Reklamný slogan slovenského Fordu sa na mňa z obrovskej reklamnej plochy na bratislavskom Auparku usmieval už dlhšie, no a týždňový test jedinej verzie s pohonom všetkých kolies potvrdil jeho univerzálnu pravdu. Namiesto do Tatier sme sa však vybrali na jednodňový výlet na Jankov vŕšok, ktorý nás privítal skromnou snehovou nádielkou. A Dunaj? Ten máme takpovediac doma.
Modernizovaný model Kuga s výrazne dospelejším vzhľadom sa predstavil už pred rokom a do nášho redakčného testu sa dostal cez zimnú sezónu, keď pohon všetkých kolies využijete aj na spevnených komunikáciách. Práve testovaný model s full hybridným pohonným ústrojenstvom je jedinou verziou, ktorá v rámci modelového radu disponuje pohonom všetkých kolies.
Pohon, spotreba a motorizácie
Základom pohonného ústrojenstva je 2,5 litrový benzínový motor, ktorý disponuje maximálnym výkonom 112 kW (152 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. Atmosférický motor je spárovaný s elektromotorom, ktorý poskytuje maximálny výkon 96 kW (131 koní), maximum krútiaceho momentu elektromotora je 320 Nm. Celkový systémový výkon 135 kW (183 koní) a 430 Nm v prípade nami testovanej verzie prenáša na všetky štyri kolesá prevodovka s plynule meniteľným prevodom (eCVT). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 196 km/h.
Trakčná batéria s kapacitou 1,1 kWh umožňuje v nízkych rýchlostiach a pri manévrovaní jazdu len pomocou elektromotora, úlohou elektrickej sústavy je však predovšetkým podpora úspornej jazdy. Automobilka udáva priemernú kombinovanú spotrebu v rozsahu od 5,7 do 6,4 litra na 100 kilometrov. Aké sú naše praktické skúsenosti?
Na mojej obvyklej každodennej trase (približne 50 km), ktorá je z polovice tvorená okresnými cestami a zvyšok mestskými komunikáciami nebol problém podľa údajov palubného počítača dosiahnuť priemernú spotrebu 5,9 litra na 100 kilometrov. Na 1.814 kilogramov (EÚ hmotnosť podľa osvedčenia o evidencii vozidla) vážiace SUV je to veľmi slušná hodnota. Celková priemerná spotreba dosiahla počas nášho týždenného testu hodnotu 7,5 litra na 100 kilometrov, takmer tisíc dvesto kilometrov v skutočne zimnom počasí a s vysokým podielom diaľnic sa pochopiteľne odrazilo aj na spotrebe, podobne ako preferovaná voľba športového jazdného profilu.
Dosahované hodnoty spotreby full hybridnej verzie s pohonom všetkých kolies však považujem za primerané, navyše Ford ponúka plug-in hybridnú verziu s batériou s kapacitou 14,4 kWh (využiteľných 10,7 kWh) s elektrickým dojazdom 60 až 88 kilometrov (v mestskej premávke). Za model PHEV si priplatíte priaznivých 2.670,- EUR (pre výbavy Titanium, ST-Line a Active), resp. 3.490,- EUR (pre výbavy ST-Line X a Active X). Plug-in hybridný model síce disponuje systémovým výkonom až 179 kW (243 koní), avšak je dostupný len s pohonom prednej nápravy. Najvýkonnejšia Kuga je však aj najrýchlejšia, z nuly na 100 km/h zrýchli za 7,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 200 km/h.
Full hybridná motorizácia je k dispozícii, popri nami testovanej verzii s pohonom všetkých kolies, aj len s pohonom prednej nápravy a výkonom 132 kW (180 koní), čo vám podľa výbavy ušetrí 2.770,- EUR (Titanium, ST-Line a Active), resp. 2.670,- EUR (ST-Line X a Active X). Tento model má rovnakú maximálnu rýchlosť ako verzia s pohonom všetkých kolies (196 km/h), zrýchlenie z nuly na 100 km/h však trvá 9,1 sekundy.
Základom ponuky sú trojvalcové motory 1,5 EcoBoost v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 110 kW (150 koní) alebo v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou a s výkonom 137 kW (186 koní). Obidve verzie majú maximum krútiaceho momentu 240 Nm. Verzia s manuálnou prevodovkou zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 9,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 195 km/h, verzia s automatom má o čosi horšie zrýchlenie (9,9 sekundy), ale vyššiu maximálnu rýchlosť (200 km/h).
Jazdné vlastnosti
Dynamické jazdné vlastnosti sú ukážkovou disciplínou všetkých modelov značky Ford, ani Kuga nie je výnimkou. V nami testovanom prevedení s pohonom všetkých kolies nie je športové odpruženie, ktoré je inak pre všetky ostatné motorizácie súčasťou výbavy ST-Line, resp. ST-Line X, no napriek tomu musíme podvozok v kombinácii s príplatkovými devätnásťpalcovými diskami kolies a zimnými pneumatikami Continental WinterContact TS 860 S (225/55 R19) označiť za tuhší, no stále dobre odtlmený. V tejto súvislosti by sme zvážili ponechať štandardné (pre výbavy ST-Line a Active) osemnásťpalcové disky.
Už tradične výborné riadenie je umocnené skvelým volantom a vynikajúcim posedom v športových sedadlách s certifikátom AGR, príjemným prekvapením sú brzdy, ktoré aj s pomerne skromnými rozmermi (308x27 mm vpredu a 302x11 mm) poskytovali slušný brzdný účinok a veľmi dobré dávkovanie.
Pohon všetkých kolies je v prípade modelu Kuga riešený kardanom a medzi nápravovou spojkou. Pripájanie zadnej nápravy by síce mohlo byť rýchlejšie, no výsledná trakcia pohonu oboch náprav je na všetkých povrchoch zárukou istých jazdných vlastností. Na mokrom a miestami zľadovatenom povrchu Jankovho vŕšku som trochu bojoval s nedotáčavosťou, no podvozok bol dokonale čitateľný a v každom momente som presne vedel, čo sa odohráva pod kolesami.
Výbava ST-Line X disponuje možnosťou voľby jazdných režimov, popri základnom režime (Normal) je k dispozícii jazdný profil ECO, Sport a profil pre klzký povrch. Verzia Active X pridáva aj jazdný profil pre nespevnený povrch (Trail).
Rozdiel v naladení jednotlivých jazdných režimov je veľmi výrazný. Základný režim je rozumným kompromisom v naladení odozvy na povel akcelerátora a spotrebou, no už po krátkom vyskúšaní režimu Sport sa vám zrejme nebude chcieť jazdiť v inom nastavení.
V športovom režime Kuga vyslovene ožije a subjektívne zrýchľuje výrazne lepšie ako v základnom nastavení. Akustický prejav motora v kombinácii s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom je pod záťažou síce výrazný, ale nie nepríjemný. V kombinácii s poctivou výfukovou sústavou s dvomi koncovkami výfukov vám môže pripomenúť dávno minulé časy objemnejších atmosférických motorov.
Jazdný režim ECO je len pre veľmi trpezlivé povahy, odozva na povely akcelerátora je v tomto prípade veľmi letargická. Pripúšťam, že tomu môže zodpovedať aj prípadná nižšia spotreba, no počas môjho testovacieho týždňa som nemal mentálnu silu vyskúšať to v praxi. Jazdný profil pre klzký povrch pôsobí podobne spomaleným dojmom a v našich podmienkach ho ani na skutočne klzkom povrchu nepovažujem za nevyhnutný.
Interiér
Podobne ako exteriér, aj interiér prešiel vďaka modernizácii výraznými zmenami a jeho aktuálna podoba pôsobí hodnotnejším a modernejším dojmom. Najzásadnejšou zmenou oproti predchodcovi je integrácia ovládania klimatizácie do nového panelu multimediálneho systému SYNC 4 s uhlopriečkou 13,2 palca, ktorý dopĺňa nový digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 13 palcov.
Pre výbavy ST-Line X a Active X sú k dispozícii už spomínané vynikajúce sedadlá s certifikátom AGR (združenie Aktion Gesunder Rücken e.V), ktoré poskytujú výborný komfort sedenia, primeranú bočnú oporu pri dynamickej jazde a vďaka veľkorysému rozsahu nastavenia a možnosti predĺženia sedacej časti budú vyhovovať aj vyšším postavám.
V druhom rade sedadiel je k dispozícii veľkorysá priestorová ponuka s možnosťou posunu sedadiel a polohovania operadiel, k dispozícii je aj vyhrievanie vonkajších zadných sedadiel. Nastavenie zadných sedadiel má vplyv aj na objem batožinového priestoru, Ford pre hybridné verzie udáva základný objem (pri naložení po hornú hranu operadiel) relatívne skromných 395, resp. 536 litrov. Po sklopení zadných sedadiel a naložení až po strechu je k dispozícii až 1.517 litrov.
Ceny a konkurencia
Od prvého januára tohto roka platia pre model Ford Kuga nové ceny, nami testovaná hybridná verzia s pohonom všetkých kolies vo výbave ST-Line X začína na sume 40.850,- EUR s DPH, rovnakú cenovku má aj verzia s výbavou Active X. Obidve výbavy s označením „X“ predstavujú najvyšší stupeň výbavy, v základnej výbave Titanium štartuje hybridná verzia s pohonom AWD už na sume 36.020,- EUR s DPH.
Základný model Kuga s motorom 1,5 EcoBoost a s manuálnou prevodovkou vo výbave Titanium v cenníku začína na sume 27.160,- EUR s DPH. Na druhom konci ponuky je plug-in hybridná verzia, ktorá vo výbave Titanium stojí najmenej 38.690,- EUR, vo výbave ST-Line X je to už 44.340,- EUR s DPH.
Teoretickými konkurentami nami testovanej verzie Kuga, teda full hybridu s pohonom všetkých kolies, sú na slovenskom trhu viaceré kórejské a japonské automobily. Z európskych automobiliek je Ford jedinou, ktorá ponúka full hybrid s pohonom všetkých kolies. Ďalej uvádzané ceny sú aktuálne najnižšie ceny základných výbav so zohľadnením prípadných bonusov a akcií platných od 1.1.2025.
Za konkurentov pre Ford Kuga teda môžeme v abecednom poradí považovať nasledovné stredne veľké SUV: Honda CR-V Elegance AWD s cenou od 49.190,- EUR, Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV vo výbave Style s cenou od 38 540,- EUR, Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV vo výbave Gold s cenou od 36.290,- EUR, Nissan X-Trail e-4orce vo výbave Acenta s cenou od 37.690,- EUR, Subaru Forester 2.0i-MHEV Style s cenou od 39.950,- EUR a Toyota RAV4 2.5 Hybrid vo výbave Comfort s cenou od 39.690,- EUR.
Už pri porovnaní základných cien sa Ford Kuga nepochybne javí ako výhodná ponuka, pri zohľadnení jednotlivých položiek štandardnej a príplatkovej výbavy môže byť cenová výhoda Fordu ešte výraznejšia. Kuga však nie je modelom, ktorý by sa musel predávať cez najlepšiu cenu, svojim dynamicky ladeným podvozkom predstavuje v porovnaní s vyššie menovanou konkurenciou jedinečnú ponuku.
Tip na výlet
Ako ste už nepochybne pri čítaní testov vozidiel značky Ford na stránkach nášho magazínu zistili, s autami od Fordu veľmi radi jazdíme. Práve jazdný prejav modelu Kuga nás inšpiroval k celodennému výletu s cieľom na Jankovom vŕšku.
Ak štartujete z Bratislavy, odporúčame z diaľnice D1 odbočiť na rýchlostnú cestu R1, ktorá vás dovedie až do Nitry, ktorá bola našim východiskovým bodom. Namiesto pokračovania po rýchlostnej komunikácii zvoľte za Nitrou „starú“ cestu č. 65 do Zlatých Moraviec, ktorá vďaka R1tke býva relatívne pokojná. V Zlatých Moravciach pokračujte smerom na Topoľčianky a ďalej na Skýcov. Za obcou Skýcov sa už vinie jedna z najzaujímavejších okresiek na západnom Slovensku, bonusom je stále nový a hladký asfaltový povrch.
Relatívne úzka cesta č. 511 vás dovedie až do Veľkých Uheriec, cez víkend pokojne môžete zvoliť ďalšie pokračovanie trasy cez Partizánske a ďalej sa cestou č. 579 vydáte smer Hradište. V tejto obci odporúčame rýchle občerstvenie u Kebab Brothers, naozaj sme si (cestou späť) pochutili. V Hradišti máte dve možnosti ako pokračovať, buď budete smerom na Dolné Vestenice hľadať odbočku na cestu č. 1770 alebo sa vydáte západným smerom na Jerichov a následne odbočíte na sever do obce Látkovce a cestou č. 1770 budete pokračovať až na Jankov vŕšok.
Cesta č. 1770 smerom na Jankov vŕšok je úzka, hrboľatá a miestami tak akurát len na jedno auto, no je to zaujímavá skratka. V tomto období je však okrem protiidúcej premávky potrebné dávať pozor aj na zver, nám pri spiatočnej ceste tesne pred autom prebehlo početné stádo veľkých párnokopytníkov z čeľade jeleňovitých.
Po rozumne strávenom čase na Jankovom vŕšku sa môžete vrátiť do Nitry rovnakou cestou, prípadne v dobrej spoločnosti môžete za Partizánskym zvoliť inak otravnú cestu č. 593, ktorá začne byť zaujímavá až za obcou Oponice. Z Nitry do Bratislavy je to už povinná diaľničná jazda... na spotrebu.
V letnom období (keď je podstatne dlhší deň) sa môžete z Jankovho vŕšku vydať na ďalšie dobrodružstvo smerom na Nitrianske Sučany a cestou 574 na Valaskú Belú a Homôlku. Návrat do Bratislavy cez Ilavu stihnete ešte pred západom slnka... Ďalšej fantázii sa medze nekladú, za úvahu stojí aj trasa smerom na Zliechov alebo Čičmany, no to už bude iný letný príbeh.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný