Miro Vilím

05.01.2025

Erik Čarný

Reklamný slogan slovenského Fordu sa na mňa z obrovskej reklamnej plochy na bratislavskom Auparku usmieval už dlhšie, no a týždňový test jedinej verzie s pohonom všetkých kolies potvrdil jeho univerzálnu pravdu. Namiesto do Tatier sme sa však vybrali na jednodňový výlet na Jankov vŕšok, ktorý nás privítal skromnou snehovou nádielkou. A Dunaj? Ten máme takpovediac doma.


Modernizovaný model Kuga s výrazne dospelejším vzhľadom sa predstavil už pred rokom a do nášho redakčného testu sa dostal cez zimnú sezónu, keď pohon všetkých kolies využijete aj na spevnených komunikáciách. Práve testovaný model s full hybridným pohonným ústrojenstvom je jedinou verziou, ktorá v rámci modelového radu disponuje pohonom všetkých kolies.

Pohon, spotreba a motorizácie

Základom pohonného ústrojenstva je 2,5 litrový benzínový motor, ktorý disponuje maximálnym výkonom 112 kW (152 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. Atmosférický motor je spárovaný s elektromotorom, ktorý poskytuje maximálny výkon 96 kW (131 koní), maximum krútiaceho momentu elektromotora je 320 Nm. Celkový systémový výkon 135 kW (183 koní) a 430 Nm v prípade nami testovanej verzie prenáša na všetky štyri kolesá prevodovka s plynule meniteľným prevodom (eCVT). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 196 km/h.

Trakčná batéria s kapacitou 1,1 kWh umožňuje v nízkych rýchlostiach a pri manévrovaní jazdu len pomocou elektromotora, úlohou elektrickej sústavy je však predovšetkým podpora úspornej jazdy. Automobilka udáva priemernú kombinovanú spotrebu v rozsahu od 5,7 do 6,4 litra na 100 kilometrov. Aké sú naše praktické skúsenosti?

 

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Na mojej obvyklej každodennej trase (približne 50 km), ktorá je z polovice tvorená okresnými cestami a zvyšok mestskými komunikáciami nebol problém podľa údajov palubného počítača dosiahnuť priemernú spotrebu 5,9 litra na 100 kilometrov. Na 1.814 kilogramov (EÚ hmotnosť podľa osvedčenia o evidencii vozidla) vážiace SUV je to veľmi slušná hodnota. Celková priemerná spotreba dosiahla počas nášho týždenného testu hodnotu 7,5 litra na 100 kilometrov, takmer tisíc dvesto kilometrov v skutočne zimnom počasí a s vysokým podielom diaľnic sa pochopiteľne odrazilo aj na spotrebe, podobne ako preferovaná voľba športového jazdného profilu.  

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Dosahované hodnoty spotreby full hybridnej verzie s pohonom všetkých kolies však považujem za primerané, navyše Ford ponúka plug-in hybridnú verziu s batériou s kapacitou 14,4 kWh (využiteľných 10,7 kWh) s elektrickým dojazdom 60 až 88 kilometrov (v mestskej premávke). Za model PHEV si priplatíte priaznivých 2.670,- EUR (pre výbavy Titanium, ST-Line a Active), resp. 3.490,- EUR (pre výbavy ST-Line X a Active X). Plug-in hybridný model síce disponuje systémovým výkonom až 179 kW (243 koní), avšak je dostupný len s pohonom prednej nápravy. Najvýkonnejšia Kuga je však aj najrýchlejšia, z nuly na 100 km/h zrýchli za 7,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 200 km/h.  

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Full hybridná motorizácia je k dispozícii, popri nami testovanej verzii s pohonom všetkých kolies, aj len s pohonom prednej nápravy a výkonom 132 kW (180 koní), čo vám podľa výbavy ušetrí 2.770,- EUR (Titanium, ST-Line a Active), resp. 2.670,- EUR (ST-Line X a Active X). Tento model má rovnakú maximálnu rýchlosť ako verzia s pohonom všetkých kolies (196 km/h), zrýchlenie z nuly na 100 km/h však trvá 9,1 sekundy.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Základom ponuky sú trojvalcové motory 1,5 EcoBoost v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 110 kW (150 koní) alebo v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou a s výkonom 137 kW (186 koní). Obidve verzie majú maximum krútiaceho momentu 240 Nm. Verzia s manuálnou prevodovkou zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 9,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 195 km/h, verzia s automatom má o čosi horšie zrýchlenie (9,9 sekundy), ale vyššiu maximálnu rýchlosť (200 km/h).   

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Jazdné vlastnosti

Dynamické jazdné vlastnosti sú ukážkovou disciplínou všetkých modelov značky Ford, ani Kuga nie je výnimkou. V nami testovanom prevedení s pohonom všetkých kolies nie je športové odpruženie, ktoré je inak pre všetky ostatné motorizácie súčasťou výbavy ST-Line, resp. ST-Line X, no napriek tomu musíme podvozok v kombinácii s príplatkovými devätnásťpalcovými diskami kolies a zimnými pneumatikami Continental WinterContact TS 860 S (225/55 R19) označiť za tuhší, no stále dobre odtlmený. V tejto súvislosti by sme zvážili ponechať štandardné (pre výbavy ST-Line a Active) osemnásťpalcové disky.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Už tradične výborné riadenie je umocnené skvelým volantom a vynikajúcim posedom v športových sedadlách s certifikátom AGR, príjemným prekvapením sú brzdy, ktoré aj s pomerne skromnými rozmermi (308x27 mm vpredu a 302x11 mm) poskytovali slušný brzdný účinok a veľmi dobré dávkovanie.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Pohon všetkých kolies je v prípade modelu Kuga riešený kardanom a medzi nápravovou spojkou. Pripájanie zadnej nápravy by síce mohlo byť rýchlejšie, no výsledná trakcia pohonu oboch náprav je na všetkých povrchoch zárukou istých jazdných vlastností. Na mokrom a miestami zľadovatenom povrchu Jankovho vŕšku som trochu bojoval s nedotáčavosťou, no podvozok bol dokonale čitateľný a v každom momente som presne vedel, čo sa odohráva pod kolesami.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Výbava ST-Line X disponuje možnosťou voľby jazdných režimov, popri základnom režime (Normal) je k dispozícii jazdný profil ECO, Sport a profil pre klzký povrch. Verzia Active X pridáva aj jazdný profil pre nespevnený povrch (Trail).

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Rozdiel v naladení jednotlivých jazdných režimov je veľmi výrazný. Základný režim je rozumným kompromisom v naladení odozvy na povel akcelerátora a spotrebou, no už po krátkom vyskúšaní režimu Sport sa vám zrejme nebude chcieť jazdiť v inom nastavení.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

V športovom režime Kuga vyslovene ožije a subjektívne zrýchľuje výrazne lepšie ako v základnom nastavení. Akustický prejav motora v kombinácii s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom je pod záťažou síce výrazný, ale nie nepríjemný. V kombinácii s poctivou výfukovou sústavou s dvomi koncovkami výfukov vám môže pripomenúť dávno minulé časy objemnejších atmosférických motorov.   

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Jazdný režim ECO je len pre veľmi trpezlivé povahy, odozva na povely akcelerátora je v tomto prípade veľmi letargická. Pripúšťam, že tomu môže zodpovedať aj prípadná nižšia spotreba, no počas môjho testovacieho týždňa som nemal mentálnu silu vyskúšať to v praxi. Jazdný profil pre klzký povrch pôsobí podobne spomaleným dojmom a v našich podmienkach ho ani na skutočne klzkom povrchu nepovažujem za nevyhnutný.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Interiér    

Podobne ako exteriér, aj interiér prešiel vďaka modernizácii výraznými zmenami a jeho aktuálna podoba pôsobí hodnotnejším a modernejším dojmom. Najzásadnejšou zmenou oproti predchodcovi je integrácia ovládania klimatizácie do nového panelu multimediálneho systému SYNC 4 s uhlopriečkou 13,2 palca, ktorý dopĺňa nový digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 13 palcov.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWDFord Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Pre výbavy ST-Line X a Active X sú k dispozícii už spomínané vynikajúce sedadlá s certifikátom AGR (združenie Aktion Gesunder Rücken e.V), ktoré poskytujú výborný komfort sedenia, primeranú bočnú oporu pri dynamickej jazde a vďaka veľkorysému rozsahu nastavenia a možnosti predĺženia sedacej časti budú vyhovovať aj vyšším postavám. 

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWDFord Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

V druhom rade sedadiel je k dispozícii veľkorysá priestorová ponuka s možnosťou posunu sedadiel a polohovania operadiel, k dispozícii je aj vyhrievanie vonkajších zadných sedadiel. Nastavenie zadných sedadiel má vplyv aj na objem batožinového priestoru, Ford pre hybridné verzie udáva základný objem (pri naložení po hornú hranu operadiel) relatívne skromných 395, resp. 536 litrov. Po sklopení zadných sedadiel a naložení až po strechu je k dispozícii až 1.517 litrov.    

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Ceny a konkurencia

Od prvého januára tohto roka platia pre model Ford Kuga nové ceny, nami testovaná hybridná verzia s pohonom všetkých kolies vo výbave ST-Line X začína na sume 40.850,- EUR s DPH, rovnakú cenovku má aj verzia s výbavou Active X. Obidve výbavy s označením „X“ predstavujú najvyšší stupeň výbavy, v základnej výbave Titanium štartuje hybridná verzia s pohonom AWD už na sume 36.020,- EUR s DPH.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Základný model Kuga s motorom 1,5 EcoBoost a s manuálnou prevodovkou vo výbave Titanium v cenníku začína na sume 27.160,- EUR s DPH. Na druhom konci ponuky je plug-in hybridná verzia, ktorá vo výbave Titanium stojí najmenej 38.690,- EUR, vo výbave ST-Line X je to už 44.340,- EUR s DPH.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Teoretickými konkurentami nami testovanej verzie Kuga, teda full hybridu s pohonom všetkých kolies, sú na slovenskom trhu viaceré kórejské a japonské automobily. Z európskych automobiliek je Ford jedinou, ktorá ponúka full hybrid s pohonom všetkých kolies. Ďalej uvádzané ceny sú aktuálne najnižšie ceny základných výbav so zohľadnením prípadných bonusov a akcií platných od 1.1.2025.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Za konkurentov pre Ford Kuga teda môžeme v abecednom poradí považovať nasledovné stredne veľké SUV: Honda CR-V Elegance AWD s cenou od 49.190,- EUR, Hyundai Tucson 1,6 T-GDi HEV vo výbave Style s cenou od 38 540,- EUR, Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV vo výbave Gold s cenou od 36.290,- EUR, Nissan X-Trail e-4orce vo výbave Acenta s cenou od 37.690,- EUR, Subaru Forester 2.0i-MHEV Style s cenou od 39.950,- EUR a Toyota RAV4 2.5 Hybrid vo výbave Comfort s cenou od 39.690,- EUR.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Už pri porovnaní základných cien sa Ford Kuga nepochybne javí ako výhodná ponuka, pri zohľadnení jednotlivých položiek štandardnej a príplatkovej výbavy môže byť cenová výhoda Fordu ešte výraznejšia. Kuga však nie je modelom, ktorý by sa musel predávať cez najlepšiu cenu, svojim dynamicky ladeným podvozkom predstavuje v porovnaní s vyššie menovanou konkurenciou jedinečnú ponuku.   

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Tip na výlet    

Ako ste už nepochybne pri čítaní testov vozidiel značky Ford na stránkach nášho magazínu zistili, s autami od Fordu veľmi radi jazdíme. Práve jazdný prejav modelu Kuga nás inšpiroval k celodennému výletu s cieľom na Jankovom vŕšku.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Ak štartujete z Bratislavy, odporúčame z diaľnice D1 odbočiť na rýchlostnú cestu R1, ktorá vás dovedie až do Nitry, ktorá bola našim východiskovým bodom. Namiesto pokračovania po rýchlostnej komunikácii zvoľte za Nitrou „starú“ cestu č. 65 do Zlatých Moraviec, ktorá vďaka R1tke býva relatívne pokojná. V Zlatých Moravciach pokračujte smerom na Topoľčianky a ďalej na Skýcov. Za obcou Skýcov sa už vinie jedna z najzaujímavejších okresiek na západnom Slovensku, bonusom je stále nový a hladký asfaltový povrch.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Relatívne úzka cesta č. 511 vás dovedie až do Veľkých Uheriec, cez víkend pokojne môžete zvoliť ďalšie pokračovanie trasy cez Partizánske a ďalej sa cestou č. 579 vydáte smer Hradište. V tejto obci odporúčame rýchle občerstvenie u Kebab Brothers, naozaj sme si (cestou späť) pochutili. V Hradišti máte dve možnosti ako pokračovať, buď budete smerom na Dolné Vestenice hľadať odbočku na cestu č. 1770 alebo sa vydáte západným smerom na Jerichov a následne odbočíte na sever do obce Látkovce a cestou č. 1770 budete pokračovať až na Jankov vŕšok.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Cesta č. 1770 smerom na Jankov vŕšok je úzka, hrboľatá a miestami tak akurát len na jedno auto, no je to zaujímavá skratka. V tomto období je však okrem protiidúcej premávky potrebné dávať pozor aj na zver, nám pri spiatočnej ceste tesne pred autom prebehlo početné stádo veľkých párnokopytníkov z čeľade jeleňovitých.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

Po rozumne strávenom čase na Jankovom vŕšku sa môžete vrátiť do Nitry rovnakou cestou, prípadne v dobrej spoločnosti môžete za Partizánskym zvoliť inak otravnú cestu č. 593, ktorá začne byť zaujímavá až za obcou Oponice. Z Nitry do Bratislavy je to už povinná diaľničná jazda... na spotrebu.

Ford Kuga 2,5 Duratec HEV AWD

V letnom období (keď je podstatne dlhší deň) sa môžete z Jankovho vŕšku vydať na ďalšie dobrodružstvo smerom na Nitrianske Sučany a cestou 574 na Valaskú Belú a Homôlku. Návrat do Bratislavy cez Ilavu stihnete ešte pred západom slnka... Ďalšej fantázii sa medze nekladú, za úvahu stojí aj trasa smerom na Zliechov alebo Čičmany, no to už bude iný letný príbeh.     

Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.