Modely GLE sa v aktuálnej generácii vyrábajú od roku 2018 a v minulom roku dostali veľmi nenápadný facelift. My sme sa v teste pozreli na verziu AMG so šesťvalcom.
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ je základným modelom s označením AMG pre modelový rád GLE. Pod jeho prednou kapotou s výrazným tvarovaním sa nachádza radový šesťvalec s objemom 2.999 cm³ prepĺňaný turbodúchadlom a elektrickým kompresorom, s integrovaným štartér generátorom (ISG), ktorý poskytuje dodatočný výkon 15 kW (22 koní) a 200 Nm.
Výkon motora zostal nezmenených 320 kW (435 koní) v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu, avšak vďaka modifikáciám softvéru a väčšiemu turbodúchadlu sa maximálna hodnota krútiaceho momentu zvýšila z pôvodných 520 Nm na 560 Nm dostupných v rozsahu od 2.200 do 5.000 otáčok za minútu. Vďaka tomuto nárastu sa zlepšila aj hodnota zrýchlenia z nuly na 100 km/h na rovných 5 sekúnd (predtým 5,3 s), maximálna rýchlosť však zostala na limitovaných 250 km/h. Na rozdiel od osemvalcovej verzie nie je ani za príplatok možné posunutie limitu maximálnej rýchlosti.
Benzínový šesťvalec má v športových režimoch vďaka elektrickému kompresoru a výpomoci ISG takmer okamžitú odozvu na povely akcelerátora a plné zrýchlenie sprevádza pekná zvuková kulisa motora. Podobne môžem pochváliť aj akustický prejav výfukovej sústavy so štvoricou okrúhlych koncoviek výfukov. Zvukový prejav pohonného ústrojenstva je samozrejme odlišný od hromobitia osemvalcov, znie však športovejšie a pri studenom štarte sa z koncoviek šíri veľmi výrazný kovový zvuk.
Plne variabilný pohon všetkých kolies 4MATIC+ v spolupráci s rýchlo a hladko radiacou deväťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT TCT 9G zabezpečuje plnú trakciu aj za zhoršených adhéznych podmienok.
Športový podvozok AMG RIDE CONTROL+ je postavený na základe vzduchového podvozku AIRMATIC a umožňuje nastavenie tuhosti tlmičov. V našom aute síce nebol aktívny podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s aktívnymi elektromechanickými stabilizátormi, avšak napriek tomu bola jazda dostatočne dynamická aj na našom obľúbenom kopci. Mierne náklony karosérie umožňovali pracovať s prenosom hmotnosti a dobre odhadnúť priľnavosť výborných pneumatík Continental WinterContact TS 860 S s rozmerom 285/40 R22 vpredu a dokonca extrémnym rozmerom 325/35 R 22 (!) vzadu. Široké zadné pneumatiky však neboli úplne ideálne na asfaltovom povrchu pokrytom rozmočeným snehom...
Aj GLE Coupé vo verzii AMG ponúka široké možnosti nastavenie jednotlivých parametrov pohonnej sústavy (DYNAMIC SELECT) a to nielen v rámci jazdných režimov pre cestu (Snow, Individual, Comfort, Sport a Sport+), ale aj do terénu, kde rozlišuje nespevnenú vozovku (Trail / Cestička v slovenskom preklade infotainmentu) a piesok (Sand). S nastavením jednotlivých položiek sa môžete vyhrať v menu multimediálneho systému alebo si preferované prvky nastavíte na otočné ovládače umiestnené pod spodnými priečnymi ramenami nového AMG volantu.
Spolu s reguláciou svetlej výšky aj model AMG ponúka porovnateľnú úroveň schopností v teréne ako GLS s najlepším podvozkom. Tentoraz sme však náš čas v teréne obmedzili na minimum, AMG sa predsa len lepšie cítilo na ceste.
Modely GLE ako staršia generácia nedisponujú na rozdiel od úplne nových modelov značky natáčaním zadnej nápravy, ale z môjho pohľadu ide skôr o benefit, ktorý prináša konštantne dobrý pocit z riadenia a nevnímal som ani žiadne zásadné obmedzenia pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach.
Facelift modelového radu GLE je vnímateľný predovšetkým zvonku, zmenil sa tvar predného nárazníka a predovšetkým vnútorná grafika predných (MULTIBEAM LED) a zadných svetlometov. Hoci základný tvar svetiel zostal rovnaký, vďaka novému svetelnému podpisu vyzerá modernizované GLE podstatne modernejšie. K výkonu predných svetiel som nemal absolútne žiadne výhrady, hoci automobilka už do novších modelov inštaluje komplexnejšiu svetelnú techniku.
Architektúra interiéru zostala aj po aktuálnom facelifte bezo zmien a to je veľmi dobre. Dva klasicky orientované displeje s uhlopriečkami 12,3 palca umiestnené pod jedným krycím sklom v kombinácii s hardvérovými ovládačmi ergonomicky ideálnym riešením. Jediným novým prvkom, ktorý trochu narušuje dokonalú ergonómiu je volant AMG s dotykovými ovládacími plochami. Vyzerá síce fantasticky a vynikajúco sa drží, ale predchádzajúci AMG volant s hardvérovými tlačidlami bol z hľadiska ovládania lepším riešením.
Dokonale funkčný je aj head-up displej, ktorý ponúka mimoriadne široké možnosti konfigurácie zobrazovaných údajov. Od bežných ako sú rýchlomer, dopravné značky, či navigácia až po špecifický AMG otáčkomer, prípadne údaje nápomocné pri jazde v teréne. Nič lepšieho na trhu prémiových SUV jednoducho nenájdete.
Materiály použité v interiéri sú skutočne prémiového charakteru, trochu netradičné obloženie interiéru s označením „drevo vlašský orech hnedé s otvorenými pórmi“ pôsobí nielen na pohľad, ale aj na dotyk ako skutočné drevo a kvalita kože „nappa“ na volante a sedadlách je vynikajúca. Trochu zamrzí, že z kvalitne pôsobiaceho interiéru sa občas ozve zavŕzganie plastu alebo podobný nepríjemný zvuk. Toto ale bude problém konkrétneho kusu, model GLS s rovnakou architektúrou pôsobil mimoriadne solídnym dojmom.
Coupé alebo SUV? Ešte pred niekoľkými rokmi by som si určite vybral praktickejšiu verziu SUV, postupom času som prišiel na chuť aj modelom Coupé. Napriek výrazne sa zvažujúcej línii strechy je vzadu miesta dostatok aj pre osoby s výškou do 180 centimetrov a ani batožinový priestor s objemom 655 litrov základného objemu (po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení až po strechu 1.795 litrov) zásadným spôsobom nelimituje prepravné možnosti.
Testovaný model mal základná cenu 110.160,- EUR, vďaka pomerne rozsiahlej príplatkovej výbave s drahými položkami výbavy ako variant výbavy PREMIUM PLUS za 4.602,- EUR a MANUFAKTUR jednovrstvový lak alpínska sivá za 3.702,- EUR sa konečná cena vyšplhala na 128 688,00 EUR s DPH. V kontexte osemvalcovej konkurencie (Audi SQ8, BMW X6 M60i xDrive a Porsche Cayenne S) je to však rádovo o niekoľko tisíc nižšia cena a podobne aj šesťvalcová motorizácia ponúka výrazne nižšiu spotrebu paliva.
Celkový priemer počas týždňového testu síce presiahol jedenásť litrov (11,3 l/100 km), avšak minimálna spotreba sa pri pokojnej jazde na okresných cestách dala stlačiť pod desať litrov (9,3 litra / 100 km ako minimum).
Aby som dôsledne zodpovedal otázku v úvode: skutočne šesťvalcové AMG 53 GLE Coupé môže z hľadiska imidžu stáť v tieni osemvalcovej konkurencie, avšak z pohľadu užívateľského komfortu je takmer dokonalým kompromisom medzi svetom AMG a každodennou použiteľnosťou. Navyše, kto potrebuje viac výkonu môže siahnuť po verzii Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ Coupé s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete (PHEV), ktorá disponuje systémovým výkonom 400 kW (544 koní) a silou 750 Nm alebo rovno po verzii Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé, ktorá sa však už s cenou hýbe v podstatne vyššej kategórii.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj