands

Nezložili sme mu strechu a nevymontovali dvere, pretože následne by sme ich návratom na spevnené cesty museli dať opäť do pôvodného stavu, keďže slovenská legislatíva takéto „odhaľovanie sa“ zatiaľ na cestách nepovoľuje. Samozrejme v teréne by to bol rozhodne iný pocit, keby ste zdolávali prekážky na „ostro“, ale treba myslieť aj na komfort zvyšku posádky, ktorá by si prach, piesok, či blato v interiéri až tak neužívala.

Ford Bronco Badlands

Mierny retro off-road dizajn, ktorý sa nám nesmierne páčil je vo svojej jednoduchosti nesmierne funkčný. Ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Nie je to žiadne pseudooffroadové SUV, ktoré občas zablúdi na nespevnené cesty a vtedy aktivuje režim „terén“. Toto je plnokrvník so svetlou výškou až 261 mm, ktorý sa v teréne dokáže vynájsť v každej situácii. Ehm, skoro v každej. Bronco Badlands s predným nájazdovým uhlom 40,6°, zadným nájazdovým uhlom 33,3° a prejazdovým uhlom 23,6° hladko zdoláva rôzne prekážky na ihrisku zvanom terén, ale ak sa dopracujete na hranu jeho limitov a on si povie, toto je  „toomuch“,  ľahne si na brucho a .... dovidenia.

Ford Bronco Badlands

Za takýmito brušnými tancami stojí nečakaná premenná. Pocit slobody bez obmedzení, nespútanej radosti, hravosť a ducha(ne)prítomnosť vodiča, ktorá sa kumuluje a vyplavuje na povrch vďaka Broncu. Od emócií k holým faktom. Čím to je, že Bronco je symbol slobody a v teréne je ako ryba vo vode?

Ford Bronco Badlands

Robustná a už spomenutá modulárna konštrukcia s praktickým vybavením do ťažkého terénu je jednou z garancií, že Bronco sa terénu nezľakne. Predné a zadné kovové nárazníky, heavy duty ťažné oká po dva kusy vpredu i vzadu, rezervné koleso s terénnou pneumatikou (v našom prípade Badlands 285/70) umiestnenou na veku piatych dverí, ktoré sú otvárateľné do 150 stupňov (nie Celzia), úchyty – alebo háčiky na prednej kapote, strešné lyžiny, bezrámové okná (ideálne pre zjednodušenie odkladania vymontovaných dverí), ale aj bočné ochranné rámy podbehov, Full LED svetlomety a poriadne bočné osvetlenie okolia. Samozrejme, znie to všetko super, ale tento rad musia doplniť ešte poriadne terénne pneumatiky. Bez nich by sa mimo ciest mohlo ľahšie „utopiť“, preto óda na celoročné BFGoodrich All Terrain T/A K02 s rozmermi 285/70/R17 je namieste.

Ford Bronco Badlands

Interiér tiež nie je pre princezné a rozmaznávanie pasažierov zabezpečí iba soundsystem B&O s 10 reproduktormi vrátanie Subwooferu, kožený interiér a plne elektrické predné sedadlá. Nájde sa tu aj integrovaný navigačný systém SYNC 4 s 12 palcovým dotykovým displejom, vstupy pre USB, bezdrôtové Apple Car Play, či Android Auto. Ostatné prvky interiéru majú svoju podstatu vo funkčnosti a efektivite. Zmysel to dáva hlavne krvnej skupine off-roadových nadšencov, ktorí milujú madlá nevyhnutné pre nastupovanie, či uzemnenie pasažierov počas jazdy mimo ciest, praktické čalúnenie sedadiel v kombinácii koža/vinyl, sieťky na dverách suplujúce odkladací priestor, funkčné ovládacie tlačidlá umiestnené v stredovej lakťovej opierke práve z dôvodu modulácie auta bez dverí, a poteší aj predpríprava pre montáž a ovládanie špeciálneho príslušenstva.

Ford Bronco Badlands

Bronco na platforme Ford T6 (tak ako aj Ford Ranger Raptor) je na európskom trhu dostupný len ako dvomi turbodúchadlami preplňovaný 2,7 litrový zážihový vidlicový šesťvalec s výkonom 246 kW (335 koní), s maximálnym krútiacim momentom 563 Nm a sparring partnerom mu je 10 stupňová automatická prevodovka. Rozdiel medzi Badlands a Outer Banks je v pohone, kedy Outer Banks je vybavené štandardným 4WD so základným pohonom zadnej nápravy a manuálne pripájateľnou prednou nápravou, čoho nevýhodou je, že 4WD je obmedzené na jazdu pri nízkych otáčkach v teréne a s redukciou. Badlands má pokročilejšiu e-4WD, kde "e" – znamená elektronické riadenie medzinápravovej viaclamelovej spojky. Vďaka tomu je v režime 4A možné slobodne jazdiť aj s aktivovanou štvorkolkou na asfalte.

Ford Bronco Badlands

Rozdiely sú aj  v rôznych typoch zavesenia kolies. Kým Outer Banks má systém HOSS 1.0 (High-speed Off-road Suspension System), Badlands má odolnejší typ zavesenia kolies HOSS 2.0 s hydraulicky odpojiteľným predným stabilizátorom pre voľnejší pohyb predných kolies a väčšie kríženie náprav v teréne. K športovým aktivitám v teréne pomáhajú aj žlté tlmiče Bilstein (s vinutými pružinami na oboch nápravách - predné tlmiče majú zdvih 239 milimetrov, zadné 262 milimetrov) so systémom odpojenia prednej stabilizačnej tyče, ktoré zabezpečujú stabilitu aj v extrémnych podmienkach a zároveň komfort pri bežnej záťaži. Badlands na rozdiel od Outer Banks  má možnosť uzamknutia diferenciálu predných aj zadných kolies.

Ford Bronco Badlands

Viete o tom, že k autu vám pribalia aj kozu? Bulvárné médiá by to isto použili ako upútavku k článku, pravdou však je, že kozou sa nazýva systém Terrain Managementu – G.O.A.T. (doslovný preklad Goes Over Any Terrain), ktorý má až 7 jazdných režimov – normal, eco, šport, klzký povrch, blato, piesok a skalnatý povrch. Nastavenia jednotlivých režimov sa odzrkadlia aj na reakciách plynového pedálu, radenia prevodovky, riadenia či bŕzd.

Ford Bronco Badlands

Vďaka týmto systémom je v teréne suverénnym predátorom a s brodivosťou 800 mm ho nezastaví ani voda v Dubaji. Samozrejme, ak si niekto takúto radosť dopraje, nech neroní slzy nad spotrebou. V teréne sa spotreba pohybuje okolo 18 – 20 litrov, pričom priemerná spotreba, v ktorej sa kumuloval terén, diaľnica aj mesto bola počas týždňa v našej redakcii 14,1 l/100 km. Pre informáciu, palivová nádrž má objem 79 l.  

Ford Bronco Badlands

Na bežných komunikáciách je prekvapivo komfortné a hravé. Pre pasažierov je dostatok miesta aj v druhom rade sedadiel. Brodiť sa úzkymi jednosmernými uličkami je priam klaustrofobický atak, ale po čase si na robustnosť auta zvyknete a ako sa hovorí, máte ho už v oku. Vďaka vysokoprofilovým terénnym pneumatikám obrubníky prestanú byť postrachom, oceľové nárazníky vyliečia strach z malých kontaktných „ťukesov“, drobné vylepšenia na prednej kapote uľahčujú parkovanie a pri cúvaní pomáha kamera. V batožinovom priestore s objemom 873 l nás čakal aj malý terénny domček – stan, ktorý sa dá napojiť na konštrukciu auta.

Ford Bronco Badlands

Pre mňa bolo príjemné pozerať sa na svet z Bronca, pričom jediným rušivým elementom bol hluk v kabíne, ktorý po prekročení 120 km/h už začínal byť rušivý. Sedieť za volantom Ford Bronco je netypický zážitok, vysoko nákazlivý a vôbec mi v ňom nechýbali prepychové prvky komfortu. Priam naopak. Aj pohľady a záujem ľudí o toto auto je úplne iný ako pri luxusných esúvéčkach, ktoré žiaľ primárne v našej spoločnosti vyvolávajú „závisť a pohŕdanie“. Bronco naopak zaujme svojou inakosťou a je to ten „socializačný“ typ auta.

Ford Bronco Badlands

Nie, nie je to ekologické auto. Matematika nepustí. Americké terénne auto s hmotnosťou 2418 kg, s benzínovým šesťvalcom s objemom 2,7 l, zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy nemôže byť ekologické. A nie je ani ekonomické. K vysokej spotrebe sa ruka v ruke pridáva aj cena auta. Aktuálne sa Ford Bronco Badlands s prémiovým metalickým lakom Azure Grey a balíkom Badlands predáva za 84 370 Eur aj s DPH. Základná cena modelu Ford Bronco Outer Banks je o čosi menej (77.490,- EUR).

Ford Bronco Badlands

Voziť sa vo Forde Bronco v našich končinách je veľmi zvláštne osviežujúci pocit uspokojenia a upokojenia. Ja si myslím, že odkazom Bronca je: „Nemračte sa prosím, hlavne s úsmevom“.  A to čo odkazuje, to aj plní. Šoférovať tohto terénneho Američana vyvoláva nefalšovaný pocit slobody, ktorý treba aspoň raz v živote zažiť. Ďakujeme Ford. Ďakujeme Bronco.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.