Novinka od divízie AMG má kombinovať výnimočný výkon a výborné jazdné vlastnosti s každodenne využiteľným elektrickým dojazdom. Väčšia kapacita batérie a dlhší dojazd na elektrinu odlišuje Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ od doterajších verzií E PERFORMANCE orientovaných na maximálny výkon.
Základom pohonného ústrojenstva je radový šesťvalec M 256M s objemom troch litrov (2.999 cm³) a výkonom 330 kW (449 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu a maximom krútiaceho momentu 560 Nm dostupným v rozsahu 2.200 až 5.000 otáčok za minútu.
Oproti priamemu predchodcovi série S213 disponujúcemu mild-hybridnou technológiou má nová verzia motora o 10 kW (14 koní) a 40 Nm vyšší výkon. Takmer symbolický nárast výkonu, predovšetkým však spontánnejšiu odozvu na povely akcelerátora zabezpečuje nové twin-scroll turbodúchadlo s vyšším plniacim tlakom (1,5 baru namiesto 1,1 baru predchodcu), nový software a dodatočné chladiče.
Zásadným rozdielom oproti predchodcovi je zmena spôsobu elektrifikácie, keď mild-hybridnú techniku (EQ Boost štartér-alternátor) s dodatočným výkonom 15 kW (22 koní) a 250 Nm nahrádza výkonný elektromotor integrovaný do skrine deväťstupňovej automatickej prevodovky AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Nový elektromotor má výkon 120 kW (163 koní) a 480 Nm.
Celkový systémový výkon tak dosahuje 430 kW (585 koní) a 750 Nm, ktorý sa pri aktivácii funkcie RACE START (ako súčasť balíka AMG DYNAMIC PLUS) krátkodobo zvýši na 450 kW (612 koní), čo je určite len náhodou hodnota výkonu, ktorý dosahovali modely W/S213 s označením E 63 S 4MATIC+. Nakoniec aj celkový systémový výkon modelu E 53 HYBRID 4MATIC+ presahuje výkon modelov E 63 4MATIC+ (420 kW / 571 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je rovnako 750 Nm.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,1, resp. 3,9 sekundy s funkciou RACE START, sedan je s hodnotami 4,0, resp. 3,8 sekundy nepatrne rýchlejší a to aj pri dosahovaní maximálnej rýchlosti: pre sedan platí hodnota 280 km/h, kombi má maximálnu rýchlosť 275 km/h (+ 5 km/h oproti priamemu predchodcovi).
AMG Edition 1
Podobne ako v prípade iných modelov, aj pre nové E 53 je počas prvého roku výroby k dispozícii balík výbavy AMG Edition 1, ktorý okrem technologických prvkov (AMG DYNAMIC PLUS) už na prvý pohľad zaujme decentným polepmi karosérie a výraznými prvkami interiéru, ktorému dominuje žltá farba. Žlté kontrastné prešívanie, žlté bezpečnostné pásy, nápisy Edition 1 v rovnakej farbe, to všetko dopĺňa mnou vybrané náladové osvetlenie „Speed Yellow“.
V rámci balíka AMG Edition 1 je súčasťou výbavy aj superobrazovka (Superscreen) MBUX, ktorá okrem stredového displeja (s uhlopriečkou 14,4 palca) obsahuje aj obrazovku pred spolujazdcom (12,3 palca). Osobne sa mi práve Superscreen, spolu s prístrojovým panelom s uhlopriečkou 12,3 palca, javí ako najestetickejšie a najpraktickejšie riešenie palubnej dosky novej Triedy E. Hoci ovládanie MBUX dokáže rozpoznať hlasové zadanie a nastaviť navigáciu bez toho, aby vodič sňal ruky z volantu, pri komplikovanejších zadaniach s viacerými prejazdovými bodmi môže pomôcť spolujazdec ovládaním na svojej obrazovke.
Balík AMG Edition 1 obsahuje okrem ďalších prvkov interiérový obklad z uhlíkových vlákien so špecifickým označením edície, karbónové kryty vonkajších spätných zrkadiel a tiež Balíky AMG Night s čiernymi lesklými prvkami a AMG Night II s prvkami v čiernom chróme.
Vynikajúce škrupinové sedadlá AMG Performance sú pohodlné aj na dlhých cestách (strávil som v nich v rámci jedného dňa takmer 10 hodín), no nastupovanie a vystupovanie je trochu náročnejšie.
Balík AMG Edition 1 je dostupný len s dvomi exteriérovými lakmi, prvým je alpínska sivá MANUFAKTUR, druhým je opalitová biela MANUFAKTUR magno, ktorá bola za príplatok 2.400,- EUR aj na nami testovanom aute. Výsledný vizuálny dojem z auta v bielom matnom laku, s kontrastnými tmavými doplnkami a polepom AMG je mimoriadne efektný.
Viac hmotnosti, menej priestoru
Hybridný pohon pozostáva nielen z elektromotora integrovaného do prevodovky, ale jeho podstatnou súčasťou je aj trakčná batéria disponujúca 400 voltovou technológiou s celkovou kapacitou 28,6 kWh. Tá je umiestnená nad zadnou nápravou pod batožinovým priestorom a vytvára v ňom stupienok, ktorý limituje základnú kapacitu batožinového priestoru na 460 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.675 litrov. Modely kombi Triedy E s pohonom všetkých kolies disponujúce len mild-hybridnou technológiou ponúkajú batožinový priestor so základným objemom až 615 litrov, resp. 1.830 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel.
Umiestnenie batérie síce ovplyvňuje veľkosť batožinového priestoru, ale v interiéri neuberá miesto pre posádku a celková využiteľná kapacita batožinového priestoru, ako aj užitočné zaťaženie 540 kilogramov sú v zásade dostatočné pre všetky bežné transportné úlohy. Sedan E 53 HYBRID 4MATIC+ v tomto smere ťahá za kratší koniec, jeho batožinový priestor má objem len 370 litrov.
V dôsledku voľby plug-in hybridného pohonu vzrástla aj pohotovostná hmotnosť, oproti predchodcovi je to 410 kilogramov, oproti mild-hybridnej verzii E 450 4MATIC+ aktuálnej generácie, s porovnateľným benzínovým šesťvalcom, je nárast hmotnosti 390 kilogramov.
Jazda s prekvapením
Už prvé stovky metrov priniesli prvé prekvapenie, podvozok AMG RIDE CONTROL s adaptívnymi tlmičmi disponujúcimi dvojventilovou technológiou bol s 21 palcovými kovanými diskami AMG s dizajnom krížových lúčov (ako súčasť balíka AMG Edition 1 sériovo, inak príplatok 3.900,- EUR), obúvajúcimi pneumatiky s rozmerom 265/35 R21 vpredu a 295/30 R21, nečakane tuhý aj v najpohodlnejšom jazdnom profile Comfort.
S výnimkou krátkych priečnych nerovností síce bolo tlmenie veľmi dobré, no v porovnaní s nedávno testovaným BMW M5 bol podvozok jednoznačne tuhší. Práve podvozok je podľa môjho názoru jednoznačnou indíciou, že sedíte v modeli od AMG. Na druhej strane zabezpečovalo tuhé naladenie podvozka, aj v komfortnom režime, minimálne náklony karosérie.
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje plne variabilný pohon všetkých kolies 4MATIC+, ktorému sekunduje elektronicky riadený samosvorný diferenciál na zadnej náprave. Na rozdiel od modelov s označením „63“ nedisponuje pohon všetkých kolies špecifickým driftovacím režimom (päťdesiat trojke chýba aj jazdný profil Race). Napriek tomu už v športovom nastavení stabilizačného systému (ECS Sport) je jazdná charakteristika výrazne pretáčavá, čo sa prejavuje v agilných jazdných vlastnostiach. Tým nepochybne pomáha aj sériové natáčanie zadnej nápravy, ktoré do 100 km/h natáča zadné kolesá o 2,5 stupňa v protismere a nad uvedenou rýchlostnou hranicou o 0,7 stupňa v smere natočenia predných kolies.
Súčasťou balíka AMG Edition 1 boli aj výkonnejšie brzdy (390x36 mm), tie sériové s kotúčmi 370x36 milimetrov a štvorpiestikovými strmeňmi vpredu a s rozmerom 360x26 mm vzadu by som s prihliadnutím na hmotnosť auta a len dobrý výkon lepších bŕzd neodporúčal. Keramické brzdy nie sú k dispozícii ani za príplatok, to však vzhľadom na účel využitia modelu E 53 nepovažujem za problematické.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je skvelé auto pre bežné každodenné používanie, a to aj vďaka elektrickému dojazdu minimálne 80 km a rýchlemu nabíjaniu jednosmerným prúdom. Myslím si, že na rozdiel od motoristických novinárov s ním majitelia nebudú jazdiť na kopce alebo na okruhy.
Ideálnym jazdným profilom určeným na každodenné jazdenie je „Comfort“, ktorý primárne využíva elektrický, resp. hybridný pohon. V prípade potreby zachovania stavu nabitia batérie (napr. pre vstup do bezemisných zón) sa hodí „Battery Hold“, ktorý pomocou rekuperácie s výkonom až 120 kW a činnosťou spaľovacieho motora udržiava takmer konštantný stav nabitia batérie.
Ďalej je k dispozícii režim pre klzký povrch („Smoothness“), plne elektrický režim „Electric“, konfigurovateľný „Individual“ a športové jazdné profily „Sport“ a „Sport+“. Výhodou satelitných ovládačov na volante je možnosť voľby jednotlivých parametrov priradených k režimom individuálne, bez ohľadu na zvolený jazdný profil. Teda aj v najdynamickejšom režime Sport+ môžete stlačením tlačidla zvoliť komfortné nastavenie tlmičov, či decentný zvukový prejav alebo aktivovať, či deaktivovať stabilizáciu.
Skutočná spotreba alebo stojí to za to?
Stále máme možnosť výberu. V rámci modelov AMG je to síce v prípade Triedy E limitované na aktuálny hybridný model nabíjateľný z elektrickej siete, no stále sú dostupné aj šesťvalcové motory v benzínovej verzii E 450 4MATIC, resp. v naftovej E 450 d 4MATIC.
Z doterajších skúseností s vozidlami Triedy E si dovolím tvrdiť, že pri pravidelnom nabíjaní bude mať podstatne výkonnejšia verzia AMG E 53 porovnateľnú, resp. nižšiu spotrebu ako šesťvalce s mild-hybridnou technológiou. A nejde len o elektrický dojazd, ktorý aj s hodnotou okolo 80 kilometrov môže pre veľa používateľov predstavovať priemerný denný nájazd, ale aj kombinovanú spotrebu.
Automobilka udáva hodnotu 26,7 – 25,0 kWh plus 1,1 – 0,9 litra na 100 kilometrov pri nabitej batérii, pri vybitej batérii je to 9,5 – 8,8 litra na 100 kilometrov. V našom prípade sme počas celého trojdňového testu a nájazde takmer 800 kilometrov dosiahli celkový priemer 8,2 litra benzínu a 7,9 kWh na sto kilometrov. Takmer tretina (32%) všetkých jázd bola pri tom na elektrickú energiu, väčšina odjazdených kilometrov bola v bežnom cestovnom tempe.
Pri dynamickej jazde sme mali priemernú spotrebu 11,6 litra benzínu a 1,5 kWh elektrickej energie na 100 kilometrov, naopak, pri snahe o úspornejšiu jazdu to bolo na trase dlhej 122 kilometrov 2,7 litra a 24,3 kWh (79% na elektrinu), resp. na trase 179 kilometrov to bolo 3,6 litra a 22,1 kWh (71% na elektrinu) na sto kilometrov. V jeden deň som absolvoval aj na spotrebu náročnejšiu cestu s dĺžkou takmer päťsto kilometrov (485 km) s celkovou priemernou spotrebou 9,0 litra benzínu a 4,2 kWh/100 kilometrov, pri 22% podiele elektrickej jazdy.
Celková kapacita trakčnej batérie je 28,6 kWh, pre čisto elektrickú jazdu je k dispozícii využiteľná energia 21,22 kWh. Zvyšná elektrická energia je určená na podporu spaľovacieho motora a na jazdu s plným využitím výkonu. Teda podobne ako iné moderné PHEV vozidlá, aj po vyčerpaní využiteľnej kapacity batérie je stále k dispozícii podpora elektromotora. Výnimočnou vlastnosťou Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ v kontexte prémiovej konkurencie je rýchlosť nabíjania trakčnej batérie. Už nabíjací výkon striedavým prúdom (11 kW) predstavuje nadpriemer, jedinečná možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až 60 kW umožňuje plné nabitie batérie do pol hodiny.
Maximálna rýchlosť na elektrický pohon je 140 km/h, teda v mojom prípade dochádzania z prímestskej obce viem celú cestu „do práce“ (cca. 50 km), s približne štvrtinovým podielom diaľnice, absolvovať na čisto elektrický pohon.
Cena a záver
Dokáže Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ nahradiť predchádzajúcu generáciu osemvalcových modelov E 63? Z hľadiska systémového výkonu by sa mohlo zdať, že áno, avšak dva dôvody hovoria proti. Jedným z nich je hmotnosť (+ 360 kilogramov oproti osemvalcom predchádzajúcej generácie) a tým druhým jednoducho skutočnosť, že model E 53 HYBRID má svojho priameho predchodcu s rovnakým číselným označením.
Oproti modelom „53“ radu 213 pridáva nová technika hmotnosť (+ 410 kilogramov) a uberá zo základného objemu batožinového priestoru (mínus 180 litrov), no naviac ponúka možnosť jazdy na elektrickú energiu a v prípade pravidelného nabíjania výrazne lepšiu spotrebu. Automobilka udáva čisto elektrický dojazd na úrovni 100 kilometrov, v chladnom počasí počas nášho testu nám palubný počítač indikoval dojazd na elektrinu najviac 80 kilometrov.
Najefektívnejším jazdným režimom je však profil „Comfort“, ktorý využíva prednosti hybridného pohonu a v prípade nabitej batérie a minimálnym nárokom na výkon, teda typicky v mestskej a prímestskej premávke, či dopravných špičkách preferuje využitie čisto elektrického pohonu. V takom prípade dokážete dosahovať priemernú spotrebu paliva na úrovni naftového dvojlitra. Predpokladom je samozrejme pravidelné nabíjanie a bežná jazda v rámci povolených (na nemeckej diaľnici odporúčaných) rýchlostných limitov.
Nový plug-in hybridný model Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ dopĺňa portfólio pohonov športovej divízie AMG a ako auto na každý deň dáva zmysel pre špecifický typ zákazníkov, ktorí chcú mať doma AMG, no viac ako ultimatívnu dynamiku ocenia akustický komfort v bežnej premávke a možnosť jazdy na elektrickú energiu. Podobne ako elektrické autá, ani hybridy nabíjateľné zo siete nie sú tým najlepším riešením pre všetkých.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je aktuálne jediným modelom AMG pre sedan a kombi Triedy E a príchod výkonnejších verzií (vráti sa E 63?) je zatiaľ neistý.
Nielen koncepciou pohonu (výkonné PHEV), ale predovšetkým aj cenou konkuruje nové E 53 HYBRID novému BMW M5, ktoré bude dostupné aj ako Touring (kombi), mimochodom, s podobne skromným základným objemom batožinového priestoru 500 litrov. Nami testovaný exemplár s takmer kompletnou príplatkovou výbavou mal výslednú cenu 168.708,- EUR, hoci základná cena začína na relatívne priaznivej sume 114.120,- EUR.
Balík AMG Edition 1 za 26.400,- EUR dopĺňa výbavu nielen o vizuálne príťažlivé doplnky (napr. bočné polepy), ale obsahuje aj dynamicky relevantné prvky balíka AMG DYNAMIC PLUS: aktívne uloženie motora, výkonnejšie brzdy so šesťpiestikovými strmeňmi a rozmerom kotúčov 390x36 mm vpredu a elektronicky riadený samosvorný diferenciál na zadnej náprave.
Druhou najdrahšou položkou je variant výbavy PREMIUM PLUS za 13.716,- EUR obsahujúci napríklad výbornú audio sústavu Burmester, panoramatickú posuvnú strechu, head-up displej, prístrojový panel s trojrozmernou grafikou, balík akustického komfortu, balík KEYLESS GO a svetlá DIGITAL LIGHT s funkciou premietania.
Z pohľadu prestíže je významný AMG Driver´s balík za 2.280,- EUR, ktorý zvyšuje elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť z 250 km/h na 275 km/h (sedan 280 km/h).
Testovaný exemplár teda obsahoval takmer všetky dostupné prvky príplatkovej výbavy, ale aj práve pre to predstavuje vizuálne a technicky mimoriadne príťažlivú ponuku. Bude to na konkurenciu od BMW stačiť? M5 Touring začína na sume 135.860,- EUR (+ 2.360,- EUR oproti sedanu), ak by sme sa podobne ako v prípade sedanu M5 uskromnili s výbavou, výsledná cena by bola približne 152 tisíc.
Na jednej strane má E 53 „len“ šesťvalec a M5 osemvalec, no práve úspornejší šesťvalec dáva v kombinácii s elektrickou sústavou nabíjateľnou zo siete viac zmyslu. Navyše, Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je na rozdiel od kontroverzného M5 Touring krásne auto.
Odpovede nám prinesú až predaje na relevantných trhoch, stávka na PHEV technológiu pri takomto type áut nemá zaručený úspech. Mercedes-AMG však stále môže prekonať alebo dorovnať konkurenciu návratom osemvalca v modeli E 63.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný