Modely s označením „35“ sú vstupnou bránou do sveta troch magických písmen AMG a po nedávnom facelifte sú ešte lepšie ako kedykoľvek predtým.
Mimoriadne široká ponuka kompaktných modelov značky zahŕňa nielen SUV modely GLA a GLB, ale aj klasický päťdverový hatchback a sedan triedy A, štýlové kombi CLA Shooting Brake a nami testované CLA v podobe sedanu alebo ak pristúpite na hru marketingu, štvordverového kupé.
V rámci faceliftu dostalo CLA nové nárazníky a svetlá s odlišnou grafikou a ešte pokročilejšou technológiou Multibeam LED. Maska chladiča s tradičnými zvislými lištami (Panamericana) je prevzatá z modelov s označením „45“ a dodáva aj „tridsaťpäťkám“ drsnejší vzhľad.
Podobne ako nárazníky sú novým spôsobom tvarované aj prvky aerodynamického balíka AMG (1.620,- EUR), ktorý bol súčasťou našej konfigurácie podobne ako balíky AMG Night a AMG Night II, teda tmavé tepelnoizolačné sklo a zatmavené prvky obloženia chladiča a označenia modelu na veku batožinového priestoru.
Novinkou v ponuke pre modely CLA sú aj výrazné modré farby s označením hyper modrá (hyper blue) a spektrálna modrá (spectral blue) metalíza, na nami testovanom vozidle bola prvá z nich. A zaslúžene budila pozornosť okolia.
Pri pohľade z profilu vyniknú vyvážené proporcie, dlhší zadný previs a pozvoľna klesajúca strecha pokračujúca v krátkom veku batožinového priestoru ukončenom výrazným spojlerom pôsobia mimoriadne dynamicky a zároveň elegantne.
Napriek príslušnosti do kompaktnej triedy CLA trochu klame telom, s dĺžkou až 4.692 milimetrov a šírkou 1.834 mm je o pár milimetrov dlhšia a širšia ako trieda C predchádzajúcej generácie (W205), hodnota rázvoru 2.729 milimetrov však neposkytuje toľko vnútorného priestoru ako trieda C. Batožinový priestor má objem 460 litrov a vyhovie tak aj prepravným nárokom skromne sa baliacej štvorčlennej rodiny. Prevádzková hmotnosť nášho vozidla bola podľa osvedčenia o evidencii 1.745 kilogramov (EÚ).
Motor, pohon, prevodovka a spotreba
Modely „35“ dostali v rámci faceliftu mild hybridnú technológiu a po novom sú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom a remeňom poháňaným štartérom-generátorom. Štartér-generátor druhej generácie funguje ako mild-hybrid, ktorý poskytuje dočasné zvýšenie výkonu o 10 kW (14 koní), ako aj funkcie ako je voľnobeh a rekuperácia. Mild hybridná technológia zvyšuje aj komfort, keďže prechody funkcií štart-stop a voľnobeh sú skutočne takmer nepostrehnuteľné.
Benzínový 2,0-litrový štvorvalcový motor s jedným turbodúchadlom produkuje pri 5.800 otáčkach za minútu výkon 225 kW (306 koní) a maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné od 3.000 do 4.000 otáčok za minútu. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá (AMG Performance 4MATIC) zabezpečuje nová osemstupňová dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G, verzia pred faceliftom mala sedemstupňovú dvojspojku.
Zaujímavosťou v dnešnej dobe je absencia obmedzovača otáčok v režime Sport+, teda aj na mieste pri nezaradenom prevodovom stupni viete motor vytočiť až k obmedzovaču. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má hodnotu 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Podľa internej telemetrie zvláda CLA 35 zrýchlenie s časmi okolo 4,7 sekundy, v každom prípade, aj subjektívne vnímaná dynamika je výborná.
Prechod na novú prevodovku autu prospel, radenie je hladšie a subjektívne aj rýchlejšie, mild-hybridný pohon pomáha v každom jazdnom režime k plynulejšej jazde. Pamätám si obdobie, keď sme sa elektrifikácie spaľovacích motorov obávali, ale čas ukázal, že práve s miernymi hybridným pohonom sú spaľovacie motory mimoriadne efektívne. V rámci nášho testu sme najazdili viac ako osemsto kilometrov s priemernou spotrebou 10,6 litra na 100 km, pri pokojnej jazde sme dosiahli minimálnu spotrebu 6,9 litra/100 km.
Podvozok, riadenie a brzdy
Základom pre adaptívny podvozok AMG Ride Control je predná náprava typu McPherson a zadná viacprvková náprava s tlmičmi nastaviteľnými v troch stupňoch (Comfort, Sport a Sport+). Práve podvozok bol pre mňa v kombinácii s devätnásťpalcovými diskami obutými do pneumatík Continental SportContact 6 s rozmerom 245/35 ZR19 veľmi príjemným prekvapením. V prvom rade to bol až nečakaný komfort a veľmi dobré tlmenie krátkych priečnych nerovností. Áno, aj v základnom komfortnom režime je tuhý, ale poddajný. Avšak aj v športových režimoch je možné bez zásadných kompromisov jazdiť aj na slovenských cestách.
Oproti výkonnejšiemu modelu s označením „45“ disponuje základný AMG model štandardným pohonom všetkých kolies, ktorý výkon motora primárne prenáša na prednú nápravu, v prípade potreby však dozadu posiela prostredníctvom viaclamelovej elektromechanickej spojky integrovanej do zadnej nápravy až 50% výkonu. V prípade aktivovaného režimu ESP je pohon všetkých kolies v „komfortnom“ režime, v prípade režime ESC Sport, či v prípade plne vypnutej stabilizácie je pohon v „športovom“ režime prenášajúcom v záujme vyššej jazdnej agility viac výkonu na zadnú nápravu.
Tým sú dané aj neutrálne jazdné vlastnosti, pri prehriatych pneumatikách sa však objavuje jemná nedotáčavosť. Náhle povolenie akcelerátora v zákrute síce prenosom hmotnosti cez zadnú nápravu pomáha so zatočením, ale žiadne zásadne pretáčavé tendencie nemôžete očakávať. Riadenie je presné, s účinkom posilňovača nastaviteľným podľa zvoleného jazdného profilu v dvoch charakteristikách, avšak s pomerne limitovanou spätnou väzbou. To však presnej dynamickej jazde vôbec neprekáža.
Brzdová sústava je primerane dimenzovaná s ohľadom na výkon (až 320 koní a 400 Nm) a vpredu má štvorpiestikové strmene zakusujúce sa do kotúčov s priemerom 350 milimetrov, vzadu sú to jednopiestiky s kotúčmi s priemerom 330 milimetrov.
Interiér
V rámci faceliftu dostal aj vstupný model AMG nový volant AMG Performance so satelitnými ovládačmi umožňujúcimi priamu voľbu niektorého z piatich jazdných režimov Klzko, Comfort, Sport, Sport+ a Individual (vpravo) a ďalších voliteľných nastavení pohonnej sústavy (vľavo). Nastavenie tlmičov, či klapkového výfuku, prípadne miery zásahu stabilizácie tak viete vybaviť dvomi klikmi priamo na volante.
Do CLA 35 som presadal z Fordu Tourneo Custom, prvý dojem z interiéru teda bol subjektívne stiesnený, ale postupne som sa adaptoval. V našej konfigurácii boli základné športové sedačky, ktorých bočné vedenie operadla mi pripadalo tuhšie (a teda lepšie) ako v prípade sedadiel v modeli A 180, opäť však chýbalo akékoľvek bočné vedenie sedáku; o to pohodlnejšie som sa v sedadle cítil pri bežnom jazdení. Vzadu je však dostatok priestoru na hlavu len pre osoby do 178 cm, ja som sa už pri sedení hlavou dotýkal stropu.
V porovnaní s hatchbackom je možné vnímať málinko vyšší aerodynamický hluk od efektných bezrámových okien, ale to je len minimálne negatívum inak veľmi tuhej karosérie.
Facelift so sebou priniesol najnovšiu generáciu užívateľného rozhrania MBUX, podobne ako v ostatných modeloch postavených na platforme triedy A zmizla zo stredového tunelu ovládacia dotyková plocha. Nikdy som nebol jej veľkým fanúšikom a medzičasom som si zvykol aj na dotykové ovládanie na volante, ktorým som obsluhoval multimediálny systém (pravá strana volantu) alebo prístrojový štít (ľavá strana volantu). Dotykovú obrazovku multimediálneho systému som využíval skutočne minimálne.
Obidva displeje majú uhlopriečku 10,25 palca a dotvárajú minimalistický dizajn palubnej dosky na strane spolujazdca zvýraznenej špecifickým AMG dekorom.
Cena a záver
Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC kupé, ako znie jeho celé obchodné označenie, je skutočne podarenou vstupnou bránou do sveta AMG. Poskytuje výnimočnú dynamiku bez potreby prijatia kompromisov pre každodenné používanie, na ktoré je priam stvorené. V nápadnej hyper-modrej farbe je skutočným magnetom pre pozorovateľov a vďaka výraznému aerodynamickému balíku a maske chladiča viete okamžite identifikovať, že ide o model AMG.
Mercedes-AMG CLA 35 nie je a ani nemá byť nekompromisným jazdeckým nástrojom alebo ultimatívnym hot sedanom, dokáže však potešiť slušným výkonom, neutrálnymi jazdnými vlastnosťami a výrazným zvukovým prejavom. CLA 35 je určené najmä pre zákazníkov, ktorí chcú AMG, avšak hľadajú predovšetkým štýlovku s vysokou úžitkovou hodnotou a občas sa radi svižnejšie zvezú na (nemeckej) diaľnici, či prázdnych víkendových okreskách. Ak by ste chceli zo základnej ponuky niečo ostrejšie, k dispozícii je v úvode spomínaný hatchback A 35, ktorý je skutočným a vďaka pohonu všetkých kolies univerzálnym hothatchom. A pre tých ktorí hľadajú v ponuke kompaktných modelov AMG ultimatívnu rýchlosť a nekompromisnú zábavu je k dispozícii A 45 S (310 kW / 421 koní a 500 Nm), najvýkonnejší a najbrutálnejší hyperhatch na trhu. Modely "45" sú dostupné aj ako CLA, CLA Shoting Brake a GLA.
Základná cena CLA 35 začína na sume 63.372,- EUR, avšak vďaka rozsiahlej príplatkovej výbave sa konečná cenovka vyšplhala na výsledných 80.533,60 EUR s DPH. Mimochodom, to je približne o dvetisíc euro viac ako je aktuálna základná cena modelu Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ kupé (78.462,00 EUR).
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko