Amy Zaťková

01.07.2024

Roman Chalama

Príbehy ľudí sa oveľa viac spájajú s autami, ako si to v prvom momente uvedomujeme. Začnúc detskými snami, ako sa z nás stanú autobusári, kamionisti, smetiari, či pretekári, pokračujúc realitou, ktorá po prekročení prahu dospelosti mnohým z nás prináša rodinu, niekedy aj väčšiu, ako sme si to naplánovali.


A ak sa tak nestane na „prvý pokus”, život prináša aj zoskupenia s názvom „moje, Tvoje, naše”, kedy už obyčajné 5, či 7 miestne auto neprichádza do úvahy a je potrebné sa obhliadnuť po niečom väčšom. Zlatá éra rodinných MPV je už minulosťou, takže jednou, ak nie jedinou alternatívou, ktorá ponúka pomocnú ruku sú dodávky určené pre „civilistov”.

Ukážkovým predstaviteľom XXL rodinnej mobility je Turneo Custom od Fordu vo svojej druhej generácii. Jeho prvá generácia uzrela svetlo sveta v roku 2012. V milosrdných spomienkach sa mi to nezdá byť ani tak dávno, aj keď teda medzigeneračný rozdiel vyše dekády nie je málo. Možno to bola taktika a vyčkávalo sa na správny moment, kedy tento „domček na stračej nôžke” dostane svoj zaslúžilý priestor na automobilovom trhu.

Druhá generácia Turneo Custom nie je už len „holá a bosá dodávka s kutáčom“. Z nenápadnej krabice je aj vďaka redizajnu a moderným technológiám pohodlné, priestorovo luxusné a variabilné rodinné auto s prívlastkom XXL.

Čo všetko sa zmenilo a čo sa skrýva v aute veľkosti internátnej izby?

Ford Turneo Custom

Najvýraznejšou, zároveň najkrajšou časťou exteriéru je predná časť auta, kde dominuje nová maska chladiča s modernými a oku lahodiacimi lesklými ozdôbkami v kombinácii s retrologom značky, nové sú aj svetlá – FULL  LED predné svetlomety, ale  aj nárazník. Bočná silueta, či zadná časť auta si nevyžadujú hodnotenie vizuálu, pretože ich primárnou úlohou je funkčnosť a efektivita, nie krása.  

Ford Turneo Custom AWD

Moderný a technologický skok vpred získal hlavne interiér, ktorý odkazuje: „Vitajte, vyberte si svoje miesto, pohodlne sa usaďte a cíťte sa ako doma.” Titul srdečného hostiteľa získava aj z dôvodu integrovaného schodíka, ktorý v mnohých prípadoch uľahčuje nastupovanie.

Ford Turneo Custom AWD

Turneo Custom s označením L2 meria na dĺžku 5.450 mm, šírku 2.032 mm, výšku 1.978 mm a rázvor až 3.500 mm. Ponúka osem komfortných a priestorovo luxusných sedadiel. Kvalitu a pohodlie sedadiel, ktoré sú potiahnuté vinylom Sensico, potvrdzuje aj certifikát AGR pre zdravý chrbát.

Ford Turneo Custom AWD

Okrem certifikátu majú predné sedadlá a bočné sedadlá druhého radu aj vyhrievanie. Druhý rad sedadiel je v zostave 3/3, čo znamená, že každé jedno sedadlo je samostatné, vďaka koľajnicovému systému veľmi jednoducho a ľahko prispôsobiteľné, s opciou konferenčného usporiadania. Len pre istotu..., v prípade sedenia v protismere jazdy dávam do pozornosti výklopné bočné okienka, ktoré môžu pri akútnej kinetóze zohrávať úlohu prvej pomoci.

Ford Turneo Custom AWD

V treťom rade je kombinovaná dvojmiestna lavica a jedno samostatné sedadlo. Keďže marketingové slogany sú určené pre veľké rodiny s množstvom detí, Turneo Custom má toho času 5x upevnenie ISOFIX (od 09/24 by to malo byť 6x ISOFIX). Pre záujemcov, ktorí pestujú aktívny životný štýl a hľadajú priestranné auto na prepravu športových potrieb je dôležitou informácia, že sedadlá v druhom a treťom rade sú nielen sklopné, ale aj vyberateľné.

Ford Turneo Custom AWD

V interiéri prekvapí zvláštne tvarovanie volantu, ktorého dôvodom by malo byť ľahšie a ergonomickejšie nastupovanie. V tejto „internátnej izbe“ je možné zriadiť si mobilnú kanceláriu, a to rovno na volante.  Volant s možnosťou naklonenia sa môže zmeniť na pracovný stôl. Viac ako túto možnosť, som uvítala zachovanie manuálnych ovládacích tlačidiel na volante. Ak nevyužijete voľbu mobilnej kancelárie, počet displejov zostávala párny – 8 palcový prístrojový displej, ktorému kontruje 13 palcový farebný dotykový displej so systémom SYNC 4.

Ford Turneo Custom AWD

Aktuálnosť doby sa odzrkadľuje aj na umiestnení a forme voliča prevodovky, s ktorým sme sa už stretli…, ale niekde inde. Pamätajte, „po novom” v Turneo Custom už stierače klasicky nestierajú, na ich mieste je volič prevodovky. Stierače sú umiestnené na páčke vľavo. Zo začiatku to môže byť trošku mätúce, ale je to len otázka zvyku a duchaprítomnosti.

Ford Turneo Custom AWD

Ford Turneo Custom má množstvo odkladacích priestorov, schránok, cupholderov, tácok a iných vychytávok, ktoré by veľkej a modernej rodine mohli byť užitočné. Keď riešime priestorové možnosti, tak nesmieme zabudnúť na batožinový priestor. Funkčnosť a možnosť efektívneho využitia relatívne hojného odkladacieho priestoru v batožinovom priestore (základný objem 819 litrov) má Turneo aj pri plnej obsadenosti pasažiermi, keď je 3. rad sedadiel posunutý maximálne dozadu.

Ford Turneo Custom AWD

Vyše 5 metrová civilná dodávka by mohla na prvý pohľad vzbudzovať obavy, že je ťažko manévrovateľná, až ťarbavá. Opak je pravdou. Toto auto, dlhé ako týždeň pred výplatou, sa ovláda s ľahkosťou a na ceste sa chová stabilne, dovolím si povedať. Nevyzerá na to, ale je celkom obratná.

Ford Turneo Custom AWD

Pocitu istoty za volantom pomáha aj výborný výhľad z auta a stabilite zase krátke previsy. V spleti osobných dodávok má Ford bezkonkurenčne najširšiu paletu možností pri výbere motorizácie a pohonu. Testované vozidlo malo pod kapotou 2,0 litrový dieselový motor EcoBlue s výkonom 125 kW (170 koní) pri 3.500 ot/min., krútiaci moment 390 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.750 do 2.500. Výkon motora v našom prípade prenášala na všetky štyri kolesá (po prvýkrát dostupné AWD) osemstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu.

Ford Turneo Custom AWD

Veľkú pochvalu si zaslúži podvozok. Komfort, ktorý pociťujú pasažieri je porovnateľný s komfortom v osobnom aute, na čom sa podieľa aj nezávislé zavesenie zadných kolies nahrádzajúce tuhú zadnú nápravu predchodcu.

Ford Turneo Custom AWD

Ford Turneo Custom si málokto kúpi preto, lebo ho túži využívať na offroadové účely, ale  vďaka možnostiam voľby jazdných režimov (Normal, Eco, Sport, Klzký povrch, Nespevnená cesta a Ťahanie prívesu), dostane svoju posádku normálne aj ekologicky, alebo športovo do cieľa, aj keď prší, terén je klzký, ale aj vtedy, keď ťahá príves. Na to má zásluhu už spomínaný pohon všetkých kolies. Osobným autám konkuruje nielen komfortom, ale aj priemernou spotrebou 8,6 l/100 km či relatívne skromným objemom palivovej nádrže (55 litrov).

Ford Turneo Custom AWD

Nový Ford Turneo Custom ponúka možnosť využitia aplikácie FordPAss Connect – ovládanie vybraných funkcií pomocou mobilnej aplikácie, má vyhrievané čelné sklo, trojzónovú automatickú klimatizáciu s doplnkovým elektrickým kúrením so zrýchleným ohrevom prednej časti, prípravu na ťažné zariadenie – možnosť ťahať príves až do 2,5 t, sadu Assist 5 obsahujúcu navigačný systém, inteligentný adaptívny tempomat, pre-collision assist, nechýba ani asistent mŕtveho uhla fungujúci aj s prívesom, mnoho zásuviek na USB, 230V/400W, zadnú parkovaciu kameru a mnoho iných prvkov výbavy. Toto všetko a pokoj vo veľkej rodine môžete mať (po zohľadnení takmer sedemtisícovej zľavy) za 61.992,- EUR aj s DPH.

Ford Turneo Custom AWD

Osobná dodávka od Fordu je vo svojej podstate riešením mobility pre rodinu, ktorá vyžaduje pohodlie, úžitkovosť, zakladá si na rozumnej spotrebe, ale hlavne pre rodinu, ktorá už vyrástla auto s veľkosťou XL a potrebuje siahnuť po niečom s označením XXL.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.