Amy Zaťková

14.01.2024

Andrej Šuhaj

Písal sa rok 1982, kedy spoločnosť Ford predstavila svoj nový pick-up, Ford Ranger. Samozrejme, ako inak, v Amerike. Aj keď je Európa na míle vzdialená od Ameriky, Ranger si prerazil cestu aj na starý kontinent a stal sa súčasťou našich každodenných (nielen) pracovných životov.


Žijeme v časoch, kedy už sa striktné prerozdelenie mužsko – ženských životných rolí neriadi prísnymi pravidlami a preto sa už dnes málokto pozastaví nad tým, že legíny nosia aj chlapi a ženy jazdia na pick-upoch.

Môže to byť výsledok ďalšej etapy emancipácie žien (toho času skôr z donútenia, než z „rozmaru“), na druhú stranu môžu byť pre ženy pick-upy lákavé z titulu zosobnenia pravej mužnosti, ktorá aj vďaka konzumácii hormónmi naštopanej hydiny klesá. Veľké maskulínne autá im môžu suplovať silného tanečného partnera alebo je vysvetlenie čisto vedecké, ukryté v dedičnosti chromozómu X, ktorý stelesňuje celoživotný odkaz našich otcov.

Nech je to ktorákoľvek možnosť, pick-upy sú moja srdcovka a vždy, keď si spomeniem na Ford Ranger, podvedome sa mi na tvári objaví úsmev. Ranger je a vždy zostane pre mňa tanečník, ktorému sa nehovorí nie. Tancovali sme cez kopce, brodili sa potokom, a priznávam sa aj k tomu, veru, že som tanečníkovi šliapla na palec a uviazli sme.  Ale tak, ako to už v každom správnom americkom filme býva, tanečný partner ako Ranger vás nenechá v tom samých a každý príbeh s ním končí happy endom.

Zážitky s Rangerom nezaniknú napísaním článku. Hodiny a dni, ktoré bežný mestský smrteľník zažije za volantom Rangera sa zapisujú do životnej kroniky zážitkov a verím, že raz, keď budem sedieť v hojdacom kresle stará a vráskavá ako babička Coco v krásnej rozprávke, porozprávam vnúčatám o tangu, ktoré som tancovala so Strážcom. Pravdepodobne mi nebudú veriť, že to bolo auto, ktoré ešte plným dúškom pilo „staré, dobré“ fosílne palivo, malo poriadne trojlitrové srdce a 6 valcov pod kapotou. Aj to im budem musieť asi vysvetliť, že to boli časy, kedy sa ľudia nebáli manuálne pracovať a smelo tancovali tango s niekým ako Strážca, hoci aj v tmavom lese.  

 

2024 Ford Ranger Platinum

Akým tanečníkom je v skutočnosti pre nás ešte nový Ranger, ktorý v sebe nesie ducha amerických kovbojov z minulého tisícročia?

2024 Ford Ranger Platinum

Šedá eminencia (Carbonized Grey) od Fordu má dĺžku 5350 mm, šírku (bez zrkadiel) 1910 mm a výšku bez antény 1886 mm. Toto sú ideálne miery pre pracanta, s ktorým budete mať pravdepodobne viac problémov zaparkovať v džungli veľkomiest, ako prejsť zatopenou, rozmočenou lesnou cestou. Tam, kde niet cesty, vás totiž ešte okrem pocitu z víťazstva zo zdolania prekážok môžu čakať aj viac, či menej romantické zážitky. Ľahnúť si na jeho korbu, hľadiac na mesačnú oblohu v hlbokom lese...

2024 Ford Ranger Platinum

Pre tých, ktorí si Ford Ranger zadovážia hlavne z titulu zdolávania terénnych prekážok, vďaka jeho vylepšeným technickým predpokladom sa môžu zahrať na divokých kamzíkov. Vlastne nie, na skoky je špecialista Raptor :-).

Ranger zvláda nájazdový uhol 30 stupňov, uhol prejazdu 21 a výjazdu 25,6 stupňov. S brodivosťou 800 mm si smelo môže skracovať cestu cez potoky. Okrem toho,  importér hrdo deklaruje, že na korbu dlhú 1544 mm sa zmestí celá paleta, to znamená náklad široký 1200 mm. Ak k tomu pripočítame „drobnosti”, ktoré úložný priestor efektívne vylepšujú: širšie drážky, integrované úchyty pre príslušenstvo, šesť kotviacich očiek v podlahe pre stabilizáciu nákladu, bočné lišty s posuvnými okami, možnosť rozdeľovania nákladného priestoru pomocou rozdeľovačov, k tomu odolný plast pre lepšiu ochranu pred obitím či poškriabaním,  integrované otvory na svorky a body na pripevnenie sportsbarov či hardtopov, na konci dlhej rovnice vychádza praktický pick-up. K zoznamu prosto praktických „know-how“ drobností je nevyhnutné spomenúť integrované schodíky po oboch stranách, LED osvetlenia pre komfortnejšiu prácu či 360 stupňové zónové osvetlenie.

2024 Ford Ranger Platinum

Ľudia od Fordu sú pyšní aj na „bezkonkurenčný pohon všetkých kolies e-4WD“. Aby z dobrého vzniklo ešte lepšie, bola vyvinutá 2 stupňová prevodová skriňa, ktorá kombinuje výhody a zároveň eliminuje nevýhody pohonov v „starých“ pick-up-och.  Technicky to znamená, že e-4WD sa vie uzavrieť 50:50 (4H, s redukciou 4L) alebo fungovať v režime 4A, kde systém spojkou pohonu 4x4 posiela na prednú nápravu krútiaci moment podľa potreby. Automatický režim pohonu všetkých kolies je vhodný najmä na spevnené cesty a diaľnice. V prípade prechodu do ťažkého terénu sa automaticky prepne do 4H a potom späť.

2024 Ford Ranger Platinum

V konkurenčnom boji o pick-up roka zaboduje aj combo: 10 stupňová automatická prevodovka a šesťvalcový naftový trojliter s výkonom 177 kW (240 k) pri 3250 ot./min. Nový Strážca z prérií prešiel malou dizajnovou transformáciou. Ranger dostal svetlá s Matrix LED technológiou, má väčšiu prednú masku a veľmi výrazné oblúky blatníkov. Oproti predchodcovi má rázvor dlhší o 50 mm a rozchod širší tiež o 50 mm.

2024 Ford Ranger Platinum

Dominantným prejavom exkluzívnej výbavy Platinum je interiér. Čakala som, kedy sa charakter prvoplánovo sparťanského pracovného auta odrazí v realite, ale prebudenie neprišlo. Predstavte si, že sedíte za výborným, mäkčeným volantom v pohodlných kožených sedadlách a pri pohľade a pohmate na mäkké, kvalitne spracované materiály a pri počúvaní hudby cez prémiové reproduktory Bang&Olufsen máte uveriť tomu, že sedíte v aute so pseudonymom „Makač“. Pocit vytriezvenia z toho nadštandardného pohodlia neprišiel. Musela som sa poriadne obhliadať a hľadať niečo ako „znaky typické pre pick-upy“. Vtedy som objavila klasické manuálne ovládače, či spínače predpripravenej prídavnej elektroniky vyzerajúce ako „ovládače v lietadle“.  

2024 Ford Ranger Platinum

Prím v interiéri hrá neprehliadnuteľný 12 palcový dotykový displej so systémom SYNC 4. Systém umožňuje hlasové ovládanie ako aj aktualizáciu softvéru vzduchom, možné je využívať aplikácie FordPass, diaľkové štartovanie a iné vymoženosti modernej doby. Našťastie sa ponechali aj mechanické ovládače nielen pre klimatizáciu, alebo funkcie start/stop, ale tak sa môže deaktivovať aj  asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu. Mne to znie ako príjemná rovnováha medzi praktickou, bezpečnou a modernou stránkou Rangera. Na veľkom displeji sa môžu sledovať terénne funkcie a informácie, uhol natočenia volantu, kolies, uhly náklonu a vďaka 360 stupňovému zobrazeniu, ktorého pôvod je v 4 kamerách. Prístrojový panel je už tiež digitálny s ponukou rôznej grafiky.

2024 Ford Ranger Platinum

Nový je aj veľký kožený volant, ktorý chtiac, nechtiac pripomína Ameriku. Ako básnickú otázku s následnou odpoveďou sem posúvam problematiku množstva odkladacieho priestoru. Nakoniec to vytriezvenie príde. V tomto bode som si uvedomila, že napriek tomu, že Ranger je kus auta,  nie je to žiadny rodinný van, či nákupný vozík. Nie je to rodinné auto, v ktorom dokážete odložiť fľašky s nápojmi, keksíky, školské tašky, výstroj na tréning, či štvornohého miláčika.

2024 Ford Ranger Platinum

Takýto náklad (pri plnej obsadenosti) v aute, je možné uložiť „len“ na korbu, kde sa síce zmestí aj europaleta, ale ak nie ste pripravení, nákup a všetko ostatné si bude lietať po tom veľkom nákladom priestore. Pod výklopnými sedákmi zadných sedadiel síce odkladací priestor je, ale osobne by som to tipovala na veľkosť ženskej kozmetickej tašky. Samozrejme, toto všetko nemá žiadny vplyv na pohodlie sediac aj na zadných sedadlách. Aj s plne obsadenou posádkou sa smelo môžete vybrať na dlhšiu cestu, a som si istá, že žiadne nevhodné komentáre, ktoré by ste vďaka kvalitnému odhlučneniu počuli aj vpredu, počuť nebudete.

2024 Ford Ranger Platinum

Samozrejme pravá podstata Fordu Ranger sa prejaví v akcii, pri tanci priamo na parkete, ideálne mimo ciest. Ako jazdí Ford Ranger so stádom 240 koní pod kapotou,  motorom s objemom tri litre a krútiacim momentom 600 Nm? Sebavedomo! To je asi najvýstižnejšie pomenovanie jazdných vlastností aktuálnej generácie Rangera.

2024 Ford Ranger Platinum

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,7 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je 180 km/h. Ak bude revírom Rangera mesto a kvalita ciest bude typicky slovenská, budete mať pocit, ako by ste sedeli iba vo vyvýšenom osobnom aute. Schopnosť tlmiť priečne nerovnosti sú celkom slušné. Ak sa bude Ranger pohybovať hlavne vo svojom prirodzenom prostredí, teda na nespevnených cestách rôzneho terénneho typu, určite využije svoju elementárnu a zároveň esenciálnu podstatu inovovanú technológiu pohonu štyroch kolies. Radenie 10 stupňového automatu je priam nebadateľné a brzdy dostatočne účinné. K tomu si pripočítame priemernú spotrebu okolo 10,5 litra na 100 km (samozrejme v závislosti od terénu a charakteru cesty) a musíme skonštatovať, že takéto combo je základom pre skvelé zážitkové jazdy, ktorých cieľ nemusí byť výlučne pracovný.

2024 Ford Ranger Platinum

Paradoxne, aj napriek dobe šetrenia, alebo práve vďaka nej, aktuálny Ranger je v ponuke až v siedmych stupňoch výbavy od XL až po Platinum. Najsparťanskejší Ford Ranger  XL s objemom motora 2.0 Ecoblue, výkonom 125kW, pohonom 4x4 v kombinácii so 6 stupňovým manuálom stojí pracovných 41.148 EUR aj s DPH. Pravý opak, najvyššia výbava Platinum s 20 palcovými kolesami a inými „šmakocinkami“ stojí o niečo vyše 25.000,- EUR viac. Môj tanečný partner, Ford Ranger Platinum s príplatkovou výbavou stál cez 77.000,- EUR, ale s malou  zľavou „len“ 69.973,20 Eur.

2024 Ford Ranger Platinum

V súčasnosti sa často stretávame s pochybovačmi, ktorí len tak, pochybujú o čomkoľvek. Práve takí vidia v kombinácii pracovného auta a honosnej výbavy Platinum len akési pozlátko. Ich logika  je v podstate pochopiteľná, ale čo tak túto kombináciu posudzovať skôr ako „prosciutto a žltý melón“. Obe sú skvelé samé o sebe, ale spoločne vytvoria úžasný chuťový zážitok, ktorý dokonale ladí. Výbava Platinum mení pravidlá hry a Ranger sa stáva silným, odvážnym tanečníkom, ktorý ladne tancuje nielen v divokom lese, ale aj na parkete z asfaltu a s kľudným svedomím, ale hlavne na úrovni sa s ním môžete vybrať aj do národného divadla. 

2024 Ford Ranger Platinum

Jeho reprezentatívnosť nerozpráva príbeh len o „volaní americkej divočiny“. Ford Ranger v najvyššej výbave Platinum je plnohodnotným kočom pre „lesné víly”, ktoré po ťažkej manuálne práci zatúžia po kultúre a socializácii a to ich robí tým, kým sú. Ženami a mužmi, ktorí dokážu spojiť dva svety pracovný a spoločenský.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj

#volaniedivociny #späťkukoreňom #smelodospoločnosti #donotforgetabouttheraptorailines


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.