Písal sa rok 1972, kedy japonská automobilka predstavila automobil nižšej strednej triedy, prvý model Hondy Civic.
Civic bol v tom čase predstavený ako dvojdverové kupé, až následne prišiel obľúbený trojdverový hatchback. Honda Civic uzrela svetlo sveta počas ťažkých časov ropnej krízy v 70. rokoch minulého storočia, kedy ľudia potrebovali okrem iného hlavne úsporné autá.
Civic je tu s nami už päťdesiat rokov, 11. generácií a doposiaľ bolo predaných viac ako 27 miliónov po celkom svete. Na vrchole predajnosti sa držala každá nová generácia. Ako obstojí 11. generácia u čoraz náročnejších zákazníkoch ukáže čas, ale titul Auto roka 2023 na Slovensku vyzerá ako veľmi dobrý začiatok. Zaujímavosťou je, že počas svojej existencie Civic nikdy nezmenil kategóriu a stále sa držal - drží princípov svojho bytia.
Hondu Civic vnímame ako pevnú a nemennú istotu v spoľahlivosti. Prekvapiť nás dokáže svojím dizajnom a každou ďalšou generáciou nás postaví do pozoru a my sa rozhodujeme, či sa nám novšia generácia páči, alebo nie. Spomínate si na 8. generáciu, kedy našu Zem ovládli všadeprítomné “ufá”? Alebo inváziu „ikeáckych plyšových potkanov“? Asi najviac šokovala X. generácia, ktorá bola stelesnením skutočného samuraja v brnení.
Čo prináša najnovší model tejto legendy a v čom sa líši od svojho staršieho súrodenca?
Dizajn 11. generácie oproti svojmu predchodcovi vyzerá ako samuraj, ktorý si neobliekol svoje staré brnenie. Je oveľa civilnejší, dospelejší a tak veľmi kritizované ostré tvary predchádzajúcej generácie úplne absentujú. Už - už by sme mohli povedať, že zo Civica sa stáva vyzretý dospelý rodinný konzervatívec... Dominantná predná časť s neprimerane dlhým predným previsom okato pripomína americkú Hondu Accord. Asertívny zadok s nečakaným elementom prítomnosti zadného stierača a absencie viditeľných dominantných koncoviek výfukov oproti 10. generácii vyzerá ako ... športovec počas nordic walkingu.
Civic nám opäť o čosi narástol (dĺžka 4551 mm, šírka vrátanie zrkadiel 2082 mm, výška 1408 mm a rázvor náprav 2734 mm). Narástol, ale nepribral! Vďaka hliníkovej kapote a živicovému veku kufra je jeho prevádzková EÚ hmotnosť (spolu so 75 kg vodičom) len 1533 kg.
Interiéru dominuje štýlový retrominimalizmu kombinovaný s maximálnou ergonómiou okolia. Samozrejme na prvom mieste je funkcionalita. Jednoliate horizontálne línie, elegancia klavírneho laku, joystickové ovládanie výduchov klimatizácie, prítomnosť „klasických“ USB portov ocenia hlavne ľudia, ktorých už život naučil, že menej je viac. S veľkým úspechom sa u nás stretol návrat mechanických tlačidiel, ktoré sú ako koleso… nič lepšie zatiaľ ľudstvo nevymyslelo. Vzdušnosť a veľkosť interiéru podčiarkuje aj absencia klasickej prevodovej páky, ktorá je nahradená lineárnymi tlačidlami. Z mojich skúseností, Honda mala vždy „svojský zmysel pre infotainment“. Jedenásta generácia prináša prehľadný a moderný infotainment. Bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay, či Android Auto je už dnes samozrejmosťou. Nie nie, nebolo to tak vždy. K dospelejšiemu autu patrí aj dospelejší a väčší volant, ktorý má oproti 10. generácii aj iný sklon. V redakcii sme to zhodnotili na 50:50. Kým chlapci inklinovali k novému dizajnu a polohe volantu, mne osobne vyhovuje viac volant v 10. generácii.
Posed za volantom nesklame, stále je ten typický nízky, ako sme už generácie zvyknutí. Viac ako nízky posed môže byť kameňom úrazu vystupovanie z auta hlavne pre tých skôr narodených. Výbava Sport má polokožené sedadlá, kožený volant, čierne kryty spätných zrkadiel, lišty okien a čierny strop v interiéri. Netreba sa ľakať, všadeprítomná čierna nekazí auru nového Civica, práve naopak. Je to veľmi príjemná kombinácia použitých materiálov.
Neviem ako to robia ľudia v Honde, ale vyzerá to tak, že s priestorom dokážu čarovať. Aj keď vieme, že čísla nepustia a matematika je exaktná veda, v Honde dokážu pravdepodobne nafúknuť priestor. Vzdušnosť a priestrannosť v kombinácii s batožinovým priestorom s objemom 410 litrov je naozaj výborným základom auta (aj) pre rodinu.
Honda sa už dlho drží svojej filozofie, že veci sa dajú robiť aj inak, ako to robia všetci ostatní... Vyzerá to tak, že im táto inakosť zatiaľ celkom vychádza. Nový Civic síce prichádza výlučne ako elektrifikovaný model, ale neprináša klasický plug-in hybrid. Pohon zabezpečujú až 3 motory, spaľovací – dvojlitrový atmosférický 4 valec a dva elektromotory (jeden, ktorý slúži ako generátor elektrickej energie a druhý, ktorý auto primárne poháňa). Dvojlitrový spaľovací motor s výkonom 105 kW (143 koní) / pri 6000 ot. za min a 186 Nm pri 4500 ot. za min. pracujúci v Atkinsonovom cykle slúži väčšinou len ako generátor elektriny. V produktových listoch je uvedená hodnota výkonu 135 kW (184 koní) a sila 315 Nm. Nebojte sa, nezavádzajú, je to z dôvodu, že o pohon sa prevažne stará elektromotor s týmto výkonom. Vo vyšších rýchlostiach sa samozrejme do procesu zapája aj benzínový štvorvalec. Znie to trošku komplikovane, ale v konečnom dôsledku, nech je to akokoľvek, dobrou správou je, že to funguje výborne. Smutnou správou je, že Honda nám v Európe nedáva na výber a Civic je dostupný len v tejto jednej motorizácii... a dráždiť, že za veľkou mlákou majú zákazníci možnosť výberu aj s klasickým spaľovacím motorom asi nemá význam.
Prevodovka e-CVT dokáže zvukovo simulovať radenie bez toho dobre známeho nervy trhajúceho vysávačového efektu. Aby sme to ešte trošku skomplikovali, tak aj v novom Civicu je umiestnená batéria s kapacitou okolo 1 kWh, kde sa uskladňuje prebytočná energia. Atkinsonov cyklus som už raz popisovala v teste hybridného CR-V, ale „vraj“ v Civicu je úplne iný motor a aj batéria je nová. Z pozície vodiča som jazdu subjektívne vnímala komplexne vyváženú, kultivovanú, bez vibrácií, veľmi príjemnú.. takú smooth.
To, že nie všetko je šport, čo sa Sportom označuje sme si už akosi zvykli. Aj keď sa v kútiku duše tichučko tešíme na to, čo sa stane, ak tam ten Sport zaradíme, niekedy veru príde aj sklamanie. Očividne sa slovom šport môžu označiť kovové pedále, ale okrem mierneho nárastu otáčok v režime Sport sa v rámci jazdy zázraky nedejú. Tento Civic má jednoducho svoje štandardné tempo a skutočná športová DNA patrí modelu Type R.
Elementárnou charakteristikou pre nový Civic e:HEV je jeho úsporná jazda, obzvlášť v meste. Verejne priznávam svoju nedostatočne eliminovanú uhlíkovú stopu. Napriek ekologickejšej možnosti som viac menej mala celý testovací týždeň zvolený režim Normal. Mestská spotreba v režime Normal je v priemere 4,1 litra, diaľnica sa pohybuje okolo 6,3 litra na 100 km. Ak by sme ale chceli byť ekologickejší ako ostatní, voľba jazdného režimu Eco(n) je k dispozícii stále. Výsledná priemerná spotreba celotýždenného testu na 18 palcových diskoch, kedy sme kombinovali všetky typy ciest: mesto, medzimesto a diaľnica bola 5,7 l/100 km.
V Honde sa opäť podarilo zostrojiť Civic, ktorý je dokonalým partnerom na každý deň. Toto auto slúži svojmu vodičovi a v žiadnom prípade nie je vodič otrokom svojho auta. Je poddajné, výborne zvláda nerovnosti a maximálne spolupracuje. Jedinou výčitkou by mohla byť „chudobná“ výplň dverí, ktorá vám „udrie do uší“ hlavne pri zatvorení dverí. Nová Honda Civic má vyvážene namiešané tradičné hodnoty, modernizmus, ekológiu, funkčnosťou. Potenciálny zákazník má na výber 3 stupne výbavy, nad výberom motorizácie si hlavu lámať nemusí, keďže v každej výbave je jediný a ten istý motor 2,0 i-MMD.
Cena výbavy Sport vrátane DPH je 30.990,- EUR, najvyššia výbava Advance je od 34.490,- EUR, oproti základnej Elegance, ktorá je za 29.890,- EUR. K tejto sume si ešte musíte pripočítať dopravu vo výške 360 Eur. Náš testovací model mal aj „vďaka“ príplatku za metalízu modrej farby Premium Crystal Blue celkovú cenu 31.790 Eur. Tu však treba dodať, že v tej sume je samozrejme aj široká škála asistenčných systémov podpory riadenia Honda SENSING, bezklúčový vstup a štartovanie, 9 palcový infotaiment s dotykovou obrazovkou a mnoho ďalších prvkov výbavy, ako aj záruka po dobu 3 rokov / 100 000 km plus 5 rokov /100 000 km na hybridný systém ako aj 8 ročný vernostný program.
Civic ako slovenské Auto roka 2023 je kus dobrého vozidla. Určite nebude dôvodom rodinných hádok, nebude príčinou manželských nezhôd a nebude ani predmetom ukrižovania susedmi. Je viac ako civilným sluhom pre každého, kto mu príde na chuť. Z dlhoročných skúseností s Hondami sa odvážim tvrdiť, že Honda nie je pre každého. Pravý Honďák chápe svojskosť, inakosť a funkcionalitu sveta Hondy, dokáže oceniť jeho silné stránky a zároveň akceptovať jeho nedokonalosti. Nikto a nič na tomto svete nie je dokonalé, ale v tom je tá krása bytia.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj
P.S. Veľmi sa tešíme na nového samuraja v brnení z radu Type R.... veľmi... veľmi, veľmi :-)