Pôvodný a historicky vôbec prvý pony car – Ford Mustang, predstavený v roku 1964, tento rok oslavuje neuveriteľných 60 rokov. K takému životnému jubileu sa dokonale hodí dôstojná oslava seba samého, napríklad ako óda na Temného koňa? Po 21 rokoch prichádza výbava Dark Horse ako jedna z výbav 7. generácie tejto ikony z Ameriky.
Night Driver, A.K.A Mustang Dark Horse sa drží odkazu svojich predkov. Typický americký retro-futurista s výrazným ambientným zvukovým zážitkom, evokujúci nostalgickú atmosféru nočnej osamelosti a bezcieľneho túlania sa mestom, čerpajúci estetiku nielen z minulého tisícročia. Mustang Dark Horse je dokonalým exemplárom automobilovo - kultúrneho fenoménu, ktorého základom je nádherný dramatický zvuk atmosférického osemvalca, sila, temná vizuálna estetika, ktorá prebudí jedinečnú spleť pocitov z jazdy.
Základom a srdcom temného nočného jazdca je motor s objemom 5.0 l a označením Ti-VCT V8, inými slovami je to štvrtá generácia motora Ford Coyote, ktorý má hliníkový blok motora, novú hlavu valcov a modernizované vačkové hriadele. Z dôvodu prísnejších európskych noriem v porovnaní s americkými, Dark Horse v Európe má výkon „iba“ 334 kW (453 koní, oproti 500 koníkom v Amerike) pri 7250 ot./min. a maximálny krútiaci moment 540 Nm pri 5100 ot./min.
Údaje o výkone platia ako pre 6 stupňovú manuálnu prevodovku Tremec, tak aj pre 10 stupňovú automatickú prevodovku. Ak sa aktuálny Coyote skombinuje s automatickou 10 stupňovou prevodovkou, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 4,4 sekundy, maximálna rýchlosť končí pri 250 km/h a priemerná spotreba je kolísavá: od 11,9 l/100 km do 16 l/100km alebo aj viac, podľa rôznych premenných.
Komfort počas jazdy zaisťuje unikátne modernizované odpruženie Magneride od Fordu. Technológia odpruženia mení kvalitu jazdy a jazdné vlastnosti Mustangu na základe nastavenia režimov vodiča, medzi ktoré patria Slippery, Normal, Sport, Track a Drag. Tieto režimy menia aj reakcie na plyn, správanie prevodovky a tón výfuku, pričom posledný z nich má štyri špecifické nastavenia od Quiet po Track, ktoré sa dajú buď synchronizovať s jazdnými režimami alebo nastaviť samostatne. Osemvalec spolu s modernizovanými brzdami Brembo majú synergický účinok, každý zásah vodiča premenia na okamžité a sebavedomé zmeny smeru a hybnosti.
Mustang Dark Horse sa štandardne dodáva s 19-palcovými diskami obutými do výkonných pneumatík Pirelli PZero. Výbava Dark Horse sa pýši vylepšenou aerodynamikou, unikátnym zadným difúzorom s dvomi dvojitými aktívnymi koncovkami výfuku, s veľmi jemným zadným spojlerom, unikátnou prednou maskou Dark Horse a exkluzívnou farbou Blue Ember, ktorá sa môže kombinovať s čiernymi pruhmi na kapote či čiernou strechou. Ostré hrany, mohutná a dlhá kapota, dynamický vzhľad, dokonalý súlad, to všetko stále spĺňa predstavu exkluzivity pony car.
Siedma generácia Mustangu má prepracovaný a modernizovaný interiér, ale bez obáv, rukopis „Ameriky“ je v ňom stále citeľný. Viac, ako čokoľvek iné evokuje nový kontinent pohodlnosť až gaučoidnosť sedadiel s čalúnením Generic Indigo plus Vinyl/Suede. Aktualizácia vizuálu sa dotkla aj na spodku skoseného športového volantu s manuálnymi tlačidlami.
Novinkou je dominantný 12,4 palcový, ľahko čitateľný digitálny prístrojový panel, ktorý pokračuje 13,2 palcovým centrálnym dotykovým displejom, ktorý je podobne prehľadný a komplexný. Dotyková obrazovka obsahuje nastavenia vozidla My Mustang, kde sú prístupné funkcie, ako napríklad line lock (na zahriatie zadných pneumatík pred pretekmi) a drift brake (nastavenie kontroly stability na pomoc pri driftovaní). K atrakciám v interiéri patrí aj elektronická parkovacia brzda s ručným ovládaním, funkciou Auto Hold a funkciou Drift.
Nový Mustang je vybavený informačno – zábavným systémom Ford Sync 4 (vybavený Apple CarPlay, či Androi Auto, bezdrôtovým nabíjaním smartfónov). Ja, ako fanúšik mechanických tlačidiel „len konštatujem“, že klasické tlačidlá ovládania klimatizácie boli odstránené a nahradené sú virtuálnymi ovládacími prvkami v spodnej časti dotykovej obrazovky.
Veľké moderné displeje, výkonné jazdné prvky a pokročilé asistenčné systémy vodiča, medzi ktoré patrí adaptívny tempomat a asistent udržiavania v jazdnom pruhu, dodávajú Mustangu moderný charakter,, zároveň krútiaci moment a dramatické dunenie osemvalca zachovávajú jeho tradičnú dušu.
Samozrejme, všetci, nielen zákazníci, majú svoj budget. Aj konštruktéri sa mohli pohybovať len v medziach, ktoré im rozpočet na modernizáciu a vylepšenie technológií povoľoval. Pravdepodobne to by mohla byť príčina, prečo podvozok v siedmej generácii je evolúciou technického riešenia z roku 2015. Žiaľ, aj toto je daň za mimoriadnu obľubu veľkých rodinných SUV, kedy na exkluzívne autá, ako Mustang majú výrobcovia okliesnený rozpočet.
Ak patríte k tým, ktorí vyrastali na „Amerike 80.-90. rokov“, pojmy ako Night Drive, sloboda, atmosférické osemvalce sú Vám viac ako blízke a Ford Mustang patrí na zoznam Vášho bucket listu, vedzte, že cenovka výbavy Dark Horse s 10 stupňovým automatom začína na sume 75.500 Eur. Night Driver s balíkom doplnkov pre Dark Horse sa predáva za 77.290 Eur.
Nie, nie je to typické rodinné auto, ale na zadných sedadlách sa „pohodlne“ odvezú deti aj v pubertálnom veku, ktoré viac ako pohodlie ocenia pôžitok z výnimočných jazdných vlastností. Osobne si myslím, že nielen modernizácia Mustangu, ale aj vnímanie „európskych“ ľudí sa zmenilo v prospech rozšírenia obľúbenosti tohto výnimočného auta.
Porovnávať Mustang so športovým autom, ktorého každá bunka bola stvorená pre športovú jazdu sa nepatrí. Night Driver je auto, v ktorom prúdi krv starých dobrých pony cars, aj keď v omladenom a modernizovanom šate. Nemáte v ňom potrebu letieť po preplnených diaľniciach a vyblikávať „brzdičov“ v ľavom pruhu, aby Vám uvoľnili cestu. Tak isto v ňom nemáte potrebu dokazovať okoliu, kto je najväčší frajer na kopci, lebo viete, že nech si hovorí ktokoľvek čokoľvek, Vy máte v rukách tie správne kľúče, ktoré Vám harmonizujú život.
Pocit z pozornosti, ktorej sa Vám za volantom Mustangu dostáva a pocit, ktorý celkovo vnímate aj vďaka absolútnemu zvuk atmosférického osemvalca, odozvy volantu, plynového pedálu a jazdy ako takej, je jedinečný, neporovnateľný, ale hlavne, návykový.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama