Niektorí potrebujú a využívajú pick-up ako pracovné auto, pre niekoho je vyjadrením životného štýlu a pre ďalších sú pôvodne pracovné autá zdrojom zábavy. My máme to šťastie, že patríme do tej tretej skupiny.
Nie je tajomstvom, že aktuálne generácie modelov Ranger a Amarok sú výsledkom vývoja austrálskej divízie značky Ford. Pre Európu sa obidve vozidlá vyrábajú v Juhoafrickej republike a tak ich smelo môžeme označiť ako dvojičky. Napriek tomu sú dostatočne odlíšiteľné a ponúkajú svojim zákazníkom prvky typické pre jednotlivé značky.
Volkswagen Amarok bol podľa vyjadrení zástupcov automobilky úspešným produktom, z prvej generácie sa od roku 2010 predalo viac ako 830 tisíc kusov, hoci produkcia v nemeckom Hannoveri určená pre Európu skončila už v máji 2020. Amarok musel uvoľniť miesto na výrobných linkách pre nový Multivan T7 a ID.Buzz.
Ford Ranger je dlhodobo, už deväť rokov (!), najpredávanejším vozidlom svojej kategórie v Európe. Zo vzájomnej spolupráce však profitujú obidve značky nielen v oblasti úžitkových vozidiel (Caddy / Tourneo Connect, Tourneo Custom / Caravelle), ale aj v oblasti elektrických vozidiel (zdieľaná platforma MEB).
Ford pri vývoji nového pick-upu zohľadnil aj požiadavky automobilky Volkswagen a to je aj dôvodom, prečo sa pod kapotou modelu Ranger objavil naftový šesťvalec; ten totiž po facelifte tvoril až 60% predajov modelu Amarok. Volkswagen Amarok má však motory výlučne od Fordu a ich označenie TDI teda neznamená, že ide o motory Volkswagenu.
Motor a prevodovka
Pod masívnymi kapotami testovanej dvojice vo verziách Ranger Platinum a Amarok Style bol práve šesťvalcový vidlicový motor s objemom 2.993 cm³ a jedným turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turba, ktorý svoj výkon 177 kW (240 koní) dosahovaný pri 3.250 ot/min. a maximum krútiaceho momentu 600 Nm (dostupné v rozsahu od 1.750 do 2.250 otáčok za minútu) prenášal prostredníctvom desaťstupňovej automatickej prevodovky a elektronicky riadeného pohonu všetkých štyroch kolies (eAWD) podľa potreby (aj) na všetky štyri kolesá.
Dynamické parametre zrýchlenia a maximálnej rýchlosti síce nie sú tými úplne rozhodujúcimi technickými dátami, ale pre zaujímavosť môžeme doplniť, že pre model Amarok Style sa nám podarilo dohľadať zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 190 km/h, model Ranger Platinum má podľa údajov od Fordu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Dynamické parametre Amaroku teda úplne nezodpovedajú výkonom prvej generácie, ktorá mala vo svojej najvýkonnejšej verzii (190 kW / 258 koní a 580 Nm) zrýchlenie pod osem sekúnd a maximálnu rýchlosť 205 km/h (!), avšak obidva modely svojimi šesťvalcovými motormi jednoznačne prevyšujú konkurenciu (Toyota Hilux, Ssangyong Musso, Isuzu D-Max). Jediným teoretickým konkurentom so šesťvalcom v ponuke tak zostáva Jeep Gladiator.
Výbavy a ceny*
Naftový šesťvalec je pre obidva modely k dispozícii až pri vyšších stupňoch výbavy, pre Ford Ranger sú to verzie WildTrak, ktorá mimochodom tvorila až 60% predajov predchodcu (od 62.580,- EUR) a práve testovaná Platinum (od 67.308,- EUR), pre Volkswagen Amarok sú to verzie Style (od 51.600,- EUR), Panamericana (od 57.612,- EUR) a Aventura (od 58.824,- EUR).
Porovnanie cien vyznieva jednoznačne v prospech Volkswagenu a to aj pri zohľadnení obsahu jednotlivých výbav. Pre testovanú verziu Style by porovnateľnou vo Forde bola výbava Limited (od 51.708,- EUR), ktorá má síce obsiahlejšiu výbavu (napríklad kožené čalúnenie sedadiel, pre Style za príplatok 1.800,- EUR), ale je dostupná len so štvorvalcovým naftovým motorom 2.0 Ecoblue BiTurbo s výkonom 151 kW (205 koní) a silou 500 Nm.
Pre výbavu Platinum (od 67.308,- EUR) je konkurenciou najvyššia výbava modelu Amarok s označením Aventura, ale aj pri zohľadnení výbavy, ktorú Amarok vôbec nemôže mať (ventilované predné sedadlá, naopak pre Ranger Platinum nedostanete 21 palcové kolesá) porovnanie oboch vrcholných výbav vychádza jednoznačne v prospech Vokswagenu (od 58.824,- EUR). Cenový rozdiel viac ako 8 tisíc EUR (!) stále nezodpovedá rozdielnemu obsahu výbav (podľa cien z októbra 2023 bol cenový rozdiel dokonca viac ako 10 tisíc EUR).
Porovnanie cien vychádza z aktuálneho cenníka modelu Volkswagen Amarok (platného od 1.2.2024), ktorý oproti októbrovému cenníku platnému od 23.10.2023 zdražel top výbavy Panamericana (+ 1.212,- EUR) a Aventura (+ 1.224,- EUR), verzia Style si však ponechala pôvodnú cenu (51.600,- EUR). Pre Ford Ranger sme vychádzali z cien platných k 18.12.2023.
Ceny jednotlivých výbav modelu Ford Ranger od októbra (oproti cenníku platnému od 11.10.2023) klesli o 1.680,- EUR.
Poďme sa pozrieť v rýchlosti na základ ponuky. Najlacnejší Ford Ranger vo výbave XL s motorom 2,0 Ecoblue s výkonom 125 kW (170 koní) a silou 405 Nm, manuálnou prevodovkou a pripájateľným pohonom všetkých štyroch kolies stojí od 41.148,- EUR.
Volkswagen Amarok s rovnakým pohonným ústrojenstvom má síce základnú cenu 43.356,- EUR, avšak v akciovej cene modelu s označením 4work ho u zúčastnených autorizovaných obchodníkoch Volkswagen Úžitkové vozidlá kúpite už za 37.188,- EUR.
Na jednej strane teda Ford zareagoval plošným znížením cien modelového radu Ranger o 1.680,- EUR (a Volkswagen top verzie zdražil), Volkswagen má však stále výhodu priaznivejších cien a to najmä v najvyšších výbavách. Netreba však zabudnúť, že finálnu cenu dostanete až na konečnej faktúre konkrétneho predajcu a tá sa od tej cenníkovej môže líšiť.
Terénne špeciály dostanete len od Fordu
Na druhej strane má Ford oproti Volkswagenu výhodu v širokom portfóliu modelu Ranger. Nie je to len brutálny Ranger Raptor s naftovým biturbom s výkonom 154 kW (210 koní) a 500 Nm (s cenou od 67.188,- EUR) alebo benzínovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom až 215 kW (292 koní) a 491Nm (od 71.988 EUR), ale predovšetkým verzie určené primárne do terénu, ktoré Volkswagen vôbec neponúka. A nie, na model Panamericana som nezabudol, ten má však oproti verzii Style sériovo len uzávierku zadného diferenciálu a All-terrain pneumatiky s rozmerom 255/65 R18.
Ford však ponúka dve verzie, ktoré sú pre jazdu v teréne ako stvorené a sú aj výborným základom pre ďalšie, ešte extrémnejšie úpravy. Ich spoločným menovateľom je špeciálne off-roadové odpruženie (tlmiče) Bilstein, vyššia svetlá výška o 26 mm (teda celkovo až 261 mm!) a o 30 milimetrov širší rozchod sedemnásťpalcových kolies obúvajúcich špeciálne terénne pneumatiky General Grabber AT³ s rozmerom 265/70 R17.
Medzi nové terénne technológie v štandardnej výbave patrí asistent otáčania Trail Turn Assist, ktorý smerovaním krútiaceho momentu pomocou bŕzd znižuje polomer otáčania až o 25 percent a funkcia Trail Control, krorá pracuje podobne ako tempomat: vodič si môže zvoliť rýchlosť do 32 km/h, ktorú bude vozidlo udržiavať automatickým zrýchľovaním a brzdením, takže vodič sa v náročnom teréne môže plne sústrediť na riadenie.
Obidva modely poháňa dvojlitrový motor 2,0 Ecoblue BiTurbo s výkonom 151 kW (205 koní) a silu 500 Nm, líšia sa najmä úrovňou výbavy, keď verzia Tremor vychádza z modelu XLT a jej základná cena je od 49.908,- EUR. Základom verzie Wildtrack X je pochopiteľne výbava Wildtrak. Základná cena modelu Wildtrak X je 57.108,- EUR, čo je síce o 5.400,- EUR menej ako v prípade šesťvalcového modelu Wildtrak, ale o 2.400,- EUR viac v porovnaní s výbavou Wildtrak s rovnakým motorom.
Naftový super pick-up na cestu
Len jednou vetou spomeniem aj naopak výlučne cestnú verziu Ford Ranger MS-RT, ktorá síce oficiálne nie je v ponuke na Slovensku, ale môžete si ju objednať v Česku (viac info v samostatnom článku pod týmto odkazom).
Ford Ranger Platinum vs. Volkswagen Amarok Style
Spoločný technický základ je odetý do dvoch úplne odlišných karosérií, zhodná je len strecha, kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel. Ford Ranger pôsobí robustnejším dojmom a to napriek, alebo práve pre, vystúpené blatníky Amaroku. Z profilu môžu pôsobiť plastickejším dojmom, ale najmä z čelného pohľadu vizuálne pôsobí Amarok ako užšie auto, napriek totožným vonkajším rozmerom: dĺžka 5.350 mm x šírka 2.208 (bez spätných zrkadiel 1.910 mm) x výška bez antény 1.886 mm, resp. 1.888 mm pre Amarok.
Takmer totožné sú aj rozmery ložnej plochy, s jemnou výhodou v prospech Amaroku (D x Š x V): 1.651 mm x 1.584 mm (medzi podbehmi 1.227 mm) x 525 mm, pre Ranger je to 1.613 mm x 1.413 mm (medzi podbehmi 1.224 mm) x 529 mm.
Obidva pickupy mali užitočnú elektrickú roletu na zakrytie ložnej plochy. Užitočné zaťaženie je v našich verziách okolo 900 kg (viď ďalej) a obidve autá potiahnu brzdený príves s hmotnosťou 3,5 tony.
Totožný je aj rázvor osí kolies, ktorý vďaka hodnote 3.270 mm ponúka v kabíne v pozdĺžnom smere dostatok miesta aj v druhom rade. S ohľadom na rovnaký rázvor a hodnotu svetlej výšky (235 mm) majú obidve vozidlá rovnaký prejazdový uhol (21°), predný nájazdový uhol má tiež rovnakú hodnotu (30°), mierne sa líšia hodnoty pre zadný nájazdový uhol: v Rangeri má hodnotu 25,6°, v Amaroku 23°.
Tak Ranger, ako aj Amarok umožňujú brodenie až do hĺbky 800 milimetrov.
Obidve autá mali na, pre každú značku špecifických, dvadsaťpalcových diskoch obuté rovnaké celoročné pneumatiky Goodyear Wrangler Territory HT s rozmerom 255/55 R20.
Jazdné vlastnosti na ceste a v teréne
Ako už rozmery diskov napovedajú, ani jedno z áut nemá ideálne obutie do terénu, avšak s ohľadom na primárne určenie takto obutých vozidiel sme prevažnú väčšinu testu jazdili na cestných komunikáciách. V ľahkom teréne a na nespevnených cestách sme využívali automatickú funkciu pohonu všetkých kolies (4A), naopak, na ceste to bol výlučne pohon zadnej nápravy (2H). Ani v jednej situácii sme nepotrebovali redukovaný pohon všetkých kolies (4L), či dokonca uzávierku diferenciálu zadnej nápravy. Jazdu v náročnom teréne sme si nechali pre tie správne terénne verzie oboch áut.
Obidva pick-upy disponujú užitočným zaťažením okolo 1 tony (Ranger Platinum 923 kg, Amarok Style 983 kg) a preto bola jazda bez nákladu typická pre tento druh vozidiel. Nezaťažená tuhá náprava s listovými pružinami mala pri prejazde krátkych priečnych nerovností tendenciu otriasť celým autom, no napriek tomu hodnotím jazdné vlastnosti oboch vozidiel ako veľmi dobré. Určité chvenie celého vozidla v nezaťaženom stave je pre túto kategóriu vozidiel úplne prirodzené. Naladenie Volkswagenu mi subjektívne pripadalo o čosi tuhšie, Ranger zase bol komfortnejší, ale s obidvomi autami sa dalo jazdiť nadpriemerne svižne a to napriek relatívne skoro nastupujúcej nedotáčavosti.
Príjemným prekvapením bolo odhlučnenie oboch vozidiel, ani pri diaľničných rýchlostiach sa od kolies, či okien neozýval prílišný aerodynamický hluk. Rovnako odhlučnenie motora bolo v kabíne príkladné, zrejme aj vďaka desaťstupňovej automatickej prevodovke, ktorá umožňovala udržiavať príjemne nízku hladinu otáčok. Prevodovka inak funguje výborne, len veľmi občas sa na nižších prevodových stupňoch objaví mierne trhnutie, po väčšinu času však zmeny prevodových stupňov ani nevnímate. Tlačidlá na boku radiacej páky umožňujú aj radenie v manuálnom režime, ale takéto riešenie chce trochu zvyku a je určené len pre tých, ktorí sa radi hrajú.
Volkswagen Amarok
Ford Ranger
Mnohí porovnávajú komfort našej „austrálskej“ dvojice s vozidlami triedy SUV, ale s týmto názorom jednoducho nemôžem súhlasiť. Súčasné SUV sú komfortom úplne niekde inde, ale pripúšťam, že v rámci relatívne poskromne obsadenej triedy (z európskej ponuky vypadol napríklad obľúbený model od Mitsubishi, kam sa stratil Nissan Navara a jeho deriváty?) sú na vrchole segmentu.
V každom prípade z nášho pohľadu týždňového redakčného testu je každý pick-up autom pre zábavu a svojimi špecifickými jazdnými vlastnosťami na ceste ponúka radosť zo šoférovania aj pri viac-menej legálnych rýchlostiach. Pridaným bonusom je sloboda a možnosť pustiť sa na nespevnený povrch, samozrejme pri zachovaní potrebných pravidiel (ale o tom až v niektorom ďalšom článku). Dokonca aj spotreba sa pri vypustení náročného terénu dokáže pohybovať vo veľmi rozumnej hodnote, okolo 10,5 litra na 100 km v oboch prípadoch. Náročnejšia foto session v teréne si však vyžiadala priemernú spotrebu takmer 15 litrov na 100 kilometrov.
Interiér
Veľké prekvapenie nás čakalo v interiéroch oboch vozidiel. Napriek spoločným prvkom (napríklad ovládače svetiel, okien, otváranie dverí, volič automatickej prevodovky) bola architektúra interiéru pre obidve vozidlá jedinečná. Ranger má oproti Amarok naviac ovládače pre externé príslušenstvo (navijaky, svetelné rampy a pod.), v našom prípade však zostali nevyužité.
Spoločnými prvkami boli samozrejme digitálny prístrojový panel, každý však s vlastnou grafikou a vertikálne orientovaný 12 palcový displej multimediálneho systému. Palubná doska v Amaroku pôsobila čistejším a kvalitnejším dojmom, naopak tá v Rangeri pôsobila robustnejším dojmom.
Zásadný rozdiel bol v ergonómii ovládania klimatizácie a rozmiestnenia jednotlivých prvkov na stredovej konzole. Na rozdiel od Amaroku disponuje Ranger aj fyzickými ovládačmi klimatizácie a teda pre jej nastavenie vôbec nemusíte vstupovať do menu na obrazovke. Ovládanie pomocou dotykového displeja v Amaroku nie je dobre vyriešené (hoci samozrejme ide o systém od Fordu) a vyžaduje prílišnú pozornosť.
Hardvérové tlačidlá pod obrazovkou Amaroku síce vyzerajú efektne, ale okrem výstražných svetiel, hlasitosti a ovládača jazdných režimov sú len vstupom do menu zobrazujúceho sa na displeji a teda ich potenciál zostáva nevyužitý.
Z fotografií je zrejmé aj umiestnenie radiacej páky a odkladacích priestorov, aj v tomto má Ranger výhodu. Držiaky nápojov sú napravo od radiacej páky, čo poskytlo viac priestoru pre lakťovú opierku a odkladací priestor pod ňou, nielenže je v ňom viac miesta, ale samotná opierka je dlhšia a teda lepšie sa o ňu dá oprieť lakeť; tá v Amaroku je príliš ďaleko vzadu.
Ford Ranger
Ford má tiež lepšie vyriešené miesto pre odloženie mobilného telefónu (pozdĺžne pod obrazovkou infotainmentu, Amarok priečne, bez miesta pre iné drobnosti) a tiež ovládanie pohonu všetkých kolies. Namiesto otočného ovládača sú to jasne definované tlačidlá a aj samotný ovládač vyzerá hodnotnejšie.
Volkswagen Amarok
Až v priamom porovnaní si vodič uvedomí ako veľmi dokážu definovať jazdné dojmy špecifické pre danú značku dve rozhrania pre ovládanie auta. Volant a sedadlá. Ranger disponuje volantom typickým pre značku Ford, jeho čalúnenie je príjemne poddajné a pod rukami priam cítiť upokojujúci komfort.
Naopak, volant Amaroku je prísny a tuhý Volkswagen, jeho hardvérové tlačidlá sa však ovládajú intuitívnejšie a grafika prístrojového panelu je prehľadnejšia.
Sedadlá v Rangeri sú dimenzované veľkorysejšie, sú mäkšie a poskytujú menej bočnej opory, navyše majú ventiláciu, čo pri koženom čalúnení posádka ocení najmä v lete.
Sedadlá v Amaroku sú potiahnuté syntetickým poťahom imitujúcim alcantaru s označením „Artvelour“ a sú prešívané kontrastnou niťou. Sú tuhšie a poskytujú lepšiu bočnú oporu.
Mohlo by sa zdať, že tak Ranger, ako aj Amarok môžu byť jediným autom v rodine aj pre niekoho, kto nevyužije (alebo len zriedka) ich nákladný priestor. V zásade je to skutočne možné, ale v takom prípade je potrebné počítať s tým, že na zadných sedadlách je síce dostatok priestoru, ale z dôvodu tvrdých sedadiel a pre malý sklon operadiel nie je sedenie v druhom rade dostatočne komfortné. Zatiaľ čo na predných sedadlách dokážete bez prestávky cestovať stovky kilometrov, na zadnej lavici som už po pár desiatkach chcel vystúpiť. Na (ne)komfort sedenia vzadu sa dokonca sťažovali aj deti a teda ako rodinné auto pick-up tejto veľkosti nie je ideálny. O to viac, že bezpečné uloženie batožiny vyžaduje buď pevnú nadstavbu (ktorá potom obmedzuje nákladný priestor) alebo neobsadenie všetkých štyroch miest na sedenie. Každodennú batožinu potom môžete umiestniť na zadné sedadlá (úložný priestor pod nimi je určený pre drobnosti).
Záver
Ktoré by ste si vybrali? Zdá sa, že obstarávacia cena na slovenskom trhu nehrá takú veľkú úlohu pri rozhodovaní medzi Rangerom a Amarokom, podľa vyjadrenie zástupcov slovenského importéra Fordu by predali ešte viac kusov, limituje ich len dostupnosť z výroby.
Pre rozhodovanie zákazníkov teda bude dôležitá nielen konkrétna cenová ponuka (ktorá sa od tej cenníkovej ceny, najmä pri väčšom počte áut, môže výrazne líšiť), ale aj sympatie ku konkrétnej značke, vizuálna príťažlivosť a pocit z jazdy.
Dizajnom exteriéru v testovaných verziách u mňa boduje Ranger, interiér sa mi zase viac páči v Amaroku a to napriek jeho ergonomickým nedostatkom v porovnaní s Fordom. V tomto konkrétnom prípade by som medzi verziami Amarok Style a Ranger Platinum vyberal podľa ceny a tu je jednoznačným víťazom Volkswagen Amarok. Ak by som si ale v tejto kategórii vyberal pick-up podľa srdca, bol by to nepochybne Ranger. Ranger Raptor s benzínovým šesťvalcom a dokonalým podvozkom!
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj
Ak si o oboch autách chcete prečítať pohľad z Venuše, pod týmito odkazmi nájdete články od našej Amy: Volkswagen Amarok a Ford Ranger.
Spoločné fotky vznikli koncom novembra minulého roka v spolupráci s Petrom Kálmanom a Marekom Čepom z denníka sme.sk.
* Všetky ceny uvádzané v tomto článku sú cenami s DPH.