A je to tu... Dlho očakávané auto, nová Honda Civic Type R prichádza ako posledný mohykán s výlučne spaľovacím motorom svojho druhu. Vraj nám sem do Európy z Hondy už nič také nepošlú.
Kuchynské reči o tom, aká je nová Honda sa už dlhšie viedli, ale nás klebety nezaujímajú. Niežeby sme boli pochybovali o avizovaných superlatívoch 6. generácie modelu Type R, avšak tá predchádzajúca generácia posunula latku tak vysoko, že sa nám to nechcelo veriť...
Aktuálna Honda Civic Type R sa s časom 7:44,881 min. stala rekordérom na legendárnom Nürburgringu a niet pochýb, že zaslúžene. Po prvých pár prejazdených kilometroch som mala pocit, že ešte žiadna z predošlých 5-tich generácií Hondy Civic Type R nebola taká... dospelá. Aktuálny Civic Type R nielen dospel, ale dozrel do svojej fenomenálnej vyladenosti, pritom si zachoval svoju jazdeckú podstatu.
Svoje osobné skúsenosti s CTR (FN2) som získala vďaka exempláru č. 21638, na ktorého podvozok si budem spomínať do konca svojho života. Stará cesta z Bratislavy do Pezinka bola v tých časoch s Ufom niečo ako nočná mora. S počtom koní 201 a kompaktnými rozmermi sa mi dnes, oproti FL5, javí ako batoľa v plienkach.
Následne prišiel Type R (FK2), ktorý vzišiel z 9. generácie Hondy Civic a na cestách bola zrazu reálna podoba potkanov zo švédskeho domu nábytku. Piaty tajpár v poradí (FK8) prišiel ako nový kráľ! Tento živelný mechanik vyrazil všetkým dych, vytrel zrak, ohučal nás svojim zvukovým prejavom a bolo mu úplne jedno, kto si čo o ňom myslí. Bol asi najkontroverznejším tajpárom vôbec, s ktorým ani skalní fanúšikovia neboli úplne stotožnení. Ostré hrany, mačizmus a misia samuraja v brnení nebola v Európe úplne pochopená.
Dnes sa píše rok 2023 a v teste máme dospelých 329 hrmených vo svojej najcivilizovanejšej, najcivilnejšej podstate s najdospelejším postojom. Civic Type R (FL5) ukázal, že aj keď zostáva verný svojej jazdeckej živelnosti, dokáže sa správať civilne a stať sa každodennou súčasťou života tých zopár šťastlivcov, ktorí stáli na začiatku radu, nie na banány, ale na nový Type R.
Aktuálne CTR vyšlo z 11. generácie Hondy Civic e:HEV. Autobiografický popis v tlačovej správe hovorí, že „Civic Type R je o 8 mm nižší a 90 mm širší ako Civic e:HEV a o 13 mm nižší a 15 mm širší ako predchádzajúca generácia modelu Civic Type R. Nízky, svalnatý vzhľad je dosiahnutý vďaka tvarovaným, svalnatým oblúkom kolies, ktoré sa rozliehajú nad novým reverzným ráfikom, ľahkým a 19-palcovým matným čiernym zliatinovým diskom s vysokou pevnosťou.“ Tajpár lieta po asfalte na 19 palcových diskoch, na ktorých sú obuté vôbec najširšie pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S v kategórii, s rozmerom 265/30 R19.
Paradoxom je, že tento extrémista, ktorý je držiteľom rekordu na okruhu Nürburgring medzi sériovými predokolkami, je zároveň najrodinnejší Type R vo svojej histórii. Aktuálny Type R má o 35 mm dlhší rázvor (a ponúka viac miesta v interiéri) a spolu s výrazne širším zadným rozchodom a širokými pneumatikami ponúka lepšiu stabilitu v zákrutách oproti predchodcovi. K dobrej stabilite pomáha aj karbónové krídlo, ktoré generuje prítlak 60 kg (a vôbec neprekáža vo výhľade). Medzičasom typickými sa stali tri koncovky výfukov, kde centrálna je vďaka aktívnej klapke generátorom (vraj) ostrejšieho zvuku.
V informáciách o novom Type R sa tiež hovorí, že „Konfigurácia dvojosého zavesenia predných kolies, ktorá obmedzuje prenos krútiaceho momentu do riadenia, bola prepracovaná pomocou nových spodných ramien zavesenia s optimalizovaným tvarom a tuhosťou. Bolo tak dosiahnuté 16% zvýšenie tuhosti odklonu kolies v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Type R. Predná časť má tiež o milimeter upravenú geometriu. Adaptívne tlmiče zostali zachované z predchádzajúcej generácie, ale majú prepracovanú logiku ovládania nakláňania a náklonu.“
Ľudstvo, obráťte svoj zrak na mňa, počúvajte moju reč, vnímajte moju prítomnosť, lebo ja som novým kráľom, ktorý sa nepýši len svojím vizuálom, ale hlavne svojou aerodynamikou, funkcionalitou a použiteľnosťou. Vyzerá to tak, že pri tejto generácii sa vychytali muchy a nedostatky tých predchádzajúcich, všetky komponenty sa vyladili na vyšší level a niektorými vylepšeniami sa zjednotila aj vizuálna podstata. Príkladom toho sú väčšie otvory v maske nárazníka, či funkčná štrbina prívodu vzduchu k turbodúchadlám. I keď tak ako je to dnes akýmsi nepísaným pravidlom, každé auto má svoj „fejk“. Ani CTR nie je výnimkou a jeho fejkom sú otvory, ktoré sa nachádzajú na krajoch nárazníkov.
Nezvyčajným by sa mohla nazvať aj farba testovaného exempláru – Racing Blue, ktorú nikto nevolal inak, ako šmolková. Aj to je dôkazom toho, že technická vyladenosť ide ruka v ruke s hravosťou tejto predokolky.
Okatosť exteriéru a strohosť interiéru sú ako Jin a Jang. Nový japonský retrodizajn, ktorý nájdete aj v civilnom Civicu pôsobí oveľa vzdušnejšie, zároveň oveľa celistvejšie a možno aj ergonomickejšie ako u FK2. Kým v minulosti som z upätia sa na jazdca mala doslova klaustrofobický pocit, otvorený priestor aktuálnej generácie pôsobí nenásilne a vzdušne. Interiéru stále dominuje sýta červená, jeho absenciu by sme asi viacerí nepredýchali.
Športovým škrupinám potiahnutým červeným čalúnením podobným semišu a červeným koberčekom kontruje čiernym „semišom“ obtiahnutý okrúhly veniec volantu, ktorý je poprešívaný červenou niťou. Sedadlá sú aj napriek športovému charakteru a hĺbke pohodlné, v podstate aj na dlhých cestách. O problémoch s vystupovaním sa tu asi nechcem baviť, pripisujem to svojmu veku. K hliníkovým pedálom nemám dôvod vyjadrovať sa negatívne, avšak pri hliníkovej riadiacej páke 6 stupňového manuálu musím pripomenúť, že odporúčaný dress code sú rukavice. Či je zima, či leto, pomáhajú a chránia.
Digitálny prístrojový panel ponúka možnosť analógovej a digitálnej grafiky. Infotainment okrem klasiky ponúka možnosť telemetrických dát, extra informácie o teplote chladiacej kvapaliny či oleja (konečne), o tlaku turbodúchadla, priečnom i pozdĺžnom preťažení. Funkcia LogR 2.0 sleduje a zaznamenáva vstupy v piatich kľúčových oblastiach výkonu: zrýchlenie, spomalenie, zatáčanie, priama jazda a ich kombinácia. V režime zaznamenávania sú údaje o sile G zrýchlenia, brzdenia, zatáčania. Jazykom obyčajných ľudí je celý tento systém navrhnutý tak, aby podporoval zlepšenie účinnosti a plynulosti jazdy.
Jadrom a srdcom nového Type R je preplňovaný motor 2,0 i-VTEC Turbo so silou 242 kW pri 6500 ot. za min. (to je tých 329 hrmených). V porovnaní s predchodcami je to „nepodstatné“ medzigeneračné navýšenie o 10 koní naviac. Iba? Áno, iba, aj keď je to veľký rozdiel. K celkovému zlepšeniu výkonovej charakteristiky došlo aj vďaka novému saniu, novému výfukovému traktu, čím sa mu lepšie dýcha, nové turbodúchadlo s optimalizovaným tvarom a počtom lopatiek znamená menšiu turbodieru.
Úpravami chlapci v Honde dosiahli, že motor má maximálny krútiaci moment 420 Nm v rozsahu od 2200 do 4000 otáčok za minútu. To, že motor už nie je to, čo býval predtým deklaruje aj zvuk, ktorý je oveľa kultivovanejší, dospelejší. Výstrely neprichádzajú ani od výfukov, ale také to dospelé upozornenie na svoju prítomnosť dá patrične najavo. Ani automatické medziplyny (ktoré v predošlej generácii robili hromy - blesky) neprehlušia zvuky na výzvu pripraveného eNka, ktoré vám stojac na semafore ukazuje palec hore. Radenie je výborné, tešiť sa môžete z kratučkých dráh s natesno naskladanými prevodmi. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 275 km/h.
Určite nikoho neprekvapí, že tých 329 hrmených kričia po uhasení smädu viac, ako by sme chceli. My ale vieme, že jedným zo znakov Type R je jeho nehasnúci smäd po kvalitnom benzíne, kedy ukazovateľ rezervy, toho času 47 litrovej nádrže, svieti častejšie, ako by sme si priali. Nuž, priemerná spotreba je daň za život s Type R (vždy to tak bolo a prajem si, aby to tak aj zostalo, lebo ak príde alternatíva, už to nemusí byť to pravé tajpárovské). Mestské presúvanie nás stojí okolo 12,5 litra na 100 km, na okreskách sa potešíte spotrebe len okolo 8,2 l/100 km a asi už tušíte, že šantenie a okruhy sú veľmi náročné.
Type R sa nejazdí v režime Comfort (aj keď som si to vyskúšala), je k dispozícii a aj tu je citeľné tuhšie riadenie, tak ako aj režime Sport. Honda po prvý krát umožňuje v Type R režim Individual, ktorým sa dolaďuje tuhosť riadenia, reakcie trakčných systémov ako aj reakcie plynu tejto „rýchlobežky“ podľa vlastných preferencií. Na tak rýchle auto, akým je nový Type R, potrebujete mať poriadnu poistku a to nielen životnú, ale hlavne tú v brzdovom systéme. Tou je výborná brzdová sústava Brembo s prepracovanými brzdovými kanálikmi a novým hlavným brzdovým valcom s mechanickou brzdou, ktorá drží.... a drží...nech už idete akokoľvek „na hulváta“. Predpokladáme, že na hulváta sa jazdí aj v režime +R, kedy sa zo slušného kravaťáka stáva cestný Drakula. Vieme to podľa toho, že spolujazdcom tuhne krv v žilách.
S podvozkom sa v Honde poriadne vyhrali, pretože je výborný, až by mal človek na jazyku slovo dokonalý. Na hladkom povrchu si človek pripadá ako v rozprávke. Type R drží stopu ako keby bol k povrchu prilepený, okamžite reaguje na pokyny od vodiča, je jazdecky vynikajúci. Dokonalosť neexistuje, práve preto je svet pestrý. Tak je to aj vo svete áut (aj keď si môžeme klamať, že niektorí z našich tátošov je dokonalý), v matrixe sa vždy nájde chyba. CTR nie je výnimka. Prenikanie hluku od podvozku Honde tak typické je aj napriek snahe inžinierov stále prítomné. Toto však k Hondám patrí. Ako bolo na počiatku, i teraz, i vždycky, i na veky vekov. Inak by to asi nebola Honda.
Božekovať môžeme nad úžasnosťou tajpáru, nad jeho neuveriteľnou rýchlosťou, ale hlavne vtedy, keď príde na rad cena. Predpokladáme, že nielen vďaka kúpnej cene, ale aj vďaka počtu kusov, ktoré sa k nám dostali a možno ešte dostanú, je toto auto investičná príležitosť a doslova zberateľský kus.
Jazdecké auto na každodenné použitie s batožinových priestorom 410 litrov, ktorého ešte nepostihla elektrifikácia, stálo 56.490,- EUR (+ 3.990,- EUR za karbónové krídlo a interiérové doplnky). Básnickú otázku, prečo, začo a či je hodné tejto sumy nebudeme riešiť, lebo stále existujú na svete veci, ktoré sa za peniace nedajú kúpiť. Takými sú zdravie, zážitky, radosť a spomienky, ktoré sú esenciou našich životov, tak ako soľ a cukor je esenciálnou súčasťou načich pokrmov. Honda Civic Type R môže byť aj vďaka každodennosti bankou spomienok, zážitkov, či uznaní.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj
P.S.: Ak mi raz niekto vysvetlí logiku skratiek jednotlivých generácií, budem mu vďačná.