Miro Vilím

24.06.2024

Jakub Čajko

Modely s označením „35“ sú vstupnou bránou do sveta troch magických písmen AMG a po nedávnom facelifte sú ešte lepšie ako kedykoľvek predtým.


Mimoriadne široká ponuka kompaktných modelov značky zahŕňa nielen SUV modely GLA a GLB, ale aj klasický päťdverový hatchback a sedan triedy A, štýlové kombi CLA Shooting Brake a nami testované CLA v podobe sedanu alebo ak pristúpite na hru marketingu, štvordverového kupé.

V rámci faceliftu dostalo CLA nové nárazníky a svetlá s odlišnou grafikou a ešte pokročilejšou technológiou Multibeam LED. Maska chladiča s tradičnými zvislými lištami (Panamericana) je prevzatá z modelov s označením „45“ a dodáva aj „tridsaťpäťkám“ drsnejší vzhľad.

Podobne ako nárazníky sú novým spôsobom tvarované aj prvky aerodynamického balíka AMG (1.620,- EUR), ktorý bol súčasťou našej konfigurácie podobne ako balíky AMG Night a AMG Night II, teda tmavé tepelnoizolačné sklo a zatmavené prvky obloženia chladiča a označenia modelu na veku batožinového priestoru. 

Novinkou v ponuke pre modely CLA sú aj výrazné modré farby s označením hyper modrá (hyper blue) a spektrálna modrá (spectral blue) metalíza, na nami testovanom vozidle bola prvá z nich. A zaslúžene budila pozornosť okolia.

 

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Pri pohľade z profilu vyniknú vyvážené proporcie, dlhší zadný previs a pozvoľna klesajúca strecha pokračujúca v krátkom veku batožinového priestoru ukončenom výrazným spojlerom pôsobia mimoriadne dynamicky a zároveň elegantne.   

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Napriek príslušnosti do kompaktnej triedy CLA trochu klame telom, s dĺžkou až 4.692 milimetrov a šírkou 1.834 mm je o pár milimetrov dlhšia a širšia ako trieda C predchádzajúcej generácie (W205), hodnota rázvoru 2.729 milimetrov však neposkytuje toľko vnútorného priestoru ako trieda C. Batožinový priestor má objem 460 litrov a vyhovie tak aj prepravným nárokom skromne sa baliacej štvorčlennej rodiny. Prevádzková hmotnosť nášho vozidla bola podľa osvedčenia o evidencii 1.745 kilogramov (EÚ).  

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Motor, pohon, prevodovka a spotreba

Modely „35“ dostali v rámci faceliftu mild hybridnú technológiu a po novom sú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom a remeňom poháňaným štartérom-generátorom. Štartér-generátor druhej generácie funguje ako mild-hybrid, ktorý poskytuje dočasné zvýšenie výkonu o 10 kW (14 koní), ako aj funkcie ako je voľnobeh a rekuperácia. Mild hybridná technológia zvyšuje aj komfort, keďže prechody funkcií štart-stop a voľnobeh sú skutočne takmer nepostrehnuteľné.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Benzínový 2,0-litrový štvorvalcový motor s jedným turbodúchadlom produkuje pri 5.800 otáčkach za minútu výkon 225 kW (306 koní) a maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné od 3.000 do 4.000 otáčok za minútu. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá (AMG Performance 4MATIC) zabezpečuje nová osemstupňová dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G, verzia pred faceliftom mala sedemstupňovú dvojspojku.  

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Zaujímavosťou v dnešnej dobe je absencia obmedzovača otáčok v režime Sport+, teda aj na mieste pri nezaradenom prevodovom stupni viete motor vytočiť až k obmedzovaču. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má hodnotu 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Podľa internej telemetrie zvláda CLA 35 zrýchlenie s časmi okolo 4,7 sekundy, v každom prípade, aj subjektívne vnímaná dynamika je výborná.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Prechod na novú prevodovku autu prospel, radenie je hladšie a subjektívne aj rýchlejšie, mild-hybridný pohon pomáha v každom jazdnom režime k plynulejšej jazde. Pamätám si obdobie, keď sme sa elektrifikácie spaľovacích motorov obávali, ale čas ukázal, že práve s miernymi hybridným pohonom sú spaľovacie motory mimoriadne efektívne. V rámci nášho testu sme najazdili viac ako osemsto kilometrov s priemernou spotrebou 10,6 litra na 100 km, pri pokojnej jazde sme dosiahli minimálnu spotrebu 6,9 litra/100 km.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Podvozok, riadenie a brzdy

Základom pre adaptívny podvozok AMG Ride Control je predná náprava typu McPherson a zadná viacprvková náprava s tlmičmi nastaviteľnými v troch stupňoch (Comfort, Sport a Sport+). Práve podvozok bol pre mňa v kombinácii s devätnásťpalcovými diskami obutými do pneumatík Continental SportContact 6 s rozmerom 245/35 ZR19 veľmi príjemným prekvapením. V prvom rade to bol až nečakaný komfort a veľmi dobré tlmenie krátkych priečnych nerovností. Áno, aj v základnom komfortnom režime je tuhý, ale poddajný. Avšak aj v športových režimoch je možné bez zásadných kompromisov jazdiť aj na slovenských cestách.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Oproti výkonnejšiemu modelu s označením „45“ disponuje základný AMG model štandardným pohonom všetkých kolies, ktorý výkon motora primárne prenáša na prednú nápravu, v prípade potreby však dozadu posiela prostredníctvom viaclamelovej elektromechanickej spojky integrovanej do zadnej nápravy až 50% výkonu. V prípade aktivovaného režimu ESP je pohon všetkých kolies v „komfortnom“ režime, v prípade režime ESC Sport, či v prípade plne vypnutej stabilizácie je pohon v „športovom“ režime prenášajúcom v záujme vyššej jazdnej agility viac výkonu na zadnú nápravu.   

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Tým sú dané aj neutrálne jazdné vlastnosti, pri prehriatych pneumatikách sa však objavuje jemná nedotáčavosť. Náhle povolenie akcelerátora v zákrute síce prenosom hmotnosti cez zadnú nápravu pomáha so zatočením, ale žiadne zásadne pretáčavé tendencie nemôžete očakávať. Riadenie je presné, s účinkom posilňovača nastaviteľným podľa zvoleného jazdného profilu v dvoch charakteristikách, avšak s pomerne limitovanou spätnou väzbou. To však presnej dynamickej jazde vôbec neprekáža. 

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Brzdová sústava je primerane dimenzovaná s ohľadom na výkon (až 320 koní a 400 Nm) a vpredu má štvorpiestikové strmene zakusujúce sa do kotúčov s priemerom 350 milimetrov, vzadu sú to jednopiestiky s kotúčmi s priemerom 330 milimetrov.  

Interiér

V rámci faceliftu dostal aj vstupný model AMG nový volant AMG Performance so satelitnými ovládačmi umožňujúcimi priamu voľbu niektorého z piatich jazdných režimov Klzko, Comfort, Sport, Sport+ a Individual (vpravo) a ďalších voliteľných nastavení pohonnej sústavy (vľavo). Nastavenie tlmičov, či klapkového výfuku, prípadne miery zásahu stabilizácie tak viete vybaviť dvomi klikmi priamo na volante.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Do CLA 35 som presadal z Fordu Tourneo Custom, prvý dojem z interiéru teda bol subjektívne stiesnený, ale postupne som sa adaptoval. V našej konfigurácii boli základné športové sedačky, ktorých bočné vedenie operadla mi pripadalo tuhšie (a teda lepšie) ako v prípade sedadiel v modeli A 180, opäť však chýbalo akékoľvek bočné vedenie sedáku; o to pohodlnejšie som sa v sedadle cítil pri bežnom jazdení. Vzadu je však dostatok priestoru na hlavu len pre osoby do 178 cm, ja som sa už pri sedení hlavou dotýkal stropu.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

V porovnaní s hatchbackom je možné vnímať málinko vyšší aerodynamický hluk od efektných bezrámových okien, ale to je len minimálne negatívum inak veľmi tuhej karosérie.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Facelift so sebou priniesol najnovšiu generáciu užívateľného rozhrania MBUX, podobne ako v ostatných modeloch postavených na platforme triedy A zmizla zo stredového tunelu ovládacia dotyková plocha. Nikdy som nebol jej veľkým fanúšikom a medzičasom som si zvykol aj na dotykové ovládanie na volante, ktorým som obsluhoval multimediálny systém (pravá strana volantu) alebo prístrojový štít (ľavá strana volantu). Dotykovú obrazovku multimediálneho systému som využíval skutočne minimálne.   

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Obidva displeje majú uhlopriečku 10,25 palca a dotvárajú minimalistický dizajn palubnej dosky na strane spolujazdca zvýraznenej špecifickým AMG dekorom.  

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Cena a záver

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC kupé, ako znie jeho celé obchodné označenie, je skutočne podarenou vstupnou bránou do sveta AMG. Poskytuje výnimočnú dynamiku bez potreby prijatia kompromisov pre každodenné používanie, na ktoré je priam stvorené. V nápadnej hyper-modrej farbe je skutočným magnetom pre pozorovateľov a vďaka výraznému aerodynamickému balíku a maske chladiča viete okamžite identifikovať, že ide o model AMG.   

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 nie je a ani nemá byť nekompromisným jazdeckým nástrojom alebo ultimatívnym hot sedanom, dokáže však potešiť slušným výkonom, neutrálnymi jazdnými vlastnosťami a výrazným zvukovým prejavom. CLA 35 je určené najmä pre zákazníkov, ktorí chcú AMG, avšak hľadajú predovšetkým štýlovku s vysokou úžitkovou hodnotou a občas sa radi svižnejšie zvezú na (nemeckej) diaľnici, či prázdnych víkendových okreskách. Ak by ste chceli zo základnej ponuky niečo ostrejšie, k dispozícii je v úvode spomínaný hatchback A 35, ktorý je skutočným a vďaka pohonu všetkých kolies univerzálnym hothatchom. A pre tých ktorí hľadajú v ponuke kompaktných modelov AMG ultimatívnu rýchlosť a nekompromisnú zábavu je k dispozícii A 45 S (310 kW / 421 koní a 500 Nm), najvýkonnejší a najbrutálnejší hyperhatch na trhu. Modely "45" sú dostupné aj ako CLA, CLA Shoting Brake a GLA.     

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Základná cena CLA 35 začína na sume 63.372,- EUR, avšak vďaka rozsiahlej príplatkovej výbave sa konečná cenovka vyšplhala na výsledných 80.533,60 EUR s DPH. Mimochodom, to je približne o dvetisíc euro viac ako je aktuálna základná cena modelu Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ kupé (78.462,00 EUR).

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.