„Ford Puma, myslíš to malé športové coupé s dynamickým vzhľadom a nízkou siluetou?“, pýtajú sa ma pamätníci. Nie! Puma sa v roku 2019 reinkarnovala do mestského crossovera, ktorý aktuálne brázdi cesty už aj ako facelift s veľkou dávkou digitalizovaných inovácií.
Puma prevtelená do crossovera je postavená na platforme Fiesty a je ideálnou kombináciou praktickosti malého SUV so športovým štýlom a mladistvým, dynamickým vzhľadom. Esom v rukáve je skvelá cena s najširšou sériovou výbavou v porovnaní s konkurenciou.
Facelift nepredstavuje dramatické zmeny zovňajšku, ako sme pri niektorých automobilkách zvyknutí. Nepatrné úpravy, ako logo premiestnené do masky chladiča alebo nové svetlá si všimne len pozorné oko, napriek tomu takéto malé detaily dokázali omladiť túto malú šelmu. Viac ako vizuálnej transformácii exteriéru sme sa dočkali nových FULL LED svetlometov, bohatej sériovej výbavy a modernej digitalizácie interiéru.
Kúzlo vizuálnej premeny si dizajnéri nechali pre tých, ktorí sa k Pume priblížia dostatočne blízko, aby zbadali interiér. Tam nastali radikálne zmeny a aktuálny dizajn ju výrazne omladil, uhladil a dovolím si napísať, že ju posunul o krok bližšie k prémiovému looku. Čím sa vo Forde u Pumy nešetrilo sú bohaté prvky výbavy v sérii.
Primárna línia výbavy je Titanium, ktorá má bohatšiu sériovú výbavu oproti predošlej generácii, nasleduje výbava ST-Line, ktorá je aj vďaka 17 palcovým diskom ST-Line, hliníkovým pedálom či športovému odpruženiu dynamickejšia ladená a ešte tu máme ST-Line X, ktorá sa vyznačuje veľkým zadným spojlerom, sériovými 18 palcovými diskami či audiosystémom Bang & Olufsen. Nami testovaná šelma vo výbave ST-Line X mala ešte bohatšiu (príplatkovú) výbavu, čím sa komfort, uhladenosť, ale aj zdravá dravá drzosť ešte zvýraznila.
Tak ako sme už spomínali, najzásadnejšie zmeny sa dotkli interiéru. Prvé, čo Vám vo vnútri „cinkne do nosa“, je veľký, dvojramenný volant, ktorý je na hornej aj spodnej strane zarovnaný. Zlé jazyky by mohli utrúsiť uštipačnú poznámku, že Puma si požičala neadekvátne veľký volant od svojim úžitkových súrodencov. A v podstate by mali aj pravdu. Nech vyzerá ten veľký volant akokoľvek prerastene, do ruky sadne ako uliaty. Do očí udrie aj 12 palcový stredový ovládací displej so systémom SYNC 4 a 12,8 palcový digitálny prístrojový panel. Stredová obrazovka má funkciu kombinovateľného rozloženie displeja. Interiér v dominancii elegantnej čiernej doladený červeným prešívaním sedadiel (sedadlá s čalúnením Vinyl, čierne Sensico/Neo Suede) je príjemným protipólom exteriérového nemetalického lakovania Cactus Grey.
Puma má netradične riešené aj menšie, či väčšie odkladacie priestory, na ktorých sa mi páčilo, že sú dostatočne hlboké. Každý odkladací priestor má svoje opodstatnenie, pričom s veľkým prekvapením som zistila, ako rýchlo a prakticky ich viem zaplniť mincami, kľúčmi, diaľkovými ovládačmi, gumičkami, cukríkmi... veď viete, všetkým, čo by sa počas cesty posádke mohlo hodiť. Aj telefón má svoje unikátne miesto s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Pravdou je, že tento odkladací priestor je na prvý pohľad špecifický, keďže je to naklonená rovina, ale ani raz sa mi počas testu nestalo, že by mi bol telefón odtiaľ „odletel“.
Jedinečné riešenie, ktoré z tejto šelmy robí unikát sa ukrýva v batožinovom priestore a volá sa MEGABOX. Je to hlboký odkladací priestor pod podlahou kufra s výpustkom a objemom 80 l, vďaka ktorému bezproblémovo a hlavne bez zbytočného špinenia batožinového priestoru môžete prevážať nielen vysoké, ale aj zablatené, špinavé či mokré predmety. Fantázii sa ale medze nekladú a možno si niekto transformuje Megabox na chladiaci box pre nápoje na BBQ party. Ak sa niečo zašpiní, roztopí, stačí ho jednoducho umyť a nechať odtiecť vodu cez zátku. Praktickosť Pumy podčiarkuje aj batožinový priestor s objemom 456 l/ 1216 l. Tento objem je pre každodenné využitie viac ako dostačujúci.
Keď už skloňujeme miesto, v druhom rade sedadiel sa pohodlne odvezú dospelé osoby s priemerným vzrastom, alebo malé deti. Puma je predsa „len“ menšia šelma, ktorá si svoje tajné zbrane pretavila do Megabox -u a nafúknuť sa nevie.
Čo už ale v Pume nenájdete (a možno to v mnohým ani nechýba), sú mechanické ovládače funkcií infotainmentu. Samozrejme, toto je téma na diskusiu medzi rôznymi generáciami. Tí dlhšie mladší nosia v sebe spomienkový optimizmus k tlačidlám, mladšie generácie už vyrastali v dobe digitálnej a pre nich to vôbec nie je téma. Témou môže byť absencia pravej páčky za volantom. Prečo je to tak je otázka na tvorcov / dizajnérov, v každom prípade si celkom rýchlo uvedomíte, že absencia Vám vlastne ani neprekáža. Takže z tejto myšlienky vystáva otázka, prečo ich mať dve?
Pri Fordoch sme zvyknutí na kvalitné podvozky a zábavnú jazdu ako stáleprítomný rukopis pána H. Forda. Toto nepísané pravidlo sa nám potvrdilo aj v prípade tejto malej mestskej šelmy. Pod kapotou Pumy sa skrýva výhradne trojvalec s objemom 999 cm3, ktorému vypomáha mild hybridná technológia. Výkon nášho motora 1.0 EcoBoost mHEV bol 114 kW (155 koní) pri 6000 ot./min. (V ponuke je aj Puma s výkonom 125 k s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, alebo s automatickou 7 stupňovou prevodovkou). Krútiaci moment samotného spaľovacieho motora je 190 Nm pri 2100 – 5500 ot./min, avšak vďaka mild hybridnému systému je maximálny krútiaci moment až 240 Nm pri 2500 ot./min.
Maximálna rýchlosť, ktorou by mohla takto výkonná Puma v kombinácii so 7 stupňovou automatickou prevodovkou ísť je 205 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 trvá 8,9 sekundy. Ako sa uvedené hodnoty prejavujú v každodennej praxi skutočného života? (Ne)prekvapivo pozitívne, až neadektvátne k papierovým predpokladom. Aj keď je to mestský crossover, je ladený viac do športova, s citeľným tuhším odpružením a športovo ladeným podvozkom. V športovom režime sú reakcie na plyn veľmi svižné, ale samozrejme, ak nie ste zástancom športovejšieho štýlu, vybrať si môžete z režimov ECO, NORMAL alebo v prípade potreby je dispozícii aj KLZKÝ POVRCH.
Odkazom na minulosť by mohla byť klasická radiaca páka automatickej dvojspojkovej prevodovky a nepodsvietené písmenká PRNDS popri nej. Nemali by sme škatuľkovať, viem, ale niekedy je to efektívne, pretože to škatuľkovanie má svoje opodstatnenie. Reinkarnovaná Puma je mestský crossover, ktorého výhody sú, že sa do nej veľmi príjemne nastupuje, pre mňa bol posed maximálne pohodlný, jazdí naozaj dobre, ale motorizačne patrí skôr do mesta, ako na dlhé diaľničné presuny. Nie je to z dôvodu, že by ste sa necítili počas jazdy pohodlne. Na diaľniciach si to v dôsledku menšieho objemu motora odskáče skôr spotreba. K predpokladanej papierovej spotrebe (5,5 - 6,3 l/100 km) sa nám nepodarilo priblížiť sa, pretože ... diaľnice. Nám sa priemerná spotreba počas testu z uvedeného dôvodu na príplatkových 19 palcových diskoch vyšplhala na 7,1 l/100 km. Matematicky to nie je až taká významná odchýlka, a na vine nie je PUMA. Preto si myslím, že niekedy má to škatuľkovanie svoje opodstatnenie.
Prečo máme túto šelmu tak radi? Pretože je jazdecky zábavná, posed za volantom je príjemný, interiér pôsobí vzdušne a hodnotne, jej zovňajšok je dynamický, hravý a neopozeraný, má výborné parametre batožinového priestoru a v kufri skrytý poklad – Megabox. Je nabitá bezpečnostnými asistentmi ako pokročilý Pre-Collision-Asistent, lane centering, systém Blis a asistent zmeny jazdného pruhu, inteligentný prediktívny tempomat, 360 stupňová parkovacia kamera a veľmi dlhým radom rôznych prvkom komfortu, ako sú elektrické otváranie 5. dverí s virtuálnym pedálom, bezkľúčové odomykanie a zamykanie, elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá s integrovaným osvetlením okolia a premietaním loga Pumy, akustické čelné sklo, ambientné osvetlenie interiéru, panoramatické okno, či Audio systém Bang & Olufsen s 10 reproduktormi vrátane subwoofera.
Samozrejmosťou je bezdrôtové pripojenie pre Apple CarPlay a Android Auto, USB A + USB C v stredovej konzole. Zonácia klimatizácie tu nie je, ale to nám vlastne vôbec ani nechýbalo. Ford Puma vo výbave ST-Line X má vo svojej bezpríplatkovej sériovej výbave za 28.490,- EUR skutočne veľmi bohatú nádielku. Nami testovaná Puma s príplatkovou výbavou sady Winter (vyhrievané čelné sklo, vyhrievané sedadlá a volant), sadou Assist a adaptívnymi MATRIX FULL LED svetlometmi s prediktívnym natáčaním za základe kamery a mapových dát by stála 31.030,- EUR, avšak vďaka dodatočnej zľave 1.500,- EUR bola konečná cena našej konfiguárie 29.530,- EUR.
Nuž čo k tejto šelme dodať? Ford má svoje ikonické modely po ktorých všetci túžia, ale čoraz menej ľudí si ich môže dovoliť. Ford Puma patrí medzi tie modely značky, ktorú môže vlastniť široká motoristická verejnosť a naplno ju každodenne využívať. Ešte taká malá „pomôcka“, keďže prichádzajú Vianoce. Z osobných skúseností, z rozhovorov v klube žien a matiek viem, že Puma sa nám – ženám veľmi páči. Verím, že táto zákulisná informácia pomôže.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama