Amy Zaťková

12.10.2024

Roman Chalama

Pôvodný a historicky vôbec prvý pony car – Ford Mustang, predstavený v roku 1964, tento rok oslavuje neuveriteľných 60 rokov. K takému životnému jubileu sa dokonale hodí dôstojná oslava seba samého, napríklad ako óda na Temného koňa? Po 21 rokoch prichádza výbava Dark Horse ako jedna z výbav 7. generácie tejto ikony z Ameriky.


Night Driver, A.K.A Mustang Dark Horse sa drží odkazu svojich predkov. Typický americký retro-futurista s výrazným ambientným zvukovým zážitkom, evokujúci nostalgickú atmosféru nočnej osamelosti a bezcieľneho túlania sa mestom, čerpajúci estetiku nielen z minulého tisícročia. Mustang Dark Horse je dokonalým exemplárom automobilovo - kultúrneho fenoménu, ktorého základom je nádherný dramatický zvuk atmosférického osemvalca, sila, temná vizuálna estetika, ktorá prebudí jedinečnú spleť pocitov z jazdy.

Základom a srdcom temného nočného jazdca je motor s objemom 5.0 l a označením Ti-VCT V8, inými slovami je to štvrtá generácia motora Ford Coyote, ktorý má hliníkový blok motora, novú hlavu valcov a modernizované vačkové hriadele. Z dôvodu prísnejších európskych noriem v porovnaní s americkými, Dark Horse v Európe má výkon „iba“ 334 kW (453 koní, oproti 500 koníkom v Amerike) pri 7250 ot./min. a maximálny krútiaci moment 540 Nm pri 5100 ot./min.

Údaje o výkone platia ako pre 6 stupňovú manuálnu prevodovku Tremec, tak aj pre 10 stupňovú automatickú prevodovku. Ak sa aktuálny Coyote skombinuje s automatickou 10 stupňovou prevodovkou, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 4,4 sekundy, maximálna rýchlosť končí pri 250 km/h a priemerná spotreba je  kolísavá: od 11,9 l/100 km do 16 l/100km alebo aj viac, podľa rôznych premenných. 

Ford Mustang Dark Horse

Komfort počas jazdy zaisťuje unikátne modernizované odpruženie Magneride od Fordu. Technológia odpruženia mení kvalitu jazdy a jazdné vlastnosti Mustangu na základe nastavenia režimov vodiča, medzi ktoré patria Slippery, Normal, Sport, Track a Drag. Tieto režimy menia aj reakcie na plyn, správanie prevodovky a tón výfuku, pričom posledný z nich má štyri špecifické nastavenia od Quiet po Track, ktoré sa dajú buď synchronizovať s jazdnými režimami alebo nastaviť samostatne. Osemvalec spolu s modernizovanými brzdami Brembo majú synergický účinok, každý zásah vodiča premenia na okamžité a sebavedomé zmeny smeru a hybnosti.

Ford Mustang Dark Horse

Ford Mustang Dark Horse

Mustang Dark Horse sa štandardne dodáva s 19-palcovými diskami obutými do výkonných pneumatík Pirelli PZero. Výbava Dark Horse sa pýši vylepšenou aerodynamikou, unikátnym zadným difúzorom s dvomi dvojitými aktívnymi koncovkami výfuku, s veľmi jemným zadným spojlerom, unikátnou prednou maskou Dark Horse a exkluzívnou farbou Blue Ember, ktorá sa môže kombinovať s čiernymi pruhmi na kapote či čiernou strechou. Ostré hrany, mohutná a dlhá kapota, dynamický vzhľad, dokonalý súlad, to všetko stále spĺňa predstavu exkluzivity pony car.

Ford Mustang Dark Horse

Ford Mustang Dark Horse

Siedma generácia Mustangu má prepracovaný a modernizovaný interiér, ale bez obáv, rukopis „Ameriky“ je v ňom stále citeľný. Viac, ako čokoľvek iné evokuje nový kontinent pohodlnosť až gaučoidnosť sedadiel s čalúnením Generic Indigo plus Vinyl/Suede. Aktualizácia vizuálu sa dotkla aj na spodku skoseného športového volantu s manuálnymi tlačidlami.

Ford Mustang Dark Horse

Novinkou je dominantný 12,4 palcový, ľahko čitateľný digitálny prístrojový panel, ktorý pokračuje 13,2 palcovým centrálnym dotykovým displejom, ktorý je podobne prehľadný a komplexný. Dotyková obrazovka obsahuje nastavenia vozidla My Mustang, kde sú prístupné funkcie, ako napríklad line lock (na zahriatie zadných pneumatík pred pretekmi) a drift brake (nastavenie kontroly stability na pomoc pri driftovaní). K atrakciám v interiéri patrí aj elektronická parkovacia brzda s ručným ovládaním, funkciou Auto Hold a funkciou Drift.

Ford Mustang Dark Horse

Nový Mustang je vybavený informačno – zábavným systémom Ford Sync 4 (vybavený Apple CarPlay, či Androi Auto, bezdrôtovým nabíjaním smartfónov). Ja, ako fanúšik mechanických tlačidiel „len konštatujem“, že klasické tlačidlá ovládania klimatizácie boli odstránené a nahradené sú virtuálnymi ovládacími prvkami v spodnej časti dotykovej obrazovky.

Ford Mustang Dark Horse

Veľké moderné displeje, výkonné jazdné prvky a pokročilé asistenčné systémy vodiča, medzi ktoré patrí adaptívny tempomat a asistent udržiavania v jazdnom pruhu, dodávajú Mustangu moderný charakter,, zároveň krútiaci moment a dramatické dunenie osemvalca zachovávajú jeho tradičnú dušu.

Ford Mustang Dark Horse

Samozrejme, všetci, nielen zákazníci, majú svoj budget. Aj konštruktéri sa mohli pohybovať len v medziach, ktoré im rozpočet na modernizáciu a vylepšenie technológií povoľoval. Pravdepodobne to by mohla byť príčina, prečo podvozok v siedmej generácii je evolúciou technického riešenia z roku 2015. Žiaľ, aj toto je daň za mimoriadnu obľubu veľkých rodinných SUV, kedy na exkluzívne autá, ako Mustang majú výrobcovia okliesnený rozpočet.

Ford Mustang Dark Horse

Ak patríte k tým, ktorí vyrastali na „Amerike 80.-90. rokov“, pojmy ako Night Drive, sloboda, atmosférické osemvalce sú Vám viac ako blízke a Ford Mustang patrí na zoznam Vášho bucket listu, vedzte, že cenovka výbavy Dark Horse s 10 stupňovým automatom začína na sume 75.500 Eur. Night Driver s balíkom doplnkov pre Dark Horse sa predáva za 77.290 Eur.

Ford Mustang Dark Horse

Nie, nie je to typické rodinné auto, ale na zadných sedadlách sa „pohodlne“ odvezú deti aj v pubertálnom veku, ktoré viac ako pohodlie ocenia pôžitok z výnimočných jazdných vlastností. Osobne si myslím, že nielen modernizácia Mustangu, ale aj vnímanie „európskych“ ľudí sa zmenilo v prospech rozšírenia obľúbenosti tohto výnimočného auta.

Ford Mustang Dark Horse

Porovnávať Mustang so športovým autom, ktorého každá bunka bola stvorená pre športovú jazdu sa nepatrí. Night Driver je auto, v ktorom prúdi krv starých dobrých pony cars, aj keď v omladenom a modernizovanom šate. Nemáte v ňom potrebu letieť po preplnených diaľniciach a vyblikávať „brzdičov“ v ľavom pruhu, aby Vám uvoľnili cestu. Tak isto v ňom nemáte potrebu dokazovať okoliu, kto je najväčší frajer na kopci, lebo viete, že nech si hovorí ktokoľvek čokoľvek, Vy máte v rukách tie správne kľúče, ktoré Vám harmonizujú život.

Ford Mustang Dark Horse

Pocit z pozornosti, ktorej sa Vám za volantom Mustangu dostáva a pocit, ktorý celkovo vnímate aj vďaka absolútnemu zvuk atmosférického osemvalca, odozvy volantu, plynového pedálu a jazdy ako takej, je jedinečný, neporovnateľný, ale hlavne, návykový.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.