Príbehy ľudí sa oveľa viac spájajú s autami, ako si to v prvom momente uvedomujeme. Začnúc detskými snami, ako sa z nás stanú autobusári, kamionisti, smetiari, či pretekári, pokračujúc realitou, ktorá po prekročení prahu dospelosti mnohým z nás prináša rodinu, niekedy aj väčšiu, ako sme si to naplánovali.
A ak sa tak nestane na „prvý pokus”, život prináša aj zoskupenia s názvom „moje, Tvoje, naše”, kedy už obyčajné 5, či 7 miestne auto neprichádza do úvahy a je potrebné sa obhliadnuť po niečom väčšom. Zlatá éra rodinných MPV je už minulosťou, takže jednou, ak nie jedinou alternatívou, ktorá ponúka pomocnú ruku sú dodávky určené pre „civilistov”.
Ukážkovým predstaviteľom XXL rodinnej mobility je Turneo Custom od Fordu vo svojej druhej generácii. Jeho prvá generácia uzrela svetlo sveta v roku 2012. V milosrdných spomienkach sa mi to nezdá byť ani tak dávno, aj keď teda medzigeneračný rozdiel vyše dekády nie je málo. Možno to bola taktika a vyčkávalo sa na správny moment, kedy tento „domček na stračej nôžke” dostane svoj zaslúžilý priestor na automobilovom trhu.
Druhá generácia Turneo Custom nie je už len „holá a bosá dodávka s kutáčom“. Z nenápadnej krabice je aj vďaka redizajnu a moderným technológiám pohodlné, priestorovo luxusné a variabilné rodinné auto s prívlastkom XXL.
Čo všetko sa zmenilo a čo sa skrýva v aute veľkosti internátnej izby?
Najvýraznejšou, zároveň najkrajšou časťou exteriéru je predná časť auta, kde dominuje nová maska chladiča s modernými a oku lahodiacimi lesklými ozdôbkami v kombinácii s retrologom značky, nové sú aj svetlá – FULL LED predné svetlomety, ale aj nárazník. Bočná silueta, či zadná časť auta si nevyžadujú hodnotenie vizuálu, pretože ich primárnou úlohou je funkčnosť a efektivita, nie krása.
Moderný a technologický skok vpred získal hlavne interiér, ktorý odkazuje: „Vitajte, vyberte si svoje miesto, pohodlne sa usaďte a cíťte sa ako doma.” Titul srdečného hostiteľa získava aj z dôvodu integrovaného schodíka, ktorý v mnohých prípadoch uľahčuje nastupovanie.
Turneo Custom s označením L2 meria na dĺžku 5.450 mm, šírku 2.032 mm, výšku 1.978 mm a rázvor až 3.500 mm. Ponúka osem komfortných a priestorovo luxusných sedadiel. Kvalitu a pohodlie sedadiel, ktoré sú potiahnuté vinylom Sensico, potvrdzuje aj certifikát AGR pre zdravý chrbát.
Okrem certifikátu majú predné sedadlá a bočné sedadlá druhého radu aj vyhrievanie. Druhý rad sedadiel je v zostave 3/3, čo znamená, že každé jedno sedadlo je samostatné, vďaka koľajnicovému systému veľmi jednoducho a ľahko prispôsobiteľné, s opciou konferenčného usporiadania. Len pre istotu..., v prípade sedenia v protismere jazdy dávam do pozornosti výklopné bočné okienka, ktoré môžu pri akútnej kinetóze zohrávať úlohu prvej pomoci.
V treťom rade je kombinovaná dvojmiestna lavica a jedno samostatné sedadlo. Keďže marketingové slogany sú určené pre veľké rodiny s množstvom detí, Turneo Custom má toho času 5x upevnenie ISOFIX (od 09/24 by to malo byť 6x ISOFIX). Pre záujemcov, ktorí pestujú aktívny životný štýl a hľadajú priestranné auto na prepravu športových potrieb je dôležitou informácia, že sedadlá v druhom a treťom rade sú nielen sklopné, ale aj vyberateľné.
V interiéri prekvapí zvláštne tvarovanie volantu, ktorého dôvodom by malo byť ľahšie a ergonomickejšie nastupovanie. V tejto „internátnej izbe“ je možné zriadiť si mobilnú kanceláriu, a to rovno na volante. Volant s možnosťou naklonenia sa môže zmeniť na pracovný stôl. Viac ako túto možnosť, som uvítala zachovanie manuálnych ovládacích tlačidiel na volante. Ak nevyužijete voľbu mobilnej kancelárie, počet displejov zostávala párny – 8 palcový prístrojový displej, ktorému kontruje 13 palcový farebný dotykový displej so systémom SYNC 4.
Aktuálnosť doby sa odzrkadľuje aj na umiestnení a forme voliča prevodovky, s ktorým sme sa už stretli…, ale niekde inde. Pamätajte, „po novom” v Turneo Custom už stierače klasicky nestierajú, na ich mieste je volič prevodovky. Stierače sú umiestnené na páčke vľavo. Zo začiatku to môže byť trošku mätúce, ale je to len otázka zvyku a duchaprítomnosti.
Ford Turneo Custom má množstvo odkladacích priestorov, schránok, cupholderov, tácok a iných vychytávok, ktoré by veľkej a modernej rodine mohli byť užitočné. Keď riešime priestorové možnosti, tak nesmieme zabudnúť na batožinový priestor. Funkčnosť a možnosť efektívneho využitia relatívne hojného odkladacieho priestoru v batožinovom priestore (základný objem 819 litrov) má Turneo aj pri plnej obsadenosti pasažiermi, keď je 3. rad sedadiel posunutý maximálne dozadu.
Vyše 5 metrová civilná dodávka by mohla na prvý pohľad vzbudzovať obavy, že je ťažko manévrovateľná, až ťarbavá. Opak je pravdou. Toto auto, dlhé ako týždeň pred výplatou, sa ovláda s ľahkosťou a na ceste sa chová stabilne, dovolím si povedať. Nevyzerá na to, ale je celkom obratná.
Pocitu istoty za volantom pomáha aj výborný výhľad z auta a stabilite zase krátke previsy. V spleti osobných dodávok má Ford bezkonkurenčne najširšiu paletu možností pri výbere motorizácie a pohonu. Testované vozidlo malo pod kapotou 2,0 litrový dieselový motor EcoBlue s výkonom 125 kW (170 koní) pri 3.500 ot/min., krútiaci moment 390 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.750 do 2.500. Výkon motora v našom prípade prenášala na všetky štyri kolesá (po prvýkrát dostupné AWD) osemstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu.
Veľkú pochvalu si zaslúži podvozok. Komfort, ktorý pociťujú pasažieri je porovnateľný s komfortom v osobnom aute, na čom sa podieľa aj nezávislé zavesenie zadných kolies nahrádzajúce tuhú zadnú nápravu predchodcu.
Ford Turneo Custom si málokto kúpi preto, lebo ho túži využívať na offroadové účely, ale vďaka možnostiam voľby jazdných režimov (Normal, Eco, Sport, Klzký povrch, Nespevnená cesta a Ťahanie prívesu), dostane svoju posádku normálne aj ekologicky, alebo športovo do cieľa, aj keď prší, terén je klzký, ale aj vtedy, keď ťahá príves. Na to má zásluhu už spomínaný pohon všetkých kolies. Osobným autám konkuruje nielen komfortom, ale aj priemernou spotrebou 8,6 l/100 km či relatívne skromným objemom palivovej nádrže (55 litrov).
Nový Ford Turneo Custom ponúka možnosť využitia aplikácie FordPAss Connect – ovládanie vybraných funkcií pomocou mobilnej aplikácie, má vyhrievané čelné sklo, trojzónovú automatickú klimatizáciu s doplnkovým elektrickým kúrením so zrýchleným ohrevom prednej časti, prípravu na ťažné zariadenie – možnosť ťahať príves až do 2,5 t, sadu Assist 5 obsahujúcu navigačný systém, inteligentný adaptívny tempomat, pre-collision assist, nechýba ani asistent mŕtveho uhla fungujúci aj s prívesom, mnoho zásuviek na USB, 230V/400W, zadnú parkovaciu kameru a mnoho iných prvkov výbavy. Toto všetko a pokoj vo veľkej rodine môžete mať (po zohľadnení takmer sedemtisícovej zľavy) za 61.992,- EUR aj s DPH.
Osobná dodávka od Fordu je vo svojej podstate riešením mobility pre rodinu, ktorá vyžaduje pohodlie, úžitkovosť, zakladá si na rozumnej spotrebe, ale hlavne pre rodinu, ktorá už vyrástla auto s veľkosťou XL a potrebuje siahnuť po niečom s označením XXL.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama